https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/issue/feed Științe ale Educației 2024-02-13T13:52:37+02:00 Open Journal Systems <p>ISSN 1857-2103 | E-ISSN 2345-1025</p> https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5991 MANAGEMENTUL INOVAȚIILOR ÎN EDUCAȚIE: CONCEPT ȘI PARTICULARITĂȚI 2024-02-13T12:06:26+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Managementul inovațiilor în contextul educațional este un proces vital pentru instituțiile de învățământ în fața schimbărilor și provocărilor din societatea contemporană. Este o abordare strategică care vizează identificarea, im- plementarea și managementul eficient al inovațiilor în procesele educaționale.</p> <p>Una dintre cele mai semnificative evoluții contemporane în managementul inovațiilor educaționale este influența tehnologiei digitale asupra procesului de învățare și predare. Integrarea instrumentelor tehnologice în procesul educațional a adus cu sine transformări radicale, deschizând noi oportunități de personalizare a învățării, acces la diverse resurse educaționale și stimularea creativității elevilor.</p> <p>O altă tendință importantă este și adoptarea unor metodologii de predare inovatoare, precum învățarea bazată pe proiecte, învățarea colaborativă sau abordarea STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics j. Aceste metode promovează implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, dezvoltarea abilităților de rezolvare a pro- blemelor și stimulează gândirea critică.</p> <p>De asemenea, dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor este o altă tendință semnificativă. Profesorii trebuie să fie pregătiți să folosească tehnologia în mod eficient în procesul de predare, să evalueze și să integreze instrumentele digitale în planificarea lecțiilor și să faciliteze un mediu de învățare digital sigur și eficient. Aceasta implică crearea unui mediu propice inovației, în care ideile noi sunt încurajate, testate și implementate eficient.</p> <p>În concluzie, fenomenele și tendințele contemporane în managementul inovațiilor educaționale au un impact sem- nificativ asupra dezvoltării instituțiilor de învățământ.</p> <p>Cuvinte-cheie: educație, management, știință, predare, tehnologie.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_01">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_01</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5992 SINELE CREATIV, EFECTE ASUPRA ANXIETĂȚII FAȚĂ DE TESTARE ȘI IMPLICIT A MOTIVAȚIEI ÎNVĂȚĂRII LA ELEVII ADOLESCENȚI 2024-02-13T12:18:14+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Prezentul studiu analizează nevoia dezvoltării de programe psihoeducaționale în contextul scăderii motivației pentru studiu, constatându-se nevoia dezvoltării sau mai bine spus valorificării creativității adolescentului, studiile evidențiind relatia dintre creativitate și modul de gândire, în sensul că elevul care deține un nivel crescut al autoeficacității creative este mai determinat să acționeze. De asemenea, acest fapt îl putem considera și un factor facilitator al acțiunii în momen- tul testării, anxietatea față de teste reprezentând de asemenea o problemă reală în rândul elevilor adolescenți.</p> <p>Învățarea reprezintă o nevoie innăscută a omului în general, iar programele psihopedagogice și psihoeducaționale bazate pe tehnici expresiv-creative pot detensiona elevul adolescent și îl pot ajuta să se conecteze cu Sinele, astfel încât să decopere această nevoie - învățarea. De asemenea, dezvoltarea creativității și implicit a autoeficacității crea- tive îl pot motiva să acționeze, descoperind noi modalități de acțiune în momentul instalării anxietății față de testare.</p> <p>Cuvinte-cheie: sine creativ, program educațional, anxietate față de teste , autoeficacitate creativă, motivație pentru studiu.</p> <p>DOI: &nbsp;<a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_02">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_02</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5993 EGALITATEA DE ȘANSE, IMPLICAȚIILE ÎN DEZVOLTAREA SENTIMENTULUI AUTOEFICACITĂȚII ȘI IMPLICIT A MOTIVAȚIEI ÎNVĂȚĂRII 2024-02-13T12:20:05+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Prezentul studiu analizează nevoia de adaptare a cadrului didactic în contextul scăderii motivației pentru studiu, constatându-se apariția unor modificări și la nivelul trendurilor educaționale care își pun tot mai mult amprenta asu- pra stabilirii obiectivelor pe termen lung în general, dar mai ales asupra manifestărilor comportamentale în rândul elevilor. Studiul reliefează faptul că la nivelul Uniunii Europene se pune problema diversității și mai ales a oferirii de șanse egale în ceea ce privește învățarea. Așa cum la nivel cultural însăși limba a suferit modificări, tot așa și valorile, obiceiurile, stilurile de învățare au căpătat elasticitate și modificare de sens, programele psihoeducaționale reprezen- tând un punct de pornire pentru oferirea de suport maximal pentru dezvoltare.</p> <p>Învățarea a căpătat alte valrențe pentru elev, datorită abundenței de informație facilitată de tehnologie, precum și a contactului intrapersonal care a pierdut tot mai mult teren în ultima perioadă, iar programele care încurajează autocunoașterea și dezvoltarea anumitor abilități care și-au pierdut din valoare-comunicarea față în față, creativitatea, empatia, autonomia personală, reprezentând un suport maximal pentru dezvoltare și mai ales pentru creionarea unui nivel de aspirație raportat la propriile nevoi, precum și a imperioasei nevoi general-umane, învățarea.</p> <p>Cuvinte-cheie: egalitate de șanse, autoeficiență, motivație pentru studiu, managementul clasei, nevoi.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_03">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_03</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5994 FORMAREA CADRELOR DIDACTICE LA NIVEL NAȚIONAL: PROBLEME ȘI UNELE SOLUȚII 2024-02-13T12:22:05+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Un aspect esențial în dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de învățământ îl reprezintă politicile și strategiile privind formarea continuă a cadrelor didactice. Aceste politici și strategii diferă de la o țară la alta în funcție, putând fi adaptate la specificul fiecărui sistem educațional și la nevoile de formare a cadrelor didactice. Alocarea unor resurse adecvate pentru implementarea și dezvoltarea programelor de formare continuă, acordarea de stimulente financiare pentru profesorii care participă la programe de formare, elaborarea și dezvoltarea standardelor naționale de dezvol- tare profesională, oferirea de programe de formare continuă accesibile și flexibile, investiția în cercetare în domeniul formării continue sunt câteva exemple de politici și strategii care pot fi adoptate.</p> <p>Cuvinte-cheie: formarea continuă a cadrelor didactice, formarea inițială a cadrelor didactice, sistem de învățământ, programe de formare continuă, standarde naționale, nevoi de formare a cadrelor didactice, sisteme de formare a cadrelor didactice, cariera didactică.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_04">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_04</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5995 FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE DIN PERSPECTIVA EDUCAȚIEI INCLUZIVE LA NIVEL EUROPEAN: MODELE ȘI PARTICULARITĂȚI 2024-02-13T12:23:20+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Formarea profesională continuă a cadrelor didactice reprezintă un proces esențial în domeniul educației, cu impact direct asupra calității învățământului. În articol sunt prezentate câteva modele de formare profesională continuă a cadrelor didactice ce aparțin sistemelor educaționale din Italia, Spania, Marea Britanie, Danemarca și Germania. În aceste țări s-au produs schimbări majore în domeniul educației incluzive, ceea ce a determinat reorganizarea sisteme- lor de formare a cadrelor didactice. Studiul de față cuprinde informații despre factorii de decizie care determină ne- voile de formare și planurile de formare pentru cadrele didactice, beneficiile oferite cadrelor didactice care participă la cursurile de formare, precum și măsuri de facilitare a participării profesorilor la aceste cursuri.</p> <p>Cuvinte-cheie: formarea continuă a cadrelor didactice, programe de formare continuă a cadrelor didactice, cur- suri de formare continuă a cadrelor didactice, educația incluzivă, modele de formare continuă a cadrelor didactice, sistem de învățământ, nevoia de formare a cadrelor didactice.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_05">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_05</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5996 MEDIU DE ÎNVĂȚARE POZITIV – IMPERATIV ÎN INSTRUIREA ADULȚILOR 2024-02-13T12:25:12+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Mediul de învățare are o importanță primordială în crearea unui climat favorabil procesului de instruire corespun- zător particularităților de vârstă și interesului educabililor. Organizarea unui mediu de învățare pozitiv în procesul de instruire a adulților, presupune configurarea unor factori specifici instruirii adulților, orientați spre satisfacerea nevoilor acestei categorii de cursanți, determinând astfel succesul și dezvoltarea personală și profesională a acesto- ra. În prezentul articol evidențiem un context trifactorial al mediului de învățare, valorificarea căruia generează un cadru pozitiv în instruirea adulților și anume: profilul formatorului, relaționarea interpersonală și particularitățile spațiului de instruire. Acest context trifactorial reflectă anumite valori și abilități profesionale ale formatorului care condiționează desfășurarea instruirii adulților într-un mediu de învățare eficient menit să sprijine obiectivele de in- struire și implicarea activă a cursanților.