
Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

147

CZU: 654.197(478)ʺ1988/1998ʺ                                               https://doi.org/10.59295/sum2(11)2023_20

TELEVIZIUNEA DIN REPUBLICA MOLDOVA: 

ANII DE NOU FĂGAȘ (1988 – 1998)

Boris PARFENTIEV,

Universitatea de Stat din Moldova

Primii ani din perioada analizată, de facto, coincid cu primii ani de tranziție de la totalitarism la democrație. 
Pluralismul de opinii, sistemul pluripartidist, libertatea de exprimare au devenit o realitate înfăptuită în mod legal 
în societatea încă sovietică. Astfel au fost create premise pentru dezvoltarea unui jurnalism liber. După declararea 
suveranității Republicii Moldova din 1990 și independenței din 1991, survin schimbări radicale – Televiziunea de 
stat își schimbă statutul și devine Televiziune Națională, apar programe de dezbatere a problemelor stringente din 
societate. Însă, din 1993, se observă şi primele însemne de cedare a unor poziţii obţinute în primii ani de tranziţie. 
Se revine la unele practici din perioada precedentă. Sporeşte volumul de emisie dedicat reflectării activităţii organe-
lor statale - tipice dări de seamă, în care lipseau alte puncte de vedere - reminiscenţe din sistemul totalitarist. Spre 
sfârșitul perioadei analizate fost redusă finanţarea televiziunii, care a adus o diminuare a volumului de emisie (până 
la 6 ore pe zi) ceea ce nu permitea o evaluare exhaustivă a multiplelor probleme din societate.

Cuvinte-cheie: televiziune, societate, independență, tranziție, democratizare, politici editoriale, libertate de ex-
primare, pluralism de opinii.

TELEVISION IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: 
A DECADE OF TRANSFORMATION (1988 – 1998)
The initial years of this decade marked the transition from totalitarianism to democracy. During this time, the 

pluralism of opinions, the establishment of a multiparty system, and the embrace of freedom of expression became 
legally recognized realities, even within the remnants of Soviet society. This shift laid the foundation for the emer-
gence of independent journalism. Following the Republic of Moldova, s declaration of sovereignty in 1990 and its 
subsequent independence in 1991, significant changes took place. State Television evolved into National Television, 
introducing programs that addressed pressing societal issues. However, after 1993, there were noticeable regressions. 
The media landscape began reverting to some of its former practices, such as increasing the number of broadcasts 
that solely highlighted the activities of state bodies. These reports often lacked diverse perspectives, echoing the one-
sided narratives of the totalitarian era. By the close of the decade, funding for television was slashed, leading to a 
reduction in broadcast hours (to as few as 6 hours daily). This limited coverage hindered a comprehensive discussion 
of the myriad challenges facing society.

Keywords: television, society, independence, transition, democratization, editorial policies, freedom of expressi-
on, pluralism of opinions.

	
Introducere
În edițiile precedente ale revistei științifice Studia Universitatis Moldaviae din ultimii doi ani (nr. 

11(01) 2022, nr. 11(02) 2022 și nr. 11(01) 2023, seria - Științe Economice și ale Comunicării), a se vedea 
articolele - Istoria Televiziunii din Moldova: cadrul de constituire și de afirmare, în care ne-am referit 
la analiza primului deceniu de activitate (1958-1968) a primei televiziuni din Republica Moldova - TVM, 
Televiziunea din Republica Moldova în anii de severă cenzură (1968-1978) - o cronică a activității 
TVM în cel de-al doilea deceniu a istoriei sale, Televiziunea din Republica Moldova în anii de hotar 
între epoci (1978-1988) – perioada de trecere de la sistemul politic totalitarist spre o societate demo-
cratică – au fost analizate programele și politicile editoriale ale Televiziunii din Moldova în primele trei 
decenii de activitate. 

Următoarea cercetare este dedicată preocupațiilor TVM în cel de-al patrulea deceniu (1988-1998) pe 
calea instituirii unei societăți democratice.  Primii ani din perioada analizată, de facto, coincid și cu primii 
ani de tranziție de la totalitarism la democrație.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 2(11)

148

Context
Etimologic noţiunea de tranziţie îşi trage originea din latinescul tranziţio, ceea ce înseamnă un proces 

provizoriu, o trecere (lentă sau bruscă) de la o stare, de la o idee, la alta. Schimbările în viaţa social-politică, 
economică, culturală a societăţii, dar şi în politicile editoriale ale mass-media, de regulă, nu se produc brusc, 
„peste noapte”. Germenele schimbării apare în perioadele precedente, se dezvoltă şi apoi aduce schimba-
rea. Sfârşitul anilor  ,80, secolul trecut, este marcat de evenimente sociopolitice, influenţate de politicile 
promovate de unii lideri de partid din acea perioadă şi care au rămas în istorie ca politicieni de „glasnosti” 
şi „perestroica” (transparenţă şi restructurare). Deci, şi perioada de tranziţie postcomunistă care, spunem că 
începe de la declararea suveranităţii Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneşti în anul 1990 şi trecerea 
pe calea dezvoltării independente a ţării în anul 1991, de-facto demarează mai înainte, din anii 1987-1988, 
când în republică se înfiripă Mişcarea de eliberare naţională. Şi, credem, nu vom greşi dacă vom afirma că 
procesul de liberalizare politică, care a început în ţară la hotarul deceniilor opt şi nouă al secolului trecut, în 
mare măsură se datorează activităţii mijloacelor de comunicare în masă, inclusiv a televiziunii. Din propria 
practică (autorul în acea perioadă activa în funcţia de redactor-şef al redacţiei programe pentru tineret TV) 
vom susţine că programele din ciclul ,,Unda  tineretului” includeau subiecte cu probleme stringente, de 
actualitate din viaţa societăţii, care erau puse la dezbatere cu păturile sociale cele mai largi, plasând carul 
mobil al televiziunii în Piaţa Biruinţei (actualmente Piaţa Marii Adunări Naţionale) şi oferind posibilitatea 
de a se exprima pentru toţi doritorii. Temele puse în discuţie ţineau de rolul partidului în degradare, de ni-
velul de trai al elitei şi al marii majorităţi a populaţiei, de asigurarea cu cele necesare pentru un trai decent, 
de schimbul de valori culturale cu alte popoare etc. Era un timp, când partidul de la conducere nu mai putea 
răspunde la întrebările cetăţenilor, nu mai putea explica procesele ce se produceau în societate, problemele 
care apăreau în lanţ şi anume televiziunea în multe cazuri a luat rolul executat de partidul politic, încercând 
să explice motivele schimbărilor iminente, aşteptate de societate. Oamenii se adresau la radio şi televiziune 
ca la ultima instanţă, care le poate oferi un răspuns. Un sondaj de opinie, efectuat de serviciul de investigaţii 
sociologice ce activa în cadrul instituţiei, atesta la începutul anului 1990 că cele mai vizionate emisiuni de 
către spectatorul moldovean erau „Unda tineretului”- 76 de procente, revista satirică -„Ariciul” - 74 de 
procente, „Viaţa satului”- 63 procente, „Noi şi legea”- 61 procente, „Forum” şi „Natura şi noi”- câte 48 
de procente, indicatori care astăzi sunt greu de depăşit [1].

