https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/issue/feedȘtiințe Exacte și Economice2024-09-30T17:23:34+03:00SUMusm.revista.sum@gmail.comOpen Journal Systemshttps://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6224ROLUL DIMENSIUNII ENERGETICE ÎN SIGURANȚA ȘI SECURITATEA TURISMULUI2024-09-30T16:13:42+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Securitatea, având caracter multilateral - ca stare a sistemului social, proces complex, funcție a statului etc. - reflectă nivelul de satisfacere a intereselor naționale fundamentale a unei țări, precum și acțiunile întreprinse, pe o bază<br>ideologică unică, promovând acele interese și apărându-le împotriva agresiunii, amenințărilor și riscurilor de orice<br>fel. Sectorul turismului este un sector economic important la nivel global și local și oferă perspective reale de creștere<br>economică durabilă și favorabilă incluziunii. Sectorul generează o situație economică, care stimulează dezvoltarea<br>regională, oferă locuri de muncă și sprijină multe comunități locale. Siguranța este unul dintre cele mai importante<br>criterii în sprijinirea industriei turismului. Canalele diplomatice, negocierea, cooperarea și schimbul de experiență o<br>să rămână întotdeauna cele mai viabile căi prin care statul își poate atinge obiectivele de politică externă în raport<br>cu nevoile sale interne, în special pentru Republica Moldova cu resurse energetice limitate și infrastructură în curs<br>de dezvoltare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-chee: </span><span class="fontstyle3">securitate, securitate energetică, turism, dezvoltare durabilă, resurse regenerabile, interese, cooperare, infrastructură.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_01"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_01</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6225ASIGURAREA FINANȚĂRII ȘI DEZVOLTAREA ANTREPRENORIATULUI DIN BUGETUL STATULUI2024-09-30T16:23:16+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În articol autorul se direcționează pe evidențierea conceptelor asigurarea financiară și securitatea financiară<br>prin evidențierea unor abordări teoretice ca fiind elemente fundamentale în diverse procese, relații și structuri<br>ale statului prin asigurarea financiară ale tuturor actorilor a unei economii ce sunt implicați în diverse nivele ale<br>relaţiilor financiare, dintre cetăţeni, în special acei cetățeni care formează mediul antreprenorial şi instituțiile<br>statului.<br>Aspectul fundamental este concentrat pe asigurarea surselor financiare din bugetul de stat direcționate spre<br>întreprinderile autohtone, fiind pentru cetățenii ce formează mediul antreprenorial un suport financiar în diverse<br>activități ce sunt orientate spre dezvoltarea și fortificarea acestui mediu și prin aceasta fortificând procesele<br>economice în cadrul statului.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">asigurarea financiară, securitatea financiară, proiecte naționale, susținerea financiară, antreprenori, finanțare, buget.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_02"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_02</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6226PARTICULARITĂȚI ALE CONTROLULUI CORPORATIV ÎN ASIGURĂRI2024-09-30T16:25:44+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Controlul corporativ este unul din elementele de bază ale guvernanței corporative eficiente, destinația principală<br>a căruia fiind să servească obiectivelor interne ale companiei și ale părților interesate interne ale acesteia. Scopul<br>controlului corporativ constituie în protejarea activelor companiei prin prevenirea erorilor și acțiunilor inadecvate<br>prin promovarea politicilor, procedurilor și garanțiilor tehnice. Funcționarea stabilă a sectorului de asigurări are o<br>importanță majoră pentru activitatea economică și financiară, ceea ce impune crearea unui sistem de control intern<br>în cadrul companiilor de asigurări capabil să asigure respectarea reglementărilor în vigoare și a normelor de guvernare corporativă. Scopul cercetării efectuate a constituit prezentarea particularităților controlului corporativ intern în<br>cadrul companiilor de asigurări. Obiectivele cercetării au constituit studierea esenței controlului corporativ intern,<br>precum și evidențierea particularităților acestuia în cadrul companiilor de asigurări.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">control corporativ intern, audit, companie, asigurări, tehnologie.