</p> <p>Cuvinte-cheie: mediu de învățare, adulți, cadru trifactorial, formator, relaționare interpersonală, spațiu de instruire.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_06">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_06</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5997 FEEDBACK-UL CONSTRUCTIV – FACTOR DE EFICIENTIZARE A PROCESULUI DE INSTRUIRE LA ADULȚI 2024-02-13T12:26:36+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Feedback-ul constructiv reprezintă o modalitate importantă de a sprijini învățarea și dezvoltarea în instrui- rea adulților. Oferirea de feedback constructiv se referă la crearea de către formator a contextelor educaţionale interactive, prin consolidarea sau modificarea comportamentelor cursanților reieșind din nevoile lor. În acest context, este important ca formatorul să ofere feedback constructiv în activitatea de formare pentru a maximiza beneficiile instruirii și a ajuta participanții adulți să-și atingă obiectivele propuse.</p> <p>În prezentul articol sunt reflectate un șir de strategii de oferire a feedback-ului constructiv în contextul instruirii adulților și anume: formularea unui mesaj relevant pentru o anumită activitate și pentru obiectivele de instruire, utilizarea unui limbaj clar și precis, oferirea de feedback specific și detaliat, oferirea de feedback obiectiv și focalizarea pe comportament sau performanță, nu pe persoana în sine. Astfel, utilizarea acestor strategii generează un design educațional prietenos, orientat spre îmbunătățirea performanțelor și dezvoltarea personală și profesională la adulți în procesul de instruire.</p> <p>Cuvinte-cheie: feedback constructiv, factor, eficientizare, proces de instruire, strategii, adulți.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_07">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_07</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5998 PROIECTUL DE CERCETARE CA METODĂ DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI INVESTIGAȚIONALE LA ELEVI DIN PERSPECTIVĂ INTERDISCIPLINARĂ 2024-02-13T12:27:55+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În acest articol este evidențiat rolul proiectelor de cercetare în dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, cu accent pe abordare interdisciplinară. Autorii subliniază importanța integrării mai multor discipline într-un proiect comun, permițând astfel elevilor să aplice și să consolideze cunoștințele lor într-un context complex și interconectat. Lucrarea scoate în evidență, de asemenea, adaptabilitatea acestei abordări, care poate permite atât lucrul individu- al, cât și cel în echipă, în funcție de circumstanțele specifice. În plus, se evidențiază maniera în care proiectele de cercetare contribuie la dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, alimentându-le curiozitatea intelectuală și încurajându-i să exploreze în profunzime subiectele de studiu.</p> <p>Cuvinte-cheie: proiecte de cercetare, competență investigațională, abordare interdisciplinară, adaptabilitate, interdisciplinar, competențe.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_08">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_08</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/5999 ADAPTAREA CURRICULARĂ PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE SPECIALE: CONCEPT ȘI METODE 2024-02-13T12:29:37+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Integrarea fiecărui copil cu CES este o problemă ce trebuie studiată serios. Pornim de la ideea că şcoala are da- toria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. Din păcate, în cazul fenomenului C.E.S, realitatea din teren ne arată că există o prăpastie între politici educaționale și implementarea lor. Procesul de integrare educaţională a elevilor cu CES include elaborarea unui plan de intervenţie individualizat, în cadrul căruia, folosirea unor modalităţi eficiente de adaptare curriculară are un rol esenţial.</p> <p>Modul în care raportarea la valori influențează felul în care privim educația, precum și modul în care concepte cu caracter globalizator ne fac să uităm de specificul local/zonal/național al educației. Pentru a le ilustra, au fost exem- plificate teste/ modalități internaționale ce evaluează sistemele de învățământ, precum și măsurile pe care unele state le-au luat pentru a aduce educația mai aproape de nevoile elevului, spre noua tipologie de elev a „erei digitale”, mul- ticulturale, plurilingvistice. Globalizarea este astăzi un fenomen incontestabil, care afectează profund sistemele state- lor. În sensul său actual, termenul globalizare s-a ivit din constientizarea faptului cã lumea se află într-un proces prin intermediul cãruia va deveni un fel de „sat global” sau, cel puţin, un singur sistem economic, socio-politic şi cultural.</p> <p>Prin urmare, implicaţiile fenomenului pentru domeniul educaţiei sunt serioase şi incontestabile. O parte din- tre cercetările întreprinse asupra implicaţiilor fenomenului globalist în educație încearcă să demonstreze că însuși fundamentul acesteia este zguduit din temelii. Diversificarea și fragmentarea, specifice societăților globale, ar duce la anularea idealurilor educaționale naționale, care vor fi limitate la a răspunde cerințelor economice în condițiile competiției globale.</p> <p>Cuvinte-cheie: adaptare curriculară, adaptare, integrare, cerințe educative, diferențiere, incluziune, copii cu CES.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_09">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_09</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6000 ORGANIZAREA ȘI REALIZAREA INSTRUIRII INDIVIDUALIZATE A ELEVILOR CU CES. INTERVENȚII A ÎNVĂȚĂTORULUI DE SPRIJIN 2024-02-13T12:31:13+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Demersurile pedagogice se centrează pe personalitatea cadrului didactic de sprijin și a competențelor profesio- nale. În acest sens, se desprind o serie de trăsături de personalitate ce reprezintă elemente definitorii cu care trebuie să fie înzestrate și fără de care nu se poate implica activ și eficient în activitatea de instruire individualizată și de sprijin pentru elevii cu nevoie de învățare speciale: flexibilitate, empatie, pozitivism, constructivism, creativitate, colaborare. Conceptualizarea instruirii individualizate se face din perspectiva relației dintre cei doi agenți favorizanți ai învățării: învățătorul și învățătorul de sprijin. La nivelul învățământului de masă, serviciul educațional specializat se realizează de către cadrul didactic de sprijin care colaborează cu învățătorul oferind suport în integrarea eficientă a elevilor cu cerințe educative speciale. Elevii cu CES beneficiază de acest sprijin pe toată perioada învățământului preșcolar și școlar. Intervenția învățătorului de sprijin contribuie activ la procesul de transformare a școlilor din per- spectivă incluzivă, iar rolul lui nu este numai de acordare a asistenței educaționale individualizate a copiilor cu CES ci și de sprijin pentru cadrul didactic din învățământul de masă. Succesul incluziunii este determinat de parteneriatul dintre cei doi pentru o funcționare optimă a organismelor implicate și prin prezența activă a cadrului didactic de spri- jin în realizarea de materiale didactice adaptate, a instrumentelor de lucru și de evaluare specifice participând atât la activitățile școlare, cât și la activitățile extrașcolare.</p> <p>Conceptualizarea reprezintă fundamentul privind elaborarea unei metodologii de intervenție a învățătorului de sprijin în organizarea și realizarea instruirii individualizate a copiilor cu CES.</p> <p>Cuvinte-cheie: conceptualizare, instruirea individualizată, incluziune, intervenția retroactivă, învățător de sprijin.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_10">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_10</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6001 DEZVOLTAREA PERSONALĂ. STRATEGIE DE MANAGEMENT EDUCAȚIONAL 2024-02-13T12:32:48+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Organizațiile școlare din România se confruntă cu perspectiva continuă a schimbării prin raportare la schim- bările legislative, la cele de la nivelul paradigmei educaționale, dar și la nivel social. Schimbare ca proces în organizația școlară produce implicații majore în mediul social-profesional actual al cadrelor didactice și al mana- gerilor școlari, determinându-i să identifice metode eficiente de adaptare la schimbare, de reinventare și reconfigu- rare pentru a oferi sens și relevanță activității didactice și manageriale, pentru a facilita depășirea provocărilor care apar în procesul schimbărilor sociale și paradigmelor educaționale, dar și în relațiile cu alți actori educaționali și cu sine însuși. Pentru a adopta cea mai adecvată cale de funcționare eficientă în mediul social-profesional actual în continuă dinamică, cadrele didactice și managerii școlari se implică în programe și proiecte destinate susținerii procesului de dezvoltare personală ca parte a evoluției în carieră, dar și succesului profesional.</p> <p>Cuvinte-cheie: cadre didactice, manager școlar, dezvoltarea personală și profesională, schimbarea în educație, management educațional.