https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/issue/feed Științe ale Educației 2025-06-06T13:47:59+03:00 Open Journal Systems <p>ISSN 1857-2103 | E-ISSN 2345-1025</p> https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6587 EVALUAREA CURRICULARĂ – EVALUAREA CURRICULUMULUI: CONCEPT ȘI METODOLOGIE 2025-06-06T11:49:30+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Abordarea sistemică/holistică a curriculumului educațional prefigurează și direcții de evaluare a acestuia: conceptuală, structurală, procesuală și a produsului. În acest sens, curriculumul se axează pe afirmația rolului prioritar<br>al finalităților educaționale în funcție de care se structurează și celelalte componente ale paradigmei curriculare, care<br>asigură: unitatea demersului psihocentric și sociocentric, unitatea educației și instruirii, unitatea predării-învățăriievaluării. De aici deducem și obiectul evaluării: curriculum educațional, dar și aspectele, specifice construcției curriculare în parte. Așadar, obiectul evaluării curriculumului educațional constituie paradigma conceptuală și metodologică a acestuia și dimensiunile specifice: produse curriculare, procesul de proiectare-implementare-monitorizare,<br>structura disciplinei de studiu, finalitățile etc. Pentru prima dată se încearcă caracterizarea noțiunilor „evaluarea<br>curriculară”, „evaluarea curriculumului”. Accentul se pune pe analiza diferitor criterii de evaluare a curriculumului,<br>metodelor și modelelor de evaluare a curriculumului în ansamblu și a curriculumului scris, în particular.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">curriculum, evaluarea curriculară, evaluarea curriculumului, produse curriculare, curriculumul<br>evaluat, curriculumul predat, curriculumul proiectat.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_01"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_01</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6588 HIPERTEXTUL MODAL – O ABORDARE INOVATIVĂ ÎN DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR LECTORALE, DIGITALE ŞI PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL 2025-06-06T11:53:27+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Învăţământul profesional devine tot mai relevant datorită capacității sale de a forma rapid specialiști calificați în<br>doar trei ani de școlarizare. Pentru a satisface cerințele pieței muncii, procesul educațional impune o regândire a metodelor de predare-învățare-evaluare adaptate noilor tehnologii. Acest studiu propune o abordare experimentală bazată pe hipertextul modal, un instrument digital transcurricular conceput pentru dezvoltarea competențelor lectorale,<br>digitale și profesionale ale elevilor. Cercetarea subliniază necesitatea integrării instrumentelor TIC și a textelor multimodale în educația profesională pentru a stimula implicarea elevilor, a facilita învățarea interdisciplinară și a diminua<br>decalajele educaționale dintre mediul urban și rural. Analizele statistice confirmă că hipertextul modal îmbunătățește<br>semnificativ competențele generale ale elevilor, reduce absenteismul și susține dezvoltarea competențelor digitale<br>ale profesorilor.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte</span><span class="fontstyle3">-</span><span class="fontstyle2">cheie</span><span class="fontstyle3">: </span><span class="fontstyle4">învățământ profesional, competență lectorală, competență profesională, competență digitală, hipertext modal.</span> </p> <p>DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_02"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_02</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6589 NIVELUL COMPETENȚEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ A ABSOLVENȚILOR ALOLINGVI DIN R. MOLDOVA: ASPECTE DE MONITORIZARE ȘI EVALUARE 2025-06-06T11:54:39+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Studiul de față prezintă rezultatele unei investigații realizate recent în cadrul Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Chișinău, Republica Moldova, care a vizat auto-evaluarea percepțiilor<br>studenților mediciniști alolingvi față de nivelul de comunicare în limba română, ca limbă oficială a statului, dar și<br>ca instrument de integrare profesională și civică. Competențele de comunicare s-au analizat în raport cu prevederile<br>standard din Curriculumul național de Limba și literatura română, în baza căruia s-au pregătit absolvenții, actuali<br>studenți mediciniști, dar și conform cu exigențele instituționale crescânde față de acestea, pentru integrarea ulterioară<br>a vorbitorilor în contextul socioprofesional din țară.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">curriculum, limba română, competențe de comunicare, absolvenți alolingvi, învățământ medical<br>superior.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_03"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_03</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6590 ASPECTE PRAXIOLOGICE ALE FORMĂRII COMPETENȚEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ LA ADULTI PRIN UTILIZAREA TIC Î 2025-06-06T11:57:34+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În contextul provocărilor actuale care influențează profund societatea și economia, dezvoltarea competenței<br>de comunicare în limbi străine la adulți devine crucială din multiple perspective: comunicarea interculturală,<br>oportunitățile de creștere personală și profesională, precum și accesul la resurse și informații necesare unei viziuni<br>globale. Studiul privind integrarea TIC în educație a evidențiat potențialul acestora în procesul de învățare a unei<br>limbi străine, facilitând extinderea cunoștințelor socioculturale ale adulților și contribuind la depășirea barierelor psihologice legate de utilizarea limbii ca instrument de comunicare. Cercetarea a demonstrat că tehnologiile<br>informaționale și de comunicare sprijină integrarea formabililor adulți într-un mediu lingvistic, oferindu-le acces<br>la materiale autentice adaptate intereselor lor, precum și posibilitatea de a interacționa online cu comunități profesionale sau alți adulți.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">adulți; competență de comunicare; tehnologii informaționale; nevoile de învățare.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_04"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_04</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6591 PRINCIPII PENTRU INOVAȚIE: ROLUL CERCETĂRII PRIN ACȚIUNE ÎN PEDAGOGIA SECOLULUI XXI 2025-06-06T11:59:09+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul prezintă interpretări științifice ale inovației în educație și tendințe actuale de clarificare a conținutului<br>teoretic al cercetării pedagogice acționale în contextul promovării culturii inovării în pedagogia secolului XXI. Cercetarea Pedagogică Acțională (CPA) este o abordare contemporană, transformatoare care presupune investigație<br>sistematică și reflecție din partea cadrelor didactice ce contribuie la îmbunătățirea practicilor educației. În conținut<br>sunt explorate științific caracteristicile PedAR, care o diferențiază de cercetarea educațională tradițională subliniind<br>impactul ciclurilor iterative de planificare, acțiune, observație și reflexie. CPA permite cadrelor didactice să optimizeze strategiile de predare, promovând inovația și adaptabilitatea în contexte diverse. Articolul prezintă analiza<br>principiilor inovării din perspectiva CPA, demonstrând cum CPA promovează dezvoltarea profesională, implicarea și<br>schimbarea sustenabilă argumentând importanța CPA ca o strategie inovativă de integrare a teoriei cu practica și de<br>impulsionare a transformării semnificative a calității educației prin CPA.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">inovație, cercetare pedagogică acțională, principii pentru inovație, dezvoltare profesională,<br>cultura inovării.