Politicile editoriale promovate de Televiziunea Moldovenească la începutul perioadei examinate poartă 
caracter tranzitoriu, sub însemnul divergenţelor dintre formele vechi de organizare a activităţii de creaţie şi 
noile principii de funcţionare ale mass-media proprii unei societăţi democratice. Sensul perioadei tranzito-
rii, prin care trecea societatea, este expus elocvent de către savantul moldovean V. Saca în lucrarea sa „In-
terese politice şi relaţii politice: dimensiuni tranzitorii”: „Procesele schimbărilor politice de revoluţionare 
şi de reformare întruchipează în sine atât transformări radicale ale sistemului de putere şi ale instituţiilor 
acestuia (aspect tranzitoriu), cu orientări şi relaţii noi bazate pe norme şi valori democratice, cât şi tendin-
ţe de a reevoca, a reactualiza în câmpul sociopolitic al tranziţiei idei, valori, mecanisme autoritar-totalita-
re ale experienţei anterioare din regimul vechi (aspect reproductiv) [2, p. 145].

Drept exemplu al aspectului reproductiv al perioadei de tranziţie prin care trecea televiziunea  serveş-
te grila de emisie pentru anul 1990, în care pe lângă emisiunile de factură nouă, - „Forum” (program de 
discuţii pe teme actuale), „Dialog cu telespectatorii” (cu participarea personalităţilor remarcante, care 
răspundeau la apelurile telefonice ale spectatorilor), ciclul „Situaţia social-politică: argumente în favoarea 
stabilizării”, îşi găsea loc şi rubrica „Partidul: căile înnoirii”.

Realităţile în schimbare au exstins în mod semnificativ aria tematică a emisiunilor audiovizuale. Pentru 
telespectatorul moldovean, care spre sfârşitul anilor ,80, de facto, cuprindea deja întreaga populaţie a re-
publicii (conform statisticii, existau peste un milion de televizoare), erau noi şi neobişnuite temele propuse 
spre dezbatere: „Privilegiile nomenclaturii de partid”, „E bine să fii bogat?”; reportajele televizate de la 
concursurile de frumuseţe, care până atunci erau considerate atribute ale lumii burgheze. Dar, desigur, cel 
mai mare interes l-au stârnit emisiunile dedicate reformelor politice, schimbărilor în administrarea statului: 
pierderea monopolului partidului comunist şi introducerea pluripartidismului, naşterea mişcării de eliberare 
naţională.



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

149

Tot în această perioadă s-a mai developat un fals al propagandei sovietice, cel al „rezolvării problemei 
naţionale” care, conform politicii oficiale, în Uniunea Sovietică a fost soluţionată „definitiv şi pe veci”. 
Anume în anii perestroicăi se intensifică conflictele etnice între „republicile frăţeşti”. Exemplu poate servi 
conflictul militar dintre Azerbaidjan şi Armenia. Se desfăşoară mitinguri şi manifestaţii de amploare împo-
triva rusificării în republicile din Caucaz, din Asia Centrală, dar şi în Ucraina şi Moldova, iar republicile 
baltice - Letonia, Lituania şi Estonia, tot mai insistent se pronunţă în favoarea separării de Uniunea Sovieti-
că. Toate aceste evenimente şi mişcări de eliberare naţională au luat prin surprindere conducerea imperiului 
sovietic. Procesele de dezintegrare capătă un avânt tot mai mare, iar în mijloacele mass-media nou apărute 
tot mai insistent se cere eliminarea Articolului 6 din Constituţia sovietică, care legifera monopolul partidu-
lui comunist în sistemul politic al societăţii sovietice şi stabilirea unui sistem multipartidist.

Procesele restructurării societăţii au luat o altă turnură decât cea aşteptată de conducerea de partid şi de 
stat, desfăşurându-se conform propriilor legi, care nu depindeau de intenţiile iniţiatorilor ,,restructurării” 
şi „transparenţei”. Se produce o politizare rapidă a întregii societăţi – proces la care în mare măsură a con-
tribuit şi televiziunea prin transmisiunile în direct ale şedinţelor Primului Congres al deputaţilor poporului 
din URSS. Dezbaterile aprinse, ciocnirile fervente dintre susţinătorii şi opozanţii reformelor democratice, 
reacţia rebelă a unei mari pârţi ai corpusului legislativ la iniţiativele Secretarului General al Comitetului 
Central al PCUS, Preşedinte al Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice M. Gorbaciov - toate aceste acţiuni 
pentru prima dată erau transmise în direct de posturile de radio şi de Televiziunea Centrală de la Moscova. 
Societatea în simpatiile sale politice s-a divizat în trei categorii: prima - care susţinea lagărul comunişti-
lor-conservatori şi care se opunea schimbărilor în politică, economie, viaţa socială; a doua - susţinătorii 
restructurării lui Gorbaciov, care credeau în posibilitatea perfecţionării societăţii sovietice socialiste şi a 
treea categorie – forţele care doreau schimbări radicale în viaţa ţării.

În martie 1990, sub presiunea opiniei publice şi a opoziţiei consolidate, din Constituţia URSS a fost 
eliminat Articolul 6 şi, ca rezultat, a fost lichidat monopolul partidului comunist în viaţa politică a ţării, 
Articol care stipula rolul  hegemon al partidului comunist  în viaţa societăţii sovietice şi care susţinea că 
partidul comunist este unicul partid legal, care apără interesele tuturor categoriilor sociale, - ale muncitori-
lor, ţăranilor-colhoznici şi ale intelectualităţii. În urma schimbărilor efectuate în Constituţie, a fost adoptată 
Legea „Despre organizaţiile obşteşti”, care a deschis calea pentru apariţia şi prosperarea unui sistem oficial 
pluripartid. În luna iunie a aceluiaşi an apare Legea „Despre presă şi alte mijloace de informare în masă”, 
care a provocat schimbări radicale în condiţiile de funcţionare a mass-mediei: a fost anulată cenzura, în lo-
cul principiului permisiv din partea organelor de partid de a deschide o nouă instituţie media, a fost întrodus 
principiul de înregistrare, conform căruia fiecare cetăţean sau colectiv redacţional era în drept să devină 
fondator al unui post de radio sau de televiziune, al unui ziar sau reviste. Astfel a fost creat un câmp legal 
pentru dezvoltarea unui jurnalism liber. Pluralismul de opinii, sistemul pluripartidist, libertatea de exprima-
re au devenit o realitate înfăptuită în mod legal în societatea încă sovietică.

