
Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

143

CZU: 654.197(478)ʺ1998/2008ʺ                                              https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_23

TELEVIZIUNEA DIN REPUBLICA MOLDOVA:

ANI DE POLITICI EDITORIALE AMBIGUI (1998 - 2008)

Boris PARFENTIEV,

Universitatea de Stat din Moldova

Activitatea televiziunii din Republica Moldova  (TVM), politicile editoriale promovate în perioada de referință, 
ne arată un regres pe calea unui audiovizual modern, bazat pe principiile fundamentale ale democrației - libertatea de 
exprimare, pluralismul de opinii, transparența, dreptul la o informare corectă și imparțială. Începând cu anul 2001, 
după venirea la putere a forțelor politice comuniste din trecut, s-a înregistrat o revenire la practicile sistemului to-
talitar - mediatizarea dominantă a activității autorităților în detrimentul opoziției, reducerea finanțării televiziunii și 
reducerea volumului de emisie, ceea ce a afectat direct dreptul constituțional al cetățenilor de a fi informați, suprima-
rea diversității de opinie, suspendarea anumitor programe de interes public etc. Începând cu august 2004, titulatura 
companiei „Teleradio-Moldova” a fost calificată drept instituție publică, dar așteptările mari de la noul statut au fost 
în zadar. 

Cuvinte-cheie: televiziune, politici editoriale, libertate de exprimare, pluralism de opinii, instituție audiovizuală 
publică, opoziție, democratizare.

TELEVISION IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA:
YEARS OF AMBIGUOUS EDITORIAL POLICIES (1998 - 2008)
The activity of television in the Republic of Moldova, the editorial policies promoted during the  reviewed 

period, show us a regression on the path of a modern audiovisual, based on the fundamental principles of demo-
cracy – freedom of expression, pluralism of opinions, transparency, the right to fair and impartial information. 
And since 2001, after the communist political forces of the past came to power, there has been a return to the 
practices of the totalitarian system – the dominant media coverage of the activities of the authorities to the de-
triment of the opposition, the reduction of television funding and the reduction of broadcasting volume, which 
has directly affected the constitutional right of citizens to be informed, the suppression of diversity of opinion, 
the suspension of certain programmes of public interest, etc. Since August 2004, the title of the company „Te-
leradio-Moldova” has been qualified as a public institution, but the high expectations from the new status were 
in vain. 

Keywords:  television, editorial policies, freedom of expression, pluralism of opinions, public audiovisual institu-
tion, opposition, democratization.

Introducere
În edițiile precedente ale revistei științifice Studia Universitatis Moldaviae din ultimii ani (nr. 

11/01/2022, nr. 11/02/2022, nr. 11/01/2023), precum și ultimul număr al revistei din seria Științe Econo-
mice și ale Comunicării, a se vedea articolele – Istoria Televiziunii din Moldova: cadrul de constituire și 
de afirmare, în care ne-am referit la analiza primului deceniu de activitate (1958 – 1968) a primei tele-
viziuni din Republica Moldova – TVM, Televiziunea din Republica Moldova în anii de severă cenzură 
(1968 – 1978) – o cronică a activității TVM în cel de-al doilea deceniu a istoriei sale, Televiziunea din 
Republica Moldova în anii de hotar între epoci (1978 – 1988) – perioada de trecere de la sistemul politic 
totalitarist spre o societate democratică – au fost analizate programele și politicile editoriale ale Tele-
viziunii din Moldova în primele trei decenii de activitate. Următoarea cercetare, întitulată Televiziunea 
din Republica Moldova: ani de nou făgaș (1988 – 1998), a fost dedicată preocupațiilor TVM în cel de-al 
patrulea deceniu de activitate pe calea instituirii unei societăți democratice. Articolul prezentat pentru 
ediția actuală, întitulat Televiziunea din Republica Moldova: ani de politici editoriale ambigui (1998 – 
2008), vine să caracterizeze situația în câmpul mass-mediei naționale a Televiziunii Moldova 1 în cel 
de-al cincilea deceniu de activitate.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

144

Context
De la bun început vom afirma, că activităţile Televiziunii în anii recenzați, la capitolul libertatea de ex-

presie, pluralismul de opinii, obiectivitate, politici editoriale adecvate unei instituții publice audiovizuale, 
este atestat un regres. Politicile editoriale sunt influenţate de autorităţile statului şi de partidele aflate la 
Putere, indiferent de culoarea politică, prin diferite modalităţi – selectarea şi dozarea informaţiei prin filiera 
serviciilor de presă, create în perioada respectivă în cadrul Guvernului, Preşedinţiei, ministerelor şi depar-
tamentelor de stat (care pregăteau ştiri lipsite de orice element de analiză critică), prin modelarea agendei 
de ştiri, care scotea în prim plan exclusiv subiectele cu participarea conducerii de vârf a ţării, prin omiterea 
unor teme de actualitate, cum ar fi şomajul, corupţia, privatizarea ilicită, protestele sociale ş.a., prin redu-
cerea volumului de emisie, ce ştirbea din varietatea tematică, prin schimbul frecvent şi în majoritatea cazu-
rilor nemotivat al conducerii instituţiei, ce nu permitea promovarea unor politici editoriale bine structurate 
şi definite etc. În continuare venim cu fapte concrete în favoarea celor formulate în rândurile precedente.

Modalităţi de a nu respecta legea și de a ignora accesul la informația veridică, obiectivă, nepărtinitoare 
au fost găsite mai multe. Pe lângă cele deja menţionate (selectarea şi dozarea informaţiei prin filiera servi-
ciilor de presă de pe lângă instituţiile de stat, mediatizarea mai intensă a Puterii în detrimentul Opoziţiei), 
au  fost incluse şi alte mecanisme, ca cel al partizanatului politic direct, când Televiziunea de stat milita în 
favoarea unei sau altei forţe politice. În anul 1998 mai mulţi deputaţi ai Parlamentului au declarat că „la 
televiziune apar doar reprezentanţi ai Blocului „Pentru o Moldovă Democratică şi Prosperă”, acuzând de 
asemenea instituţia că „ în cadrul emisiunii de sinteză de duminică, „7 zile”, se face partizanat politic în 
favoarea blocului, în timp ce partenerii de coaliţie nu au acces la televiziune”[1]. 

Reducerea finanţării televiziunii, care echivala cu reducerea volumului de emisie, constituia încă o pâr-
ghie de influenţă a politicilor editoriale. Analizând durata volumului de  emisiunie din perioada estimată 
(conform săptămânalului „Programele Teleradio”), vom conchide: din anul 1997 se atestă o reducere esen-
ţială a timpului de emisie –  de la 18 ore de emisie zilnică la  7 ore în zilele de lucru, 11 ore – sâmbăta şi 16 
ore – duminica. Începând cu noiembrie 1998, Televiziunea de stat emite doar câte 6 ore pe zi, inclusiv  în 
zilele de sâmbătă şi de duminică. Grila de emisie aduna  două ediţii de actualităţi «Mesager», două telejur-
nale de ştiri la deschiderea şi închiderea zilei de emisie, un serial mexican «Prizoniera dragostei » cu peste 
o sută de episoade, „Orele” Preşedintelui, Parlamentului, Guvernului şi încă  câteva emisiuni din domeniul 
divertismentului pentru zilele de odihnă. La şirul de emisiuni de dezbateri politice, care au fost omise mai 
înainte, au fost alăturate şi alte programe gen – publicistice, didactice, cognitive: „Dimensiuni economice”, 
„Axa” (întâlniri cu figuri proeminente), „Cursuri preuniversitare”, „Vreau să ştiu” (teleenciclopedie pentru 
elevi), „ABC-ul dreptului”, „Vivat profesia!”, dar şi programe ale altor studiouri – „Deutcshe Welle” (Ger-
mania), „Family Album” (SUA) şi altele.