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_05"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_05</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6592 STRATEGII DE STIMULARE A GÂNDIRII CRITICE LA ELEVII DE LICEU ÎN PROCESUL CURRICULAR AL LECȚIILOR DE LIMBĂ ENGLEZĂ 2025-06-06T12:00:53+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul de față explorează importanța dezvoltării gândirii critice în cadrul lecțiilor de limba engleză la liceu,<br>subliniind rolul acestei abilități în stăpânirea limbii și în pregătirea elevilor pentru provocările lumii contemporane.<br>Gândirea critică este definită ca o abilitate esențială pentru analiza și evaluarea argumentelor, pentru formarea unor<br>opinii fundamentate și pentru rezolvarea de probleme. Cercetările susțin că integrarea gândirii critice în predarea<br>limbii engleze nu doar îmbunătățește competențele lingvistice ale elevilor, dar le dezvoltă și abilități cognitive superioare. De asemenea, se discută despre abordările pedagogice de instruire explicită și implicită și rolul acestora în<br>eficientizarea procesului de învățare. Instrumentele precum testul CCTST (California Critical Thinking Skills Test)<br>sunt menționate ca metode eficiente pentru evaluarea gândirii critice. Articolul subliniază necesitatea ca profesorii să<br>înțeleagă și să aplice gândirea critică în mod explicit în lecțiile lor, mai ales în contexte culturale diverse.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: g</span><span class="fontstyle0">ândire </span><span class="fontstyle3">critică, limba engleză, elevi, liceu, dezvoltare abilități, competențe lingvistice, abordări<br>pedagogice.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_06"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_06</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6593 STIMULAREA CREATIVITĂȚII LA ELEVII DE VÂRSTĂ GIMNAZIALĂ ÎN CADRUL INSTRUIRII 2025-06-06T12:02:32+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În lucrare sunt examinate unele idei referitor la conceptul, componentele și condițiile pedagogice de formare și<br>dezvoltare a creativității la elevii de vârstă gimnazială. Condițiile pedagogice de formare și dezvoltare a creativității<br>la elevi au fost detectate în baza următoarelor concepte teoretice și praxiologice: structura și componentele de bază<br>ale creativității; funcțiile profesorului școlar – manager al procesului de instruire și lider al clasei de elevi; specificul<br>dezvoltării elevilor de vârstă gimnazială; indicii de soluționare a sarcinilor și situațiilor-problemă; rezultatele experimentului de constatare; blocajele creativității și specificul disciplinei de învățământ; valoarea atitudinilor de învățare<br>orientate spre susținerea energetică a activității de formare și dezvoltare a creativității la elevi.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">conceptul și componentele creativității, stimularea creativității, capacitățile și atitudinile de<br>învățare creativă, profesorul școlar – manager al clasei de elevi și al procesului de instruire.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_07"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_07</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6594 NOILE EDUCAȚII VS CURRICULA ȘCOLARĂ ÎN VIZIUNEA PEDAGOGIEI PROSPECTIVE Î 2025-06-06T12:03:52+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În prezentul articol științific elucidăm referințe de dezvoltare a </span><span class="fontstyle2">noilor educații vizavi de curricula școlară </span><span class="fontstyle0">în viziunea pedagogiei prospective la nivel european și național. Societatea supertehnologizată în secolul al XXI-lea este<br>dominat de cercetare, inovație, creativitate prin noi modele ale educației și abordări ale dezvoltării contemporane,<br>iar în Republica Moldova documentele de politici curriculare înșăși capătă noi valențe prin valorificarea concepției<br>învățarea pe tot parcursul vieții. În sens descriptiv, abordăm evoluții științifice ale cercetătorilor europeni în domeniul curricula </span><span class="fontstyle2">Noilor educații </span><span class="fontstyle0">din perspectiva prospectivă, prin reprezentanții săi: G. Berger, B. Suchodolski, G. de<br>Landsheere, G.Văideanu. </span><span class="fontstyle2">Noile educații </span><span class="fontstyle0">în curricula școlară între necesitatea și actualitatea societății cunoașterii<br>identifică direcții de integralizare prin competențele-cheie stipulate de Comisia Europeană.<br></span><span class="fontstyle3">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle2">noile educații, curricula școlară, pedagogie prospectivă, competențe-cheie europene.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_08"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_08</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6595 MONITORIZAREA CURRICULUMULUI PRIN PRISMA DOCUMENTELOR DE POLITICI CURRICULARE ÎN VIZIUNEA PROFESORILOR DE BIOLOGIE 2025-06-06T12:05:27+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest articol abordează importanța monitorizării curriculumului școlar și implicarea profesorilor în acest proces.<br>Curriculumul este un sistem complex ce include documente de politici educaționale, planuri de învățământ și ghiduri<br>metodologice, esențiale pentru formarea competențelor elevilor. Articolul analizează două dimensiuni esențiale ale<br>curriculumului: cel scris (documentele de politici) și cel predat (implementarea în practică). Monitorizarea curriculumului este un proces continuu, care include atât evaluări teoretice cât și abordări empirice, pentru a asigura relevanța<br>și eficiența documentelor educaționale. Studiul se bazează pe un chestionar aplicat profesorilor de biologie, având<br>scopul de a identifica punctele forte și deficiențele curriculumului actual, oferind sugestii pentru îmbunătățirea procesului educațional. Rezultatele cercetării reflectă angajamentul cadrelor didactice în adaptarea și implementarea<br>curriculumului, subliniind importanța formării continue și a adaptării la cerințele educaționale actuale.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">monitorizare, documente de politici curriculare, curriculum, cadre didactice.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_09"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_09</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6596 IMPACTUL CURRICULUMULUI ȘCOLAR ASUPRA ÎNVĂȚĂRII CHIMIEI DE CĂTRE ELEVI 2025-06-06T12:07:15+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul explorează impactul Curriculumului școlar la </span><span class="fontstyle2">Chimie </span><span class="fontstyle0">asupra procesului de învățare al elevilor, punând<br>accent pe modul în care acesta influențează rezultatele academice și dezvoltarea competențelor esențiale. Este destinat atât cadrelor didactice și managerilor școlari, cât și elevilor, părinților și altor actori implicați în educație.<br>Prin analiza performanțelor elevilor la examenele naționale și la evaluările internaționale din domeniul științelor, se<br>evidențiază tendințele actuale, dificultățile întâmpinate și aspectele care necesită îmbunătățiri. În plus, articolul aduce<br>în discuție direcțiile moderne de reformă curriculară, cum ar fi integrarea educației STEAM, un model care îmbină<br>științele exacte cu artele și tehnologia pentru a cultiva abilități relevante pentru viitor. Se subliniază importanța promovării unor metode de predare care stimulează gândirea critică, creativitatea și capacitatea de rezolvare a problemelor, competențe esențiale într-o societate aflată în continuă schimbare.<br></span><span class="fontstyle3">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle2">curriculum școlar, competențe cheie, competențe specifice, societate, ghidare în carieră, curriculum aplicativ, examene, evaluare internațională.