Scăderea treptată a autorităţii organelor centrale ale puterii şi consolidarea mişcării de eliberare naţi-
onală au dus la consolidarea şi dezvoltarea mass-mediei naţionale. Însă, în primii ani ai „restructurării”, 
schimbările în structura televiziunii şi radiodifuziunii sovietice (Teleradiodifuziunea Moldovei fiind parte 
integrantă) erau mai puţin sesizate decât în presa scrisă. Acest fapt se explică prin aceea, că televiziuea şi 
radioul din republicile sovietice erau controlate în totalitate de către structurile Comitetului unional pentru 
televiziune şi radiodifuziune de la Moscova, care ţinea sub un control strict emisia televizată atât a Televi-
ziunii Centrale de la Moscova, cât şi a celor republicane. Deasemenea, structura organizatorică a întregului 
sistem al televiziunii sovietice nu a suferit careva schimbări în anii „restructurării”, toate mijloacele tehnice 
şi de difuzare a semnalului televiat rămânând în mâinile statului. Dar, în pofida tuturor impedimentelor 
restricționale, noul suflu de libertate își găsea loc și în emisia televizată.

În anul 1989 o mostră de emisie în stil democratic, cu expunere de opinii diferite, o constituie noul ciclu, 
întitulat „Telereferendum” (Redacţia emisiuni publicistice), care şi-a pus scopul să atragă în faţa ecranelor 
un cerc cât mai mare de cetăţeni la dezbaterea problemelor vitale, de importanţă raională, orăşenească, re-
publicană. Prima emisiune a noului ciclu a fost derulată la 27 februarie 1989 şi a fost dedicată problemelor 
ecologice ale Chişinăului.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 2(11)

150

Subiectele ecologice sunt tot mai frecvente în programele Televiziunii  din Moldova. Unul din promoto-
rii acestei tematici a fost telejurnalistul Andrei Dumbrăveanu, care începând încă din anul 1987 a dedicat o 
serie de emisiuni stării precare a râului Nistru. În aprilie 1989, sub egida lui demarează un nou ciclu „Râul 
Nistru - sub patronajul televiziunii”, în cadrul căruia cu regularitate sunt discutate problemele poluării flu-
viului, scoaterii ilicite a nisipului, braconajului în pescuit etc. 

Un alt ciclu, ce era în pas cu cerinţele timpului, ca rezultat al proceselor de restructurare şi democratizare 
a vieţii sociale, a devenit cel întitulat „La întrebările Dumneavoastră răspund miniştrii”. Tot mai des în 
emisiuni se vorbeşte despre autogestiune, autodirijare, mişcare cooperatistă, faliment, şomaj - noţiuni noi, 
nemaiîntâlnite până atunci în vocabularul cotidian al mass-mediei şi al poporului, numit sovietic. Încep 
discuţii la contradictoriu despre politica naţională a partidului comunist, cu referiri nu numai la tradiţiona-
lele teze leniniste, dar şi la deformările ce au avut loc pe parcursul anilor în politica naţională promovată 
în Uniunea Sovietică. Acum încă câţiva ani în urmă era de neînchipuit de a vorbi la microfon sau în faţa 
camerei de luat vederi şi de a pune la îndoială teoriile politicii naţionale leniniste, Lenin fiind dumnezeul 
comuniştilor. Iată ce scria Dumitru Ţurcanu, redactor-şef, Redacţia emisiuni publicistice în săptămânalul 
Teleradiocompaniei din 28 august – 3 septembrie 1989: „Istoria URSS poate fi o mărtirie a dezvoltării 
naţionale a zecilor de popoare, dar şi a tragediei a unui şir de popoare, ce au fost strămutate  de pe lo-
curile lor tradiţionale de trai.” Şi în continuare face referiri la „criza ce are loc între naţiuni, la izvoarele 
conflictelor, la faptul cum se manifestă ele în republica noastră şi care sunt căile ameliorării lor pe baza 
noilor mecanisme de stat - sociale şi economice”. Exemplele prezentate sunt argumente, că televiziunea se 
încadra în discutarea/dezbaterea tuturor problemelor ardente din societate, temele tabu rămânând în trecut.

Încă un element nou al emisiei din perioada analizată îl constituie Maratoanele republicane televizate. 
Una din primele manifestaţii de acest tip s-a desfăşurat la 7 aprilie 1990 şi a fost consacrată revitalizării 
monumentelor de istorie şi cultură. După cum se menţiona mai târziu în presa timpului, a fost „o zi de te-
leviziune întru reconstruirea temeiurilor spirialităţii noastre”. Începând cu anul 1991, formatul de emisie, 
întitulat „Telemaraton” îşi găseşte un loc permanent în grila de programe. La 13 aprilie, sub acest generic 
este desfăşirată o manifestaţie de amploare, dedicată problemelor ecologice şi întitulată „De suflet, de să-
nătate”. La 25 aprilie, - încă un Telemaraton - cu ocazia împlinirii a 5 ani de la trista zi a catastrofei de la 
staţia atomică Cernobâl. Pentru prima dată s-a vorbit deshis şi direct despre consecinţele tragice ale acestui 
dezastru, despre soarta de mai departe ale celor ce au avut de suferit de pe urma radiaţiei.

În anul 1990, când spaţiul economic comun al republicilor unionale se destrăma tot mai mult iar Uniunea 
Sovietică se risipea vădit, apare nesecitatea imperioasă de a trece la noi forme de gestionare a economiei. 
Şi Televiziunea Naţională se prezintă cu un nou ciclu, întitulat „Economia de piaţă: teorie şi practică”, 
în care se aducea la cunoştinţa cetăţenilor trăsăturile economiei de piaţă, când întreg sistemul economic se 
autoreglează, statul având o intervenţie minimă în economie. Se vorbea despre raportul cerere – ofertă şi 
rolul determinant al pieţei în circulaţia bunurilor de la producător la consumator, despre libertatea fiecăruia 
de a produce şi a se angaja în schimbul de mărfuri, servicii conform judecăţilor şi iniţiativelor sale. Era o 
materie nouă pentru societatea ce ieşea din socialism, în cadrul căruia exista o economie cu planificare cen-
trală, când mijloacele de producţie aparţineau întregii societăţi, adică tuturor şi nimănui şi care nu putea fi 
eficientă. Nu exista şi o remunerare conformă eforturilor depuse. Noua emisiune s-a bucurat de interesul şi 
susţinerea mişcării cooperatiste (cooperativa este o organizaţie de afaceri deţinută şi operată de un grup de 
indivizi pentru propriul lor beneficiu), mişcare, care făcea primii paşi în Republica Moldova.