 Situaţia creată în urma reducerii volumului de emisie a fost examinată de către Consiliul Coordonator 
al Audiovizualului în cadrul şedinţei din 24 noiembrie 1998, chestiunea fiind întitulată „privind încălcarea 
prevederilor licenţei de emisie de către conducerea Companiei de Stat „Teleradio-Moldova” [2]. Membrii 
Consiliului şi-au exprimat nemulţumirea faţă de reducerea timpilor de antenă de către conducerea Compa-
niei fără acordul Consiliului Coordonator... De facto, Consiliul Coordonator a condamnat efectele şi nu s-a 
referit la cauze. Iar cauzele erau problemele financiare, tehnice, funcţionale cu care se confrunta instituţia 
din pricina lipsei de interes a guvernării statului pentru o activitate normală a celui mai important mijloc de 
comunicare de masă din ţară. 

Vom constata că problema volumului de emisie va rămâne acută şi în anii următori,  ceea ce nu ne permi-
te să vorbim despre o politică editorială coerentă, despre o periodicitate respectată a ciclurilor de emisiuni, 
despre o acoperire tematică variată, despre satisfacerea intereselor informaţionale ale mai multor categorii 
de spectatori.

 În august - septembrie anul 2000 Compania de Stat „Teleradio-Moldova”, din lipsă de finanţare pentru 
difuzarea programelor, a redus cu 3 ore timpul de emisie a programului naţional radio şi cu 2-2,5 ore - a pro-
gramelor TV. În zilele de lucru emisia dura 5 ore (18.30-23.30), sâmbătă şi duminică – 8 ore (15.00-23.00). Li-
mitarea spaţiilor de emisie, pe lângă faptul că ştirbea procesul de promovare a unor politici editoriale, adecvate 
unei instituţii audiovizuale generaliste, lovea direct în dreptul constituţional al cetăţenilor de a fi informaţi.



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

145

Un alt mecanism de influenţă asupra politicilor editoriale promovate a fost politica confuză de cadre 
practicată, care se caracteriza printr-un un schimb frecvent şi în majoritate nemotivat al directorilor de tele-
viziune. Din noiembrie 1997 şi până în decembrie 2004, în 7 ani de activitate a Televiziunii, directorii gene-
rali au fost schimbaţi de 9 ori, fiecăruia revenindu-i în medie câte 9 luni de aflare la conducere. Schimbările 
conducerii TVM reflectau schimbările raportului de forţe din Parlament, adică noile configuraţii de relaţii 
interparlamentare şi erau rezultatul unui târg incontinuu între diverse fracţiuni care-şi doreau controlul asu-
pra celui mai puternic mijloc de informare şi de manipulare a opiniei publice. În scopul simplificării proce-
selor de înlocuire a conducerii instituţiei favorabile parlamentarilor, în anul 1997  legiuitorii au modificat 
Legea Audiovizualului în aşa mod încât să poată schimba conducerea ori de câte ori vor dori, din propria 
iniţiativă, fără a ţine cont de propunerile Consiliului Coordonator al Audiovizualului, care, conform Art. 
31- (2) din Legea Audiovizualului, era „garant al interesului public ai audiovizualului”. Or, iniţial în lege, 
Art 7 - (2), se stipula că conducătorii instituţiilor publice ale audiovizualului sunt numiţi de către Parlament 
„la propunerea Consiliului Coordonator al Audiovizualului pe un termen de 5 ani” [3, p.23].  

Schimbarea caleidoscopică  a conducerii nu permitea elaborarea şi promovarea unor politici editoriale 
bine structurate şi definite, realizarea unor noi proiecte de emisiuni de durată în cadrul Televiziunii de stat 
din Moldova. În această ordine de idei vom menţiona practicile diferite, utilizate de multiplele conduceri în 
gestiunea instituţiei şi în formarea grilei de emisie, care este o oglindă a politicilor editoriale promovate. În 
diferiţi ani de activitate a TVM erau propuse diferite variante de planificare tematică a emisiei, se schiţau 
diferite accente în favoarea sau în detrimentul ediţiilor de ştiri, ale celor de culturalizare ale spectatorilor 
sau de educaţie patriotică... Spre exemplu, în anul 1998, pe durata a câtorva luni de zile, ediţiile de ştiri erau 
programate la început de fiecare oră – în total 11 buletine informative pe zi, ceea ce se potriveşte unui canal 
de televiziune integralist, specializat în prezentarea ediţiilor de noutăţi, însă  constituie un surplus pentru un 
canal de tip generalist cum era TVM .

În comparaţie cu grila de emisie din anul 1998, în care era un surplus de ediţii de ştiri, pentru emisia 
din anul 1999, după instaurarea unui nou director, îi este caracteristică o supraaglomeraţie de programe 
muzicale şi distractive în detrimentul celor publicistice şi de actualităţi. Cele mai des întâlnite cicluri de 
emisiuni din primul trimestru al anului au fost: „Evantai folcloric”, „Melodii pe adresa Dumneavoastră”, 
„Gala melodiilor în premieră”, „Melodii de neuitat”, „Să creşti mare. Felicitări muzicale copiilor”, „Tanti 
Ludmila prezintă: Hituri internaţionale cu mici vedete”, „Duminical TV (muzică de estradă)”, „O melodie 
în premieră”, „Vino joi „La Victor”- emisiune de divertisment, „Moment poetic”,”Teleamic: pentru mare, 
pentru mic”- de divertisment şi altele, care, plusate la volumul ce-l constituiau filmele artistice şi documen-
tare planificate pentru emisie, adunau până la 85 de procente din volumul total de emisie pe lună.

La sfârşitul anilor “90, secolul trecut, tot mai persistent se revine la ideea reformei audiovizualului din 
Republica Moldova. În această ordine de idei un rol important l-au jucat manifestaţiile organizate de Uni-
unea Jurnaliştilor din Moldova, Centrul Independent de Jurnalism, Asociaţia Presei Electronice, Asociaţia 
Presei Independente, care, cu excepţia primei organizaţii, au fost create în anii 1997-1998 şi aveau un 
statut de structuri non-guvernamentale. Noţiunea de audiovizual public, care pentru mulţi specialişti din 
domeniul mass-media din Moldova pe atunci era una abstractă, a căpătat contururi clare după desfăşurarea 
Seminarului internaţional  cu tema „Audiovizualul public în perspectiva reformei mass-media” organizat 
la Chişinău de Uniunea Jurnaliştilor din Moldova în colaborare cu Consiliul Europei în zilele de 22-23 oc-
tombrie 1998. La seminar au fost puse în discuţie o serie de aspecte privind reforma audiovizualului: carac-
teristicile serviciului public de televiziune şi radiodifuziune, necesitatea garantării independenţei editoriale 
a serviciului public de radio şi TV, posibilităţile de finanţare a audiovizualului public. S-a subliniat că într-o 
societate democratică, audiovizualul public are misiunea de catalizator al proceselor democratice şi trebuie 
să îndeplinească funcţia „câinelui de pază al democraţiei” şi s-a reiterat decizia organelor de conducere ale 
Consiliului Europei, care au cerut ţărilor membre ale acestui for internaţional să renunţe la audiovizualul de 
stat în favoarea serviciului public de televiziune şi radio [4].