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_11">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_11</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6002 COMPETENȚELE ȘI PERSONALITATEA MANAGERULUI ETIC 2024-02-13T12:34:17+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În acest articol vom prezenta etica managerială care are rolul de a dezvolta competența etică a individului, ceea ce implică capacitatea de a înțelege un argument etic prin identificarea argumentelor factuale și normative, precum și de a identifica implicațiile etice ale unei anumite situații și de a propune soluții practice pentru problemele relevante din punct de vedere etic, conform principiilor morale. În acest articol, se dezvăluie succint competențele specifice eticii manageriale, cum ar fi competența etico-gnosiologică, deontologică, competența de comunicare etică, culturală și etico-managerială. Aceste competențe îndrumă personalitatea managerului spre o integrare mai bună atât în societate, la locul de muncă, cât și în familie.</p> <p>Însă comportamentul unui manager etic consecvent, care promovează libertatea, dezvoltarea și creșterea fiecărui angajat, respectă familiile angajaților, încurajează un echilibru între muncă și timpul de odihnă adecvat, protejează viața, siguranța și sănătatea angajaților și creează un mediu de lucru lipsit de discriminare. Managerul comunică deschis cu subordonații și cultivă o atitudine pozitivă față de ceilalți și realizările acestora. Toate aceste caracteristici sunt considerate a fi esențiale pentru a fi un lider etic consecvent.</p> <p>Cuvinte-cheie: etică, morală, deontologie, comunicare, cultură, cultură organizaţională, simbol, statut, competență, conducere.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_12">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_12</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6003 CADRU METODOLOGIC DE FORMARE A COMPETENȚEI DE COMUNICARE PRAGMATICĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ LA ELEVII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL TEHNIC ISCED 4 2024-02-13T12:36:01+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Secolul XXI determină anumite orientări referitor la angajarea pe piața muncii. O orientare imperativă, în acest context, este comunicarea. Comunicarea eficientă este un element esențial la orice loc de muncă, or contextul global actual al pieții muncii solicită de la angajați abilitatea de a comunica într-o limbă circulară la nivel global - limba engleză.</p> <p>Angajatorii evaluează nu doar competențele lingvistice ale candidaților, dar și abilitățile lor de a se adapta la diver- se situații de comunicare: de a articula idei, de a pune întrebări și de a răspunde adecvat la întrebări, cu alte cuvinte evaluează competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză – exigență imperativă contextului actual pentru cariera profesională.</p> <p>Pornind de la această idee, învățământul profesional-tehnic are datoria de a dezvolta la elevi, viitori specialiști în diverse domenii, competenţa de comunicare pragmatică în limba engleză.</p> <p>În acest articol este prezentat cadrul metodologic de formare a competenţei de comunicare pragmatică în limba engleză la elevii din învăţământul profesional tehnic ISCED 4, care reprezintă un construct științifico-didactic con- stituit din teorii, principii, metode didactice și sarcini de învățare.</p> <p>Cuvinte-cheie: comunicare, competență de comunicare pragmatică în limba engleză, învăţământ profesional tehnic, elevi, metode didactice, sarcini de învățare, construct științifico-didactic.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_13">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_13</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6005 ALFABETIZAREA CULTURALĂ, PREMISĂ ÎN FORMAREA COMPETENȚEI INTERCULTURALE LA VIITOARELE CADRE DIDACTICE 2024-02-13T12:37:42+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Educația interculturală este un domeniu de cunoaștere multi- și interdisciplinar extrem de complex, care are ca priorități fundamentale modelarea personalității umane în sensul înțelegerii, acceptării și valorificării personale a diferențelor culturale, etnice, religioase sau rasiale. În cadrul actualului peisaj european de imigrare și schimbare continuă, fluiditatea și retorica construcției identității necesită o educație pentru cetățenie care să se poată adapta acestui proces dinamic.</p> <p>Ne propunem să abordăm în acest articol alfabetizarea culturală care include un set de valori și dispoziții dezvol- tate prin dialog și argumentare constructivă cu oameni, care reprezintă diferite identități culturale; include un set de aptitudini esențiale ale unui cetățean al secolului al XXI-lea în orice parte a lumii de astăzi, fiind o premisă a dezvol- tării competenței interculturale la viitoarele cadre didactice.</p> <p>Cuvinte-cheie: educație interculturală, alfabetizare culturală, dialog intercultural, competență interculturală, diversitate socială, cadre didactice, studenți.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_14">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_14</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6006 PROMOVAREA INSTRUIRII PRIN CERCETARE ÎN CURRICULUM LA CHIMIE ÎN BAZA CONCEPTULUI STEAM 2024-02-13T12:39:03+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Studiul include analiza Curriculum-ului modernizat în 2019 la Chimie. Sunt anlizate elementele cercetării în curriculum și ponderea lor în raport cu numărul total de ore per clasă și ciclu de studii. Totodată, este cercetat rolul profesorului în corelarea obiectivelor evaluării care au rolul de a forma la elevi competențe proprii și de a-i orienta spre succes, ceea ce denotă calitatea procesului instructiv-educativ. Acesta depinde de nivelul formării profesionale și mijloacele de predare care le-ar trezi interes pentru studii conștiente elevilor și totodată să-i pregătească pentru viață.</p> <p>Cuvinte-cheie: instruire prin cercetare, interdisciplinaritate, curriculum, chimie.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_15">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_15</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6007 STRATEGII SPECIFICE ÎNVĂȚĂRII ȘI EDUCAȚIEI NONFORMALE A ADULȚILOR 2024-02-13T12:40:27+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În acest articol sunt elucidate influențele educației nonformale din perspectiva strategiilor specifice învățării și educației. Învățarea și educația nonformală a adulților este considerată un proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, esenţial pentru a sprijini competitivitatea în contextul unei economii globale a cunoaşterii bazată pe tehnologie.</p> <p>Educaţia nonformală este alternativa învăţământului public, înregistrând o evoluţie durabilă, începând cu primele cercuri, academii populare şi finalizând cu programe instituţionale finanţate de Uniunea Europeană. Caracteristicile de bază ale învăţării adulţilor completează paleta cu indicații concrete pentru desfășurarea eficiență și activă a proce- sului în context nonformal. În același context strategiile de educaţie nonformală contribuie la dezvoltarea abilităților adulților în a-şi organiza activ propriul proces de învăţare.</p> <p>Cuvinte-cheie: metode didactice, tehnici didactice, strategii didactice, tehnologii didactice, învăţare, educaţie nonformală, educaţia adulţilor.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_16">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_16</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6008 STRATEGII CONSTRUCTIVISTE DE FORMARE A COMPETENȚELOR DE ÎNVĂȚARE PE TOT PARCURSUL VIEȚII 2024-02-13T12:41:59+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În lucrarea de față este analizată corelarea tuturor competențelor de învățare pe tot parcursul vieții (competențe LLL) cu strategiile didactice constructiviste. Este arătată structura generală a oricărei competențe LLL: cunoștințe, abilități, metacogniție și comunicare. Este subliniat că la baza competențelor LLL stau competența de a învăța în mod autonom și cea de a comunica. Reieșind din factorul de impact al fiecărei strategii didactice asupra succesului academic al elevilor, este stabilit setul optim de strategii didactice pentru formarea fiecărei competențe LLL. Pe baza exemplului temei „Forța – mărime fizică vectorială” sunt formulate obiectivele lecției în termeni de răspunsuri la întrebările: „Ce trebuie elevul să știe, să poată, să înțeleagă și să explice”. De asemenea, pentru a atinge aceste obiec- tive, sunt selectate și descrise cele mai eficiente strategii didactice în termeni de factor de impact asupra succesului academic al elevilor.</p> <p>Cuvinte-cheie: competențe de învățare pe tot parcursul vieții, strategii didactice, competența de a învăța în mod autonom, competența de comunicare, factor de impact, mărime fizică vectorială.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_17">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_17</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6009 DIFERENȚE ÎN PERCEPȚIA IMAGINII CADRULUI DIDACTIC UNIVERSITAR ÎNTRE CADRELE DIDACTICE ȘI STUDENȚI ÎN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR 2024-02-13T12:43:25+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Școala modernă este chemată să contribuie la educația tinerilor nu doar bine informați, dar și care să posede capacități de adaptare la solicitările permanente ale vieții. Școala superioară este astăzi chemată să realizeze intervenții educaționale axate nu doar pe dimensiunile rațional-intelectuale ale studenților, dar și asupra celor afective, naționale, atitudinale, sociale.