Pe fundalul evenimentelor separatiste din Transnistria, Televiziunea Naţională face încercări de a păstra 
integră Republica Moldova, punând pe post mai multe emisiuni sub genericul „Destin comun - grijă comu-
nă” sau „Situaţia social-politică: argumente în favoarea stabilizării”, protagoniştii cărora veneau în faţa 
publicului cu reflecţii despre situaţia social-politică precară şi cu sfaturi de redresare.

În anul 1990, când partidul comunist (PCUS) ceda poziţiile sale de conducere în societate, noile forţe po-
litice, în majoritate formate din membrii aceluiaşi partid, însă de o orientare democratică şi care înţelegeau 
inevitabilitatea schimbărilor, nu se mai încumetau să îngrădească libertatea de exprimare. În ianuarie 1990, 
odată cu numirea unui nou director al Televiziunii Moldoveneşti – Constantin Pârţac, survin schimbări şi 
în politicile editoriale promovate de instituţie. Aducem câteva teze din programul de activitate al noii con-



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

151

duceri a Televiziunii, din care reies scopurile noilor politici editoriale: ,,Să facem o televiziune naţională, să 
ne debarasăm de maladia imitaţiei, să scoatem în evidenţă specificul acestui pământ, patriotismul nostru 
cultural. Să depăşim nivelul redus al culturii lingvistice la televiziune. Pluralismul de opinii să-şi găsească 
loc permanent în programele televiziunii. Televiziunea trebuie să devină mai receptivă la evenimentele şi 
procesele ce au loc în viaţa socială. Sarcina nr.1 este de a crea un serviciu informativ modern, precum şi 
un colectiv de comentatori politici. A îmbunătăţi relaţiile cu alte studiouri” [3].

 La 15 iunie 1990, printr-o Hotărâre a Sovietului Suprem al RSSM, semnată de Preşedintele Sovietului 
Suprem M. Snegur, a fost lichidat Comitetul de Stat pentru Radiodifuziune şi Televiziune şi a fost creată Ra-
dioteleviziunea Naţională a RSSM; ritmul schimbărilor a sporit, politicile editoriale elaborate fiind transpuse 
în viaţă prin includerea noilor cicluri de emisiuni, prin aprobarea noii grile de emisie. Schimbările calitative 
au început de la ediţiile informative, care, de regulă, formează faţeta canalelor generaliste de televiziune. A 
fost elaborată concepţia unui „program informativ modern, care să satisfacă cerinţele tuturor categoriilor 
de telespectatori” - mărturisea E. Josanu, redactorul-şef al Redacţiei de actualităţi de atunci, referindu-se la 
noua ediţie de actualităţi, denumită „Mesager”, care a debutat în luna iulie 1990 [4]. Schimbările efectuate 
în ediţiile de ştiri aveau drept scop separarea informaţiei de comentarii, fapt pentru care în structura redacţiei 
de actualităţi a fost creată o nouă subdiviziune - de comentatori politici, care prezentau comentarii la eveni-
mentele principale ce se produceau în ţară şi peste hotare separat de buletinul de ştiri. O altă schimbare în 
politicile editoriale ale ediţiilor de ştiri ţinea de o prezentare a evenimentelor în mod obiectiv, realist, fără a 
ascunde anumite aspecte care n-ar fi pe placul unora din conducere sau din opoziţie. S-a trecut la o informare 
echidistantă şi imparţială a spectatorilor, fără a li se impune gândurile, ideile, convingerile cuiva sau plat-
formele doctrinare ale partidelor sau organizaţiilor obşteşti politizate, telespectatorul urmând să analizeze el 
însuşi situaţia expusă şi să tragă  concluziile  respective. A sporit consistenţa informaţiei, iar tematica ediţiilor 
de ştiri reflecta întreaga gamă de probleme cu care se confrunta republica - noile forme de organizare a acti-
vităţii economice şi trecerea la economia de piaţă, privatizarea, procesele democratizării societăţii, introdu-
cerea în uz larg a  grafiei latine, conflictul de pe Nistru şi  consecinţele lui pentru ţară.

În august 1990, făcând bilanţul primelor două luni de activitate a Radioteleviziunii Naţionale, care con-
form noului statut era o instituţie independentă, chemată să slujească în exclusivitate poporul, conducerea 
instituţiei mărturisea într-un interviu despre principiile de activitate şi politicile editoriale promovate: „De-
oarece suntem o Radioteleviziune independentă (când arbitru al programelor noastre nu mai este repre-
zentantul unui careva organ de stat sau al vre-o unei organizaţii obşteşti politizate, ci - în sfârşit! - doar 
opinia publică), trebuie să facem tot posibilul pentru a corespunde acestui calificativ, adică suntem obligaţi 
să fim obiectivi la maximum în emisiunile noastre, să nu lezăm demnitatea şi interesele nimănui. Misiunea 
noastră supremă - e să informăm obiectiv oamenii fără a ne impune gândurile, ideile, convingerile. Acum 
Radioteleviziunea exprimă opinii dintre cele mai diferite, spectatorul urmând să analizeze el însuşi situaţia 
şi să facă concluziile respective” [5].

Un aspect al perioadei investigate îl constituie şi dările de seamă ale conducerii instituţiei în faţa tele-
spectatorilor despre politicile editoriale promovate, prezentate cu regularitate în acea perioadă iniţială de 
tranziţie. În octombrie ale aceluiaşi an, 1990, conducerea  Radioteleviziunii (RTV) Naţionale, în persoana 
preşedintelui instituţiei, d-lui Adrian Usatâi, făcea unele generalizări referitor la trecerea la noi forme de 
organizare a activităţii instituţiei audiovizuale naţionale independente, accentua încă odată sarcinile princi-
pale ce reieşeau din noile politici editoriale:

„Devenind Naţională, RTV a Moldovei va năzui mereu să-şi îndeplinească la maximum destinaţia. Nu, 
însă, fără a ţine cont şi de minorităţile naţionale conlocuitoare, rezervând pentru fiecare din ele un spaţiu 
de emisie direct proporţional cu raportul lor numeric.

Devenind Naţională, RTV a Moldovei va năzui mereu să devină liberă de orice influenţă politică, asigu-
rând cu spaţiu de emisie în egală măsură pe orice partid sau mişcare socială.