Ideea transformării Companiei de Stat „Teleradio-Moldova” în instituţie publică se vehicula în presa pe-
riodică şi, în special, în cea de profil jurnalistic. Explicaţia cauzelor principale de tergiversare a proceselor 
de reformare se reducea, în linii generale, la următoarele - monopolul asupra televiziunii avansa unele par-



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

146

tide parlamentare, oricât de democratice s-ar recomanda, şi ele nu doreau să cedeze, să renunţe la practica 
vicioasă a intervenţiei directe în politicile editoriale ale Televiziunii de stat din Moldova.  

Ingerinţele în politicile editoriale ale Televiziunii din partea conducerii statale se amplifică după ale-
gerile parlamentare din anul 2001, când o forţă politică (PCRM) obţine majoritatea în Legislativ. În iulie 
2001 Comisia Naţională de etică profesională a jurnaliştilor a condamnat politica de dictat pe care partidul 
de guvernământ o promova la Televiziunea de stat prin suspendarea unor emisiuni de interes public, cum 
ar fi „Clubul de presă”, care timp de doi ani a fost difuzat la TV Moldova – emisiune care a reflectat viaţa 
mediatică din Republica Moldova, cele mai relevante segmente de evoluţie a mijloacelor de informare, care 
înregistrau primele ediţii periodice cu politici editoriale diferite de cele promovate de mass-media ghidate 
de partidul de guvernământ. A fost un abuz administrativ al conducerii instituţiei care a semnalat încă o dată 
tendinţa de suprimare a diversităţii de opinie, încălcând şi libertatea cuvântului, şi accesul la informaţie [5].

Noul Parlament, chiar în una din primele sale şedinţe (aprilie 2001), i-a atribuit preşedintelui Companiei 
de Stat „Teleradio-Moldova” – reprezentant politic al puterii, dreptul de a numi, la decizia sa, fără aproba-
rea Parlamentului, directorii Radioului şi Televiziunii naţionale. Anterior aceşti doi responsabili de emisie 
erau numiţi prin votul Legislativului, ceea ce le oferea o posibilitate, cel puţin teoretică, de a promova 
candidaţi acceptaţi de toate formaţiunile parlamentare şi care dispuneau de o anumită autonomie în luarea 
deciziilor referitoare la politicile editoriale ale instituţiilor ce le gestionau.

Spaţiul de emisie de la TV Moldova era acordat în exclusivitate reprezentanţilor partidului de guvernă-
mânt, ceea ce i-a permis preşedintelui Consiliului Coordonator al Audiovizualului, d-lui Ion Mihailo, să 
declare următoarele: „Nu este de competenţa CCA-ului de a stabili unor sau altor invitaţi timpi de antenă. 
Orice televiziune din Republica Moldova stabileşte de sine stătător cui şi cât spaţiu de emisie trebuie să-i 
acorde. Cât priveşte situaţia de la Televiziunea Naţională, este un minus al conducerii acestei instituţii, pen-
tru că acordă spaţiu doar partidului de guvernământ” [6, p.46].

La începutul anului 2002 tensiunile dintre mai mulţi reprezentanţi ai colectivului Televiziunii şi condu-
cerea instituţiei se amplifică. Angajaţii Televiziunii consideră că autorităţile le încalcă drepturile profesio-
nale, promovează politici editoriale neadecvate unei instituţii audiovizuale ce se doreşte a fi publică, li se 
limitează accesul la informaţie şi dreptul la exprimare. Acest lucru a fost declarat în primele zile ale anului 
2002 în timpul întrevederii cu J. Durrie, raportor pentru Moldova la Adunarea Parlamentară a Consiliului 
Europei. S-a mai relatat că televiziunea de stat s-a transformat într-un instrument jalnic de manipulare a 
opiniei publice şi că au fost lichidate toate emisiunile în care se putea polemiza şi în care îşi puteau exprima 
opinia reprezentanţii tuturor păturilor sociale şi ai partidelor politice de opoziţie, conducerea exercitând un 
control riguros al informaţiilor difuzate [7]. 

Un grup de intelectuali din Moldova, de organizaţii non-guvernamentale din domeniul mass-media, de 
redacţii ale publicaţiilor şi uniuni de creaţie au cerut democratizarea Televiziunii din Moldova. Ei pledau 
pentru transformarea programului „Mesager”, principala emisiune informativă, într-un program obiectiv şi 
imparţial, care să reflecte realitatea din ţară fără crosete şi cosmetizări; pentru introducerea în grila de pro-
grame a TV Moldova a unor emisiuni de dezbateri pe teme politice, economice, sociale, culturale; pentru 
organizarea unei emisiuni săptămânale de sinteză în limba română, consacrată evenimentelor social-poli-
tice ale săptămânii încheiate; organizarea unui talk-show interactiv, cu public invitat în studio, gen „Vox 
populi” în care, ajutaţi de un moderator independent şi imparţial, oamenii să-şi exprime punctele de vedere 
pe un anumit subiect [8]. Vom recunoaşte că revendicările propuse pentru grila de emisie nu conţineau ceva 
deosebit, erau simple exigenţe ale unei instituţii audiovizuale, care ar activa într-o societate democratică, 
dar așa și n-au obţinut contururi reale.

Perceperea de către societate a necesităţii de transformare a Companiei de Stat „Teleradio-Moldova” în 
instituţie publică s-a intensificat în special după protestele organizate de forţele din opoziţia parlamentară 
în Piaţa Marii Adunării Naţionale şi în preajma Televiziunii, ce au avut loc la începutul anului 2002 şi după 
desfăşurarea grevei angajaţilor Teleradiodifuziunii din februarie-martie ale aceluiaşi an, la care au luat 
parte peste 380 de angajaţi ai instituţiei. De fapt, protestele au fost provocate de către putere, prin controlul 
nelimitat asupra activităţii editoriale a instituţiei. Un grup de iniţiativă de la Teleradiodifuziune a lansat, la 
26 februarie, o declaraţie de protest faţă de presiunile exercitate de către autorităţi asupra jurnaliştilor de la 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

147

această instituţie, în care se menţiona că a fost lezată libertatea de expresie; telespectatorilor li s-a refuzat 
dreptul la informaţie corectă şi imparţială; practic a fost restabilită cenzura politică de tip sovietic; televizi-
unea şi radioul au ajuns un instrument de manipulare a opiniei publice şi de spălare a creierului, o portavoce 
a formaţiunii de guvernământ [9].

Iar la 18 martie a avut loc o adunare generală a angajaţilor Companiei şi a reprezentanţilor societăţii 
civile, în urma căreia a fost adoptată o Declaraţie, în care, referitor la politicile editoriale promovate de 
instituţie, se relevau următoarele: „Singurele posturi cu acoperire naţională sunt controlate de autorităţi 
care, prin abuz de putere, îşi propagă propria poziţie şi o cenzurează pe cea a oponenţilor sau a cetăţenilor 
nonconformişti; dreptul natural al omului de a şti adevărul despre activitatea guvernanţilor şi accesul lui 
la o informaţie corectă, netrunchiată şi obiectivă este încălcat cu brutalitate” [10]. Adunarea generală con-
sidera necesar transformarea cât mai grabnică a Companiei într-o instituţie publică, cu politici editoriale 
independente de puterea politică.

Acţiunile protestatarilor şi greviştilor s-au  soldat cu adoptarea Rezoluţiei Adunării Parlamentare a Con-
siliului Europei din 24 aprilie 2002, care recomanda transformarea Companiei de stat în instituţie publică. 
Documentul stipulează că amploarea mişcării de protest a jurnaliştilor şi funcţionarilor de la Teleradio-Mol-
dova exprimă necesitatea de a proceda urgent la reforme, pentru a garanta pe deplin libertatea de expresie 
şi a promova un serviciu public de radiodifuziune. Rezoluţia cheamă autorităţile să pună capăt practicii de  
cenzurare a  programelor televizate, să perfecteze politici editoriale în spiritul democratic - să inaugureze 
emisiuni de dezbateri pentru toate partidele politice, pentru opoziţia parlamentară şi extraparlamentară şi 
invită Guvernul şi Parlamentul Republicii Moldova să iniţieze imediat lucrări în ceea ce priveşte transfor-
marea Companiei „Teleradio-Moldova” în organ public independent.