</span> </p> <p><span class="fontstyle2">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_10"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_10</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6597 EVALUAREA EDUCAȚIONALĂ CA CONSTRUCT SOCIAL 2025-06-06T12:09:32+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul explorează conceptul de evaluare educațională din perspectiva constructivismului social, subliniind<br>ideea că procesul de evaluare este influențat de valori, interacțiuni și contexte sociale. Plecând de la teoriile lui<br>Berger, Luckmann, Dewey și Gergen, este argumentat că evaluarea nu este doar un act tehnic, ci un proces colaborativ și participativ, în care actorii educaționali – elevi, profesori, părinți, decidenți – joacă un rol activ în definirea<br>calității educației. Articolul prezintă evoluția celor patru generații de evaluare (de la măsurare la negociere) și propune diferențierea între paradigma tradițională și cea constructivistă. Accentul se mută de la evaluarea standardizată la<br>una contextualizată, orientată spre dezvoltarea personală, incluziune, echitate și reflecție critică.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">constructivism social, evaluare contextuală, proces de învățare, implicarea părților interesate</span> </p> <p>DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_11"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_11</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6598 PARTICULARITĂȚI ALE MOTIVAȚIEI PENTRU ÎNVĂȚARE LA STUDENȚI – CADRU EXERIMENTAL 2025-06-06T12:10:53+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul de față scoate în evidență importanța motivației pentru învățare prin prisma triplei sale ipostaze: ca premisă sau factor ce direcţionează studentul spre actul învăţării, ca mijloc cu rol de implicare şi susţinere în învăţare<br>şi ca rezultat sau produs al învățării, exprimând o stare de concordanţă a studentului cu obiectivele educaţionale. În<br>acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic cu referire la motivația pentru învățare a<br>studenților, la etapa de constatare. Rezultatele obținute atestă nivelul motivației pentru învățare, tipul de motivație<br>și tipurile de motive dominante pentru învățare la studenți. Cercetarea evidențiază corelații ale motivației pentru<br>învățare la studenți cu vârsta și studiile finalizate ale studenților.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">motivație pentru </span><span class="fontstyle0">învățare</span><span class="fontstyle3">, motivație extrinsecă, motivație intrinsecă, motive, studenți, cadru<br>experimental.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_12"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_12</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6599 EVALUAREA PARAMETRICĂ ÎN MOODLE PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA PERFORMANȚEI MATEMATICĂ ÎN ȘCOALA GIMNAZIALĂ 2025-06-06T12:12:24+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">The digitalization of education has significantly transformed the teaching and assessment process, offering personalized and interactive learning opportunities. In the field of mathematics, online learning platforms such as Moodle<br>provide the necessary tools to develop digital educational resources that support skill acquisition and offer immediate<br>feedback. This study explores the advantages of parametric assessment in Moodle, demonstrating how individualized<br>test items can enhance students’ mathematical performance. The research was conducted in a middle school setting,<br>comparing traditional assessment methods with automated, parameterized evaluations. The results indicate a significant improvement in student engagement and comprehension through personalized digital assessments.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">Moodle, Individual Digital Educational Resources (IDER), middle school mathematics.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_13"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_13</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6600 ASIMILAREA DE CĂTRE ELEVI A VALORILOR MORAL-RELIGIOASE PRIN UTILIZAREA PILDELOR MÂNTUITORULUI ȘI A FABULELOR CULTE ÎN CONTEXTUL MODELULUI-PILOT „PILDA” 2025-06-06T12:13:59+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Implementarea unui program educațional săptămânal intitulat PILDA a vizat integrarea pildelor biblice și a fabulelor culte în cadrul orelor de religie și limba română, precum și implicarea elevilor în activități extrașcolare, pentru<br>dezvoltarea comportamentului moral-religios al acestora. Programul a implicat 120 de elevi din ciclul gimnazial,<br>de la Liceul Tehnologic „Oltea Doamna”, folosind metode interactive, precum analiza grafică, lectura, dezbaterea<br>și aplicarea practică. Rezultatele au indicat o creștere semnificativă a interesului pentru educația moral-religioasă,<br>îmbunătățirea cunoștințelor biblice, aprofundarea relației cu semenii, familia și Biserica, precum și adoptarea unor<br>comportamente empatice și responsabile.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte cheie: </span><span class="fontstyle3">educație moral-religioasă, pilde, fabule, program educațional.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_14"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_14</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6601 COMUNICAREA BAZATĂ PE CULTURĂ EMOȚIONALĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR – DEZIDERAT AL CONTEMPORANEITĂȚII 2025-06-06T12:16:07+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În cadrul învățământului superior contemporan, lucrarea evidențiază importanța culturii emoționale în procesul<br>de comunicare universitară, considerând dezvoltarea acestei dimensiuni un deziderat al contemporaneității. Lucrarea<br>abordează probleme actuale ale comunicării academice, evidențiind dificultăți de interacțiune între cadrele didactice<br>universitare și studenți, generate de carențele emoționale ale cadrelor didactice, precum și provocările integrării<br>emoționale a studenților în mediul universitar. În final, se susține necesitatea unei paradigme educaționale centrate<br>pe comunicare empatică, propunând direcții de intervenție precum formarea competențelor emoționale ale cadrelor didactice universitare, dezvoltarea unui curriculum axat pe dimensiunea afectivă și promovarea autoeducației<br>emoționale. Astfel, demersul investigațional contribuie la consolidarea unei viziuni pedagogice care valorifică dimensiunea emoțională a comunicării, oferind repere teoretico-practice pentru eficientizarea comunicării profesionale<br>cu studenții.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">comunicare, cultură emoțională, comunicare academică, comunicare bazată pe cultura<br>emoțională, competențe emoționale</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p>DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_15"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_15</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6602 CREATIVITATEA PROFESORULUI CA FACTOR MOTIVAȚIONAL ÎN CLASA FLE: SONDAJUL PROFESORILOR DE CLASA A IV-A MEDIU 2025-06-06T12:18:19+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Scopul acestui articol este de a explora măsura în care creativitatea pedagogică poate stimula motivația cursanților<br>de FLE mediu. Rezultatele sondajului nostru asupra profesorilor algerieni sugerează că abordările pedagogice inovatoare și diversificate încurajează implicarea activă a cursanților și le consolidează simțul competenței. Aceste rezultate subliniază importanța dezvoltării unor practici pedagogice creative pentru a optimiza învățarea limbii franceze<br>ca limbă străină în Algeria.