Devenind Naţională, RTV a Moldovei va recunoaşte numai un singur dictat - dictatul publicului telespec-
tator şi radioascultător, pentru care a fost creată” [6]. Noua concepţie a ediţiilor informative, noua grilă de 
emisie au lărgit aria tematică a programelor, însă esenţialul constă în faptul că pluralismul de opinii, acest 
însemn al democraţiei care era de neînchipuit în emisia de un an-doi în urmă, îşi găsea loc în programele 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 2(11)

152

Televiziunii în cadrul rubricilor „Restructurarea - dialog actual”, „Interviu actual”, „Poziţia”(concepţii 
ale mişcărilor obşteşti), „Faţă în faţă cu realitatea” şi în altele, unde luau cuvântul reprezentanţi ai Frontu-
lui Popular din Moldova, ai mişcării „Edinstvo”, ai etniilor conlocuitoare… În opinia noastră, un exemplu 
reuşit de schimbare a politicilor editoriale şi de transferare a lor în albia pluralismului politic este debutul 
(în octombrie 1990) ciclului de emisiuni „Pro- şi contra”, care avea ca prototip talk-show-urile de la BBC. 
În cadrul emisiunii erau invitaţi câte un reprezentant notoriu din partea a două partide politice sau mişcări 
obşteşti; fiecare reprezentant era însoţit de trei-patru consilieri, consultanţi, specialişti în domeniul de dis-
cuţie. Se punea în dezbatere o problemă stringentă din viaţa societăţii şi părţile veneau în faţa spectatorilor 
cu opiniile şi argumentele sale. Telespectatorului îi rămânea să tragă concluzia - poziţia căreia din părţi 
este mai obiectivă, mai argumentată, mai utilă societăţii. Însă,  emisiunea n-a avut o viaţă lungă. Noul îşi 
făcea greu drum. Caracterul deosebit al acestor programe, în comparaţie cu cele din câmpul precedent al 
mass-mediei, îi deranja pe unii reprezentanţi ai clasei politice aflate la guvernare, trezea nemulţumirea lor. 
Excluderea din grila de emisie a programului „Pro-şi contra”, dar şi a altor emisiuni la care ne vom referi 
pe parcurs, a fost un tribut adus perioadei iniţiale de tranziţie. Specialiştii în politologie explică cele întâm-
plate în felul următor: „În cazul Moldovei şi altor state posttotalitare din spaţiul ex-sovietic, mecanismul 
puterii nu a ajuns să demonstreze capacităţi înalte de organizare, să fie receptiv la diversele necesităţi şi 
interese din societate, să perceapă la timp ideile noi şi să pună la îndoială pe cele vechi, să fie permanent 
ataşat cursului de reformare, principiilor realiste de evaluare a scopurilor şi rezultatelor” [7].

În grilele de emisie din perioada investigată au fost introduse mai multe cicluri de emisiuni pe teme so-
ciopolitice cum ar fi, pe lângă cele menţionate anterior, „Dialoguri politice”, „Opinia”, „Telespectatorul 
abordează problema”, „Popasuri în provincie”, „Mondorama” (sinteza principalelor evenimente ale săp-
tămânii), pe teme economice - revista săptămânală „Ecoampriza”, „Business-club”. Sporeşte semnificativ 
numărul emisiunilor pe teme culturale. Iată doar câteva apariţii noi din perioada vizată: „Avanscena” (pre-
miere de stagiuni teatrale), „Pe scenă visul mi-e împlinit” (autoportrete ale oamenilor de teatru), „Athena-
eum” (revistă de cultură, artă, literatură), „Teatrul de miniaturi” (înscenări satirico-umoristice cu subiecte 
din realitate), „Asterisc” (emisiune de divertisment), „Spectroscop” (din lumea picturii), „Balet, balet”. 
Pentru prima dată în istoria instituţiei în grila de emisie a fost inclus un ciclu de emisiuni, ce aveau ca scop 
studierea şi popularizarea Bibliei. Acest spectru de programe a lărgit considerabil aria tematică a emisiei, a 
diversificat politicile editoriale promovate, le-a făcut mai ample, mai universale. Noile politici editoriale au 
scos restricţiile impuse de regimul vechi în reflectarea unor tematici, care în perioada anterioară de activi-
tate erau sub însemnul „tabu”: tematica istorică şi cea lingvistică, Pactul Ribentropp-Molotov, foametea şi 
deportările din anii postbelici, mişcarea disidentă în R.S.S.Moldovenească .

Un aspect important al noilor politici editoriale din perioada cercetată îl constituie şi utilizarea elementelor 
interactive în programele televizate prin diferite forme: telefon în studio în timpul emisiei directe, adresări 
permanente către telespectatori prin ziarul „Programele Tele Radio” pentru a le afla opiniile, organizarea 
întâlnirilor, interviurilor cu spectatorii, a „uşilor deschise” la Televiziune pentru a le afla doleanţele. Aceste 
procedee, ce ţin de interactivitate, făceau ca politicile editoriale promovate să fie în consonanţă cu solicitările, 
aspiraţiile telespectatorilor.  Iată doar  un exemplu: Referindu-se la inaugurarea unui nou ciclu de emisiuni 
televizate pentru orele dimineţii - „Telematinal” - dl C. Pârţac, directorul TV Naţionale, mărturisea într-un in-
terviu: „Ne-am adresat publicului telespectator ca să-i aflăm preferinţele şi să procedăm în corespundere cu 
aceste preferinţe (…). Toate emisiunile noastre, inclusiv programul matinal, trebuie să satisfacă la maximum 
cerinţele auditoriului. E scopul pe care vrem să-l atingem şi în numele căruia facem şi vom face orice re-
structurare - de cadre, de mijloace...” [8]. În urma adresării către telespectatori, au parvenit mai multe ecouri 
cu propuneri de teme obligatorii pentru discurs, rubrici permanente pentru noul ciclu de emisiuni matinale. 
Datorită şi acestei practici de interactivitate, emisiunile matinale pe parcursul aproape a două decenii s-au ales 
cu mai puţine observaţii critice din partea spectatorilor şi specialiştilor de domeniu, fiind  realizate la un bun 
nivel profesionist şi bucurându-se de atenţia telespectatorilor pentru sfaturile propuse ce ţineau de sănătate, de 
organizarea treburilor casnice, de popularizarea culturii, a artei, a tradiţiilor populare.

Perioada de restructurare s-a încheiat în august 1991, când în dimineaţa zilei de 19 august posturile de radio 
şi de televiziune de la Moscova au transmis mesajul, că „în scopul depăşirii crizei profunde şi atotcuprinzătoa-



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

153

re, a confruntărilor politice, etnice şi civile, a haosului şi anarhiei din societate, care ameninţă suveranitatea, 
integritatea teritorială, libertatea şi independenţa Patriei”, puterea în Uniunea Sovietică timp de câteva zile 
a fost capturată de un aşa numit Comitet de stat pentru starea excepţională (Государственный Комитет по 
чрезвычайному положению - ГКЧП). În continuarea mesajului matinal se anunţa că M. Gorbaciov nu este 
în stare să-şi îndeplinească funcţiile de preşedinte de ţară din cauza sănătăţii şi că în Uniunea Sovietică a fost 
declarată stare de urgenţă. Aceasta semnifica o restrângere, o  delimitare a drepturilor fundamentale civile, în 
special libertatea de exprimare şi întroducerea unui control riguros, integral asupra tuturor mijloacelor mass-
media. În acea dimineaţă de 19 august, din cele câteva canale TV de la Moscova rămânea pe post doar un sin-
gur canal - Televiziunea Centrală - 1, grila de emisie al căruia a fost schimbată radical - se retransmitea baletul 
„Lacul lebedelor”, muzică simfonică, alte programe muzicale, întrerupte de rarele buletine de ştiri.