 Erau destul de concludente şi utile în elaborarea politicilor editoriale ale Companiei ,,Teleradio-Moldova” 
şi Recomandările elaborate de către OSCE în comun cu Reprezentanţa specială a Secretarului General al 
Consiliului Europei în Republica Moldova în urma grevelor produse la Televiziune şi Radio, întitulate ”Re-
pere pentru activitatea instituţiilor audiovizualului public în Republica Moldova”. În punctul 1 al acestui 
document se stipulează următoarele principii ce se referă la  funcţionarea instituţiei publice audiovizuale, 
la elaborarea politicilor editoriale specifice acestei structuri:

„Televiziunea şi radioul public trebuie:
- să ofere o oglindire completă, precisă, echilibrată şi obiectivă a evenimentelor în domeniul politic, 

economic, social şi cultural din Republica Moldova;
- să ofere o imagine comprehensivă a situaţiei reale din ţară;
- să încurajeze ascultătorii să-şi formeze opinii personale într-un mod liber;
- să reflecte diversitatea culturală şi regională;
- să respecte egalitatea sexelor;
- să servească tuturor grupurilor ale societăţii, inclusiv celor ce sunt neglijate de audiovizualul comerci-

al, aşa cum sunt minorităţile etnice şi altele; 
- să respecte demnitatea  fiinţei umane şi să promoveze valorile împărtăşite de Consiliul Europei şi 

OSCE, în special cu referinţă la democraţie, pluralism, toleranţă şi respect pentru drepturile şi libertăţile 
omului” [11].

La 26 iulie 2002 Parlamentul a adoptat în lectură definitivă Legea cu privire la instituţia publică naţio-
nală a audiovizualului (IPNA), care prevedea reformarea activităţii Companiei de Stat Teleradio-Moldova. 
Însă, noua lege schimba foarte puţin situaţia de la Teleradio-Moldova fiindcă nu corespundea criteriilor unei 
instituţii în serviciul publicului, partidul de guvernământ păstrându-şi controlul asupra ei, actul normativ 
oferind mai multe forme de amestec direct în politica editorială şi de creaţie a viitoarei instituţii publice a 
audiovizualului, pericol surprins şi de experţii europeni. Expertiza Consiliului Europei a indicat oportunita-
tea operării unui şir de amendamente în legea dată. În consecinţă, Parlamentul a efectuat modificări şi com-
pletări repetate ale ei. Redacţiile operate din 13 martie 2003 şi 13 noiembrie 2004, deşi au introdus unele 
schimbări, care au redus într-o oarecare măsură gradul de imixtiune a statului în activitatea companiei şi au 
accentuat principiul independenţei editoriale  a IPNA, totuşi s-au dovedit a fi contradictorii şi insuficiente 
pentru crearea unui mediu legislativ propice pentru afirmarea audiovizualului public în Republica Moldova. 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

148

Sunt trei elemente de primă importanţă care determină caracterul public al unei instituţii publice a  audiovizu-
alului: 1 – independenţa politicilor editoriale şi de creaţie, 2 – independenţa în gestionarea activităţii instituţiei 
publice (o autonomie totală), 3 – independenţa economică. Or, legea din 26 iulie 2002 cu toate modificările 
care au urmat, nu a permis o independenţă în gestionare, în administrare şi asta, pentru că cei 15 membri ai 
Consiliului de Observatori erau aleşi de putere şi, oricum, rămâneau reprezentanţi ai puterii şi nu ai societăţii 
civile. Noua lege nu asigura o autonomie reală a viitoarei instituţii publice şi a politicilor editoriale promovate, 
deşi tocmai la acest capitol experţii europeni au manifestat cele mai serioase rezerve [12].

Modalităţile de funcţionare, practicile de activitate a Consiliului de Observatori în perioada ce va urma 
după anul 2002 va demonstra că majoritatea membrilor forului superior de gestionare a Companiei „Te-
leradio-Moldova” au fost ghidaţi din culise. Schimbul frecvent al conducerii Televiziunii, care după 2002 
se efectua de Consiliul de Observatori, este o dovadă atât a lipsei de profesionalism în domeniul audiovi-
zualului a mai multor membri ai structurii date, cât şi a faptului că erau manipulaţi de putere. În această 
ordine de idei este semnificativ şi următorul fapt. În anul 2003, când în Parlament se aborda problema reor-
ganizării Companiei de stat prin lichidare, a fost invitată şi audiată conducerea Companiei, şi nu Consiliul 
de Observatori, s-a luat act de demersul conducerii instituţiei, iar Consiliul de Observatori a fost ignorat. 
Or, după adoptarea Legii IPNA, anume de la acest organ, decisiv pentru activitatea Companiei, trebuiau să 
vină propunerile şi nu de la funcţionarii instituţiei. Consiliul de Observatori este autoritatea supremă care, 
conform tradiţiilor democratice din Europa de Vest, trebuie să apere interesul public atât prin aprobarea 
conducerii instituţiei publice, strategiei de dezvoltare, politicilor editoriale promovate, cât şi prin anihilarea 
ingerinţelor puterii în activitatea instituţiei publice. Consiliul de Observatori trebuia să elaboreze conceptul 
şi să adopte decizia de reorganizare, dar nu conducerea executivă a instituţiei.

Iniţiativele intelectualităţii din Republica Moldova, a opoziţiei parlamentare, a unui mare grup de anga-
jaţi ai Teleradiodifuziunii de a democratiza instituţia, ca ea să devină „un component al societăţii civile”, în 
anul 2002 nu se încununează cu succes, televiziunea, în special, rămânând şi în continuare „înregimentată 
în structurile puterii”. În ianuarie 2003 Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o Recoman-
dare privind libertatea presei în Europa, în care face trimitere directă şi la situaţia mass-mediei din Republi-
ca Moldova. În document, care a fost expediat pentru executare Comitetului de Miniştri al Consiliului Eu-
ropei, se menţiona că „este regretabil că, în pofida recomandărilor exprese ale Consiliului Europei adresate 
autorităţilor moldovene şi în pofida protestelor în masă de la Teleradio-Moldova în primăvara anului trecut, 
legea privind audiovizualul prevede numeroase forme de ingerinţă politică directă”[13].

Problemele Companiei au fost discutate şi de participanţii la Masa Rotundă cu Statut Permanent, care a 
activat în anul 2003 şi aduna partidele politice din parlament, fiind moderată de Reprezentantul Special al 
Preşedintelui Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. În repetate rânduri s-a evidenţiat că reprezen-
tanţii opoziţiei nu au acces la Televiziune. Iar din mai multe propuneri pentru democratizarea instituţiei, mai 
elocventă este următoarea - „ca reportajele, comentariile şi ştirile radiofonice şi televizate, care vor viza cri-
tic o persoană publică, un partid politic, ONG, organizaţie religioasă, culturală sau profesională, vor reflecta 
în mod obligatoriu şi punctul de vedere al celor vizaţi critic, acordându-li-se posibilitatea să se exprime, 
concomitent cu criticile care i se aduc, în cadrul aceleiaşi emisiuni” [14]. De fapt, este un principiu bine 
cunoscut şi respectat în ţările democratice şi care se cere implementat în practicile audiovizualului naţional.

