
Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare     ISSN 2587-4446

97

CZU: 654.197(478)ʺ1978/1988ʺ                                       https://doi.org/10.59295/sum11(01)2023_13

TELEVIZIUNEA DIN REPUBLICA MOLDOVA

 ÎN ANII DE HOTAR ÎNTRE EPOCI (1978 – 1988)

Boris PARFENTIEV

Universitatea de Stat din Moldova

Perioada analizată a istoriei televiziunii din Republica Moldova (1978–1988) cuprinde anii de trecere de la sis-
temul politic totalitarist spre o societate democratică. Însă, emisia de la sfârșitul anilor ‹70, începutul anilor ‹80, 
continua să se desfășoare în aceleași condiții de cenzură crasă, caracteristică perioadelor precedente. Politicile edito-
riale ale vizualului erau axate pe reflectarea educaţiei comuniste a poporului, a propagandei de partid şi a oglindirii 
întrecerii socialiste interminabile „de la congres la congres”. 

În a doua jumătate a anilor ‹80, când oficial au fost anunţate politicile de restructurare, de transparenţă şi de demo-
cratizare, schimbările în mass-media devin mai vizibile şi mai semnificative. La început, apar mai multe emisiuni, în 
care se pun în discuţie modalităţile de construire a unui nou model de socialism – „socialism democratic”, „socialism 
dezvoltat”, „socialism cu faţă umană” şi alte invenţii ale ideologiei comuniste. Însă, tot mai des în emisie răsună sin-
tagme neobişnuite pentru telespectatorul sovietic, cum ar fi „valori general-umane”, „pluralism de opinii”, „sistem 
democratic” ş.a. În societate tot mai insistent răsunau deja viziuni şi idei noi de transformare a comunităţii, de schim-
bări radicale politice, sociale, economice, care într-un viitor apropiat au adus prăbuşirea monopolului partidului-stat, 
dispariţia televiziunii centralizate de stat şi apariţia unui sistem concurenţial al audiovizualului.

Cuvinte-cheie: televiziune, restructurare, democratizare, politici editoriale, propagandă televizată, sistem de gu-
vernare, totalitarism. 

TRANZITION OF TELEVISION IN THE 
REPUBLIC OF MOLDOVA  DURING 1978 – 1988 YEARS 
The years 1978-1987 were marked by the dramatic transition from a totalitarian political system to a more demo-

cratic society, which significantly impacted also the television of the Republic of Moldova. However, broadcasting 
from the end of the years ‘70, and the beginning of the ‘80s, continued to take place under the same conditions of 
fierce censorship, typical for the previous periods. The editorial policies of the visual were focused mostly on reflec-
ting the ,,communist education” of the people, of the communist party propaganda, and the endless transmission of 
reportages about the socialist contest ,,from Congress to Congress”.

Starting from the second half of the ‘80s, when the „Perestroika”, and „Glasnost” - transparency and democra-
tization policies officially were announced, the changes in the mass media become more visible and significant. In 
the beginning, several new broadcasts appeared, where the ways of building a new model of socialism were been 
discussed: - „democratic socialism”, „developed socialism”, „socialism with a human face” and other inventions 
of communist ideology. Yet, more and more unusual phrases sounded for the Soviet viewer in the broadcast, such as 
„general-human values”, „pluralism of opinions”, „democratic system” and so on. New visions and ideas of trans-
forming the community, of radical political, social, and economic changes were debated in society.  In the end, they 
brought about the collapse of the Party-State, the disappearance of the centralized state television, and the arrival of 
a new competitive system of audiovisual.

Keywords: television, restructuring, democratization, editorial policies, televised propaganda, government 
system, totalitarianism.

Introducere
În edițiile precedente ale revistei științifice Studia Universitatis Moldaviae (nr. 11(01) 2022 și nr.  11(02) 

2022, seria – Științe Economice și ale Comunicării), a se vedea – Istoria Televiziunii din Moldova: cadrul 
de constituire și de afirmare, în care ne-am referit la analiza primului deceniu de activitate (1958 – 1968) a 
primei televiziuni din Republica Moldova – TVM și Televiziunea din Republica Moldova în anii de severă 
cenzură (1968 – 1978) – o cronică a activității TVM în cel de-al doilea deceniu a istoriei sale. În rândurile 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 11(01)

98

ce vor urma vom prezenta rezultatele cercetării activității TVM în cel de-al treilea deceniu (1978 – 1988) – 
anii de hotar de la sistemul politic totalitarist spre o societate democratică. 

Emisia din ultimii ani ai deceniului șapte, secolul trecut, continua să se desfășoare în aceleași condiții 
de cenzură crasă, caracteristică perioadei precedente – de fortificare a controlului din partea organelor par-
tidului comunist. Se intensifică rolul televiziunii de propagandist al ideilor marxist-leniniste, al ideologiei 
comuniste. Politicile editoriale ale vizualului erau axate pe reflectarea educaţiei comuniste a poporului, a 
propagandei de partid şi a oglindirii întrecerii socialiste interminabile „de la congres la congres”.

Context
Tematica emisiunilor televizate din acei ani rezulta din tezele principale expuse la Congresul XXV al 

Partidului Comunist din Uniunea Sovietică (PCUS) din 1976: PCUS în stadiul socialismului dezvoltat; 
Partidul comunist și rolul de conducere a clasei muncitoare în construirea comunismului;  Clasa muncitoa-
re - forța motrice a societății sovietice; Sporirea nivelului de conducere a partidului cu organele de presă și 
echipele editoriale în mobilizarea maselor muncitoare pentru implementarea hotărârilor Congresului XXV 
al PCUS [1]. 

Și rubricile principale corespundeau întru totul dezideratelor forurilor comuniste: ,,Hotărârile Congresu-
lui XXV - în viață”, ,,Ideile Congresului - în mase!”, ,,Cincinalul în marș”,  ,,Obiectivele anului al treilea 
al cincinalului”, ,,Școala măiestriei propagandistice”, ,,În fiecare zi – muncă de șoc” (de la rusescul – 
ударный труд), ,,Eficiența cuvântului partinic”, ,,Într-un front unic – spre biruința comunismului”, ,,Cauza 
lui Lenin trăiește și învinge” [2].  

În iulie 1978, din titulatura Comitetului de Stat pentru televiziune şi radiodifuziune a fost omisă referinţa 
de aparţinere la Consiliul de Miniştri. Această schimbare însemna că activităţile televiziunii şi a radiodifu-
ziunii în viitor vor fi dirijate şi controlate de Comitetul Central de partid şi în primul rând de persoana nr. 
1 a Puterii din acele timpuri – secretarul general de partid (în cazul Televiziunii Centrale de la Moscova) 
şi primul secretar de partid (în cazul Televiziunii din Moldova). Şi ceea ce era reprezentativ pentru toate 
instituţiile audiovizuale, era prezentarea doar a ştirilor pozitive. Conform programelor de televiziune, în 
Uniunea Sovietică nu se întâmpla nimic ce ar putea să-i indispună pe conducătorii autocraţi de partid. 