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">creativitate, motivația elevului, profesori, 4 AM, învățare, FLE, practici de predare.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_16"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_16</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6603 FACTORI ȘI PRINCIPII PSIHOPEDAGOGICE DE GESTIONARE A SITUAȚIILOR DE STRES ÎN PROCESUL EDUCAȚIONAL 2025-06-06T12:21:47+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul prezintă factorii și principiile psihopedagogice de gestionare a stresului profesional al cadrelor didactice în procesul educațional. Analiza literaturii de specialitate demonstrează că există factori stresori care<br>influențează activitatea profesională a cadrelor didactice. În contextul dat, se prezintă mai multe tipuri de stres:<br>stresul produs de procesul de învățământ, stresul provenit din atitudinea părintelui, stresul din clasa de elevi.<br>Cadrul normativ al gestionării stresului profesional are la bază principiile psihopedagogice, mai ales, principiile<br>de pedagogie practică, care prevăd anumite acțiuni întreprinse în relaționarea profesorului și a actorilor implicați<br>în procesul educațional.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: factori, principii psihopedagogice, stres, profesor, proces educațional, relație, comunicare.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_17"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_17</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6604 FORMAREA IDENTITĂȚII CULTURALE A ELEVILOR PRIN VALORIFICAREA TRADIȚIILOR ROMÂNEȘTI 2025-06-06T12:23:17+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În articol este abordată problema formării la elevi a identității culturale prin valorificarea tradițiilor românești.<br>Inițial este actualizat conceptul de tradiție prin analiza mai multor definiții ale acestuia, ce aparțin unor reputați cercetărori: Eric Hobsbawm, Terence Ranger, Edward Shils, Clifford Geertz, Ion Ghinoiu, Mihai Pop, Adrian Fochi ș.a.<br>Ulterior, se insistă asupra criteriilor de clasificare și a varietății tradițiilor românești. În contextul unei lumi/societăți<br>globalizate, în care influențele culturale externe sunt tot mai puternice este esențial ca școlile să joace un rol activ<br>în promovarea culturii naționale și locale. Valorificarea tradițiilor populare în școli reprezintă un demers esențial,<br>contribuind la păstrarea și promovarea moștenirii culturale naționale. Autorii propun un șir de activități didactice și<br>extrașcolare prin care se urmărește cunoașterea de către elevi a tradițiilor naționale, practicarea acestora în diverse<br>situații de instruire.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: identitate cculturală, tradiții, formare, elevi, profesor, activități didactice.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_18"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_18</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6605 DEZVOLTAREA SENSIBILITĂȚII ESTETICE A ELEVULUI DIN RECEPTAREA TEXTULUI LITERAR PRIN TEHNOLOGII DE ÎNVĂȚARE VIZIBILĂ 2025-06-06T12:26:52+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În conținutul articolului este reflectat procesul de receptare literară a textului literar prin tehnologii de învățare<br>vizibilă în scopul dezvoltării sensibilității estetice a elevului. Referințele argumentate de cerințele curriculumului<br>disciplinei limba și literatura română au justificat aplicarea strategiilor paradigmei „visible learning” propusă de<br>John Hattie, concluzionând, că receptarea textului literar devine un proces conștient, structurat și reflexiv. Cu statut<br>de strategie de învățare vizibilă, este prezentată metacogniția și reflecția asupra propriei învățări, proiectată pe baza<br>etapelor procesului de receptare a operei literare (comprehensiunea, interpretarea și aplicarea), care scot în evidență<br>caracterul activ și profund al ghidării învățării prin strategii, instrumente și metode pedagogice aplicate în predare,<br>făcând lecturarea explicită și accesibilă.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">text literar, sensibilitate estetică, receptare, învățare vizibilă, comprehensiune, interpretare,<br>aplicare.</span></p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_19"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_19</span></a></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6606 STABILIM CONEXIUNI: IMPORTANŢA LUCRULUI ÎN ECHIPĂ ÎN SALA DE CLASĂ 2025-06-06T12:56:27+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest articol își propune să aducă în discuție tematica lucrului în echipă în sala de clasă, o metodă des întâlnită în<br>organizarea zilnică a orelor de curs, subliniind rolul acesteia în dezvoltarea relațiilor interpersonale, a îmbunătățirii<br>performanței academice și a pregătirii elevilor pentru viitoare activități colaborative. Lucrul în echipă este o metodă<br>bine cunoscută și răspândită fiind considerate ca o alternativă de instruire care înlocuiește metoda clasică frontală.<br>Școala nu este doar un loc de dobândire a cunoștințelor, dar este o activitate socială care promovează mai multe<br>abilități esențiale de viață, cum ar fi comunicarea, colaborarea și construirea de comunități. Una dintre cele mai eficiente modalități de a cultiva aceste abilități la elevi este prin lucrul în echipă. Folosirea acestuia în sala de clasă le<br>oferă elevilor oportunitatea de a stabili conexiuni, de a-și îmbunătăți experiența de învățare și de a dezvolta abilități<br>interpersonale esențiale atât în mediul academic, cât și în cel profesional.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: lucrul în echipă, educație, comunicare, conexiuni, responsabilitate, abilități de învățare.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_20"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_20</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6607 COMPETENTE ANDRAGOGICE PE PIAȚA MUNCII DIN REPUBLICA MOLDOVA: DE LA PEDAGOGIE LA HEUTAGOGIE 2025-06-06T12:59:04+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În câteva articole, inițiate în 2014, am analizat nevoia de competențe andragogice pe piața muncii din Republica<br>Moldova. Am susținem relevanța proiectării unor unități de competențe andragogice în curricula pentru domeniile<br>generale de studiu: științe ale educației, arte, științe umaniste, științe sociale și comportamentale, jurnalism și informare, științe administrative, științe economice, drept. La distanță de 10 ani, constat, în articol, evoluția învățării spre<br>modelul heutagogic. Viziunile hetagogice sunt integrate în cele mai recente politici și strategii educaționale: învățarea<br>pe parcursul vieții, învățarea centrată de cel ce învață, competența ca rezultat al învățării, formarea competenței a<br>învăța să înveți. În lucrare, emitem ideea mișcării învățării la adulți de la andragogie spre heutagogie. Căutam argumentele în practica învățării, practica profesională, socială, politicile și strategiile cu privire la educație și învățare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">Competente andragogice, piața muncii, pedagogie, andragogie, heutagogie</span><span class="fontstyle0">.