</p> <p>Un rol central în realizarea eficientă a intervenției educaționale revine imaginii cadrelor didactice universitare, de- oarece aici se reflectă calitatea, profesionalismul, procesul de interacțiune a cadrului didactic universitar cu studenții. Astfel, ne-am propus identificarea aspectelor predominante ale imaginii cadrului didactic universitar din perspectiva cadrelor didactice universitare și a studenților prin intermediul chestionarelor.</p> <p>Cuvinte cheie: atitudini, cadru didactic universitar, imaginea cadrului didactic universitar, învățare.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_18">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_18</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6010 MODELE DE ASIGURARE A EDUCAȚIEI NONFORMALE ÎN CONTEXTUL VALORIFICĂRII TIMPULUI LIBER AL ELEVILOR 2024-02-13T12:44:52+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În articol este reflectată abordarea modelelor de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor din perspectiva metodologică. La nivelul sistemului și procesului de învățământ general, activitatea de formare-dezvoltare a personalității umane este proiectată în viziune sistemică, globală și se realizează tridimensi- onal prin formele educației: formale - nonformale (la nivel instituțional) și informale (la nivel noninstituțional). Deși necesitatea asigurării integralizării educaţiei formale – nonformale - informale a devenit actuală în paradigma refor- melor curriculare odată cu accentuarea rolului influenţelor educative nonformale şi informale, alături de influenţele educative formale asupra formării şi dezvoltării personalităţii elevului/tânărului, însă lipsește claritatea funcțională a unui cadru metodologic a educației nonformale. Astfel, accentuăm relevanța funcționalității modelului clasic de realizare a educației nonformale la nivelul managementului clasei/grupului de elevi, modelul activităților nonforma- le în mediul online/digital, modelul educației în aer liber, modelul „Școlii altfel” pentru asigurarea metodologică a educației nonformale care stabilesc acțiuni concrete și prioritare sistemului și procesului de învățământ general.</p> <p>Cuvinte-cheie: educație nonformală, modele, metodologie, funcționalitate, acțiuni pedagogice, „Școala altfel”, mediul online/digital, educație în aer liber, timp liber, elevi.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_19">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_19</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6011 STIMULAREA CREATIVITĂȚII LA ȘCOLARII DE VÂRSTĂ MICĂ 2024-02-13T12:46:36+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În contextul învăţământului modern, stimularea creativității este un aspect pedagogic foarte important în situaţiile în care se impune o dezvoltare armonioasă a elevilor și a formării viitorului adult în societate. Abordările actua- le din educație urmăresc dezvoltarea abilităților și formarea deprinderilor creative bazate pe o abordare integrată; aceste abordări pot fi studiate din perspectivă inter- și intra-disiciplinară la nivelul curriculumului școlar din clasele primare. Creativitatea poate fi educabilă, iar stimularea acesteia la vârstă școlară mică este elementară. Prin folosi- rea unor metode adecvate de stimulare a creativității, nu numai în procesul educațional în diferite domenii, ci și în activitățile extracurriculare, putem oferi elevilor din clasele primare sprijinul necesar pentru dezvoltarea capacității acestora de a filtra informațiile pe care le primesc de la cadrele didactice. Abordarea stimulării creativității la școlarii de vârstă mică promovează schimbarea la nivel cognitiv printr-o trecere de la un singur plan la mai multe planuri, în același timp antrenând abilități, capacități creatoare, precum dialogul, rezolvarea problemelor, exprimarea ideilor și susținerea unui punct de vedere personal.</p> <p>Cuvinte-cheie: creativitate, stimularea creativității, școlari mici, educație, curriculum, clase primare, abordare inter-disciplinară, abordare intra-disciplinară, integrarea conținuturilor.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_20">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_20</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6012 TEORII DE COMPORTAMENT PROSOCIAL LA ELEVII DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ MICĂ 2024-02-13T12:48:29+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Cercetarea în domeniul comportamentului prosocial la copii se află în centrul atenției din mai multe motive. În primul rând, multe studii se concentrează asupra comportamentului antisocial al indivizilor, dar este esențial să ne îndreptăm atenția și asupra aspectului prosocial al comportamentului. De asemenea, relevanța cercetării com- portamentului prosocial este evidentă în contextul științelor educației, deoarece se explorează conexiunea dintre aspectele sociale și cele individuale ale dezvoltării personalității, precum și influența proceselor de socializare și individualizare. În societatea actuală, în care mulți oameni își concentrează eforturile pe realizările personale și succesul individual, cercetarea și înțelegerea mecanismelor interne care stau la baza comportamentului prosocial devin din ce în ce mai importante. Aceste mecanisme sunt fundamentale pentru orientarea individului către binele celorlalți și pentru promovarea acțiunilor în folosul altor persoane, ceea ce conferă o relevanță semnificativă aces- tui domeniu de studiu.</p> <p>Cuvinte-cheie: comportament prosocial, teorii explicative, stadii de dezvoltare, acțiuni sociale, mediu social.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_21">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_21</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6013 ROLUL MANAGERULUI ÎN SOLUŢIONAREA CONFLICTELOR ÎN INSTITUŢIA ŞCOLARĂ 2024-02-13T12:50:43+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Acest articol prezintă rolul managerului, precum şi importanţa acestuia în soluţionarea conflictelor apărute între actorii din instituţia de învăţământ. Sunt prezentate modalităţile prin care un manager ajută cadrele didactice să aibă o conduită normală şi responsabilă, sunt prezentate strategii de soluţionare a acestora prin parteneriate, mediere, evaluarea activităţilor de gestionare a conflictelor. În articol sunt prezentate strategii de soluţionare a conflictelor şi exemple de stiluri abordate de managerul instituţiei de învăţământ.</p> <p>Cuvinte-cheie: manager, instituţie de învăţământ, conflicte, cadre didactice, mediere.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_22">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_22</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6014 PARTICULARITĂŢILE APARIŢIEI ŞI MANIFESTĂRII CONFLICTELOR ÎN INSTITUŢIILE DE EDUCAŢIE TIMPURIE 2024-02-13T12:52:03+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Acest articol, prezintă particularităţile de manifestare a conflictelor în instituţiile de educaţie timpurie, tipurile de conflicte care se întâlnesc în grădiniţe, strategii de prevenire a conflictelor şi tipuri de reacţie atunci când o persoană este implicată într-un conflict. În articol sunt evidenţiate o parte din motivele conflictelor, precum şi premisele apa- riţiei acestora. Conflictele între preşcolari sunt cele mai des întâlnite, ele iau naştere de la grupa mică, principalele motive fiind nevoia de afirmare, nevoia de autonomie, nevoia de autorealizare, nevoia de autoapărare. Cadrul didactic are un rol esenţial în aplanarea conflictelor, atât în sala de grupă, cât şi în relaţia cu părinţii preşcolarilor. Articolul prezintă exemple de conflicte între managerul unei instituţii de învăţământ preşcolar şi cadrele didactice, precum şi exemple de conflicte apărute între educatoare.</p> <p>Cuvinte-cheie: conflicte, învăţământ preşcolar, cadre didactice, cadre didactice, manager, părinţi, preşcolari.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_23">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_23</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6015 PREVENIREA ȘI DIMINUAREA COMPORTAMENTULUI AGRESIV DE TIP BULLIYNG: CADRUL TEORETIC ȘI PRAXIOLOGIC 2024-02-13T12:53:24+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Prevenirea și diminuarea comportamentului agresiv de toup bullyng este actuală și în plan social, și în plan psiho- logie, și în plan pedagogic. Acest lucru se confruntă prin implicarea diferitor structuri internaționale de profil privind stabilirea unor strategii de diminuare și prevenire a fenomenului ,,bullyng”. În studiul dat pornim de la analiza diferi- tor documente, convenții, tratate internaționale în care se pune promblema prevenirii și diminuării comportamentului agresiv al elevilor. Totodată, pe larg se analizează cadrul teoretic explicativ al fenomenului ,,bullyng”, se argumen- tează și unele strategii de prevenire și diminuare a bullyngului în licee: prevenția primară, prevenția secundară, prevenția terțiară, având ca direcții generale: educația și conștientizarea fenomenului, dezvoltarea socio-emoțională, promovarea toleranței zero față de bullyng, supraveghere și intervenții promte, colaborare cu părinții și comunitatea.</p> <p>Cuvinte-cheie: agresivitate, comportament agresiv, bullyng, prevenire, diminuare.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_24">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_24</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6016 ROLUL CADRULUI DIDACTIC ÎN DEZVOLTAREA MOTIVAȚIEI PENTRU ÎNVĂȚARE 2024-02-13T12:54:44+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Opțiunea de a trata această temă a rolului pe care îl are cadrul didactic în dezvoltarea motivației pentru învățare a elevilor din ciclul primar în cadrul articolului, rezidă din importanța modului în care este proiectată activitatea educațională, astfel încât elevul să fie atras de aceasta. Energia mobilizatoare este unică fiecărui elev, așa cum sunt și motivele învățării. De aceea rolul cadrului didactic este deosebit de important, întrucât de modul în care acesta creează situațiile de învățare, depinde (într-o oarecare măsură) și gradul de motivare a elevului.