Circumstanţele din mass-media sovietice de la sfârşitul anilor ‚70, începutul anilor ‚80, secolul trecut, 
sunt reflectate foarte exact de datele abonării la ediţiile periodice, care ne demonstrează, că în pofida unui 
control strict din partea organelor de partid referitor la obligativitatea abonării la ziare şi reviste de către 
toţi cetăţenii ţării, tirajele scad vădit. Cercetările sociologice, care se efectuau în Uniunea Sovietică, dar 
rezultatele cărora nu erau prezentate publicului larg, arată şi o reducere a interesului populaţiei pentru 
emisia de televiziune şi radio. Mass-media, precum şi întreaga societate sovietică, intra într-o criză acută 
şi necesita schimbări iminente. Încercările organelor superioare de partid de la Moscova (Biroul Politic 
al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice) de a moderniza ţara în mod treptat şi planificat, nu aduceau 
rezultatele scontate. Metodele tradiţionale de educaţie ideologică ale truditorilor şi-au arătat ineficacitatea, 
iar autoritatea Partidului Comunist şi a secretarului său general L. Brejnev era în cădere liberă. Dar şi după 
decesul lui Brejnev, care a stat la cârma ţării 18  ani (1964 – 1982), în fruntea partidului şi statului s-au 
postat conducători în etate, sub- sau trecuţi de 70 de ani (Iu. Andropov şi C. Cernenco), în timpul cărora 
situaţia economică, socială, politică  din Uniunea Sovietică se înrăutăţeşte şi mai mult; deficitul de produse 
alimentare şi mărfuri industriale devine catastrofal. Interminabilele rânduri din magazine devin un fenomen 
prolific pentru perioada respectivă şi un tablou tipic pentru toate republicile sovietice. Nemulţumirea cu 
situaţia din ţară ia proporţii şi se resimte în toate sectoarele societăţii. De aceea alegerea în anul 1985 a unui 
nou conducător al Partidului Comunist şi al statului sovietic – M. Gorbaciov, în vârstă de 56 de ani, a adus 
unele speranţe de schimbări în viaţa politică, economică, socială. 

Pentru a ieşi din perioada de stagnare şi a oferi socialismului forme moderne de dezvoltare, Gorba-
ciov mai întâi iniţiază aşa numita „politică de accelerare” (ускорение), iar apoi şi cea de restructurare 
(перестройка). Scopurile politicilor declarate erau de a democratiza viaţa societăţii sovietice şi de a re-
forma „pe scară largă” economia ţării. Însă, şi în continuare, noul conducător punea toată miza pe Partidul 
Comunist, care trebuia să se posteze „în fruntea proceselor de restructurare”, iar baza ideologică a societăţii 
sovietice – să rămână şi mai departe teoria marxist-leninistă. Mass-mediei, în mod tradiţional, îi revenea 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare     ISSN 2587-4446

99

rolul de dirijor şi de promotor al noilor politici oficiale, dar, deja în temeiul politicilor de restructurare, de 
transparenţă (гласность) şi de pluralism de opinii. Şi, trebuie să recunoaştem, că într-un viitor apropiat, da-
torită acestor politici, televiziunea, radiodifuziunea îşi vor lărgi vizibil aria problemelor vizate, modalităţile 
de expunere în emisie a realităţilor, stimulând şi apropiind transformările radicale în toate domeniile vieţii 
politice, economice, sociale. Treptat, în programele televizate tot mai des sunt incluse subiecte ce prezintă 
probleme acute din viaţa societăţii, devin tot mai prezente teme, care anterior aveau girul de tabu. Mai mul-
te programe sunt prezentate în direct, ceea ce a făcut să sporească considerabil popularitatea şi autoritatea 
mass-mediei în general şi a televiziunii în special. Generaţia din a doua jumătate a anilor ‹80, secolul trecut, 
peste câţiva ani se va convinge că promovarea politicilor editoriale democratice, libertatea cuvântului, au 
grăbit procesul de destrămare a imperiului numit Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste.

La începutul anilor ‹80, când ţara sovietică intra în recesiune, deja şi conducerea de partid sesiza impo-
sibilitatea de a vieţui pe vechi şi în emisie apar tot mai multe emisiuni de tentă critică, dar care nu ar afecta 
cursul general al partidului și elementele de bază ale sistemului creat de partidul-stat. Iată doar câteva din 
noile rubrici care încep să fie difuzate mai întâi de Televiziunea Centrală din Moscova, ca apoi să fie pre-
luate şi de Televiziunea republicană din Moldova: ,,Решается на месте”, (,,Se rezolvă la faţa locului”), 
,,Село: дела и проблемы”, (,,Satul: realizări şi probleme”), ,,Больше хороших товаров”, (,,Mai multe 
mărfuri bune” - despre ultima rubrică se spunea că a fost propusă chiar de către secretarul general al PCUS 
– L. Brejnev). La Televiziunea din Moldova anume în această perioadă au trăit orele de vârf aşa emisiuni
de satiră ca „Ariciul”, „Stop-cadru”, „Telespectatorul abordează problema”.

Constantin Ciobanu - redactorul şi autorul de scenarii ale „Ariciului” îşi aminteşte că în acele vremuri 
presa, audiovizualul erau sub un control dur partinic, la care se mai adăuga şi cenzura oficială extrem de 
vigilentă. Şi nici un jurnalist nu-şi putea afişa ideile, dacă nu avea autorizaţie de la superiori, care, fără îndo-
ială, o cereau de la şefii ierarhici, iar aceştia, la rândul lor, o solicitau de la alţii, şi mai mari. Aşa funcţiona 
mecanismul ideologic sovietic. 

„Publicistica trebuia să oglindească prioritar munca în industrie, transformările în agricultură, frea-
mătul de pe şantiere, să pătrundă în miezul fierbinte al realităţii sociale, „dezvăluind în toată grandoarea” 
şi „complexitatea” activitatea factorului dinamizator din fiecare unitate socialistă: organizaţia de partid. 
Eroul central al lucrărilor jurnalistice trebuia să fie „omul nou”:  muncitorul fruntaș, ţăranul harnic şi 
intelectualul revoluţionar, obligatoriu aceştia fiind comuniştii. Putea fi înfăţişat şi trecutul, însă văzut cu 
„ochii prezentului”. Se cerea ca totul să fie interpretat din punct de vedere ideologic, comunist, scopul 
acesta fiind formulat în documentele de partid”.

Tocmai de aceea i s-a părut cam stranie propunerea de a edita o emisiune satirică specială, deşi atât la 
radio, cât şi la televiziune apăreau, poate sporadic, emisiuni cu tentă critică, dar de cele mai multe ori fără 
o adresă concretă, în care autorii scoteau la iveală diferite metehne din viața cotidiană, dar fără a le atribui
unor persoane reale. Dar timpurile se schimbau şi a fost posibilă apariţia unui program de satiră.