Dar care era situaţia la Televiziunea din Moldova? Un tablou integru cu detalii importante sunt prezente 
în amintirile reputatului telejurnalist, publicist, comentator politic  Petru BOGATU, care pe atunci activa 
în postură de redactor-şef adjunct la Redacţia de Actualităţi a Televiziunii Naţionale: ,,O circulară de la 
Moscova soma toate posturile de radio şi televiziune să transmită non-stop secvenţe din baletul „Lacul 
lebedelor” de P. I. Ceaikovski. În ciuda acestui fapt, după o întrevedere între patru ochi, directorul, fără 
girul căruia nicio redacţie nu putea să se afle în emisie directă, a dat undă verde, fapt ce ne-a permis să 
spargem embargoul sovietic. Astfel, în dimineaţa zilei de 19 august 1991, TVM a fost singurul canal de 
televiziune din URSS care nu s-a conformat restricţiilor impuse de GKCP şi a ignorat „Lacul lebedelor”. 
Împreună cu Valeriu Saharneanu, redactorul-şef la Actualităţi, care între timp, întrerupându-şi concediul, 
sosi la redacţie, am scris primele comentarii, unde arătam că la Moscova e în plină derulare o periculoasă 
rebeliune neostalinistă şi antidemocratică. Însoţite de imagini de la Moscova, pe care ni le oferea generos 
CNN, acestea au fost transmise la mici intervale de timp, ca apoi, să fie repetate. De fapt, Televiziunea 
deveni cea dintâi redută de rezistenţă anti-puci”.

Ca urmare a evenimentelor din august 1991, autoritatea Partidului Comunist se prăbuşeşte, iar Uniunea 
Sovietică intră într-un colaps final. Începe o nouă epocă istorică, care va schimba radical şi situaţia din 
mass-media. Or, modificările radicale au devenit posibile datorită schimbărilor în conştiinţa cetăţenilor 
care a survenit în mare parte datorită activităţilor mass-mediei - presei scrise, audiovizualului. Spectatorii 
au obţinut posibilitatea de a cunoaşte opinii diferite despre realităţile şi fenomenele vieţii cotidiene, de a se 
familiariza şi a accepta pluralismul de opinii ca o necesitate vitală a unei societăţi democratice. Politicile de 
transparenţă promovate de către instituţiile mass-media au facilitat procesele de schimbări democratice în 
fosta societate sovietică. În topul ratingului de încredere ale diferitelor instituţii sociale, redacţiile mass-me-
dia ocupau primele poziţii. Iar jurnaliştii în anii restructurării erau numiţi „prorabii (maiștrii) perestroicăi, 
„promotori ai libertăţii şi democraţiei”.

Anul 1992 continuă cu emisiuni ce confirmă caracterul schimbărilor democratice din societate. În zilele 
de luni este pusă pe post emisiunea „În faţa poporului”, cu telefon în studio şi la care participă reprezentan-
ţii conducerii de vârf a republicii - membrii Guvernului, Parlamentului, Preşedinţiei. Continuă să apară şi 
emisiunea „Opinia”, în cadrul căreia îşi expun poziţia reprezentanţii partidelor politice, care se înmulţesc. 
Este inaugurat ciclul „Sociocanal” (redactor şi prezentator Sergiu Mârzenco) cu rubricile „Sărăcie totală”- 
Situaţia catastrofală la sat”, „Răspundem telespectatorilor”. Tematicii economice îi este dedicat un nou 
ciclu, întitulat „Ecoampriză”, care-şi punea scopul de a ajuta ţara să-şi dezvolte o veritabilă economie de 
piaţă, invitând în faţa camerelor de luat vederi economişti, oameni de afaceri. Prezintă interes şi „Popasuri 
în provincie”, emisiune realizată în localităţile săteşti ale republicii.	

Continuă să apară şi emisiunile ce reflectau situaţia social-politică tensionată din Republica Moldova. 
Iată doar câteva rânduri dintr-o adnotare la programele din ciclul „La tema zilei”: „Nu există un remediu 
mai eficient contra tulburărilor sociale decât discuţiile la „masa rotundă”, în cadrul cărora fiecare are 
posibilitatea de a-şi spune păsul, cedând puţinul spre a câştiga mai mult.. Doar nu înzadar se spune că 
politica e arta a ceea ce e cu putinţă. Politica compromisurilor raţionale e, probabil, ceea ce ne poate 
scoate, fără vărsări de sânge, din impasul politic şi interetnic de azi. În această săptămână (13-19 aprilie, 
1992) Televiziunea Naţională programează două „mese rotunde” - una cu reprezentanţi ai minorităţilor 
naţionale şi alta - cu reprezentanţi ai intelectualităţii din republică” [9].



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 2(11)

154

În anii 1993-1994 Televiziunea Naţională îşi continue ciclurile şi rubricile din anii precedenţi, cu mai 
multe Telemaratoane, cu Ore ale Parlamentutlui, Guvernului. Mai nou - se pune în discuţie Proiectul Con-
stituţiei Republicii Moldova. Apare ciclul de emisiuni „Art-club”, un proiect de autor ce-i aparţine Valen-
tinei Cecoltan. S-a întâmplat ca emisiunea să aibă o viaţă lungă, de 30 de ani, din 1993 și până în 2022. 
În anul 1994 Televiziunea din Moldova intră în sistemul Euroviziunii, fiind dată în funcţie Staţia terestră 
de recepţie şi emisie cosmică pentru schimbul de ştiri în cadrul ţărilpr-membre ale Euroviziunii. Orele de 
emisie ale Televiziunii erau reduse:  7.00-9.00 şi 16.00-24.00.

Însă, pe lângă succesele de activitate în spiritul democratic, se observă şi primele însemne de cedare a 
unor poziţii obţinute în primii ani de tranziţie. Tot mai insistent se revine la unele practici din perioada pre-
cedentă. Sporeşte volumul de emisie dedicat reflectării activităţii organelor statale (Preşedinţie, Parlament, 
Guvern), care era completat cu tipice dări de seamă, în care era expusă situaţia politică, socială, economică 
din ţară în viziunea reprezentanţilor puterii şi, de regulă, lipseau alte puncte de vedere - reminiscenţe ale 
sistemului totalitarist. Drept dovadă a celor constatate serveşte faptul deschiderii a câtorva cicluri de ra-
poarte, aşa numitele „Ore” - „Ora Preşedintelui” la 1 februarie, „Ora Parlamentului” la 8 februarie şi „Ora 
Guvernului” la 11 februarie 1993 [10].