</p> <p>Cuvinte-cheie: învățare, motivație, cadru didactic, forme ale învățării, proiectare.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_25">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_25</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6017 DEZVOLTAREA INTERESULUI PENTRU ÎNVĂȚARE PRIN INTERDISCIPLINARITATE LA ELEVII CLASELOR PRIMARE 2024-02-13T12:56:36+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Din punct de vedere curricular, integrarea disciplinelor stabilește relații clare și corecte între cunoștințe, competențe, atitudini, valori, cunoștințe. Toate acestea aparțin disciplinelor școlare diferite. Abordarea interdis- ciplinară pune în valoare stimularea predării conținuturilor, ajută metodele și strategiile alese în rezolvarea de probleme și contribuie la formarea competențelor transversale, transdisciplinare, cheie și integrate. Prin inter- disciplinaritate, elevii își dezvoltă interesul pentru învățare, iar metodele activ-participative plasează pe copii în centrul activității de învățare.</p> <p>Cel mai puternic argument care sprijină domeniul interdisciplinarității este dat de imaginea integrată a lucru- rilor și de faptul că, în același timp, sunt analizate separat. Prin interdisciplinaritate se formează corelații între diferite conținuturi și armonizează fragmente din cadrul diferitelor obiecte de studiu în rezolvarea de probleme. Interdisciplinaritatea se realizează, pe orizontală, între conținuturi și competențe ale disciplinei la același nivel de studiu și, de asemenea, pe verticală, între conținuturi și competențe de la diferite niveluri de studiu.</p> <p>Cuvinte-cheie: interdisciplinaritate, interes cognitiv, interes pentru învățare, interes pentru cunoaștere, discipli- ne, metode și strategii, cunoștințe.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_26">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_26</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6018 DEPĂȘIREA DIFERENȚELOR CULTURALE ÎN EVALUAREA PROIECTELOR DE DEZVOLTARE ȘI COOPERARE INTERNAȚIONALĂ 2024-02-13T12:59:16+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În domeniul dezvoltării și al cooperării internaționale, proiectele implică adesea colaborarea între diferite țări,</p> <p>organizații și comunități cu mentalități și norme culturale distincte. Germania, în calitate de actor major în domeniul asistenței pentru dezvoltare, se angajează în proiecte cu diverse țări partenere, fiecare dintre ele fiind modelată de un context istoric, social și cultural unic.</p> <p>Receptivitatea culturală în acest context presupune recunoașterea și adaptarea la mentalități, stiluri de comu- nicare și abordări decizionale diferite. Evaluatorii germani care colaborează cu părțile interesate din țările part- enere, cum ar fi și Republica Moldova, trebuie să dea dovadă de smerenie și empatie culturală pentru a reduce eventualele diferențe de înțelegere și pentru a promova o comunicare eficientă. În Republica Moldova, există practica de a implica în echipele de evaluare experți străini care lucrează împreună cu experții locali. Acest lucru le oferă evaluatorilor locali posibilitatea de a avea colaborări unice cu experți din diferite țări. Pe lângă procesul de învățare și transferul de cunoștințe, aceasta este o oportunitate foarte valoroasă pentru experții locali de a prelua noi abordări de lucru, de a înțelege diferite mentalități culturale și de a aplica diferite tehnici adaptate la contextul local.</p> <p>Această cercetare răspunde la întrebarea: Care sunt strategiile care abordează receptivitatea culturală? Cu ce provocări se ciocnesc evaluatorii în procesul de evaluare a proiectelor când vine vorba de evaluări adaptate la specifi- cul cultural? Și dacă astfel de evaluări oferă beneficii celor implicați într-un astfel de proces. În acest context, Ger- mania și Republica Moldova au fost analizate ca studii de caz.</p> <p>Cuvinte-cheie: receptivitatea culturală, evaluarea proiectelor, principii de sensibilitate culturală.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_27">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_27</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6019 VALORILE NAȚIONALE ȘI TRADIȚIONALE CA PROCES ȘI PRODUS ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII UMANE 2024-02-13T13:03:00+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Studiul respectiv relevă importanța valorilor naționale și tradițiilor în dezvoltarea identității culturale și a personalității umane. Valorile și tradițiile nu doar reprezintă moștenirea culturală, ci au un impact profund asupra modului în care oa- menii se percep și se comportă. Studiul acestor aspecte este vital pentru înțelegerea dezvoltării personale. Personalitatea umană se formează sub influența unor factori complecși precum etapele de viață, mediul, cultura, educația și influențele sociale. Valorile și tradițiile culturale contribuie la definirea acestei personalități și la modul în care indivizii se identifică cu propria cultură. Cu toate acestea, într-o lume interconectată, diversitatea culturală este la fel de importantă. Promova- rea dialogului intercultural și a respectului pentru diversitatea culturală este o necesitate.</p> <p>Personalitatea umană este modelată de relații sociale, norme culturale și experiențele personale. Prin urmare ati- tudinile individuale se formează în cadrul acestor interacțiuni și influențează reacțiile la diverse situații sociale. Este important să recunoaștem că valorile și tradițiile culturale pot evolua și se pot adapta în timp, aducând o contribuție valoroasă la societatea contemporană.</p> <p>Cuvinte-cheie: valori, tradiții, personalitate, caracter, atitudine.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_28">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_28</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6020 EFICIENTIZAREA COMUNICĂRII ȘI ORGANIZĂRII ÎN INTERCULTURALITATE, MULTICULTURALITATE ȘI PLURICULTURALITATE 2024-02-13T13:05:00+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Această lucrare abordează importanța eficientizării comunicării și organizării în contextul interculturalității, multiculturalității și pluriculturalității. Comunicarea eficientă în medii interculturale presupune înțelegerea profundă a diferențelor culturale, adaptabilitate la diferite stiluri de comunicare și evitarea stereotipurilor.</p> <p>Organizarea eficientă în aceste medii implică gestionarea diversității în echipe, leadership empatic și comunicare transparentă. Abilitățile interpersonale și sensibilitatea culturală sunt esențiale în acest proces, având potențialul de a aduce beneficii precum inovația și îmbunătățirea relațiilor interpersonale într-o lume tot mai diversificată.</p> <p>Cuvinte-cheie: comunicare, organizare, socioculturalitate.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_29">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_29</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6021 PREDAREA MODULELOR PE PROBE DE SPORT ÎN CADRUL DISCIPLINEI EDUCAȚIE FIZICĂ DIN UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA. DEMERSURI METODOLOGICE 2024-02-13T13:06:39+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Volumul de ore alocat pentru studierea sau învățarea unui modul/ probă de sport, pe parcursul unui semestru, doar în cadrul lecției de educație fizică din USM este insuficient, fapt confirmat de teoriile educației fizice și sportului. Pentru realizarea eficientă a procesului educațional și realizarea conținuturilor curriculare cadrele didactice universi- tare sunt mereu în căutarea noilor soluții, aplicarea unor strategii complexe pentru a face față noilor cerințe impuse disciplinei. Una din soluții care și-a demonstrat eficiența în educația fizică și sport este algoritmizarea conținuturilor specifice modulelor/probelor de sport. Scopul acestei cercetări constă în elaborarea algoritmului de predare-învățare- evaluare a modulelor în cadrul disciplinei educație fizică universitară pentru eficientizarea procesului educațional, dar și axarea pe formarea competențelor specifice la studenții încadrați în proces.</p> <p>Cuvinte-cheie: educație fizică, algoritmizare, modulul volei.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_30">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_30</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6022 PREDAREA ÎN CALITATE DE COMPONENTĂ ÎNSEMNATĂ A INSTRUIRII INTERACTIVE A FUNCȚIONARILOR PUBLICI CU STATUT SPECIAL ȘI A CARABINIERILOR DIN CADRUL MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE 2024-02-13T13:08:36+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Predarea în calitate de componentă însemnată a proceselor instructiv-educative, din perspectiva eficienței mă- surate prin impactul calității sale transformatoare în valorificarea resurselor cognitive, afective şi acţionale, solicită în permanență atât statornicie cât și rezonabilitate, iar proiectarea şi corelarea atentă a resurselor în concordanţă cu metodele de predare este o responsabilitate incontestabilă a cadrului didactic. Predarea interactivă, în calitatea sa de componentă esențială a instruirii interactive, la fel ca și aceasta se axează pe interactivitate, element cheie care le face cardinal mai deosebite de restul formelor existente, prin nivelul asigurat, dar și distins de calitate a proceselor realizate, precum și a rezultatelor obținute.