,,Desigur, în televiziune forţa motrice este redactorul, adică jurnalistul, autorul scenariului – confirmă 
autorul ,,Ariciului”, - însă o emisiune televizată este o operă colectivă, de aceia mi-am constituit o echipă – 
regizorul Alexandru Suprun, operatorii Eugen Țâgui şi Alexandru Şchitin, regizorii de sunet Vlad Batrâncea 
şi Svetlana Smetanina, iluminatorul Nicolae Şmelenco. Echipa se completa şi cu doi şoferi. Căutam prin toată 
republica subiecte, care, pe de o parte să corespundă scopului urmărit de caracterul jurnalului satiric, iar 
pe de alta – să aibă şi o anumită conotație pentru societate. Iar în activitatea mea eram susținut pe deplin de 
colegii din echipă. Investigaţiile se bazau pe o mulțime de izvoare de informaţie – oameni, scrisori, documente 
şi observare personală. Vreau să menționez că în adresa „Ariciului” lunar venea un sac de scrisori cu fel de 
fel de semnale, petiții, solicitări de ajutor dintre cele mai diferite – atât ca tematică, cât şi ca geografie. Cola-
boram şi cu unele structuri de stat, unde existau persoane care doreau cu adevărat să schimbe lucrurile” [3].  

Evident, s-a confruntat cu lipsa de transparență, căci aşa erau timpurile. Dacă jurnaliștii  nu veneau să 
laude – nu erau agreați în primul rând de către structurile de partid din teritoriu, care ştiau ce poate să se 
întâmple în cazul apariției unui foileton televizat despre neregulile din sectorul subordonat. Şi cu toată îm-
potrivirea, epopeea revistei satirice ,,Ariciul” a durat 13 ani, din 1977 şi până în 1990. ...Şi acest ciclu de 
emisiuni a rămas în palmaresul Televiziunii din Moldova.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 11(01)

100

Traversând o perioadă mai puţin reuşită în istoria televiziunii, cea de dominaţie a emisiei în imprimare, 
totuşi angajaţii instituţiei au fost nevoiţi să-şi amintească şi de transmisiunile în emisie directă. Şi s-a întâm-
plat aceasta în anul 1980, când televiziunea sovietică, inclusiv şi televiziunea din Moldova, au transmis sute 
de reportaje despre deplasarea făcliei olimpice spre Moscova - capitala Jocurilor Olimpice de vară, ediţia 
a XXII-a, traseul focului olimpic trecând şi prin Moldova. Leuşenii au fost prima localitate din Uniunea 
Sovietică care a întâmpinat focul olimpic. Timp de trei zile focul olimpic s-a deplasat prin Moldova şi în 
zilele de 5, 6 şi 7 iulie au fost efectuate transmisiuni directe şi reportaje video de la manifestaţia de întâm-
pinare a făcliei olimpice, de pe traseul de traversare a ștafetei, de la mitingurile cu asistenţă numeroasă din 
Hânceşti, Orhei, Sângerei, Bălţi şi la hotar cu Ucraina - de la Criva. Un program special, întitulat ,,Capitala 
republicii – Chişinău – întâmpină ștafeta focului olimpic” cu o durată de 1,5 ore a fost recepţionată de Te-
leviziunea Centrală şi de Interviziune, organizaţie care aduna companii de televiziune din câteva zeci de 
state. Apoi au urmat reportajele în direct de la competiţii. Cu toate că Jocurile Olimpice au fost de o valoare 
relativă în urma boicotului impus de către Statele Unite ale Americii (din cauza invaziei sovietice în Af-
ganistan), boicot susţinut de 60 de state ale lumii, telejurnaliştii, regizorii, cameramanii, sunetiştii, editorii 
adunaţi la Moscova de la studiourile de televiziune din toate republicile sovietice, au demonstrat  un nivel 
înalt de profesionalism. Circa 50 de colaboratori ai Televiziunii din Moldova şi-au adus obolul la crearea 
programelor dedicate Jocurilor Olimpice. ,,Selectaţi pentru deplasarea la Moscova cu doi ani înainte de 
competiţii, timp de un an şi jumătate echipa din Moldova a trecut printr-un concurs riguros, am asistat la 
mai multe lecţii de specialitate, ceea ce a constituit o bună şcoală profesională, - îşi aminteşte Victor Cuz-
neţov – conducătorul întregii echipe – contingent tehnic şi de creaţie din Moldova. – ,,Stagiile practice de 
pregătire au început în iarna anului 1979 şi au durat până în vara anului 1980, când la Moscova au fost 
inaugurate Jocurile Olimpice de vară. Antrenamentele noastre s-au desfăşurat la Frunze (astăzi Bişkek), la 
Doneţk, Kiev, Moscova. Pentru prima dată în istoria Jocurilor Olimpice de vară s-a decis să fie retransmise 
integral toate competiţiile la o probă sportivă exotică pentru noi: tir la zbor – talere. Şi această misiune 
i-a revenit echipei de operatori-video de la Televiziunea din Moldova. În proba talere se trage cu o puşcă
cu alice. Talerele (discuri de argilă) cu un diametru de 11 cm. sunt aruncate în aer de o maşină (trap) la o
viteză de peste 80 km. pe oră şi sunt lansate în unghiuri şi viteze necunoscute de trăgătorul-competitor, dar
şi de operatorul video. Se cerea o atenţie sporită, reacţie promptă, isteţime – un înalt nivel de profesiona-
lism. Responsabilii de retransmiterea Jocurilor Olimpice aveau încredere în operatorii noştri, 9 dintre care
deţineau categoria superioară la specialitate şi nu o dată au fost invitaţi de Televiziunea Centrală de la
Moscova pentru a deservi diferite manifestaţii de gală. Câteva nume de operatori video: Alexandru Libric,
Victor Paraconnîi, Nicolai Usenco, Galust Cheosean, dar şi regizorul de sunete Victor Malinovschi, pe care
îi caracteriza înalta responsabilitate, disciplină, profesionalitate”.

Pentru Jocurile Olimpice televiziunea sovietică a făcut rost de tehnică audiovizuală modernă: care mo-
bile de imprimare color, grafică computerizată, telepromptere, nou instrumentar de comunicare. În ajunul 
Jocurilor Olimpice şi Televiziunea din Moldova s-a ales cu o tehnică de televiziune mai performantă – două 
care mobile pentru imprimări video – ,,Magnolia” şi ,,Octava”, dotate cu camere voluminoase şi care cân-
tăreau mai multe zeci de kilograme fiecare. Atunci când una din aceste staţii pleca la filmare, ea era însoţită 
de încă 4 unităţi de transport: aşa numitul Lihtvaghen (centrală electrică mobilă), Tonvaghen (studio de 
înregistrare a sunetului), AVZ (studio de înregistrare video) autobuz auxiliar încărcat cu cabluri, trepiede 
masive pentru aparatele de filmat, cu  aparataj de lumini. 