În anul 1994, în urma alegerilor parlamentare, se schimbă raportul de forţe ajunse în legislativul repu-
blicii. Un partid de stânga (Partidul Democrat Agrar din Moldova), format în majoritate din nomenclatura 
veche a partidului comunist, în urma scrutinului obţine majoritatea voturilor, iar odată cu voturile – şi drep-
tul de a forma executivul, alte organe de conducere. 

Cele întâmplate au devenit posibile, în primul rând, din cauza situaţiei economice dezastruoase în care a 
ajuns tânărul stat independent, situaţie care s-a instaurat după prăbuşirea URSS şi ruperea relaţiilor econo-
mice  din cadrul gospodăriei cândva unitare; din cauza  lipsei de protecţie socială, neîncrederii într-un viitor 
mai bun, a condiţiilor de derivă generală, dar, nu în ultimul rând, şi din lipsa unor practici de conducere, de 
dirijare a tinerei democraţii, care făcea  primii paşi pe făgaşul unui nou sistem social, într-o societate depar-
te de a fi pregătită pentru  schimbări radicale în orânduirea socială, determinată de mai multe decenii de via-
ţă şi de activitate într-un sistem totalitarist, autoritar-partinic, strict planificat, lipsit de pluralism de opinii.

Perioada de relativă libertate de la sfârşitul anilor ,80 şi începutul anilor ,90, a fost prea scurtă pentru a 
izbuti efectuarea unor reforme, care ar schimba radical spre bine viaţa cetăţeanului, i-ar schimba mentalita-
tea de obedienţă, de postură de şurub în cadrul unui mecanism de stat.

 Noul raport de forţe politice, noua situaţie social-politică stabilită în Republica Moldova nu putea să nu 
influenţeze activitatea celui mai important mijloc de comunicare în masă - Televiziunea Naţională. La 11 
martie 1994 a fost emis un decret prezidenţial prin care se lichida Radioteleviziunea Naţională şi se crea 
Compania de Stat „Teleradio-Moldova”. Revenirea la instituţia de stat era motivată în felul următor - „în 
scopul asigurării caracterului obiectiv al informaţiilor, excluderii pericolului monopolizării radioului şi 
televiziunii de către partide, organizaţii social-politice şi coaliţii ale lor şi al asigurării activităţii eficiente 
a radioului şi televiziunii pe principii democratice în interesul statului şi societăţii” [11]. Din capul locului 
vom menţiona că erau motive inventate, deoarece libertatea de expresie, pluralismul de opinii, care şi-au 
găsit loc în programele televiziunii din perioada precedentă, posibilităţile de a se expune, oferite tuturor 
forţelor politice din societate, nu puteau monopoliza radioul şi televiziunea fiindcă toate structurile politice 
aveau posibilităţi neîngrădite, reale şi egale de a-şi prezenta poziţiile, ideile, opiniile în cadrul unui şir de 
programe de dezbateri, construite pe principii democratice, la care ne-am referit în subcapitolul anterior.

De facto, în Moldova aceleaşi elite din perioada comunistă şi-au menţinut controlul politic în societate, ne-
cesitatea schimbărilor nematerializându-se la nivelul conştiinţei acestora, iar Televiziunea urmând a fi utilizată 
în calitate de unealtă a propagandei de stat. Din grila de emisie au  fost omise programele „Poziţia” - o tribună 
a partidelor, a mişcărilor politice, a dezbaterilor libere pe marginea celor mai actuale probleme din viaţa 
ţării, „Opinia”- o emisiune la baza căreia se afla principiul interactivităţii, „Pro- şi contra”- un program 
de dezbateri  şi altele. În schimb, analizând publicaţiile din săptămânalul „Programele „Teleradio” din anii 
1995-1998, ne vom convinge că rămân intacte emisiunile de dare de seamă - „Orele” Preşedintelui, Parla-
mentului, Guvernului, care reflectau activitatea instituţiilor de stat. Un alt obiectiv îl constituia mobilizarea 
pentru campaniile agricole, electorale. Pe semne, deschiderea către pluralismul de opinii, către o libertate 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

155

de exprimare a diferitelor viziuni, păreri, ce persistau în societate, a fost prematură pentru clasa politică 
aflată la guvernare.

Mecanismele de influenţare a politicilor editoriale, promovate de Televiziunea de stat din Moldova de 
către instituţiile de guvernare, erau cele mai variate. Unul din ele îl constituie crearea serviciilor de presă ale 
ministerelor şi departamentelor, care, în majoritate, nu făceau altceva decât să lustruiască imaginea institu-
ţiei şi a conducătorului ei. Serviciile respective pregăteau informaţii, reportaje, interviuri, corespondenţe, 
care erau difuzate la Televiziunea de Stat  ,,fără ca redacţiile să se implice în conţinutul lor şi care în mare 
parte erau lipsite de orice element de analiză critică din punctul de vedere al interesului public” [12, p. 85].

Un alt mecanism de imixtiune în politicile editoriale îl reprezintă utilizarea modelului numit în literatu-
ra de specialitate „agenda setting” (model al agendei) care modelează influenţa canalului mediatic asupra 
audienţei. Esenţa modelului „agendei” este că, odată cu faptele, evenimentele transmise, jurnaliştii propun 
şi semnificaţiile lor, nu de fiecare dată corecte şi echilibrate, astfel configurând o anumită „imagine” despre 
lume. Or, metoda, felul de selectare a informaţiei pentru buletinele de ştiri, de plasare a ei într-o ordine 
anumită în ediţie, permite de a deduce valorile promovate de instituţia mediatică şi de a influenţa modul de 
gândire a spectatorilor, a comunităţilor. Utilizând acest model, televiziunea era (şi este) creatoare de agen-
dă, de ordine de zi, făuritoare de priorităţi pentru spectatori. Atunci când televiziunea prezintă anumite eve-
nimente în mod intens şi frecvent, audienţa consideră că acele evenimente sunt importante şi este convinsă 
că ceea ce i se oferă ca subiecte de maxim interes reprezintă probleme importante şi semnificative pentru 
ţară. Iar conţinuturile ediţiilor de ştiri la Televiziunea de stat din Moldova erau adunate, în majoritate, 
din corespondenţe siropoase despre întâlnirile conducerii republicii cu populaţia mulţumită de grija ce i-o 
poartă guvernarea. Se evita să se aducă în discuţie probleme vizând privatizarea, şomajul ce lua proporţii, 
reformarea agriculturii pe principiul pieţei libere, calitatea vieţii şi multe alte probleme de interes social 
general. În cazul dat putem vorbi despre o politică editorială  în interesul guvernării, care rezultă din selec-
tarea tendenţioasă a tematicii subiectelor, din ordinea plasării lor în ediţie, din influenţa  pe care o exercită 
instituţia media asupra fiecărui individ, asupra întregii societăţi. 