</p> <p>Cuvinte-cheie: predare, interactiv, didactică, tradițional, postmodern, declarativ, procedural, calitate.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_31">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_31</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6023 EVOLUȚIA ZIARULUI ȘCOLAR ÎN ISRAEL ÎN PERIOADA 1948-1980: CONCEPT ȘI PRODUS 2024-02-13T13:09:59+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p>Mass-media ebraică are o istorie bogată, la fel precum și ziarele școlare din Israel, care au continuat să fie realizate</p> <p>și după crearea statului Israel în medii formale, cât și informale. Producerea de ziare școlare influențează activitatea educațională extrașcolară prin îmbogățirea acesteia cu conținut valoric și spiritual util dezvoltării armonioase a el- evilor implicați în astfel de activități.</p> <p>Procesul de concepere și realizare a ziarelor școlare între anii 1948 și anii optzeci ai secolului XX în Israel s-a desfășurat într-un mod foarte asemănător modului în care s-a desfășurat acest proces și în perioada anterioară înființării statului Israel. În proces erau implicate, de obicei, trei categorii de personal: personal didactic, elevi, pre- cum și categoria combinată între primele două. Prin intermediul cercetării expuse mai jos, s-a ajuns la concluzia că de-a lungul acestor ani, politica editorială a ziarului școlar în Israel a fost adesea dictată de tipul de școală, de religia celor implicați în proces, de genul autorilor de produse (băieți, fete), de vârsta acestora, de finanțarea produsului, etc. Aspectul pozitiv al procesului de realizare a unui ziar școlar poate fi extras și din faptul că în procesul de realizare a unui ziar calitativ erau implicate cele două categorii: elevi și profesori, tandemul funcționând mai eficient decât în alte cazuri unde era implicată doar o singură categorie: fie doar personal didactic sau doar elevi.</p> <p>Cuvinte-cheie: mass-media, ziar școlar, politică editorială, activitate educațională, personal didactic, libertate de expresie, Israel.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_32">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_32</a></p> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6025 CONCEPTUL ȘI INSTRUMENTUL ANDRAGOGIC DE ÎNVĂȚARE ȘI EDUCAȚIE A ADULȚILOR 2024-02-13T13:15:55+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Unul din aspectele care se impun tot mai insistent în contextul dezvoltării sistemelor de învățare și educație forma-</p> <p>lă, nonformală, informală a adulților este adecvarea acțiunilor didactice la nevoile individuale, profesionale și sociale a acestora. Atingerea acestui deziderat presupune, printre altele, adoptarea și aplicarea unor tehnologii și strategii andragogice formative, creative și interactive.</p> <p>Premisa de la care s-a pornit – presupune delimitarea și explicarea noțiunilor-cheie ale învățării și educației adulților: metodologia, tehnologia, strategia, metoda de învățare și educație a adulților. Accentul se pune pe argumen- tarea esenței acestor noțiuni din perspectiva paradigmei tradiționale și paradigmei moderne de instruire și educație. În articolul dat se propune un concept andragogic de conexiune și interpătrundere a metodologiei, tehnologiei și strategiei de învățare și educație a adulților. Sunt propuse și exemple de proiectare și aplicare a demersurilor didactice de învățare și educație a adulților.</p> <p>Cuvinte-cheie: andragogie, metodologia andragogică, strategia andragogică, metoda andragogică, didactica adulților.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_33">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_33</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6026 CURRICULUMUL LA DECIZIA ȘCOLII - UN FACTOR DE PROGRES ÎN DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR DE COMUNICARE ALE ELEVILOR 2024-02-13T13:20:54+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Actuala dinamică socială și economică înregistrată la nivel național a determinat apariția unor schimbări semnifi-</p> <p>cative în sistemul educațional românesc. Astfel, școlile și comunitățile, în special cele din mediul rural, se confruntă cu o serie de provocări care vizează nevoile reale ale beneficiarilor de servicii educaționale. În vederea îmbunătățirii și depășirii unor astfel de situații, școlile și comunitățile pot beneficia de sprijin specializat, în cadrul unor programe sau proiecte de studii implementate și acreditate. Acestea pot fi susținute de curriculum la decizia școlii. Acesta trebuie să fie considerat ca parte a întregului curriculum și nu ca fiind irelevant în raport cu cel național în vigoare sau fiind în contradicție cu acesta. Elevul trebuie să experimenteze un curriculum coerent, și nu unul fragmentat și defici- tar. Astfel, curriculumul la decizia școlii trebuie să se întâlnească cu cel național și să se îmbine. De atunci, curriculu- mul tradițional bazat pe discipline a pus accentul pe cunoaștere și înțelegere. Din acest motiv, rolul curriculumului la decizia școlii s-a adresat acelor competențe dorite care sunt prea puțin dezvoltate în mod specific sau explicit de către disciplinele academice. Exemple de astfel de competențe pot include dezvoltarea personală, pregătirea pentru vârsta adultă și viața economică, încurajarea ființei responsabile etc.</p> <p>Cuvinte-cheie: curriculum, curriculum de decizie școlară, competență, competență de comunicare, elev, învățare.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_34">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_34</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6027 EFFECTIVE CONFLICT MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION 2024-02-13T13:22:25+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>This review explores both traditional and innovative strategies for managing conflicts in early childhood educa- tion. Traditional methods like mediation and behavioral interventions are examined alongside emerging trends such as restorative practices. Recent studies are synthesized to assess the effectiveness of these approaches, emphasizing their transformative potential for creating positive learning environments and supporting socio-emotional well-being. Identifying gaps in current understanding, the review suggests avenues for future research in conflict management within early childhood education, providing valuable insights for educators and policymakers.</p> <p>Keywords: early childhood education, conflict resolution, preschoolers, educational strategies, teacher training, peaceful problem-solving curriculum, peer mediation program, technical requirements, conflict management, social- emotional skills.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_35">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_35</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6029 UNIVERSAL PEDAGOGICAL COMPETENCIES FOR IMPLEMENTING AN INCLUSIVE EDUCATIONAL PROCESS IN A GENERAL EDUCATION SCHOOL 2024-02-13T13:25:31+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>In Moldova, inclusive education is often discussed. Researchers have identified the necessary competencies educators need to create inclusive learning environments, which led to the creation of a new scientific concept in pedagogy called ,,universal pedagogical competencies of inclusive education”. These competencies allow educators to connect knowledge to real-world learning situations, choose the right educational direction, and solve educational situations for all participants. A didactic model consisting of four blocks has been created to develop these competencies. Incorporating this model into professional development programs for educators and managers has been effective in developing these competency blocks. The study has confirmed the effectiveness of the Concept of Directed Formation of Universal Pedagogical Competencies for creating an inclusive educational environment.</p> <p>Keywords: competencies, inclusive education, universal pedagogical competencies of inclusive education.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_36">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_36</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6030 STUDIUL EXPERIMENTAL AL EMPATIEI ȘI INTELIGENȚEI EMOȚIONALE LA CADRELE DIDACTICE 2024-02-13T13:27:12+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În acest articol sunt prezentate rezultatele unui studiu teoretico-experimental realizat în vederea cercetării nive- lului de manifestare a empatiei și gradul de dezvoltare a inteligenței emoționale la cadrele didactice. În cercetarea constatativă au participat 100 de subiecți selectați ținând cont de două variabile de bază: vârsta (50 de cadre didactice în vârstă de 20/30 de ani și 50 în vârstă de 30/40 de ani) și genul (50 de gen masculin și 50 de gen feminin). S-a demonstrat experimental (inclusiv prin prelucrarea statistică a rezultatelor cantitative) că există diferențe statistic semnificative în gradul de manifestare a empatiei și nivelul dezvoltării inteligenței emoționale în funcție de vârstă (20/30 și 30/40 de ani) și gen (bărbați/femei).</p> <p>Cuvinte-cheie: empatie, inteligență emoțională, cadre didactice, vârstă, gen.