În perioada estimată, ediţiile informative (de actualităţi) erau realizate de o redacţie specială, numită 
– de informaţie. Ediţia principală de ştiri apărea sub titulatura ,,Chişinău” (din 1975). Dar, la începutul
anilor ‚80, când aria de acoperire a semnalului televizat în Republica Moldova a atins cota de 97 procente
(Programul I) şi 70 de procente (Programul II), a fost schimbată denumirea – în ,,Panorama TV” (în 1982).
Structura programelor de ştiri mai mulţi ani la rând îşi păstra aceeaşi succesiune: mai întâi ştiri din viaţa
politică, care se reducea la preocupările membrilor Biroului Politic al PCUS, apoi o cronică economică
(despre succesele importante în muncă ale colectivelor fabricilor şi uzinelor, despre roadele bogate crescute
în colhozuri (gospodării colective) şi sovhozuri (gospodării de stat). Conform emisiei, toate treburile eco-
nomice în ţară se derulau excelent, însă una era de neexplicat – de ce carnea şi salamul erau văzute mai mult



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare     ISSN 2587-4446

101

la televizor şi mai puţin pe tejghelele unităţilor de comerţ? Apoi urmau ştirile pe teme internaţionale, în pri-
mul rând din ,,ţările socialiste frăţeşti” şi după ele – din ,,Vestul capitalist în proces de putrefacţie”, în care 
proletarii revoltaţi protestează pe fundalul sediilor guvernamentale, iar corespondenţii sovietici relatează 
cât de grea este viaţa fraţilor de clasă. Uneori se întâmpla că din neatenţia editorului de imagini, pe ecran 
licăreau cadre-video cu vitrinele magazinelor occidentale, încărcate cu cele mai variate mărfuri – contrast 
izbitor cu realităţile sovietice. În acea vreme mulţi spectatori includeau televizorul în a doua jumătate a 
programului informativ ,,Время” (,,Timpul”) pentru a admira străzile frumos amenajate ale oraşelor din 
Apus, arhitectura edificiilor, vestimentaţia oamenilor. Şi la încheierea ediţiei informative tradiţional urmau 
ştirile din sport şi prognoza meteo. Şi tot aşa din seară în seară, din an în an. Acest şablon de machetare era 
cu stricteţe transferat şi repetat în ediţiile de ştiri ale televiziunilor republicane şi ale celor locale.

O importanţă exagerată în perioada studiată era acordată numărului de scrisori de la telespectatori. Şi la 
acest capitol exista o întrecere socialistă – care redacţie va primi mai multe scrisori? Şi nici într-un caz nu-
mărul scrisorilor recepţionate în anul curent nu trebuia să fie mai mic decât în cel precedent. Jurnaliştii erau 
nevoiţi ca în timpul deplasărilor de serviciu să organizeze campanii de scriere şi de colectare a răvaşelor ,,de 
la telespectatori”, despre care presa oficială scria că ,,scrisorile telespectatorilor reflectă creşterea nivelului 
politico-ideologic şi cultural al populaţiei, activismul politic şi social al oamenilor muncii” şi că ,,în mai 
multe scrisori sunt ridicate probleme de interes public, oferă o evaluare a programelor de televiziune, vin 
cu sfaturi şi sugestii pentru îmbunătăţirea lor”.

Analizând programele Televiziunii din Moldova, găsim că în primii ani de restructurare, schimbările în 
tematica şi problematica postului erau neînsemnate şi nu purtau un caracter sistemic. Reformele politice, 
sociale, economice anunţate de conducerea partidului în anul 1985, se desfăşurau sub steagul „socialis-
mului dezvoltat, având lozinca „Mai mult socialism, mai multă democraţie”, iar în hotărârile de partid se 
accentua angajamentul ferm pentru cauza leninismului şi comunismului. Ca şi în perioadele precedente, 
accentul în emisie se punea pe întrecerea socialistă, pe ,,îndeplinirea şi supra-împlinirea” planurilor cin-
cinale; se organizau campanii de „sporire a disciplinei de muncă”, de „îmbunătăţire a calităţii produselor 
fabricate”. Doar câteva titluri de rubrici din emisia Televiziunii din Moldova de la începutul anului 1985: 
„Din primele zile – muncă de şoc”, „Urmând tradiţiile muncii de şoc”, „Să încheiem destoinic cincinalul”. 
Televiziunea continuă să rămână „învăţătorul atotştiutor” şi transmite „Şcoala televizată pentru lucrătorii 
din industrie, construcţie şi transport”, „Şcoala televizată pentru lucrătorii din agricultură”, „Serviciul agro-
tehnic al televiziunii recomandă” [4].

Principala ediţie informativă „Panorama” în a doua jumătate a deceniului opt, secolul trecut, nu avea o 
oră constantă de începere şi nici un timp constant şi putea să dureze în diferite zile 10, 15, până la 20 de mi-
nute. Informaţia vizuală, de regulă, ţinea de evenimentele din ziua precedentă, ştirile din ziua curentă erau 
doar în formă verbală şi în majoritate se refereau la rezultatele întrecerii socialiste în cadrul colectivelor de 
muncă.

Un suflu nou în emisie l-a constituit ciclul „Forum”, iniţiat în februarie 1985, care se constituia din două 
emisiuni. Prima – „Ministrul răspunde la întrebările telespectatorilor”, iar peste trei săptămâni – „Forum 
– Ce s-a întreprins?” În a doua emisiune se preconiza o dare de seamă despre activităţile pentru lichidarea
neajunsurilor semnalate de telespectatori. Însă schimbările în emisia audiovizuală a Televiziunii din Mol-
dova, în majoritate înfăptuite de generaţia tânără de jurnalişti, întâmpinau o ripostă înverşunată din partea
forţelor conservatoare de partid, care nu-şi doreau careva modificări.