</span> </p> <p><span class="fontstyle0">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_21">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_21</a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6608 STRATEGIA DEZVOLTĂRII EDUCAȚIEI FIZICE ÎN CADRUL UNIVERSITĂȚII DE STAT DIN MOLDOVA 2025-06-06T13:05:11+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În prezent, educația fizică universitară se confruntă cu o organizare procedurală deficitară, caracterizată de o fragmentare a proceselor de predare-învățare și de absența unei structuri coerente care să integreze armonios toate componentele disciplinare. Articolul propune o strategie de dezvoltare a educației fizice, bazată pe o analiză sistematică<br>și aprofundată a deficiențelor identificate, evidențiind lipsa coerenței și a inovației pedagogice. În consecință, se conturează o abordare holistică care vizează modernizarea tuturor aspectelor sistemului, de la actualizarea conținuturilor<br>didactice și adaptarea la noile paradigme educaționale, până la reorganizarea și optimizarea resurselor materiale și<br>umane. Prin integrarea acestor componente, strategia urmărește să transforme experiența educațională și să contribuie la creșterea calitativă și cantitativă a activităților sportive și academice în mediul universitar.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">strategie de dezvoltare, educație fizică universitară.</span> </p> <p>DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_22"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_22</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6609 CURRICULAR MANAGEMENT AND POLICIES FROM THE PERSPECTIVE OF THE DISCIPLINE OF PHYSICAL EDUCATION 2025-06-06T13:07:21+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">This study, in the context of the curricular reforms implemented in the Republic of Moldova, used a mixed<br>methodology, a structured digital questionnaire that combines items on the Likert scale with qualitative comment<br>sections, to investigate the perceptions of 40 physical education teachers from all districts of the country regarding<br>the effectiveness of curricular management and policies, the degree of alignment of curriculum documents with educational standards and the relevance of the Curriculum Framework Plan. education in relation to the current needs<br>and realities of the educational system. The main conclusions show a moderate concordance between the curriculum<br>and national policies. The curricular documents are evaluated positively, however, it is criticized for rigidity, lack<br>of flexibility and insufficient integration of disciplines. Teachers come up with proposals for developing them at the<br>level of redistribution of classes, integration of subjects and increasing the autonomy of schools in order to adapt the<br>curriculum to local needs.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle0">curricular documents, teachers, physical education.</span></p> <p><span class="fontstyle0">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_23">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_23</a></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6610 DIMINUAREA CONVINGERILOR IRAȚIONALE – PREMISĂ A DEZVOLTĂRII CONȘTIINCIOZITĂȚII LA POLIȚIȘTI 2025-06-06T13:11:17+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Studiul analizează relația dintre convingerile iraționale și trăsăturile de personalitate la polițiști. Ipoteza a presupus că o scădere a convingerilor iraționale va favoriza dezvoltarea trăsăturilor pozitive de personalitate, cum ar fi<br>extraversia, conștiinciozitatea, stabilitatea emoțională și autonomia. Rezultatele au confirmat în mare parte această<br>ipoteză, identificând corelații semnificative negative între scorul global al iraționalității și aceste trăsături. Convingerile iraționale precum imperativele „trebuie”, gândirea catastrofică, autodeprecierea și toleranța scăzută la frustrare au<br>fost asociate cu scoruri mai scăzute la trăsături de personalitate pozitive. Aceste constatări sugerează că diminuarea<br>convingerilor iraționale poate contribui la dezvoltarea conștiinciozității și altor trăsături de personalitate benefice,<br>având un impact pozitiv asupra performanței profesionale și a sănătății psihologice a polițiștilor.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">credințe iraționale, trăsături de personalitate, polițiști, conștiinciozitate, dezvoltarea<br>conștiinciozității.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_24"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_24</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6611 EVOLUȚIA CONCEPTULUI DE CARISMA PEDAGOGICĂ 2025-06-06T13:13:56+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Conținutul articolului explorează conceptul de carismă pedagogică în viziunea cercetătorilor din variate arii geografice și prezintă descrierea rolului acestei competențe profesionale în educația contemporană. Studiul parcursului<br>istoric al carismei pedagogice arată că această competență a evoluat la nivel de semnificație teoretică de la o trăsătură<br>de personalitate la o competență importantă în domeniul organizațional. Articolul descrie caracteristicile principiale<br>ale carismei pedagogice: fluența, încrederea în sine, autenticitatea, empatia și pasiunea, argumentând impactul acestora asupra raporturilor interpersonale profesor-elev în mediul educațional, descriere importanța dezvoltării culturii<br>emoționale care contribuie la crearea atmosferei pozitive de învățare motivantă. Articolul conține o definiție originală<br>a carismei pedagogice prin care se înțelege nu doar un sistem de trăsături personale ale profesorului, ci și anumite<br>competențe profesionale angajate într-un proces de comunicare asertivă, cu profund impact asupra elevilor, stimulând<br>motivația pentru învățare și susținând ascensiunea profesională a cadrelor didactice prin dezvoltare continuă.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">carismă, carismă pedagogică, competență profesională, leadership educațional, cultură<br>emoțională.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_25"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_25</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6612 STUDIU DE CAZ: APLICAREA INTELIGENȚEI ARTIFICIALE (IA) ÎN EDUCAȚIE 2025-06-06T13:18:06+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Educația contemporană se confruntă cu numeroase provocări, cum ar fi accesul inegal la resurse educaționale, metode de predare învechite și dificultăți în personalizarea procesului de învățare pentru fiecare elev. Aceste probleme<br>duc la inegalități în performanțele școlare și la o rată ridicată de abandon școlar. Integrarea tehnologiilor avansate,<br>cum ar fi Inteligența Artificială (IA), poate oferi soluții inovatoare pentru a aborda aceste provocări. Scopul acestui<br>studiu de caz este de a explora modul în care Inteligența Artificială poate fi aplicată în sistemul educațional pentru<br>a îmbunătăți calitatea și accesibilitatea educației. Studiul își propune să identifice beneficiile și provocările asociate<br>cu utilizarea IA în educație și să ofere recomandări pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Obiectivele<br>Studiului sunt: Analiza Impactului IA asupra Procesului de Învățare; Identificarea Beneficiilor IA pentru Profesori;<br>Evaluarea Provocărilor și Riscurilor; Recomandări pentru Implementare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">Inteligență Artificială (IA), Educație personalizată, Tehnologii educaționale, Învățare adaptivă, Analiza datelor educaționale, Algoritmi de învățare automată, Inovație în educație, Eficiența predării,<br>Confidențialitatea datelor, Echitate în educație.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_26"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_26</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6613 INTEGRAREA CONȚINUTURILOR JOCULUI DE RUGBY ÎN LECȚIILE DE EDUCAȚIE FIZICĂ LA NIVEL LICEAL: PREMISE METODOLOGICE ȘI VALENȚE FORMATIVE 2025-06-06T13:20:28+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Studiul analizează impactul integrării conținuturilor jocului de rugby în lecțiile de educație fizică la nivel liceal,<br>având ca scop optimizarea procesului instructiv-formativ prin valorificarea valențelor formative ale acestui sport.