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_03"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_03</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6227FACTORI CU IMPACTUL DECIZIILOR DE INVESTIȚII ÎN INDUSTRIA TIC2024-09-30T16:27:56+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Articolul analizează principalii factori care influențează deciziile investitorilor cu privire la oportunitatea<br>investiției de capital în companiile din industria tehnologiei informației și comunicațiilor. Relevanța articolului dat<br>constă în identificarea principalelor obiective de investiții care determină deciziile de investiții în sectoare inovatoare<br>ale economiei care includ securitatea, creșterea și veniturile stabile și în identificarea factorilor cu cel mai mare impact asupra atragerii investițiilor în industria TIC în careva țări dezvoltate și țări europene în curs de dezvoltare, cei<br>mai importanți factori fiind: stabilitatea politică, mediul juridic, politicile de atragere a investițiilor; impozitare; dezvoltarea infrastructurii, nivelul de digitalizare a țării, știință și tehnologie; forța de muncă, competitivitatea în termeni<br>de cost și productivitate.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">decizii de investiții, factori care influențează investițiile, tehnologia informației </span><span class="fontstyle0">și </span><span class="fontstyle3">comunicațiilor<br>companiei.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_04"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_04</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6228CORELAȚIA CONCEPTELOR DE MARKETING INOVATOR ȘI MARKETINGUL INOVAȚIILOR ÎN CONTEXTUL DE PROMOVARE A BUNURILOR ȘI SERVICIILOR2024-09-30T16:30:03+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Acest articol analizează relația dintre conceptele de marketing al inovației și marketing inovațional, punând accent<br>pe impactul acestora asupra promovării efective a bunurilor și serviciilor. Sa constatat că marketingul inovației și<br>marketingul inovațional sunt strâns legate între ele. Relația lor poate fi descrisă ca o formă de abordare mixtă. Marketingul inovațional servește ca o abordare strategică fundamentală care pune bazele dezvoltării și implementării strategiilor de marketing care nu se limitează la domeniul inovației. Pe de altă parte, marketingul al inovației acționează ca<br>o componentă mai practică care vizează promovarea inovațiilor și a produselor inovatoare pe piață. Articolul prezintă<br>o analiză comparativă a acestor concepte, dezvăluind paralelele, diferențele și aspectele sinergice ale acestora în<br>cadrul promovării bunurilor și serviciilor. Studiul evidențiază noi abordări și strategii care promovează utilizarea<br>eficientă a marketingului inovației și a marketingului inovațional în scopuri publicitare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">marketing, inovare, marketing al inovației, marketing inovațional, promovarea produsului,<br>bunuri, servicii.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_05"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_05</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6229PARTICULARITĂȚILE UTILIZĂRII MACHINE LEARNING ÎN SCOPUL DETECTĂRII FRAUDEI BANCARE2024-09-30T16:31:52+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Frauda rămâne o problemă clasică pentru industria bancară mondială, care are tendința generală de amplificare și<br>modificare calitativă permanentă. De rând cu aceasta, activitatea bancară modernă este legată de folosirea unui volum<br>tot mai mare de date legată de activitatea piețelor financiare, a instituțiilor bancare și a clienților acestora. În aceste<br>condiții, devine actuală implementarea unor tehnologii noi de inteligență artificială și, în mod special, a învățării automate, pentru detectarea oportună a anomaliilor existente legate de existența potențială a unei fraude. Învățarea automată este legată de constituirea sistemelor informatice capabile să învețe din date și să-și îmbunătățească performanța<br>cu trecerea timpului. Prezentul articol prezintă esența, caracteristicile de bază și beneficiile învățării automate, precum și particularitățile aplicării în scopul combaterii fraudelor bancare.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">machine learning, bancă, client, fraudă, luptă, protecţie.