În octombrie 2003 majoritatea comunistă din Parlament, influenţată de criticile aduse la adresa Compa-
niei de Stat „Teleradio-Moldova” de către forţele politice din opoziţie, organizaţiile non-guvernamentale de 
domeniul mass-media, observaţiile şi recomandările organismelor internaţionale, votează în prima lectură 
un proiect de lege care prevede lichidarea instituţiei de stat. Însă proiectul de lege a ajuns în Parlament fără 
a fi supus în prealabil unor discuţii publice. Şi membrii Consiliului de Observatori s-au arătat nemulţumiţi 
de faptul că au fost neglijaţi de iniţiatorii documentului în cauză. Agenda reorganizării Companiei Telera-
dio-Moldova a fost discutată de parlamentarii moldoveni la Strasbourg şi au convenit cu experţii europeni 
asupra principiilor de bază, care urmau să fie respectate în faza de constituire a viitoarei instituţii publice a 
audiovizualului. Atât parlamentarii din opoziţie, cât şi cei din partidul de guvernământ, asistaţi de oficiali 
ai Consiliului Europei, au ajuns la un numitor comun în ceea ce priveşte elaborarea statutului instituţiei şi 
criteriilor de angajare ai colaboratorilor acesteia, care urma să se facă prin concurs [15].



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

149

Pentru elaborarea unor politici editoriale, care ar ţine cont de interesele publicului, este necesară eva-
luarea audienţei. Or, importanţa cunoaşterii publicului şi al intereselor sale devine considerabilă mai ales 
în cadrul unei pieţe concurenţiale şi este la fel de indispensabilă ca şi marketingul pentru o întreprindere 
producătoare de bunuri materiale sau de servicii. Este inutil  a produce o materie audiovizuală dacă nu se 
porneşte de la a cunoaşte ce se cere de publicul spectator, a proporţiilor ofertei, a categoriilor concrete de 
spectatori, a zonelor orare prioritare etc. „Mai mult ca niciodată studiul de audienţă şi analiza publicului 
dobândesc un caracter strategic pentru mass-media” – afirmă cercetătorul francez în domeniul comunicării, 
J-P. Morhuenda [16, p.167]. În această ordine de idei, prezintă interes investigaţiile realizate în octombrie 
2003 de instituţia sociologică IMAS-INC Chişinău la comanda Centrului Independent de Jurnalism. Cerce-
tarea a avut ca obiectiv înregistrarea audienţei posturilor de televiziune, radio, a presei scrise din Republica 
Moldova şi a fost organizată conform rigorilor unei analize sociologice profesioniste. Eşantionul a fost pro-
iectat după următoarele caracteristici: sex, vârstă, mediu de rezidenţă urban/rural ş. a., în conformitate cu 
datele comunicate de către Departamentul de Statistică al Republicii Moldova.  Întregul eşantion a fost de 
1097 persoane. TV Moldova s-a plasat pe locul doi la capitolul „Posturile TV privite cel mai des”, cu 56,5 
% de voturi, ORT Moldova acumulând 71,1 %. Pe aceeaşi poziţie TV Moldova era şi la „Audienţa TV” cu 
26,8 % de spectatori pe zi, iar ORT Moldova – cu 40,1 % [17, p.22-23]. Indicii audienţei au fost prezentaţi 
pentru fiecare zi a săptămânii. Numărul telespectatorilor TV Moldova 1 în zilele de marţi, miercuri şi dumi-
nică era semnificativ mai mic decât în restul zilelor săptămânii (24-25 procente contra 30-33 procente), fapt 
ce trebuia să-i facă pe programatori să analizeze oferta propusă pentru zilele cu audienţă redusă. Însă, de 
regulă, rezultatele sondajelor erau ignorate, erau calificate ca învinuiri false, de calomnie aduse de sociologi 
la adresa instituţiei,  reacţia conducerii Companiei la observaţiile critice fiind neadecvată, bolnăvicioasă.  
Iar mai multe emisiuni din cele preferate de telespectatori, indicate în sondaj, în grilele din anii următori îşi 
vor pierde locul. Printre ele – „Tanti Ludmila SHOW”, „Vedete cu şorţ”, „Faţă în faţă cu viaţa”, „Cartierul 
tinereţii” şi altele.

Anul 2003 se încheia cu un nou scandal la Televiziunea formal publică, ce caracteriza foarte elocvent 
politicile editoriale promovate de instituţie în acea perioadă. Pe data de 28 noiembrie conducerea Compa-
niei „Teleradio-Moldova” a dispus interzicerea emisiunii „Bună seara”, care urma să fie transmisă în direct 
şi să ia în dezbatere Memorandumul cu privire la reglementarea transnistreană. La emisie au fost invitaţi 
liderii fracţiunilor parlamentare, Reprezentantul special al Secretarului General al Consiliului Europei V. 
Filipov şi Reprezentantul pentru presă şi relaţii cu publicul al misiunii OSCE în Moldova C. Neukirch, 
astfel ca problema să fie abordată echidistant şi cu participarea reprezentanţilor diferitelor curente de opinii 
din ţară, precum şi a experţilor internaţionali. Însă emisiunea a fost scoasă de pe post, faptul servind drept 
încă o dovadă a amestecului puterii în politicile editoriale ale instituţiei, nedorinţei dezbaterilor publice ale 
problemelor de interes naţional şi în aşa mod suprimând libertatea de exprimare şi dreptul omului la infor-
mare [18].

La începutul anului 2004 conducerea Companiei „Teleradio-Moldova” a acţionat în judecată Comitetul 
anticriză din presa electronică, Federaţia oamenilor de radio şi televiziune, Comitetul sindical al salariaţi-
lor Companiei, câteva ONG-uri şi instituţii media care au pus la îndoială veridicitatea celor întreprinse de 
administraţie pentru reorganizarea instituţiei, învinuindu-le că prejudiciază imaginea Teleradio-Moldova şi 
destabilizează situaţia în Companie. Iar conducerea instituţiei îşi continua activităţile cu aceleaşi practici 
de sistare a emisiei care, în viziunea administraţiei, era în disonanţă cu politicile promovate de partidul de 
guvernământ. La 19 ianuarie a fost suspendată emisiunea „Bună dimineaţa”, colectivul de creaţie al căreia 
şi-a exprimat dezacordul cu decizia conducerii Companiei de a acţiona în judecată organizaţii obşteşti, 
ONG-uri şi instituţii media care, chipurile, au dezinformat opinia publică privind situaţia de la instituţie.

Angajaţii de la Teleradio-Moldova au adresat o scrisoare Consiliului de administraţie şi Consiliului de 
Observatori ale Companiei, prin care au chemat cele două organe de conducere să nu se grăbească să adop-
te proiectul statutului Companiei, propus de preşedintele instituţiei. În scrisoare se menţiona că „proiectul 
statutului nu corespunde principiilor esenţiale de funcţionare a unei instituţii în serviciul publicului, ci mai 
degrabă este un statut pentru un audiovizual comercial. Proiectul statutului nu răspunde la întrebarea care 
este misiunea audiovizualului public, nu asigură libertatea de expresie şi pluralismul de opinii”. Autorii 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

150

scrisorii mai menţionau că „proiectul statutului încurajează stilul autoritar de conducere şi de luare a deci-
ziilor în cadrul Companiei”, ceea ce nu putea fi numit stil democratic de dirijare [19].