Anatol Ignatenco, regizor la TV Moldova 1 din anul 1975, evocă debutul primei emisiuni interactive la 
Televiziunea din Moldova, inaugurată în anul 1985, odată cu schimbarea în conducerea partinică de vârf de 
la Moscova, care, de facto, guverna ţara. Emisiunea, al cărei regizor era, se întitula „Разговор начистоту” 
(„Discuţii sincere”). În săptămânalul ,,Programele Radio şi TV” a fost publicat  anunţul că doritorii de a dis-
cuta cele mai ardente probleme ce-i preocupă, pot veni în studio. Directorul televiziunii a avertizat echipa 
de creaţie, că dacă nu vine nimeni la emisie – vor purta toată responsabilitatea. Au venit câţiva cetăţeni mai 
curajoşi. Se cerea curaj, deoarece până atunci nu existau emisiuni de dezbatere, erau doar cele propagandis-
tice, didactice şi de difuzare a culturii. A fost prima emisiune polemică a audiovizualului moldav. Apoi au 
urmat şi altele, însă ele îşi făceau cu greu drum în programul de emisie. 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 11(01)

102

Este reprezentativă şi istoria unui serial televizat (autor de scenariu – jurnalistul Ghenadii Victorov, re-
gizor – Anatol Ignatenco) din trei episoade de la fabrica de încălţăminte „Zorile”, care au fost puse pe post 
de Televiziunea Centrală de la Moscova. În serial şi-au găsit reflectare mai multe imperfecţiuni, nereguli 
din activităţile întreprinderii. După difuzarea emisiunii a fost convocată şedinţa Biroului Comitetului Cen-
tral al Partidului Comunist din Moldova, în cadrul căreia echipa de creaţie a televiziunii a fost învinuită de 
încălcare a eticii jurnaliştilor, de falsificare a faptelor, de discreditate a republicii pe arena unională. Mai 
apoi a urmat o adunare generală a colectivului televiziuni, care în ordinea de zi avea următoarea temă: 
„Despre soarta de mai departe a grupului de creaţie Victorov-Ignatenco din Televiziune”. Şi în cadrul acelei 
şedinţe echipa de creație a fost învinuită de neprofesionalism, de discreditare a conducerii întreprinderii şi 
a ministrului responsabil... După cum îşi aminteşte Anatol Ignatenco, erau în aşteptarea verdictului, care le 
prevestea şanse mici de a mai rămâne în colectivul televiziunii.  Dar, între timp, au fost sunaţi de la Televi-
ziunea Centrală şi au aflat, că la Chişinău se deplasează reprezentanţii Comitetului Controlului Popular (un 
organ de control de pe timpurile sovietice) şi că va ferifica situaţia de la întreprinderea „Zorile”. Şi aşa s-a 
întâmplat că în urma controlului au fost eliberaţi din funcţii şi directorul întreprinderii, şi ministrul respon-
sabil. Iar peste o săptămână a fost scimbat şi prim-secretarul de partid din republică. Şi iarăşi colectivul a 
fost convocat în clubul Televiziunii, la  o adunare generală. Numai că de data aceasta echipa de creaţie din 
„duşmani ai poporului” au devenit „rândunelele restructurării”.

Însă, la general, emisia rămânea sub influenţa ideologiei comuniste şi un exemplu în această ordine 
de idei îl constituie ciclurile „Cunoştinţele sânt forţa şi arma noastră” (în ajutor celor ce studiază teoria 
marxism-leninismului), „V. I. Lenin despre însemnătatea creaţiei maselor în construcţia socialismului şi 
comunismului”, „Politica economică a PCUS”. Un alt ciclu ce se emitea cu regularitate – „De ziua unică 
a informaţiei politice”. La 1 martie 1985 se discuta problema „perfecţionării multilaterale a socialismului 
dezvoltat – principala sarcină strategică a PCUS şi a poporului sovietic”. Anul de început al perioadei „de 
restructurare , democratizare şi transparenţă” pornea cu aceleaşi cicluri de emisiuni ideologizate, de ridicare 
în slăvi  a partidului comunist, de negare a oricăror probleme din societate, care erau tot mai evidente.

Din vara anului 1985 în toate instituţiile mass-media începe o campanie de proporţii - anti-alcool, iniţiată 
de liderii de partid (Gorbaciov, Ligaciov) şi realizată după scheme tradiţionale sovietice: mai întâi o ava-
lanşă de emisiuni despre dauna alcoolului şi beneficiile stilului de viaţă sănătos, apoi a urmat campania „de 
susţinere de către masele largi de muncitori şi ţărani a liniei partidului în lupta cu alcoolul, campanie care va 
dura câţiva ani consecutiv, aşa numita „luptă cu beţia”. Analizând colecţia de ziare „Programele televiziunii 
şi radiodifuziunii” din perioada respectivă, găsim, că în fiecare săptămână erau programate 2-3 emisiuni şi 
programe de filme documentare la tema „luptei cu beţia”. Prezentăm doar câteva cicluri: „Trezia – normă 
a vieţii”, „Să barăm calea beţiei”, „Sub controlul riguros al obştimii” (Participarea organizaţiilor sindicale 
la lupta cu beţia şi alcoolismul), „Trezia – ajutor în muncă”, „Să combatem beţia” şi altele, care adunau 
subiecte despre biciuirea amatorilor de băuturi tari, despre reducerea producţiei de băuturi alcoolice,  re-
portaje de la nunţi petrecute fără alcool, însă mass-media trecea sub tăcere tăierile barbare ale podgoriilor 
perene, dar şi tabloul real al sărbătorilor non-alcool care, de fapt, erau înscenate special pentru televiziune.

Televiziunea, la fel ca şi în anii precedenţi, continua să funcţioneze în condiţiile numeroaselor tabu-uri, 
care se refereau nu numai la domeniul ideologiei promovate. Spre exemplu, la 26 aprilie 1986, când s-a 
produs accidentul de la Staţia atomică din Cernobâl,  televiziunea sovietică, ca şi celelalte instituţii mass-
media, în primele zile au trecut sub tăcere acest caz tragic, expunând unui pericol sporit de radiaţie sute de 
mii de cetăţeni, ca mai apoi, peste o săptămână, să li se permită prezentarea unei informaţii strict dozate, 
tăinuind adevăratele proporţii ale dezastrului nuclear şi consecinţele nefaste ale acestuia pentru populaţie. 
Numai cu trecerea timpului s-a profilat întregul tablou tragic al catastrofei de la Cernobîl. Un model similar 
de oglindire parţială şi dozată a realităţilor a fost practicat şi în cazul reflectării conflictelor etnice, care s-au 
produs în diferite regiuni ale Uniunii Sovietice, cum ar fi cele de la Sumgait, Stepanakert, Bacu (Azer-
baidjan), Alma-Ata (Kazahstan), sau dispersarea forţată, cu ajutorul forţelor armate, ale participanţilor la 
manifestările politice din Tbilisi, Vilnius, încheiate cu zeci de morţi şi răniţi. Faptul că în rezultatul atroci-
tăţilor, ciocnirilor au fost numeroase victime din rândul cetăţenilor, publicul larg a aflat după stabilizarea 
relativă, „cu forţa”, a situaţiei din republicile respective.



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare     ISSN 2587-4446

103

La 25 februarie 1986 a avut loc Congresul al XXVII al PCUS, după care „poporul sovietic a pornit 
pe calea accelerării, intensificării şi restructurării”. Săptămânal sunt puse pe post emisiuni sub genericele 
„Accelerarea dezvoltării social-economice a ţării – cursul strategic al partidului”, „Restructurarea – cauză 
a tuturor şi a fiecăruia”, „Complexul agroindustrial: pe calea intensificării”, „Factorii – intensivi, metodele 
– economice”, „Timpul restructurării”, „Căile accelerării” etc.