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_06"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_06</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6230MUTAȚIILE GLOBALE RECENTE ALE INVESTIȚIILOR STRĂINE DIRECTE2024-09-30T16:33:34+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Investițiile străine directe (ISD) reprezintă o componentă a sistemului financiar global și un factor important<br>de dezvoltare economică. Scopul cercetării efectuate a fost de a prezenta evoluția globală recentă a ISD. Studiul<br>a fost realizat pe baza rapoartelor UNCTAD și a examinării opiniilor experților din domeniul abordat. Analiza<br>efectuată demonstrează tendința generală de scădere a nivelului ISD la nivel mondial sub impactul crizei economice și financiare globale. În ultimul deceniu, a avut loc o schimbare a ponderii principale a fluxurilor de ISD<br>în economiile dezvoltate către cele în curs de dezvoltare. De remarcat sunt și schimbările calitative ale fluxurilor<br>globale de ISD. Articolul prezintă o imagine sintetică a evoluției mondiale a ISD, oferind o viziune generalizată<br>asupra obiectului de studiu.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">investiții străine directe, criză post-pandemică, declin.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_07"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_07</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6231PROCEDURA ANALITICĂ DE DETERMINARE A MASEI UNUI PORTOFOLIU DE DEPOZITE BANCARE, BAZATĂ PE SINTEZA STATISTICĂ A DATELOR ISTORICE LA UN INTERVAL DE TIMP STABILIT2024-09-30T16:35:39+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În cadrul acestei cercetări științifice, se efectuează o analiză amplă a metodelor statistice și matematice de<br>determinare pas-cu-pas a masei unui portofoliu de depozite bancare, având un spectru larg de date istorice, ce<br>descriu o evoluție în timp a portofoliului în cauză. Această procedură include mai multe etape precum obținerea<br>datelor istorice și extragerea condiționată a depozitelor din baze de date, utilizând script-uri SQL, reamplasarea<br>informației selectate în mediul Microsoft Excel pentru a fi ulterior analizate. Având la bază datele deja statistic șs<br>grafic procesate, se va recurge la modele și algoritmi matematici de determinare a masei portofoliului de depozite,<br>extras din baze de date anterior. Desigur, vor fi elicidate și metode de automatizare a procesului descris în cadrul<br>acestui articol științific.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">depozite bancare, date istorice, analiz</span><span class="fontstyle0">ă statistică, masa portofoliului, automatizarea datelor.</span></p> <p><span class="fontstyle0">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_08">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_08</a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6232DEZVOLTAREA COMERȚULUI ELECTRONIC ÎN REPUBLICA MOLDOVA2024-09-30T16:37:21+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Formularea propunerilor pentru dezvoltarea comerțului electronic a fost efectuat</span><span class="fontstyle2">ă </span><span class="fontstyle0">în baza cercetărilor acestui proces pe piața internă și externă a Republicii Moldova. În lucrare s-au folosit metode științifice generale de cercetare:<br>analiza și sinteza, grupările, metodele economico-statistice de cercetare. Lista referințelor utilizate este rezultată la<br>sfârșitul lucrării. Comerțul electronic este un sector al economiei care include tranzacțiile comerciale și financiare,<br>procesele de afaceri și alte acțiuni desfășurate pe Internet: publicitate, vânzări, achiziții, plata pentru bunuri și servicii. Principalele avantaje ale comerțului electronic sunt reducerea costurilor, extinderea publicului țintă și reducerea<br>numărului de intermediari. Comercializarea bunurilor prin intermediul platformelor de comerț electronic pe piața<br>Republicii Moldova înregistrează creșteri semnificative.<br>Examinarea procesului e-Commerce (tipurile, platformele online, avantaje și dezavantaje) pe piața mondială și<br>autohtonă. Studierea particularităților de dezvoltare a comerțului electronic în Republica Moldova. Elaborarea propunerilor pentru îmbunătățirea e-Commerce în republică.<br></span><span class="fontstyle3">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle2">e-Commerce, magazine online, licitații online, plăți online, vânzări, publicitate, tranzacții<br>comerciale.</span> </p> <p><span class="fontstyle2">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_09"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_09</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6233ANALIZA COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI DE PRODUSE TURISTICE2024-09-30T16:39:05+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Cercetarea fenomenului turistic relevă că principala sa caracteristică este orientarea spre consum. Unul dintre scopurile unei astfel de cercetări este de a identifica caracteristicile comportamentului consumatorului, care este deosebit<br>de important pentru determinarea tipului și frecvenței de accesare a produselor și serviciilor turistice, formarea ofertei<br>turistice, evaluarea nivelului de utilitate al consumului de produse și servicii turistice. Scopul prezentului studiu a fost<br>identificarea caracteristicilor comportamentului consumatorilor pe piața serviciilor turistice în funcție de mai mulți<br>factori.