<br>Obiectivele cercetării au vizat selectarea și structurarea conținuturilor specifice rugbyului, fundamentarea metodologică a aplicării acestora în demersul didactic și evaluarea influenței asupra dezvoltării motricității elevilor. Plecând de<br>la ipoteza că aplicarea mijloacelor din rugby contribuie semnificativ la dezvoltarea capacităților motrice generale și<br>specifice, cercetarea a evidențiat corelații funcționale între elementele tehnico-tactice ale jocului și calitățile motrice<br>dominante. Metodologia elaborată asigură un cadru didactic coerent și progresiv pentru dezvoltarea competențelor<br>motrice generale și specifice disciplinei, contribuind concomitent la formarea trăsăturilor de personalitate ale elevilor,<br>prin cultivarea spiritului de echipă, a responsabilității, a perseverenței și a capacității de adaptare în contexte variate<br>de învățare motrică, aspecte esențiale în dezvoltarea armonioasă și integrată a acestora.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">educație fizică, rugby, motricitate, metodologie, conținuturi curriculare, elevi de liceu.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_27"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_27</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6614 CURRICULUMUL ȘCOLAR ȘI DEZVOLTAREA SOCIO-EMOȚIONALĂ A ELEVILOR: STUDIU BAZAT PE VIZIUNEA PROFESORILOR 2025-06-06T13:24:34+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest articol reflectă rezultatele unui studiu care investighează percepțiile cadrelor didactice vizând influența curriculumului școlar asupra dezvoltării socio-emoționale a elevilor, utilizând un chestionar aplicat pe un eșantion de 270<br>de profesori. Aproximativ 68,5% dintre respondenți observă frecvent semne de stres și anxietate cauzate de cerințele<br>școlare. În ceea ce privește creativitatea și gândirea critică, 68,4% dintre profesori consideră că curriculumul le promovează, însă există spațiu pentru îmbunătățiri. Dezvoltarea abilităților sociale și colaborative este percepută ca fiind<br>susținută de curriculum de către 69,6% dintre profesori, iar 72,6% afirmă că curriculumul contribuie la menținerea<br>motivației elevilor, deși într-o măsură adecvată, dar nu maximă. Studiul evidențiază nevoia unor ajustări pentru a reduce<br>stresul, a stimula creativitatea și a spori relevanța curriculumului pentru dezvoltarea holistică a elevilor.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">curriculum școlar, dezvoltare socio-emoțională, percepții ale cadrelor didactice, abilități sociale,<br>motivație, chestionar.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_28"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_28</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6615 MONITORIZAREA CURRICULUMULUI DIN PERSPECTIVA DEZVOLTĂRII GÂNDIRII: STUDIU BAZAT PE PERCEPȚIILE ELEVILOR 2025-06-06T13:26:46+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Studiul explorează impactul curriculumului școlar asupra dezvoltării gândirii elevilor, analizând percepțiile acestora asupra activităților educaționale. Cercetarea evidențiază tipurile de gândire cel mai frecvent stimulate și relevă<br>modul în care metodele didactice contribuie la formarea competențelor cognitive. De asemenea, sunt investigate<br>frecvența și eficiența activităților care încurajează analiza, gândirea creativă, reflecția și colaborarea, alături de rolul<br>profesorilor în monitorizarea progresului elevilor. Rezultatele sugerează necesitatea diversificării strategiilor didactice și a adaptării conținutului educațional pentru a stimula gândirea critică, strategică și practică. În final, studiul<br>include propuneri ale elevilor privind îmbunătățirea procesului educațional, punând accent pe metode interactive,<br>aplicabilitate reală și integrarea tehnologiei în învățare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvint- cheie: </span><span class="fontstyle3">curriculum, monitorizare, gândire, educație, elevi, strategii didactice, învățare activă, eficientizare<br>curriculară.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_29"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_29</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6616 DEZVOLTAREA CURRICULUMULUI ȘCOLAR DIN PERSPECTIVA OPTIMIZĂRII PERCEPȚIEI ELEVILOR 2025-06-06T13:28:15+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul analizează dezvoltarea curriculumului școlar prin prisma optimizării proceselor perceptive ale elevilor,<br>evidențiind rolul esențial al percepției în învățare. Sunt prezentate strategii educaționale și metodologii didactice<br>menite să îmbunătățească mecanismele perceptive, facilitând asimilarea și integrarea eficientă a cunoștințelor. Se<br>subliniază importanța unui curriculum flexibil, adaptat nevoilor individuale ale elevilor, care să valorifice diverse<br>aspecte perceptive, promovând astfel o învățare activă și durabilă. Prin integrarea unor metode didactice inovatoare, utilizarea resurselor educaționale multisenzoriale și aplicarea unor strategii de evaluare formativă, curriculumul<br>poate deveni un instrument esențial pentru dezvoltarea percepției elevilor. În acest sens, articolul argumentează<br>necesitatea unei structuri curriculare flexibile, centrate pe elev, care să permită adaptarea strategiilor educaționale la<br>dinamica proceselor perceptive individuale. Astfel, se promovează o învățare activă și durabilă, contribuind la formarea competențelor esențiale pentru succesul educațional și profesional al elevilor.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">dezvoltarea curriculumului școlar, eficiență educațională, percepția elevilor.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_30"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_30</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6617 PERCEPȚIA CADRELOR DIDACTICE ASUPRA CURRICULUMULUI ACTUAL 2025-06-06T13:30:46+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest articol examinează percepția cadrelor didactice asupra curriculumului școlar actual, punând accent pe<br>relevanța, impactul și provocările pe care acesta le întâmpină în contextul educațional actual. Studiul analizează modul în care curriculumul influențează dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a elevilor, subliniind<br>importanța unui curriculum care să fie nu doar informativ, ci și formativ, sprijinind toate dimensiunile dezvoltării<br>acestora. De asemenea, se discută despre rolul procesului psihic al atenției în învățare, evidențiind cum nivelul de<br>concentrare al elevilor poate afecta în mod direct eficiența procesului educațional și performanțele lor academice.<br>Articolul propune soluții și recomandări bazate pe cercetări recente pentru îmbunătățirea curriculumului școlar,<br>ținând cont de punctele de vedere exprimate de cadrele didactice în urma unui studiu realizat în diverse școli din<br>Republica Moldova. Astfel, cercetarea contribuie la înțelegerea mai profundă a modului în care curriculumul poate<br>fi îmbunătățit pentru a răspunde nevoilor actuale ale elevilor și pentru a sprijini un proces educațional mai eficient<br>și echitabil.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">cadre didactice, percepția curriculumului școlar, dezvoltare cognitivă, atenția elevilor.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_31"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_31</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6618 CURRICULUM NAȚIONAL ȘI DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII: PERSPECTIVE ALE PROFESORILOR DIN MOLDOVA 2025-06-06T13:32:12+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În lumea de astăzi, caracterizată de schimbări rapide și incertitudine, creativitatea devine o abilitate cheie pentru<br>adaptarea și inovarea de succes. Această lucrare ne-am propus să examinăm dacă programa școlară ar trebui să promoveze creativitatea și gândirea creativă. În curriculă se de a dezvolta gândirea creativă la elevi. Cu toate acestea,<br>pentru atingerea acestui scop, este necesar să se ia în considerare conținutul și metodele de predare, asigurând un<br>echilibru între standardizare și libertatea creativă pentru a asigura dezvoltarea atât a cunoștințelor de bază, cât și a<br>creativității elevilor. În articol sunt prezintate rezultatele unui studiu al opiniilor profesorilor din Republica Moldova<br>cu privire la rolul curriculei și materialelor didactice din diverse discipline în dezvoltarea și modelarea creativității și<br>gândirii creative a elevilor.