După o ordinară plenară a CC al PCUS din 1986, mass-media pe lângă „lupta cu beţia şi alcoolismul”,
este obligată să lupte şi cu „veniturile neprovenite din muncă” şi pentru „întărirea disciplinei şi ordinii”. La 
comandă, pe post au fost incluse ciclurile de emisiuni „Să combatem trândăvia”, - „despre activitatea mili-
ţiei şi obştimii în vederea demascării şi angajării în muncă a persoanelor, ce duc un mod de viaţă parazitar”, 
„Disciplina – bază a restructurării”, în care se relata despre rezultatele raziilor prin localităţi şi reţinerea 
cetăţenilor care pe parcurs de zi nu se aflau la locurile de muncă [5].

Începând cu anul 1987, când oficial au fost anunţate politicile de restructurare, de transparenţă şi de de-
mocratizare, schimbările în mass-media devin mai vizibile şi mai semnificative. La început, apar mai multe 
emisiuni, în care se pun în discuţie modalităţile de construire a unui nou model de socialism – „socialism 
democratic”, „socialism dezvoltat”, „socialism cu faţă umană” şi alte invenţii ale ideologiei comuniste. 
Însă, tot mai des în aceste emisiuni răsună sintagme neobişnuite pentru telespectatorul sovietic, cum ar 
fi „valori general-umane”, „pluralism de opinii”, „autogestiunea întreprinderii”, „arenda mijloacelor de 
producere”, „mişcare cooperatistă” ş.a. În grila de emisie sunt incluse rubrici noi, dedicate schimbări-
lor din societate: „Учимся демократии„ („Învăţăm democraţia”), „Обновление: проблемы, результаты, 
перспективы„ („Reînnoire: probleme, rezultate, perspective”), „Лаборатория перестройки„ („Laborato-
rul restructurării”), „Семейный подряд: первые шаги„ („Antrepriza de familie: primii paşi”) ş.a. Tot mai 
frecventă în emisia televizată devine tema necesităţii unor reforme radicale în economie. Tot mai adesea se 
vorbeşte despre productivitatea scăzută a muncii, despre necesitatea stimulentelor monetare, a independen-
ţei gestionării întreprinderilor economice, dar şi despre primii cooperatişti privaţi. Pe ecran încep să apară 
imagini-aspecte, despre care acum încă câţiva ani nimeni nu-și putea imagina: rafturile goale din magazine, 
rândurile interminabile după cele mai necesare produse, cum ar fi pâinea, sarea, lactatele; primele  manifes-
taţii de protest din cauza deficitului total.

Politicile de transparenţă în oglindirea fenomenelor prezentului, dar şi a trecutului istoric, discuţiile pu-
blice ale unor teme, care erau interzise până nu demult, au adus schimbări în conştiinţa cetăţenilor. Acest 
fapt a trezit riposta forţelor conservatoare din societate. În primăvara anului 1988 în toată mass-media din 
Uniunea Sovietică au pornit dezbateri aprinse, prilejuite de apariţia în ziarul „Советская Россия„ a unei 
scrisori deschise, întitulate „Не могу поступиться принципами„ („Nu pot renunţa la principii”), semnată 
de o oarecare „comunistă de rând”, Nina Andreeva. De fapt, scrisoarea constituia un manifest al forţelor 
conservatoare, de sorginte stalinistă, care nu puteau accepta procesele restructurării ce aduceau schimbări 
radicale în viaţa societăţii. Astfel, pentru prima dată în presa oficială a fost exprimată o opinie de opoziţie 
„liniei partidului”. Redacţiile instituţiilor media au recepţionat mai multe scrisori, în care autorii „îngrijo-
raţi” îi învinuiau pe jurnalişti că prin critica lor, prin oglindirea aspectelor negative ale trecutului, dar şi ale 
prezentului, ei „bârfesc ţara” şi „scuipă în Patrie”, că „pângăresc idealurile” şi „joacă în interesul duşma-
nilor Uniunii Sovietice” şi că ei înşişi se transformă în „duşmanii patriei sale socialiste”. Însă, majoritatea 
cetăţenilor cereau ca şi în continuare mass-media să prezinte „adevărul, şi numai adevărul”.

Din anul 1987, jurnaliştii au manifestat un interes sporit pentru trecutul istoric al ţării, şi în special 
pentru evenimentele de la începutul secolului XIX, când Basarabia a devenit parte a Imperiului Rus, dar 
şi pentru multe alte evenimente din sec. XX, ce ţineau de unirea Basarabiei cu România în anul 1918, de 
mai multe valuri de represiuni staliniste, prin care au trecut moldovenii, de foametea din anii 1946-47 etc. 
Pe bună dreptate, emisiunile pe teme istorice au devenit o adevărată revelaţie. Pentru prima dată în viaţa a 
câtorva generaţii, au fost prezentate opiniei publice în emisie mai multe materiale din arhive, care purtau 
girul „Secret” sau „Pentru uz restrâns”. Au fost returnate mai multe nume de personalităţi, care anterior erau 
interzise de autorităţile statului. Nu vom greşi dacă vom afirma, că datorită mass-mediei, şi în primul rând 
a televiziunii, a fost dovedit cu lux de probe şi argumente, cu mărturii irecuzabile dogmatismul şi falsitatea 
istoriografiei sovietice şi a propagandei de partid, care pe parcurs de decenii, au ascuns adevărul de oameni.



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 11(01)

104

În anul 1987 se fac tot mai simţite rupturile în relaţiile economice dintre republicile unionale, cândva 
numite „surori”. Această destrămare se manifesta în asigurarea reciprocă cu materie primă, cu utilaje ne-
cesare, cu piese de rezervă... Televiziunea din Moldova vine cu o reacţie la aceste fenomene negative. Iată 
câteva rânduri din adnotarea unei emisiuni din 24 februarie 1987: „Succesul întreprinderilor din republică 
depinde şi de zeci şi sute de furnizori, situaţi în toată ţara. Nu întotdeauna se respectă termenele fixate, în-
datoririle contractuale”. Se începea o dezmembrare lentă a mecanismelor economice, care, până la urmă şi 
va duce peste patru ani la prăbuşirea colosului numit Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste.

Pe fundalul debandadei politice  şi economice, apar noi forme de organizare şi de dirijare a proceselor de 
producţie. Una din ele era antrepriza de familie („Viaţa satului” din 26 februarie 1987 cu pagina „Antrepri-
za de familie: un lucru avantajos”, o altă ediție - „Munca individuală pentru binele societăţii” din 23 aprilie 
1987 – Către intrarea în vigoare a Legii cu privire la activitatea individuală de muncă).

Apar tot mai multe emisiuni cu tentă critică. Spre exemplu, „Ecranul controlului norodnic” din 25 martie 
1987 cheamă „să economisim energia electrică” şi scoate la iveală „cazurile de supraconsum de energie 
electrică la întreprinderile din or. Tiraspol şi în gospodăriile raionului Nisporeni” [6].