<br>Ca principală metodă de cercetare, s-a utilizat metoda sondajului online la care au participat 100 de respondenți.<br>Chestionarul a inclus întrebări menite să identifice următoarele aspecte: categoria de vârstă, statutul social, mărimea<br>gospodăriei, nivelul veniturilor, frecvența accesării serviciilor turistice, tipul produselor turistice accesate, afilierea<br>națională a produselor turistice accesate și nivelul de utilitate înregistrat.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">comportament, consumator, preferințe, produs turistic, servicii turistice, utilitate, vârstă, venit.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_10"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_10</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6234REDEFINIREA DEZVOLTĂRII SUSTENABILE ÎN CONTEXTUL PARADIGMEI TRANSDISCIPLINARE2024-09-30T16:40:50+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Autorii au abordat problema dezvoltării sustenabile folosind abordarea transdisciplinară, precum și abordarea<br>sistemică, procesuală și sinergetică. Sustenabilitatea trebuie analizată și evaluată în contextul celor cinci crize și tranziții:<br>1) tranziția geopolitică; 2) tranziția energetică; 3) tranziția climatică; 4) tranziția demografică și medicală; 5) tranziția<br>tehnologică. În acest sens, introducem conceptul de criză multiplă pentru a reconfigura într-un mod nou, transdisciplinar cele trei aspecte ale dezvoltării durabile: reziliența, viabilitatea și dezastrele/crizele. Prin înțelegerea dinamicii<br>sustenabilității, putem identifica ce fel de strategie și dezvoltare continuă ar putea fi implementate prin tehnologii, știință,<br>educație, reglementări de stat și de antreprenoriat. Conceptul de dezvoltare durabilă, formulat de ONU în anii ‹80, nu<br>funcționează în oferirea unei soluții complexe pentru rezolvarea problemelor mai sustenabile de dezvoltare și ecologie.<br>De aceea, autorii aduc o nouă perspectivă și abordare a conceptului prin paradigma transdisciplinară.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">dezvoltare durabilă, economie circulară, polycrisis/permacrisis/metacrisis, tranziții non-reziliente, matricea dinamică a dezvoltării durabile.</span></p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_11"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_11</span></a></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6235EVALUAREA IMPACTULUI ANTREPRENORIATULUI SOCIAL2024-09-30T16:43:36+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Scopul articolului este de a elucida principalele aspecte metodologice și normative în evaluarea impactului<br>activității întreprinderilor sociale în Republica Moldova.<br>Abordarea metodologică se bazează pe ciclul managementului calității PDCA și pe rolul funcției de monitorizare<br>și evaluare în ciclul managerial al oricărei activități.<br>În prezent, în Republica Moldova, activitatea de antreprenoriat social se află în stadiul embrionar de dezvoltare.<br>Astfel, pentru a impulsiona dezvoltarea acestui sector și a obține impactul economic și social dorit, este nevoie de<br>creșterea calității procedurilor manageriale atât la nivel macro - al politicilor publice sectoriale, cât și la nivel micro - al<br>managementul întreprinderilor sociale.<br>În procesul de evaluare a impactului antreprenoriatului social, autorul se bazează nu numai pe efectele economice<br>și sociale, ci și pe principiile dezvoltării durabile.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">evaluare, impact, indicatori, antreprenoriat social, dezvoltare, politici, managementul intreprinderilor, principii</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_12"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_12</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6236CURRENT ECONOMIC CRISIS IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: CHARACTERISTICS AND TRENDS2024-09-30T16:45:23+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">The economic crisis represents a deep dysfunction in the activity of the mechanisms of an economy, which<br>can manifest itself at the national, regional and world level. The purpose of this article is to present the basic<br>characteristics of the current economic crisis in the Republic of Moldova. The research related to this article was<br>carried out by examining information from the reports of authorized institutions and official databases in order<br>to test the state of the economy of the Republic of Moldova, as well as the views of some experts on the topic<br>addressed.