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">creativitate, gândire creativă, școală, elevi, programе educaționale, curricula</span><span class="fontstyle0">.</span> </p> <p>DOI: <a href="htps://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_32"><span class="fontstyle0">htps://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_32</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6619 PARTICULARITĂȚI PSIHOSOCIALE ALE SUBCULTURII FURRY: SINTEZE TEORETICE 2025-06-06T13:34:32+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Într-o societate tot mai diversificată din punct de vedere cultural și identitar, subcultura furry devine un subiect<br>relevant pentru înțelegerea noilor forme de expresie personală, apartenență socială și impact psihologic, reflectând<br>nevoia indivizilor de a explora identități alternative într-un mediu sigur și acceptant. Subcultura furry reunește persoane pasionate de personaje antropomorfe, manifestându-se prin artă, roluri identitare (fursonas) și interacțiuni<br>sociale specifice. Percepțiile externe asupra fenomenului variază, existând atât curiozitate, cât și stereotipuri negative care pot afecta modul în care furries se auto-percep și sunt tratați social. Studiile arată că această comunitate<br>funcționează ca un factor de protecție pentru indivizii marginalizați, facilitând conexiuni autentice. Acest articol<br>analizează particularitățile psihosociale ale subculturii furry, evidențiind impactul asupra identității, relațiilor sociale<br>și bunăstării mentale a membrilor săi.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">subcultură, furry, fursonas, stereotipuri, identitate, sănătate mentală, antropomorfism, zoomorfism.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_33"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_33</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6620 STUDIU APLICATIV AL DIMENSIUNILOR PSIHOLOGICE FUNCȚIONALE ÎN MANIFESTAREA COMPORTAMENTELOR ALIMENTARE LA ADOLESCENȚI ȘI TINERI 2025-06-06T13:35:56+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Studiul investighează conexiunile dintre dimensiunile psihologice (depresie, anxietate, stres, stimă de sine) și<br>comportamentele alimentare ale adolescenților și tinerilor, folosind instrumente de psihodiagnostic validate. Obiectivele cercetării sunt multiple: analiza teoretică și empirică a factorilor psihologici implicați în comportamentele<br>alimentare, identificarea tendințelor actuale în rândul adolescenților și tinerilor, precum și selectarea și validarea<br>instrumentelor de evaluare psihologică adecvate. Metodologia folosită integrează analize teoretice și empirice, utilizând scale psihometrice precum DASS, EDDS, testul stimei de sine și testul atitudinilor față de alimentație și altele,<br>combinate cu analize statistice și calitative pentru a oferi o înțelegere detaliată a subiectului.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: depresie, anxietate, stres, stimă de sine, comportamente alimentare, psihodiagnostic, adolescenți,<br>intervenție psihologică.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_34"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_34</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6621 DINAMICA PARENTALITĂȚII ÎN CONTEXTUL PATOLOGIEI NARCISICE 2025-06-06T13:37:30+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În acest articol este explorată relația dintre patologia narcisică și parentalitate, fiind evidențiat impactul profund al<br />narcisismului parental asupra dezvoltării emoționale și psihologice a copilului. Analizând teoriile clasice formulate de<br />O. Kernberg, H. Kohut, P. Racamier și H. Searles, alături de cercetări empirice recente, lucrarea clarifică diferențele<br />dintre narcisismul grandios și narcisismul vulnerabil și modul în care aceste structuri de personalitate influențează<br />stilurile parentale. Sunt abordate, de asemenea, mecanismele prin care copiii părinților narcisici pot dezvolta strategii<br />de conformare excesivă sau, dimpotrivă, trăsături narcisice proprii. În articol sunt analizate efectele acestor dinamici<br />asupra stimei de sine, atașamentului și reglării emoționale la copii, fiind subliniate riscurile pe termen lung precum<br />anxietatea, depresia și dificultățile de relaționare.<br /></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">narcisism, patologie, parentalitate, copil, identitate, psihanaliză, personalitate.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_35"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_35</span></a> <br /></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6622 PREOCUPĂRI ȘTIINȚIFICE ACTUALE PRIVIND ASIGURAREA SĂNĂTĂȚII MINTALE LA ADOLESCENȚI 2025-06-06T13:38:59+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul conține argumente teoretice privind importanța sănătății mintale a adolescenților, având în vedere<br>creșterea semnificativă a tulburărilor psihologice nediagnosticate care reprezintă o problemă majoră de sănătate<br>publică. Adolescenții sunt expuși unui risc mare din cauza unor factori ca: violența domestică, bullying-ul, inegalitățile<br>socio-economice, izolarea socială, consumul de substanțe, stima de sine scăzută ce pot conduce la apariția unor<br>afecțiuni precum depresia, anxietatea, tulburările de comportament și gânduri suicidare. De altfel, sinuciderea se<br>află între principalele cauze ale decesului la adolescenți. Conținutul articolului accentuează importanța instituțiilor<br>de învățământ în intervenția timpurie prin programe psihoeducaționale bazate pe dovezi ce pot contribui la învățarea<br>comportamentelor specifice sănătății mintale. Soluția la problematica vizată constituie implementarea unor politici<br>educaționale și sociale prin strategii de alfabetizare în domeniul sănătății mintale la adolescenți și la cadrele didactice.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">sănătate mintală, adolescenți, tulburări psihologice de comportament, politici socio-educaționale<br>de asigurare a sănătății mintale.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_36"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_36</span></a> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6623 PARTICULARITĂȚI PSIHOSOCIALE ALE SINGURĂTĂȚII 2025-06-06T13:40:46+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În articolul dat am identificat particularitățile psihosociale ale fenomenului singurătății prin efectuarea unei sinteze ce prezintă recunoașterea diferențelor de interpretări ale singurătății. Singurătatea este una din conceptele sociale<br>care a fost mai puțin dezvoltată și studiată pe parcursul anilor de diferiți savanți, din acest motiv toți cercetătorii care<br>au studiat acest fenomen psihologic complex au caracterizat singurătatea printr-o discrepanță între relațiile sociale<br>dorite și cele percepute. De asemenea deși adesea confundată cu izolarea socială, singurătatea are o dimensiune subiectivă profundă, putând fi experimentată chiar și în prezența altor persoane. Articolul evidențiază multiple forme<br>ale singurătății: ca stare, sentiment, atitudine, proces și trăire, fiecare având factori determinanți specifici, precum<br>trăsături de personalitate, factori socio-culturali și contextuali. Efectele singurătății se manifestă atât la nivel psihologic, prin depresie și anxietate, cât și la nivel somatic, fiind asociate cu diverse afecțiuni cronice. Lucrarea subliniază<br>importanța recunoașterii rolului ambivalent al singurătății, care poate fi atât o sursă de suferință, cât și un prilej de<br>reflecție și dezvoltare personală.