„Article 19”, organizaţie internaţională de media cu sediul la Londra, care monitorizează libertatea de 
expresie în ţările unde consideră că este ameninţat principiul libertăţii presei, a constatat că „în Republica 
Moldova este generalizată lipsa transparenţei şi a circulaţiei libere a informaţiei”. „Article 19” estimează 
în special nivelul de transparenţă în domeniul audiovizualului ca fiind foarte scăzut şi aminteşte că numai 
protestele jurnaliştilor şi intervenţia comunităţii internaţionale au fost cele care au determinat autorităţile 
să accepte instituirea unui serviciu public de radio şi televiziune. Republica Moldova, alături de Ucraina, 
Rusia, statele din Kaukaz şi Asia Centrală, figurează într-un raport al Comitetului pentru apărarea jurna-
liştilor, cu sediul la New-York, printre ţările care au renunţat la continuarea proceselor de liberalizare şi 
democratizare, iniţiate la începutul deceniului nouă, secolul trecut, şi au derapat spre un sistem de control 
al statului asupra principalelor mijloace de informare în masă de inspiraţie sovietică. Anterior, alte două 
organizaţii internaţionale ale jurnaliştilor -„Reporteri fără frontiere” şi  Organizaţia Asociaţiilor de Media 
din Sud-Estul Europei (SEEMO), şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu evoluţia situaţiei din domeniul 
libertăţii presei în Republica Moldova, prin intermediul unor comunicate împotriva tratamentului aplicat 
presei moldoveneşti de către autorităţi [20].

Astăzi nimeni nu pune la îndoială impactul imens al mass-mediei şi, în special, al televiziunii asupra vieţii 
societăţii şi a indivizilor ei. Mass-media reprezintă principala sursă pentru formarea majorităţii opiniilor des-
pre lume, dar ele sunt şi cele mai rapide moduri de răspândire a informaţiilor în cadrul întregii societăţi. De 
aici porneşte şi interesul deosebit al guvernanţilor pentru politicile editoriale promovate de mass-media. D. 
Graber, cercetătoare  în domeniul politicii şi ale mass-mediei, afirmă următoarele: „Încercările guvernului de a 
controla şi manipula mass-media sunt universale, deoarece guvernele din întreaga lume consideră mass-media 
o forţă politică importantă. Această convingere este întemeiată pe presupunerea că instituţiile care controlează 
informaţiile publice pot modela percepţia şi comportamentul public, determinând astfel sprijinul sau opoziţia 
cetăţenilor şi a oficialităţilor în raport cu guvernul şi politicile acestuia. Prin controlul asupra informaţiilor 
privind instituţiile şi evenimentele, guvernele de pretutindeni încearcă să menţină sistemul politic intact şi să 
reglementeze mass-media şi alte instituţii sociale care depind de publicitatea mediatică. Deci, controlul se pro-
duce  în toate societăţile, extinderea, natura şi scopurile sale pot varia” [21, p. 209]. Aceste variaţii de exercitare 
a controlului asupra mijloacelor mass-media sunt în funcţie de nivelul de democraţie, de regimul instaurat în 
societate. Dacă „în societăţile totalitare mass-media sunt de fapt un instrument al guvernului ale căror scopuri 
fundamentale sunt menite să menţină regimul aflat la putere, apoi în societăţile democratice mass-media sunt 
de obicei libere să-şi exprime opoziţia faţă de regim, să-l atace şi chiar să-l denigreze. Această posibilitate face 
ca mass-media din societăţile non-autoritare să fie o piedică în calea abuzurilor guvernamentale ale puterii şi 
un bun mijloc de îmbunătăţire a activităţii de guvernare” [Ibidem].

Din august 2004, în titulatura Companiei „Teleradio-Moldova” apare calificativul de instituţie publică. 
A fost un rezultat al eforturilor insistente începute în anul 2002 pentru schimbarea statutului instituţiei. Au 
avut loc proteste, greve, inclusiv greva foamei; s-a adoptat o lege privind instituţia publică a audiovizualu-
lui Compania „Teleradio-Moldova” din 26 iulie 2002 care, din cauza că nu satisfăcea nici jurnaliştii, nici 
opoziţia, nici Consiliul Europei, a fost abrogată; legea cu acelaşi titlu din 28 februarie 2003, adoptată în 
ultima lectură de Parlament (susţinută doar de fracţiunea comunistă), însă în faţa insatisfacţiei Consiliului 
Europei, - nepromulgată de preşedintele ţării; şi, în sfârşit, Legea referitoare la Instituţia Publică Naţio-
nală a Audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova” din 13 martie, 2003, care de această dată a ţinut 
cont de cele mai esenţiale recomandări ale Consiliului Europei şi la 21 martie a fost promulgată, drept că 
la 13 noiembrie anul  2003 au mai fost efectuate unele modificări şi în această lege. Au mai fost şi Rezo-
luţiile Adunării Parlamentare ale Consiliului Europei nr. 1280, adoptată la 24 aprilie 2002, nr. 1303 din 
26 septembrie 2002, raportul Comisiei de monitorizare pentru Moldova, întitulat „Punerea în aplicare a 
Rezoluţiei 1303 (2002) cu privire la funcţionarea instituţiilor democratice în Moldova” din 3 aprilie 2003. 
Vom aduce considerentele care cereau revizuirea legii cu privire la audiovizual şi transformarea statutului 
Companiei Teleradio-Moldova în organism public independent. Criticile exprimate faţă de lege atât din 
partea societăţii civile, a opoziţiei politice, cât şi din partea jurnaliştilor de la Teleradio-Moldova se refereau 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

151

esenţialmente, pe lângă controlul puterii asupra activităţii editoriale  a instituţiei, la componenţa şi modul 
de numire a Consiliului de Observatori. În eventualitatea implementării legii, situaţia la Teleradio-Moldova 
nu se schimba cu nimic, partidul de guvernământ păstrându-şi controlul asupra ei. Consiliul de Observatori 
ai cărui membri (15) urmau să fie numiţi de şeful statului, Parlament şi Guvern reprezentau un singur partid 
politic – Partidul Comuniştilor, ceea ce însemna că un grup politic putea controla activitatea Televiziunii 
publice. Or, o televiziune publică nu poate fi dependentă de aspiraţiile Puterii, ceea ce şi trebuia stipulat 
în lege. Un alt aspect supus criticii, din legea aprobată la 26 iulie 2002, - numirea în funcţie a conducerii 
Companiei rămânea pe seama Parlamentului, Consiliul de Observatori propunând candidaturile. În urma 
modificărilor în lege din 13 martie şi 13 noiembrie 2003 numirea în funcţie a preşedintelui Companiei şi, la 
propunerea acestuia, a altor membri ai conducerii instituţiei a devenit o atribuţie a Consiliului de Observa-
tori. Or, acest Consiliu este organul de supraveghere şi de control al Companiei. Această structură numeşte 
un preşedinte, publică toate reglementările referitoare la funcţionarea şi organizarea Companiei şi fixează 
strategia de programare – politicile editoriale şi grila de emisie.

Realizând o retrospectivă a emisiunilor televizate din prima jumătate a anului 2004, adică până ca TV 
Moldova 1 să devină instituție publică, vom enumera circa 50 de cicluri de emisiuni pe teme sociale, politi-
ce, economice, culturale, de divertisment, cognitiv instructive, pentru copii şi tineret, spectacole televizate 
etc., adică de un spectru tematic destul de variat, ce includea emisiuni pentru diferite categorii de telespecta-
tori. Or, după 8 august din cele circa 50 de cicluri de emisiuni 35 (!) au fost reduse. În schimb au fost incluse 
mai multe cicluri de filme – seriale artistice şi documentare, emisiuni în reluare la rubricile „Din videoteca 
TV”, „Din fondul TVM”, „Serial artistic”, „Desene animate”, „Din zestre de lăutari”   (retransmisiuni de 
concerte de folclor din fondurile televiziunii) şi doar câteva emisiuni noi – „Vector european”, „Tribuna 
partidelor politice”, „Time-out” (magazin sportiv), „E – Moldova”, „Moldova turistică” care, cu excepţia 
ciclului „Vector european”, n-au avut o viaţă lungă, ele dispărând din grila de emisie peste un an sau chiar 
peste câteva luni.        