O altă emisiune sub genericul „Restructurarea – cauză a tuturor şi a fiecăruia” din aceeaşi zi de 25 mar-
tie se întreba „Cât costă neatenţia?” – Despre soluţionarea nesatisfăcătoare a problemelor sociale în satul 
Aneni, raionul Cotovschi. Conform hotărârilor de partid, „în faţa mijloacelor de informare în masă şi de 
propagandă a fost pusă sarcina de a prezenta procesul restructurării în toată amploarea sa (fără a dosi ceva), 
de a contribui eficient la elaborarea unei noi gândiri, la sporirea activismului în muncă al oamenilor”. Dintr-
un interviu acordat de Mihail  Stratan, redactor-şef al redacţiei de propagandă, aflăm, că „Emisiunile Tele-
viziunii din Moldova au început să se debaraseze de verbalismul gol şi de atâtea alte neajunsuri ce le erau 
proprii în trecut – trecerea sub tăcere a neajunsurilor, demonstrarea numai şi numai a aspectelor pozitive 
ale realităţii ş.a. Dacă e să vorbim de eficienţă, exemplu poate fi emisiunea „Ariciul” – jurnal televizat de 
satiră. Fiecare ediţie a acestui jurnal cuprinde o trecere în revistă a răspunsurilor primite la critica noas-
tră. Am inaugurat rubrica „Premiu pentru tărăgănarea răspunsurilor”. Deseori apar şi rubricile „Mono-
logul birocratului”, „Galeria birocratului”.

Începând cu anul 1988, când au fost retrase forţele armate sovietice din Afganistan, la radio şi televi-
ziune apar primele emisiuni ce au ca subiect evenimentele războiului neafişat. Devin cunoscute pierderile 
semnificative, suferite de către Armata Sovietică; este recunoscut faptul că aşa numita „revoluţie populară” 
din Afganistan a fost o invenţie a ideologiei sovietice comuniste; cetăţenii află, că sute şi mii de ostaşi so-
vietici sunt daţi pierduţi fără veste.

Tot din anul 1988 se atestă o schimbare radicală în ceea ce priveşte oglindirea în mass-media a religiei. 
Pentru prima dată în cei 70 de ani ai puterii sovietice, în mod oficial a fost sărbătorită aniversarea de un mi-
leniu al ortodoxiei în Rusia. Telespectatorul moldovean a fost uimit de apariţia feţelor bisericeşti în progra-
mele televiziunilor de la Moscova şi de la Chişinău cu numeroase discursuri despre credinţă, spiritualitate, 
despre rolul creştinismului şi a bisericii ortodoxe în societate. Este semnificativ şi faptul că după mai mulţi 
ani de zeflemea a religiei de către organele de partid, chiar şi noţiunea „Dumnezeu” a început a fi scrisă 
cu majusculă. Dacă încă câţiva ani în urmă la televiziune săptămânal apărea emisiunea „Religia – opium 
pentru popor”, iar enoriaşii erau caracterizaţi ca „înapoiaţi”, „lipsiţi de cultură” şi chiar  „retardaţi mintal”, 
apoi acum despre credincioşi se spunea ca despre „sute şi mii de contemporani, care-şi caută propriul său 
drum spre Dumnezeu”.

Istoria televiziunii din perioada sovietică este distinctă prin faptul că timp de câteva decenii a evoluat 
într-un regim totalitar, cu toate particularităţile acestui sistem de guvernământ: o cenzură rigidă, o ideologi-
zare strictă, o hipertrofie a funcţiei de propagandă în detrimentul comunicării şi accesului liber la informa-
ţie, lipsa de concurenţă în spaţiul televizual.

În perioada analizată, președinte al  Teleradiodifuziunii din Moldova a fost Stepan Lozan, care a stat 
în fruntea instituției din 1967 și până în 1989. Veteranii televiziunii care au muncit în acea perioadă, şi-l 
amintesc ca pe un conducător dur, care neclintit îndeplinea poruncile organelor de partid, însă nu neagă și 
meritele lui Lozan.  În perioada de şefie a lui Stepan Lozan Televiziunea şi Radioul din Moldova au cu-
noscut o dezvoltare amplă a bazei tehnico-materiale a instituţiilor, a spaţiului locativ, a serviciilor sociale 



Seria  ,,Ştiinţe economice și ale comunicării”
Media și comunicare     ISSN 2587-4446

105

acordate angajaţilor. Un alt merit este că a acordat o atenţie deosebită creării fondurilor de emisiuni radio şi 
televizate. Este recunoscut faptul că pe timpul lui Lozan au fost televizate mai multe spectacole dramatice, 
care au rămas în arhivele televiziunii.

Este semnificativ titlul amintirilor plasate pe Internet ale lui Stepan Lozan, preşedinte al televiziunii şi 
radiodifuziunii din Moldova timp de 22 de ani – „Omul epocii sale”, care poate servi şi ca o scuză – omul 
a activat în condiţiile respective ale timpului trecut.

Uniunea Sovietică era un stat unitar, în care toate procesele administrative şi decizionale erau centrali-
zate la maximum. Deciziile adoptate de organele superioare de partid de la Moscova în republicile sovie-
tice unionale erau îndeplinite cu supuşenie. Chiar şi cele mai timide şi inofensive încercări de a consolida 
autonomia republicană (în cazul republicilor baltice, a celor caucaziene) erau condamnate în mod oficial şi 
catalogate ca tentative de „localism”, „naţionalism”, „separatism etnic”.

Dar, pe la mijlocul  anilor ‹80, în societate tot mai insistent răsunau deja viziuni şi idei noi de transforma-
re a comunităţii, de schimbări radicale politice, sociale, economice, care într-un viitor apropiat în domeniul 
audiovizualului au adus prăbuşirea monopolului partidului-stat, dispariţia televiziunii centralizate de stat şi 
apariţia unui sistem concurenţial al audiovizualului.

În a doua jumătate a anilor ‹80, se schimbă nu numai tematica şi conţinutul programelor televizate, ci 
şi formele şi metodele de lucru ale jurnaliştilor. La televiziune apar noi cicluri, care au în bază dialogul, 
schimbul de opinii. În grila de emisie sunt introduse emisiuni, în care se pun în discuţie cele mai imperioase 
şi grave probleme ale ţării: „Dialog la microfon”, „Opinii de după paravan”, „Tribuna liberă”, „Pro- şi con-
tra”. Apar tot mai multe programe analitice, iar interesul publicului spectator pentru opinii diferite despre 
problemele din societate, fac ca genul interviului să devină destul de relevant.