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">singurătate, fenomen psihologic, fenomen mental, formele singurătății, sentiment, persoană.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_37"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_37</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6624 STUDII DE CAZ PRIVIND GESTIONAREA RISCURILOR PSIHOSOCIALE ÎN ORGANIZAȚII: O ANALIZĂ COMPARATIVĂ 2025-06-06T13:42:01+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul abordează riscurile psihosociale ca fiind rezultatul interacțiunii complexe dintre factorii profesionali și<br>cei individuali, a căror gestionare necesită o abordare organizațională integrată și coordonată. Pentru a confirma aceste teze, articolul prezintă o analiză a riscurilor psihosociale și a strategiilor de gestionare a acestora în trei sectoare<br>distincte: educație, organizații nonguvernamentale și IT. În sectorul educațional, impactul tranziției la telemuncă și<br>al schimbărilor organizaționale rapide este analizat din perspectiva echilibrului viață profesională și personală, climatului organizațional și a sănătății angajaților. În sectorul ONG, provocările legate de rolurile multiple și stilul de<br>conducere, iar în sectorul IT, studiul se concentrează pe riscurile unui mediu de lucru intens și divers, precum și pe<br>intervențiile destinate îmbunătățirii stării de bine și productivității angajaților. Crearea unui mecanism standardizat<br>de gestionare a riscurilor poate contribui la îmbunătățirea mediului de lucru și a sănătății angajaților, având un impact<br>pozitiv asupra performanței organizaționale.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: riscuri psihosociale, analiză comparativă, sectorul educațional, sectorul ONG, sectorul IT<br>(e-Comerț), mecanism de gestionare a riscurilor psihosociale.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_38"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_38</span></a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6625 INTEGRATION OF ANIMAL-ASSISTED THERAPY INTO COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY 2025-06-06T13:43:25+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">This article explores the integration of animal-assisted therapy with cognitive-behavioral therapy (CBT)<br>as a promising direction in psychological support. It analyzes how interactions with animals enhance emotional<br>regulation, address cognitive distortions, and improve interpersonal skills. Additionally, the paper discusses the role<br>of animals in increasing patient motivation and activity levels. Scientific examples illustrate practical applications of<br>this integrated therapeutic approach in managing anxiety disorders, depression, and PTSD, demonstrating increased<br>patient engagement and accelerated achievement of therapeutic goals through safe and supportive animal-human<br>interactions within CBT practices.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle0">Animal-assisted therapy, Cognitive-behavioral therapy (CBT), Emotional regulation, Cognitive<br>distortions, Social adaptation.</span></p> <p><span class="fontstyle0">DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_39"> https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_39</a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6626 MULTICOMPONENT ASSESSMENT OF EMPLOYEE ADAPTATION LEVEL IN THE CORPORATE ENVIRONMENT 2025-06-06T13:44:58+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">The article focuses on the development and application of the Adaptation Coefficient (AC) to assess employees’<br>integration into the corporate environment, considering their engagement, loyalty, and stress levels. The proposed<br>indicator integrates positive and negative factors affecting adaptation, distinguishing it from traditional metrics<br>such as employee lifecycle duration or periodic surveys. Statistical methods - correlation, regression, and variance<br>analysis - are discussed, highlighting their significance in interpreting results. An empirical study involving 50<br>employees demonstrated that AC effectively diagnoses personnel conditions and evaluates changes following<br>psychosocial interventions. The findings confirm AC’s applicability for optimizing organizational processes and<br>enhancing human resource management practices.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords</span><span class="fontstyle3">: Adaptation Coefficient, employee adaptation, employee engagement, employee loyalty, workplace<br>stress.</span> </p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6627 SCHEME COGNITIVE ȘI ROLUL LOR ÎN MANIFESTAREA STRESULUI ACUT 2025-06-06T13:46:02+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Această lucrare își propune să studieze rolul schemelor cognitive în manifestările psihologice ale stresului acut<br>la pacienții internați în Unitatea de Anestezie și Terapie Intensivă. Atunci când oamenii se confruntă cu situații stresante, schemele cognitive pot juca un rol important în modul în care răspund la acestea. Aceste scheme pot influența<br>percepțiile, gândurile și comportamentele noastre și pot juca un rol important în manifestarea stresului acut. Identificarea și transformarea schemelor cognitive negative în scheme cognitive sănătoase și flexibile poate fi un instrument<br>util în reducerea nivelului de stres și creșterea calității vieții la pacienții internați în Unitatea de Anestezie și Terapie<br>Intensivă, unde aceștia sunt obligați să primească sprijin și îngrijire constantă din partea personalului medical. Ar fi<br>de mare importanță dezvoltarea unui protocol pentru intervenția psihologică a stresului acut la pacienții internați în<br>Unitatea de Anestezie și Terapie Intensivă.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">scheme cognitive, stres acut, anxietate, depresie, tehnici psihologice.</span></p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_41"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_41</span></a></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_educatiei/article/view/6628 DOUĂ ȘCOLI DOCTORALE ÎN DOMENII DIFERITE – O EXPERIENȚĂ PERSONALĂ 2025-06-06T13:47:59+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Se dedică colegilor de la Școala doctorală de Ştiinţe Umanistice și ale Educației a USM admiși la studii<br>din 1 noiembrie 2024<br></span><span class="fontstyle2">În lucrare se expun etapele de înmatriculare la studiile doctorale la UASM în anul 1996 după modelul sovietic,<br>apoi transferarea în acel an la studiile respective la UASMV din România. În special, se detaliază modelele de examinare în ambele universități, înlocuirea articolelor științifice prin referate, posibilitățile de întocmire, redactare,<br>multiplicare și prezentare a rezultatelor științifice obținute în formă de teză de doctorat prin metodele, depășite și neaplicabile în prezent – computer fără mouse, folii transparente, diapozitive etc. Lucrarea are drept scop de a încuraja<br>studenții-doctoranzi care sunt și colegii autoarei, fiind înmatriculați în 2024 la Școala doctorală de Ştiinţe Umanistice<br>și ale Educației a USM.<br></span><span class="fontstyle3">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle0">: Republica Moldova, USM, școala doctorală, înmatriculare, studiile doctorale.</span></p> <p><span class="fontstyle0">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_42">https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_42</a> <br></span></p> 2025-06-04T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2025