Politicile editoriale promovate, deloc oportune pentru varietatea tematică, calitatea profesională joasă a 
programelor TV Moldova 1 din a doua jumătate a anului 2004 îşi găsesc continuare şi în anii 2005-2006. 
Începând cu luna ianuarie 2005, în programul de emisie sunt incluse zece (!!!) filme de serie (studiind pro-
gramele a câtorva zeci de posturi de televiziune publică din lume, autorul nu a întâlnit un caz similar când, 
concomitent, în fiecare săptămână, la o televiziune generalistă erau derulate zece filme-seriale), emisiunile 
originale proprii fiind limitate la maximum, ele constituind 3 - 3,5 ore pe zi.  Nu vom greşi dacă vom afirma 
că în felul acesta politicile editoriale promovate urmăreau scopul de a-i sustrage pe telespectatori – cetăţenii 
ţării de la problemele acute economice, sociale, politice, ecologice, culturale din societate şi de a le propune 
filme cu subiecte siropoase, în majoritate de producţie a studiourilor din ţările latino-americane, din Noua-
Zeelandă, cum ar fi cele întitulate „Savoarea iubirii”, „Nisipuri fierbinţi”, „Aventuri în Caraibe”, „Sunetul 
şi tăcerea” sau „Detectivii” (serial poliţist), „Avocaţii”, „Merlin” etc., seriale subiectele cărora demult au 
fost uitate de către telespectator, ele, pe bună dreptate, mai fiind comparate  cu guma de mestecat. Seriale-
le „Savoarea iubirii” şi „Nisipuri fierbinţi” le găsim cu regularitate în programele TV Moldova 1 timp de 
câţiva ani – şi în 2006, şi în 2007. În plus sunt incluse şi altele noi, cum ar fi „Carola Casim” (Argentina), 
„Prieteni la cataramă” (Australia).

O ameliorare a politicilor editoriale, în conformitate cu principiile de funcţionare a unei instituţii publice 
autentice, a survenit în a doua jumătate a anului 2007, în urma schimbării conducerii Companiei „Telera-
dio-Moldova”, angajării în calitate de consilieri ai unor specialişti din domeniul televiziunii. În programele 
de emisie apar mai multe emisiuni în premieră, care vin să lărgească aria tematică, categoriile de specta-
tori – „Ghid economic”, „Zona liberă”, „Contrapunct” (dezbateri publice), „Formula succesului” (schiţe 
despre personalităţi remarcante din Republica Moldova), „Sinteza parlamentară”, „La obiect” (cognitivă), 
„Fii tânăr”, „Mai în glumă, mai în serios” (portrete de contemporani, moderator – Gh. Urschi), „Cronograf 
Cinema”, „Cronos” (o reluare a  evenimentelor săptămânii), „Barometrul sănătăţii” etc. Însă, în politicile 
editoriale promovate (în special în ediţiile de ştiri) continuă să rămână viabile tendinţele vechi – reflectarea 
realităţilor preponderent de pe poziţia partidului de guvernământ, problemele majore ale societăţii fiind 
evitate sau abordate formal, accesul opoziţiei rămânând sporadic şi selectiv.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

152

Dificultăţile prin care a trecut Teleradio-Moldova în calea spre o instituţie audiovizuală cu adevărat publică 
şi în promovarea unor politici editoriale adecvate societăţii democratice au stat şi în faţa mass-mediei din în-
treaga Europă de Est. Analistul P. Gross, referindu-se  la situaţia în mass-media est-europeană de la începutul 
anilor `90 , secolul trecut, vine cu următoarea afirmare: „Mass-media est-europene de după 1989, mai ales 
audiovizualul, s-au organizat în concordanţă cu vechea ideologie colectivistă şi cu rolul dominant al partidu-
lui-stat, pentru că acestea sunt considerate cele mai potrivite mijloace de a obţine susţinerea publicului pentru 
noii lideri politici. „Convingerea puternică”, conform căreia mass-media există pentru a servi guvernarea sau 
statul (sau partidul ori partidele şi politicienii care controlează guvernul sau statul) se schimbă încet”. Și în 
continuare: „Practic, toţi noii lideri est-europeni au luptat împotriva libertăţii presei de a-i ataca pe ei şi poli-
ticile lor. Partidele luptă pentru a deţine propriile ziare si pentru a împiedica audiovizualul să relateze negativ 
la adresa lor. Făcând acest lucru, ele reflectă vechile tradiţii cu care s-au obişnuit... Noii lideri se tem că orice 
informaţie negativă apărută în presă le va reduce prestanţa şi aşa slăbită” [22, p. 132].

Sunt tipice şi modalităţile de influenţă şi de control ale mass-mediei de către statele şi guvernele est-eu-
ropene, Republica Moldova făcând parte din ele. Aceste modalităţi, conform lui P. Gross, constau în cam-
panii subtile şi mai puţin subtile venite din partea guvernului, statului şi oficialităţilor din partidul aflat la 
putere pentru a diminua credibilitatea şi influenţa mass-mediei, precum şi pentru a intimida jurnaliştii prin:

- refuzul ferm de a răspunde descoperirilor mass-mediei legate de corupţia şi abuzurile guvernului sau 
statului. Dacă e să ne referim la mass-media din Republica Moldova – practica din anii trecuţi de reacţie 
obligatorie la materialele critice, la demascările făcute de mass-media au rămas în istorie. Subiecţii vizaţi 
în materialele video, inclusiv unele instituţii guvernamentale, de regulă nu poartă nici o responsabilitate 
pentru cele editate, nu-i preocupă nici o eventuală deteriorare a imaginii instituţiei sau a persoanei vizate;

- acuzele variate aduse mass-mediei: de la lipsa de responsabilitate la lipsa de patriotism pentru faptul 
că nu au adoptat linia trasată oficial. Referitor la practicile din Republica Moldova – partidele de guver-
nământ considerau şi consideră că dacă pierd controlul asupra canalului TV Moldova 1, acesta imediat va 
deveni antistatal, nu va ţine cont de interesele societăţii. Indiscutabil, instituţia publică audiovizuală trebuie 
să promoveze şi să apere interesul naţional, imaginea statului, limba şi cultura ţării. Dar ea nu trebuie să 
confunde statul cu funcţionarii de stat ori cu unele instituţii ale acestuia, nu trebuie să devină „marionetă” 
în mâinile statului;

- numirea persoanelor care favorizează controlul statului sau guvernului asupra audiovizualului în func-
ţie de directori ai radioului şi televiziunii publice şi ca membri ai consiliilor care controlează aceste insti-
tuţii (a se vedea exemplul adus în paginile precedente de schimbări dese şi nemotivate ale directorilor TV 
Moldova 1 );

- susţinerea unor noi legi şi reglementări care să favorizeze controlul guvernului sau statului asupra 
mass-mediei (a se vedea exemplul prezentat anterior de schimbări efectuate în Legea Audiovizualului din 
1995, care au permis Parlamentului de a numi conducerea de vârf a Companiei Teleradio-Moldova 1 fără a 
se consulta cu Consiliul Coordonator al Audiovizualului).