În perioada analizată au survenit schimbări şi în ceea ce priveşte caracterul scrisorilor telespectatorilor, 
care în anii precedenţi în mare parte erau organizate de către angajaţii televiziunii – autorii emisiunilor, de-
oarece exista un plan neafişat public al numărului de scrisori, care trebuia să fie în creştere din lună în lună, 
din an în an. Cetăţenii se adresau la instituţiile media ca la ultima instanţă, deoarece organele de partid care 
se aflau la conducerea ţării, pierdeau tot mai mult din autoritate. Şi dacă până atunci scrisorile în majoritate 
aveau un conţinut în susţinerea organelor de conducere, osanale „liniei înţelepte promovate de partid şi 
mulţumiri ,,talentaţilor” realizatori de emisiuni, în perioada respectivă a crescut brusc numărul de răvaşe 
cu observaţii critice la adresa organelor de partid şi de stat, dictate de realităţile din viaţa politică, socială, 
economică a ţarii.

Elementul dialogului în emisia televizată, străin pentru anii precedenţi, devine unul esenţial, decisiv în 
spaţiul mediatic audiovizual. Periodic sunt incluse în grila de emisie programele „Linia fierbinte”, „Dialog 
social”, „Microfonul liber”. Tot mai populare devin emisiunile în direct, organizate de pe străzile oraşului. 
„Emisiunea „Unda tineretului” în anii 1988-1989, în zilele de joi, plasa Carul mobil de televiziune în Piaţa 
Biruinţei (actualmente Piaţa Marii Adunări Naţionale), ceea ce permitea tuturor doritorilor să vină la ora 
emisiei în direct şi să-şi spună păsul, să prezinte adevărata opinie publică autentică, veritabilă. Programele 
pentru tineret capătă un caracter dezinvolt, realizatorii nu evită cele mai acide tematici, care se refereau  
la activităţile guvernării, la modelele vechi de organizare a proceselor de producţie, la starea ecologică 
dezastruoasă în urma utilizării excesive a îngrăşămintelor minerale, erbicidelor, pesticidelor, la privilegiile 
neîntemeiate ale lucrătorilor de partid etc. Se schimbă şi ţinuta vestimentară – prezentatorii și participanţii 
la emisiune apar în pantaloni-blugi, pulovere, maiouri, cravata pierzând rolul de element obligatoriu pen-
tru apariţia pe ecran. Limbajul utilizat în emisie treptat se debarasează de stilul oficial, dur, de lemn şi se 
apropie de cel cotidian. A crescut şi gradul de credibilitate în cele ce se mărturisea în subiectele televizate, 
dovadă fiind numărul sporit de scrisori sosite la redacţie şi de mesaje transmise la telefon.

Apar la Televiziunea din Moldova şi primele talk-show-uri şi emisiuni analitice, care permit expunerea 
celor mai controversate opinii pe cele mai actuale probleme de dezvoltare a ţării. Jurnaliştii-prezentatori 
Constantin Ciobanu, Iurie Tăbârţă, Gheorghe Corman, Sandu Osadcenco, Serghei Tcaci, Alexandru 
Suprun ș.a. devin persoane cunoscute în societate şi protagonişti ai recenziilor, articolelor analitice din 
presa timpului. Rolul crainicilor treptat îşi pierde importanţa atât în televiziune, cât şi la radio. Buletinele 
de ştiri, care se deosebeau de restul emisiei prin conservatismul său în difuzarea informaţiei, treptat îşi 



STUDIA  UNIVERSITATIS  MOLDAVIAE
Revista științifica a Universtității de Stat din Moldova, 2023, nr. 11(01)

106

schimbă formatul tematic. Informaţiile, ştirile sunt difuzate într-o variantă mult mai dinamică; tot mai mult 
timp se oferă unor teme, care în anii precedenţi erau excluse din programele de ştiri – accidente, catastrofe, 
evenimente criminale, fapte diverse etc.

Concluzii
Autoritatea, prestigiul mass-mediei în general şi a televiziunii în particular în a doua jumătate a anilor 

‚80 sporeşte vădit. Creşte mult numărul de scrisori de la telespectatori. Oferirea posibilităţilor de a vorbi 
deschis despre problemele din societate îi fac participanţi activi ai emisiei televizate pe mai mulţi scriitori, 
savanţi, oameni de artă, reprezentanţi ai intelectualităţii naţionale. Datorită acestui fapt, publicistica audi-
ovizuală moldovenească dobândeşte o nouă dimensiune în perceperea realităţilor, obţinând o profunzime 
socială, o încadrare în vâltoarea vieţii cotidiene.

Pe parcurs de mai multe decenii de putere sovietică jurnalismul era în supunerea partidului comunist şi 
ideologiei marxist-leniniste. Reglementarea rigidă şi dogmatică a tuturor aspectelor activităţii mass-media 
– începând de la politicile editoriale promovate, conţinutul informaţiei şi terminând cu formele de expune-
re, metodele de distribuţie a mesajelor publicistice, - erau înfăptuite sub controlul aspru al partidului-stat,
televiziunea, radioul, presa scrisă îndeplinind atribuţiile promovatoare de agitaţie şi propagandă a ideolo-
giei marxist-leniniste şi a hotărârilor de partid. Televiziunea, care se bucura de cea mai mare popularitate
în rândurile cetăţenilor, crea o imagine distorsionată a realităţii. Dar şi în acele condiţii vitrege pentru
libertatea de exprimare, cu numeroase tabuuri pentru mai multe aspecte ale vieţii politice, sociale, econo-
mice, jurnaliştii, în marea lor majoritate, au căutat să-şi îndeplinească cu fidelitate datoria profesională şi
au luptat pentru echitate, justeţe, dreptate, protejând cetăţeanul de rând de samavolnicia funcţionarilor de
partid, birocraţilor din organele executive, susţinând acţiunile care aveau ca scop democratizarea societăţii
şi remedierea vieţii oamenilor.

Referințe:
1. КПСС и возрастание ведущей роли рабочего класса в строительстве коммунизма. https://elar.urfu.ru/

bitstream/10995/3598/3/1357662.pdf (accesat la 12.01.2023).
2. Săptămânalul ,,Programele Radio şi TV” al Comitetului de Stat pentru radiodifuziune şi televiziune de pe lân-

gă Consiliul de Miniştri al R.S.S.M (anii 1978-1979).
3. CIOBANU, C. Recapitulare sau Revenire cu plinul acasă. Editura: PROMARCOS, Chişinău, 2017.
4. Săptămânalul ,,Programele TV şi Radio” al Comitetului de Stat al R.S.S. Moldoveneşti pentru televiziune şi

radiodifuziune (7-13 ianuarie 1985).
5. Săptămânalul ,,Programele TV şi Radio” al Comitetului de Stat al R.S.S. Moldoveneşti pentru televiziune şi

radiodifuziune (20-26 aprilie 1987).
6. Săptămânalul ,,Programele TV şi Radio” al Comitetului de Stat al R.S.S. Moldoveneşti pentru televiziune şi

radiodifuziune (23-29 martie 1987).

Date despre autor:
Boris PARFENTIEV, doctor, conferențiar universitar, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Univer-
sitatea de Stat din Moldova. 
E-mail: boris.parfentiev@usm.md
ORCID: 0000-0003-3531-9102

Prezentat la 16.01.2023