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_37">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_37</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6031 EXPLORAREA FRICII DIN PERSPECTIVĂ PSIHODRAMATICĂ 2024-02-13T13:28:59+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Articolul reprezintă o încercare de a descrie fenomenul fricii din perspectivă psihodramatică. Este descifrată percepția fricii ca o componentă înnăscută a psihicului și ca un fenomen modelat de învățare, experiență și procesa- rea sa cognitivă, punctând foarte succint criteriile de clasificare a fricii. Sunt elucidați factorii care provoacă frica și anume activatorii congenitali, interiozarea socială a surselor de pericol și experiența personală, precum și reacțiile de evitare a fricii, în special evitarea experienței rușinii. Se precizează funcția adaptivă a fricii și cea de înțelegere a sinelui și a propriului tablou al lumii. Sunt delimitate fricile bazate pe o evaluare realistă a situațiilor și cele imagi- nare; dificultățile în identificarea cauzelor fricilor iluzorii și modalitățile de lucru cu acest gen de frici. Este reliefa- tă necesitatea interevențiilor psihoterapeutice în gestionarea acestei emoții și eliberarea de consecințele ei, oferind exemplu concret cum explorează psihodrama, prin jocul de rol, relațiile individului cu propria frică și conștientizarea cauzelor apariției ei. Toate acestea accentuează necesitatea efortului de dezvoltare a resurselor interne, a creativității și spontanietății, a abilității de a comunica și construi relații, a capacității de autoreglare operativă, care fac posibilă generarea soluțiilor în situații neobișnuite și extreme, pentru a face față provocărilor întru evitarea traumatizării psi- hice cauzate de diverse frici.</p> <p>Cuvinte-cheie: frică, emoție, psihodramă, psihoterapie.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_38">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_38</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6032 STUDIU DE CAZ PRIVIND IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE GESTIONARE A RISCURILOR PSIHOSOCIALE ÎN MEDIUL ORGANIZAȚIONAL 2024-02-13T13:30:31+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Riscurile psihosociale, de rând cu impactul lor semnificativ și relevant, sunt adesea nerecunoscute de către lucră- tori și de conducere. Indicatorii riscurilor psihosociale la nivel individual, dar și organizațional sunt deseori ignorați sau puși pe seama întâmplărilor nefaste. Astfel, comportamentele indezirabile în organizații, cum ar fi absenteismul; gafe din neatenție; neglijența; accidente de muncă; performanțe reduse; precum și demisionarea sau moartea precoce, ce duce la fluctuație de cadre sunt motivate prin indicatori individuali precum: agresivitate, iritabilitate, dificultăți de concentrare, greșeli, uitare, auto-depreciere, anxietate, depresie, tulburări de dispoziție, alcoolism, dependență de droguri, dependență de jocuri de noroc ș.a. care, de fapt, pot fi efecte ale expunerii la riscurile psihosociale. Prin prezentarea acestui studiu de caz ne propunem să obținem o înțelegere aprofundată a abordărilor/ teoriilor/ modelelor care sunt necesare pentru a explica în mod cuprinzător modul în care apar riscurile psihosociale și impactul acestora asupra angajaților la locul de muncă.</p> <p>Cuvinte-cheie: risc psihosocial, organizație, proiect de gestionare a riscurilor psihosociale, studiu de caz.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_39">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_39</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6033 PREDISPOZIȚIA SPRE RISC ȘI NEVOIA DE A CĂUTA SENZAȚII TARI LA PARAȘUTIȘTI 2024-02-13T13:32:03+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Cercetarea predispoziției spre risc și nevoii de a căuta senzații tari la parașutiști reprezintă o tematică actuală de- oarece vizează o comunitate și o activitate ce capătă amploare. Fie că este vorba de un salt static line sau un tandem, ori un salt realizat de un sportiv, acesta implică un nivel de risc, care pe de o parte oferă senzații tari, pe de alta, poate fi fatal. Identificarea nivelului de risc al acestor persoane care practică sporturi extreme, ar putea preveni unele situații periculoase sau letale, și ar face posibilă diminuarea riscului și conștientizarea acestuia acolo unde este prea mult. În fluxul de emoții și adrenalină resimțit în căderea liberă, există probabilitatea ca oamenii să-și dorească din ce în ce mai mult astfel de trăiri, să-și forțeze limitele exagerând sau chiar neconștientizând riscul pe care și-l asumă.</p> <p>Cuvinte-cheie: risc, senzații tari, flux de emoții, parașutiști.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_40">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_40</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6034 RELAȚIA DINTRE DIMENSIUNILE FUNDAMENTALE ALE PERSONALITĂȚII ȘI INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ LA PERSOANELE CU PSORIAZIS 2024-02-13T13:33:34+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Articolul abordează o problemă de actualitate axată pe identificarea relaţiei de interdependenţă dintre dimen- siunile fundamentale ale personalităţii și inteligența emoțională la persoanele ce suferă de psoriazis. Psoriazisul, fiind o boală inflamatorie cronică a pielii, nu afectează doar aspectul fizic al individului, ci poate influența și starea sa emoțională și psihologică. Analiza aspectelor psihologice în rândul adulţilor cu afecţiuni dermatologice este un domeniu de cercetare relativ nou care continuă să genereze numeroase controverse, astfel încât această lucrare con- tribuie la o mai bună înţelegere a legăturii strânse între afecţiunile dermatologice şi componenta psihologică. Având în vedere complexitatea interacţiunii minte–corp, precum şi consecinţele bolilor de piele la nivel individual şi social, se impune o cercetare continuă a fenomenului din perspectiva repercusiunilor psihologice ale acestuia.</p> <p>Cuvinte-cheie: personalitate, trăsături de personalitate, inteligența emoțională, psoriazis, psihosomatica.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_41">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_41</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6035 DEZIRABILITATE ȘI DISPONIBILITATE AXIOLOGICĂ. STUDIU COMPARATIV ÎNTRE ADOLESCENȚII MOLDOVENI IMIGRANȚI ÎN ITALIA ȘI ADOLESCENȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA 2024-02-13T13:34:55+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În limbajul comun, valorile înseamnă idealurile către care indivizii tind și care le conduc existența. În ciuda</p> <p>varietăţii disciplinelor şi a diferitor abordări teoretico-metodologice în care sunt abordate valorile, pare să existe un acord complet între cercetători, și anume faptul că valorile facilitează atât înțelegerea comportamentul uman, relația omului cu societatea și interacțiunile sale sociale, cât și comprehensiunea modului în care sunt generate acestea într-o anumită societate și cultură, cum se răspândesc și se schimbă, împreună cu mecanismele care conduc indivizii să adopte unele dintre ele, mai degrabă decât altele. Prin această lucrare vom încerca să răspundem la următoarele întrebări: „Există un set definit de valori la care se alătură adolescenții de azi?” și „Cum se raportează valorile între ele, la tinerii de azi?”, cu intenția de a obține o imagine a adaptării psihosociale a adolescenților din diasporă și din Republica Moldova, prin evaluarea discrepanței dintre disponibilitatea și dezirabilitatea sferelor de viață.</p> <p>Cuvinte-cheie: valori, sfere de viață, discrepanță, dezirabilitate, disponibilitate, adolescenți, diasporă.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_42">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_42</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6036 DILEME TEORETICE PRIVIND RELAȚIA DINTRE STILURI DE ATAȘAMENT ȘI ASUMAREA COMPORTAMENTELOR RISCANTE 2024-02-13T13:36:48+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Teoria atașamentului oferă un cadru puternic pentru înțelegerea diferențelor individuale care afectează relațiile interpersonale, dar și o serie de rezultate legate de comportamentele riscante în diverse domenii de viață. Cercetările existente la ora actuală privind relația dintre stiluri de atașamente și asumarea riscurilor sunt contradictorii și creează unele confuzii. Pe de o parte, există cercetări și credința obișnuită precum că indivizii cu atașament securizant privesc lumea ca un loc sigur, de unde ne așteptăm că aceste persoane să fie mai capabile să exploreze lumea și să-și asume riscuri, iar pe de altă parte, există o serie de cercetări care evidențiază faptul că persoanele cu atașamente nesigure sunt cele care își asumă mai multe comportamente riscante. Prezentul articol își propune să aducă mai multă claritate conceptuală în înțelegerea și interpretarea rezultatelor contradictorii cu privire la capacitatea indivizilor de a-și asuma riscuri în funcție de stilul de atașament.</p> <p>Cuvinte-cheie: teoria atașamentului, teoria sensibilității la risc, teoria istoriei vieții, asumarea riscului, explora- re, insecuritatea interpersonală, imprevizibilitate.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_43">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_43</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6037 PARTENERIATUL PSIHOLOG ȘCOLAR-PĂRINTE ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA ȘCOLARII MICI 2024-02-13T13:38:46+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În societatea contemporană limbajul la școlarii mici este influențat de tendințele tehnologice și digitale, diversi- tatea culturală și comunicarea online. Înțelegerea specificului lingvistic-comunicațional în perioada școlarității mici este esențială în dezvoltarea limbajului, reprezentând o sursă de cunoaștere și ghidare pentru părinți. Totodată, părinții sunt factori primordiali în adaptarea la această realitate lingvistică variată și în continuă schimbare.