Sunt doar câteva din şirul de modalităţi de influenţare a mass-mediei caracteristice ţărilor est-europene 
déjà de mai bine de două decenii şi jumătate în urmă, însă se creează impresia că au fost culese din realităţile 
mass-mediei din Republica Moldova acum câţiva anis au chiar la timpul prezent. Or, în ţările Europei de Est 
la care face referire P. Gross - Albania, Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Republica Slovacă, Polonia şi Ro-
mânia, succesul  guvernanţilor de a influenţa şi de a controla mass-media a fost unul de scurtă durată şi aceste 
încercări „sunt mai puţin reuşite în ultimul deceniu, pentru că instituţiile s-au schimbat datorită modificărilor 
de personal, politică, strategii şi, într-o oarecare măsură, de mentalităţi şi relaţii între instituţii” [22, p. 87].

Dacă statele est-europene au depăşit de timpuriu această maladie, moştenită de la sistemul autoritar – cea 
de implicare în activitatea mass-media, apoi în Republica Moldova fiecare pas pe calea democraţiei necesi-
ta eforturi sporite. Desigur, după perioada de trecere de la sistemul totalitar la cel democratic, guvernanţilor 
le este mai dificil să controleze, în mod direct şi deschis, instituţiile media. O cauză a acestei situaţii ar fi le-
gislaţia proprie fiecărui stat ce se doreşte democratic şi care prin buchia legii asigură libertatea de exprimare 
şi de opinie, precum şi actele internaţionale la care aderă orice stat democratic, care, la fel, dau prioritate 
dreptului la opinie. În cazul Republicii Moldova putem prezenta, drept exemplu, Articolul 34 (al. 1 şi 2) al 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare                                                                                          ISSN 2587-4446

153

Constituţiei, Legea privind accesul la informaţie, precum şi Convenţia Europeană pentru Apărarea Drep-
turilor omului şi a Libertăţilor Fundamentale, la care facem parte. Însă, de-a lungul anilor de independenţă 
statală, guvernanţii au reuşit să găsească alte noi metode, prin care ar direcţiona presa după propriul lor plac 
sau i-ar provoca pe ziarişti să nu părăsească spaţiul politicului. 

Concluzii
Or, dacă vom trece lista programelor  Televiziunii Moldova 1 din perioada cercetată prin filiera princi-

piilor unui canal de televiziune public (independenţa, libertatea, autonomia editorială, pluralismul şi diver-
sitatea conţinuturilor, imparţialitatea, obiectivitatea, neutralitatea), a oportunităţilor audiovizualului public 
(detaşarea de interese comerciale şi politice, serviciu universal, destinat totalităţii spectatorilor, un serviciu 
al cetăţenilor), ne vom convinge că situaţia cu varietatea de programe pentru diferite categorii de telespecta-
tori se agravează vădit. În urma unor politici editoriale  străine serviciului public de televiziune, promovate 
de către conducerea Companiei, dar aprobate şi de majoritatea membrilor Consiliului de Observatori, care 
era mai mult în serviciul Puterii decât al societăţii, în grila instituţiei publice audiovizuale lipseau cu desă-
vârşire emisiuni ce ar prezenta un forum pentru dezbaterile în public, unde poate fi exprimat un spectru cât 
mai larg de opinii şi viziuni, care ar reflecta diferite idei  şi convingeri  din societate în vederea consolidării 
acordului social mutual, a toleranţei şi promovării relaţiilor comunitare în societăţile multiculturale, care ar 
oferi o informaţie independentă şi echidistantă în programele sale, ar sprijini valorile de bază ale societăţii 
democratice, în special respectul pentru drepturile omului, cultură şi pluralism politic.

Referințe:
1.	  Proiect de hotărâre privind reflectarea activităţii Parlamentului în emisiunile Companiei de stat „Teleradio-

Moldova”. În: Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 3, noiembrie 1998.
2.	  Conducerea „Teleradio-Moldova” a fost „audiată” de Consiliul Coordonator al Audiovizualului. În: Curier 

Media. Buletin informativ CIJ, nr. 5, decembrie 1998.
3.	  Ghid (Vade-mecum) al Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului / Dir. pentru Drepturile Omului a Con-

siliului Europei. Chișinău: S.n.., 2002.
4.	  Autorităţile publice din Republica Moldova continuă să limiteze dreptul cetăţenilor la informaţie. În: Curier 

Media. Buletin informativ CIJ, nr. 4, martie 1999.
5.	  CNE condamnă politica de dictat pe care partidul de guvernământ o promovează la „Teleradio-Moldova”. 

În: Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 14, iulie 2001.
6.	  Probleme ale audiovizualului naţional. Reglementări şi autoreglementări în domeniul audiovizualului. Chişi-

nău: Editor-Asociaţia Presei Electronice”APEL”, 2006, 46 p.
7.	  Ziariştii din Moldova consideră că autorităţile le încalcă brutal drepturile profesionale. În: Curier Media. 

Buletin informativ CIJ, nr. 2, ianuarie 2002.
8.	  Un grup de intelectuali, redacţii ale publicaţiilor şi uniuni de creaţie cer democratizarea TVM. În: Curier 

Media. Buletin informativ CIJ, nr. 3, februarie 2002.
9.	  Angajaţii de la Teleradio-Moldova au supus criticilor proiectul statutului Companiei. În: Curier Media. Bu-

letin informativ CIJ, nr. 3, februarie 2004.
10.	  Declaraţia Adunării generale a angajaţilor Companiei de Stat Teleradio-Moldova şi a reprezentanţilor so-

cietăţii civile. În: Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 6, martie 2002.
11.	 Repere pentru activitatea instituţiilor audiovizualului public în Republica Moldova. Elaborat de OSCE în Mol-

dova şi de Reprezentanţa specială a Secretarului General al  Consiliului Europei în Republica Moldova, 2002.
12.	  Săptămânalul ,,Programele TeleRadio” al Radioteleviziunii Naţionale (nr. 42, octombrie 1990).
13.	  APCE condamnă ingerinţa politică în activitatea editorială a Companiei „Teleradio-Moldova” . În: Curier 

Media. Buletin informativ CIJ, nr. 2, ianuarie 2003.
14.	  Masa rotundă recomandă noii conduceri a Companiei „Teleradio-Moldova” să democratizeze instituţia. În: 

Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 15, iulie 2003.
15.	 Grupul de deputaţi moldoveni au convenit cu Strasbourgul cum va fi derulată reorganizarea instituţiei publice 

a audiovizualului. În: Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 21, noiembrie 2003.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifică a Universtității de Stat din Moldova, 2024, nr. 11(3)

154

16.	 BERTRAND, C-J. O introducere în presa scrisă şi vorbită. Iaşi: Polirom, 2001, 167 p.
17.	 OSIPOV, V. Criza producătorului în audiovizualul moldovenesc. În: Mass-media. Buletin analitic. Chișinău: 

CIJ, iunie 2000, pp. 22-23.
18.	 Partidul de guvernământ continuă să controleze abuziv postul naţional de televiziune. În: Curier Media. Bu-

letin informativ CIJ, nr. 23, decembrie 2003.
19.	  Angajaţii de la Teleradio-Moldova au supus criticilor proiectul statutului Companiei. În: Curier Media. Bu-

letin informativ CIJ, nr. 3, februarie 2004.
20.	 O importantă organizaţie de media clasifică R.M. printre statele în care autorităţile încearcă să-şi subordo-

neze presa. În: Curier Media. Buletin informativ CIJ, nr. 6, martie 2004.                                     
21.	 POP,  D. Mass-media şi democraţia. Iaşi:  Polirom, 2001, 209 p.
22.	 GROSS,  P. Mass-media şi democraţia în ţările Europei de Est. Iaşi:  Polirom, 2004, 132 p.

Date despre autor: 
Boris PARFENTIEV, doctor, conferențiar universitar, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Univer-
sitatea de Stat din Moldova. 
ORCID: 0000-0003-3531-9102                                                           
E-mail: boris.parfentiev@usm.md 

Prezentat la 22.03.2024