Investigaţia sociologică, efectuată în anul 1997 de către  Centrul non-guvernamental de Analiză şi In-
vestigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice CIVIS, aduce argumente în favoarea ipotezei expuse, 
conform căreia modelul „agenda setting” era utilizat în favoarea organelor de guvernare şi atesta că agenţii 
politici ai Puterii beneficiază de o mediatizare mai intensă decât Opoziţia. La capitolul - Frecvenţa media-
tizării Puterii şi Opoziţiei, în cadrul ediţiilor de ştiri de la Televiziunea de Stat 39,8 procente din volumul 
de emisie reveneau Puterii, 58,5 procente - agenţilor eterogeni şi doar 1,64 procente - Opoziţiei. Referitor 
la frecvenţa diferitor teme în cadrul emisiunilor informative şi a celor social-politice şi economice se men-
ţionează că în perioada cercetată (16-22 iunie, 4-10 august, 22-28 septembrie) la Televiziunea de Stat nu 
s-a vorbit şi nu s-au pus în dezbatere temele şomajului, corupţiei, protestelor sociale, privatizării şi altele 
de importanţă majoră pentru ţară în acei ani [13, p. 4-14]. În aşa mod, prin politicile editoriale convenabile 
Puterii, audienţei i se dicta ce este important să cunoască şi ce nu din viaţa reală a ţării, informaţia fiind 
distorsionată şi fragmentată.

A fost redusă finanţarea televiziunii, care echivala cu reducerea volumului de emisie, ceea ce constituia 
încă o pârghie de influenţă a politicilor editoriale. Analizând durata emisiunilor din perioada estimată (con-
form săptămânalului „Programele Teleradio”), vom conchide: din anul 1997 se atestă o reducere esenţială 
a timpului de emisie -  de la 18 ore de emisie zilnică la  7 ore în zilele de lucru, 11 ore - sâmbăta şi 16 ore - 
duminica. Începând cu noiembrie 1998 Televiziunea de stat emite doar câte 6 ore pe zi, inclusiv și în zilele 
de sâmbătă şi de duminică. Grila de emisie aduna  două ediţii de actualităţi ,,Mesager” în limbile română 
și rusă, două telejurnale de ştiri la deschiderea şi închiderea zilei de emisie, un serial mexican ,,Prizoniera 
dragostei” cu peste o sută de episoade, „Orele” Preşedintelui, Parlamentului, Guvernului şi încă  câteva 
emisiuni din domeniul divertismentului pentru zilele de odihnă. La şirul de emisiuni de dezbateri politice, 
care au fost omise mai înainte, au fost alăturate şi alte programe gen - publicistice, didactice, cognitive: 
„Dimensiuni economice”, „Axa” (întâlniri cu figuri proeminente), „Cursuri preuniversitare”, „Vreau să 
ştiu” (teleenciclopedie pentru elevi), „ABC-ul dreptului”, „Vivat profesia!”, dar şi programe ale altor stu-
diouri - „Deutcshe Welle” (Germania), „Family Album” (SUA) şi altele.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 2(11)

156

Vom constata că problema volumului de emisie va rămâne acută şi în anii următori,  ceea ce nu ne permi-
te să vorbim despre o politică editorială coerentă, despre o periodicitate respectată a ciclurilor de emisiuni, 
despre o acoperire tematică variată, despre satisfacerea intereselor informaţionale ale mai multor categorii 
de spectatori.

Concluzii
Vom reitera că în perioada analizată politicile editoriale promovate au purtat un caracter tranzitoriu şi 

s-au produs sub însemnul divergenţelor dintre formele vechi de organizare a activităţii de creaţie, caracteris-
tice sistemului totalitar şi noile principii de funcţionare ale mass-media proprii unei societăţi democratice. 
Programele televizate au fost influenţate de aspectul reproductiv al perioadei tranzitorii, care s-a impus prin 
tendinţe de a reevoca, de a reactualiza idei, valori, mecanisme autoritar-totalitare ale experienţei anterioare.

Totodată, în comparaţie cu perioada precedentă, emisia televizată a făcut paşi fermi pe calea democra-
tizării. În programele publicistice și de actualități își găsește locul libertatea de exprimare, pluralismul de 
opnii. Au fost scoase restricţiile impuse de regimul totalitar-comunist în oglindirea unor tematici, cum ar 
fi istoria, limba poporului, foametea provocată, deportările etc. Televiziunea devine mai receptivă la eve-
nimentele şi procesele, ce au loc în viaţa socială. Informaţia este separată de comentarii, urmând ca tele-
spectatorul să analizeze ştirile prezentate şi să tragă concluziile respective. Tematica ediţiilor de ştiri şi pu-
blicistice tinde să reflecte întreaga gamă de probleme cu care se confrunta statul la început de cale. Faptele 
invocate demonstrează că în perioada analizată, la televiziune au fost adoptate şi implementate noi politici 
editoriale, apropiate de spiritul politicilor proprii unei instituţii publice audiovizuale. Însă inexistenţa unei 
societăţi civile active, care şi-ar dori o astfel de instituţie, ar monitoriza activităţile ei, dar şi incapacitatea 
conducerii, elitei politice de a se debarasa efectiv de conservatismul şi practicile vechi de dirijare cu mass-
media, formau stavila principală în calea democratizării activității instituției audiovizualului național.

Referințe:
1.	  Săptămânalul ,,Programele Radio şi TV” al Comitetului de Stat pentru radiodifuziune şi televiziune (nr. 8, 

februarie 1990).
2.	 SACA V., Interese politice şi relaţii politice: Dimensiuni tranzitorii. Chişinău: USM, 2001.
3.	  Săptămânalul ,,Programele Radio şi TV” al Comitetului de Stat pentru radiodifuziune şi televiziune (nr. 9, 

februarie 1990).
4.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 29, iulie 1990).
5.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 35, august 1990). 
6.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 42, octombrie 1990).
7.	 SACA V.,  Interese politice şi relaţii politice: Dimensiuni tranzitorii. Chişinău: USM, 2000, p. 48.
8.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 41, octombrie 1990).
9.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 16, aprilie 1992).
10.	 Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 6, februarie 1993).
11.	 Monitorul oficial nr.3 din 18 martie 1994. Decretul cu privire la licidarea Radioteleviziunii Naţionale şi crearea 

Companiei de Stat ,,Teleradio-Moldova”.
12.	 Libertăţile mass-media în Republica Moldova. Chişinău: Princeps, 2000, p. 85.  
13.	 MIHAILOV E. Monitorizarea Televiziunii de stat şi a studioului Catalan. În: Mass-media. Buletin analitic. 

CIJ, decembrie 1997, p. 4-14.

Date despre autor: 
Boris PARFENTIEV, doctor, conferențiar universitar, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Univer-
sitatea de Stat din Moldova. 
E-mail: boris.parfentiev@usm.md 
ORCID: 0000-0003-3531-9102                                                           

Prezentat la 10.10.2023