</p> <p>În articolul de față este reflectat specificul limbajului la școlarii mici și importanța dezvoltării acestui proces psihic în asigurarea unui echilibru armonios între funcțiile mentale, succesul școlar și comunicarea eficientă în mediul social al copilului. În acest sens, este necesară colaborarea dintre psihologul școlar și părinte care sunt actanți educaționali direct implicați în dezvoltarea armonioasă a elevului. În articol sunt trasate principalele aspecte legate de parteneria- tul părinte-psiholog școlar, fiind oferite recomandări și exemple de jocuri pentru părinți, menite să faciliteze comuni- carea dintre copil și părinte, și totodată să dezvolte limbajul copilului.</p> <p>Cuvinte-cheie: școlarul mic, dezvoltarea limbajului, activitate de comunicare, psiholog școlar, părinte, vocabu- lar, parteneriat.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_44">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_44</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6038 STRATEGII PSIHOTERAPEUTICE DE DIMINUARE A FOBIEI DENTARE 2024-02-13T13:40:13+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Fobia dentară ar trebui considerată o provocare socială, fiind o problemă de sănătate publică dentară, deoarece aproximativ 5-15 % din populația adultă la nivel global raportează anxietate dentară severă sau fobie dentară. Fobia dentară are consecințe severe atât pentru sănătatea dentară, cât și pentru cea generală, având interferențe în funcționarea profesională și socială a persoanelor cu fobie dentară. Prin urmare, gestionarea la timp și eficientă a fobiei dentare este esențială pentru îmbunătățirea sănătății orale și a calității vieții persoanelor care se confrun- tă cu acest tip de fobie. În acest articol sunt prezentate diferite strategii și tehnici de diminuare a fobiei dentare prin prisma a trei abordări terapeutice: abordarea cognitiv-comportamentală, abordarea psihanalitică și abordarea experiențială.</p> <p>Cuvinte-cheie: fobie dentară, sănătate dentară, pacient dentofobic, comportament de evitare, terapia cognitiv- comportamentală, managementul fobiei dentare.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_45">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_45</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6039 BUNĂSTAREA PSIHOLOGICĂ A PERSOANELOR ÎN VÂRSTĂ: REZULTATELE UNUI STUDIU EMPIRIC 2024-02-13T13:41:37+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Articolul analizează abordările privind definirea bunăstării psihologice a individului și particularitățile aces-</p> <p>teia la bătrânețe. Relevanța problemei se datorează interesului tot mai mare față de latura pozitivă a funcționării umane și răspândirii pe scară largă a termenilor care relevă aspectele psihologice ale bunăstării umane. În cadrul studiului empiric sunt studiate trăsăturile de manifestare a bunăstării psihologice subiective la bătrânețe. Sunt prezentate rezultatele studiului bunăstării psihologice în trei perioade de vârstă la bătrânețe, sunt luate în consid- erare particularitățile de gen, iar rezultatele sunt descrise în funcție de nivelul de educație și statutul familial al respondenților.</p> <p>Cuvinte-cheie: personalitate, bunăstare psihologică, bunăstare subiectivă, bătrânețe.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_46">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_46</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6040 THE PROBLEM OF VIOLENCE OF A TEENAGER IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT (review) 2024-02-13T13:43:16+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>The article describes a socio-psychological phenomenon that characterizes the regular, long-term negative impact,</p> <p>bullying in the children’s collective. This phenomenon is called ,,bullying” and is most common in adolescence. The results of the theoretical analysis characterize this phenomenon and determine its causes, are aimed at identifying the position of a teenager in a bullying situation, the formation of interpersonal relationships in a peer group, as well as manifestations of anxiety, aggressiveness, significant connections between the positions that teenagers occupy in a bullying situation and their personal characteristics.</p> <p>Keywords: violence, aggression, bullying, teenagers, conflict behavior, psychological violence.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_47">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_47</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6041 THE ROLE OF ART THERAPY PRACTICES IN THE ACTIVITY OF A TEACHER WITH PARENTS OF CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY 2024-02-13T13:44:53+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Materialul prezentat conține o revizuire teoretică a literaturii științifice și metodologice privind problema studierii personalității unui copil cu paralizie cerebrală. Se definește rolul relațiilor copil-părinte în dezvoltarea mentală și socială a copiilor, sunt prezentate trăsăturile caracteristice ale personalității copiilor cu paralizie cerebrală, se acordă o atenție extinsă influenței stilului parental și a interacțiunii părinților cu un copil asupra formării personalității copilului.</p> <p>Cuvinte-cheie: copilărie, părinți, relații copil-părinte, paralizie cerebrală, familie, reabilitare, strategia de educație parentală.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_48">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_48</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6042 THE ROLE OF ART THERAPEUTIC PRACTICES IN THE PEDAGOGICAL INTERACTION OF THE TEACHER AND PARENTS EDUCING CHILDREN WITH ICP 2024-02-13T13:46:46+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>The article is devoted to the study of the role of art therapeutic practices in improving the interaction of parents</p> <p>raising children with cerebral palsy with their children. The author focuses his work on the fact that art therapy is an effective method of working with parents of children with cerebral palsy, which allows them to express emotions and feelings through creativity. The article examines the influence of art therapeutic practices in the pedagogical interaction between a teacher and parents raising children with cerebral palsy. The material presents the results of the implementation of pedagogical activities to overcome violations of parent-child relationships in families raising children with cerebral palsy; Attention is paid to the inclusion of art therapy practices in the joint activities of specialists and parents. The results of the study confirm the effectiveness of the use of art therapy in overcoming violations of parent-child relationships when raising children with cerebral palsy. Art therapeutic practices can help teachers reduce parental expectations, help parents accept the characteristics of their children in an environmentally friendly manner, and generally stabilize the emotional background in the family. The work is interdisciplinary in nature, written at the intersection of special pedagogy and special psychology. The article will be of interest to specialists in the field of special pedagogy and special psychology.</p> <p>Keywords: childhood, child-parent relations, cerebral palsy, family, pedagogical support, art therapy, artistic practices.</p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_49">https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_49</a></p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6043 EDUCAȚIA ADULȚILOR CA ȘTIINȚĂ ȘI PRACTICĂ Însemnări despre volumul: Vladimir Guțu, ANDRAGOGIE, 2023, Editura Universității de Stat din Modova, Chișinău, 280 pagini, ISBN 978-9975-62-580-7 2024-02-13T13:51:15+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În nota de introducere suntem avertizați că „Este prima încercare în Republica Moldova de a stabili fundamentele teoretice și metodologice de învățare și educație a adulților”. Amintindu-ni-se că termenul cu rădăcini grecești, că a fost adus în pedagogie cu acest scop, în anul 1833, de A. Kapp, profesorul Vladimir Guțu stabilește că: „Obiectul andragogiei este: 1) teoria, metodologia, tehnologia educației adulților; 2) procesul de învățare și educație al adulților” (Cuvânt înainte).</p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6044 Retrospectivă asupra Conferinței Internaționale de Educație a Adulților cu genericul EDUCATIA PENTRU PACE ȘI DEZVOLTARE DURABILĂ desfășurată în 9-11 noiembrie 2023 la Universitatea de Stat din Moldova 2024-02-13T13:52:37+02:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>În zilele de 9-11 noiembrie 2023, la Universitatea de Stat<br>din Moldova și-a desfășurat lucrările cea de-a VI-a Conferință<br>Internațională de Educație a Adulților cu genericul EDUCAȚIA<br>PENTRU PACE ȘI DEZVOLTARE DURABILĂ, eveniment<br>organizat în parteneriat cu Universitățile din Consorțiul UNI-<br>VERSITARIA, cu IACEHOF – International Adult and Conti-<br>nuing Education Hall of Fame, Outreach University, Oklahoma,<br>USA, cu DVV International Bonn, RFG (Asociația Germană<br>pentru Educaţia Adulţilor) și AO „DVV International Moldo-<br>va”, cu Zakarpattia Institute of Postgraduate Pedagogical Edu-<br>cation, Uzhhorod, Ukraine. Coparticipanți la acest eveniment au fost Universitățile de Stat din Republica Moldova, precum și Universitatea din Oradea (România), Universitatea Sofya din Tokyo (Japonia).</p> </div> </div> </div> 2024-01-13T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024