<br>As a result, it was found that currently, the economy of the Republic of Moldova is affected by a severe<br>economic crisis. The anti-crisis measures undertaken by the current government of the Republic of Moldova<br>have positive results. This article presents a synthesized, completed and specified picture of the current postpandemic crisis.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">economic crisis, economic problems, financial problems, crisis, post-pandemic crisis, anti-crisis<br>measures, government.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_13"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_13</span></a></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6237ASPECTE VIZÂND DIAGNOSTICUL FACTORIAL AL PRAGULUI RENTABILITĂȚII2024-09-30T16:47:32+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Scopul lucrării constă în aplicarea pragului de rentabilitate ca metod</span><span class="fontstyle2">ă </span><span class="fontstyle0">previzională pentru a evalua capacitatea veniturilor entităţii în acoperirea integrală a cheltuielilor în faza de investire a afacerii sau în activitatea de diagnosticare<br>curentă cu identificarea factorilor de influenţă. Metodologia de calcul şi diagnosticare se efectuează sub aspect valoric<br>şi natural în funcţie de caracterul eterogen şi omogen al producţiei bazându-se pe împărţirea cheltuielilor în variabile şi<br>constante. Rezultatele diagnosticului factorial ne-au permis să deducem că la entitate pragul rentabilităţii are un trend<br>crescător – cu 14,7% faţă de anul precedent, fapt ce atestă o situaţie nefavorabilă. Marja de securitate a scăzut cu 29,7%,<br>profitul operaţional s-a redus cu 26,0%, ceea ce semnalizează că entitatea se află într-o situaţie instabilă.<br></span><span class="fontstyle3">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle2">cheltuieli, diagnostic, factori, pragul rentabilităţii, profit operaţional, diagnosticare, marja de<br>securitate</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_14"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_14</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6238GOODWILL: CONCEPT, FEATURES AND ACCOUNTING TREATMENT2024-09-30T16:50:03+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">The value of a company’s name, brand reputation, loyal customer base, solid customer service, good employee<br>relations, and proprietary technology represent aspects of goodwill. Goodwill arises when businesses are acquired<br>or merged. There are competing approaches among accountants to calculating goodwill. One reason for this is that<br>goodwill involves factoring in estimates of future cash flows and other considerations that are not known at the time<br>of the acquisition. In addition, the question arises: Should goodwill be recognized if the net assets of the acquired<br>entity are negative when the entity is acquired?<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">intangible asset, positive goodwill, negative goodwill, commitment, cost goodwill, net assets, market<br>value.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_15"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_15</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6239CONTABILIZAREA SURSELOR DE FINANȚARE PRIN BUSINESS ANGELS LA ETAPA START-UP A PROIECTELOR INOVAȚIONALE2024-09-30T16:52:23+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Scopul articolului este să analizeze un model specific pentru contabilitatea surselor de finanțare prin intermediul<br>Business Angels la începutul dezvoltării afacerilor venture, și anume, la etapa de implementare a start-up-urilor din<br>proiectele de inovație. Metodologia a implicat utilizarea unei abordări analitice de cercetare, bazată pe principii<br>teoretice, științifice și empirice, inclusiv analiza și sinteza documentelor din literatura de specialitate, analiză comparativă, observație, inducție și deducție, pentru a studia și analiza reglementările primare și secundare adoptate<br>pentru implementarea dispozițiilor legislative în acest domeniu. Concluziile includ formularea unei ipoteze, a cărei<br>justificare se realizează conform unui anumit plan, evidențiind particularitățile contabilității surselor de finanțare prin<br>Business Angels în cadrul activității venture, de la înregistrarea costurilor asociate obținerii finanțării până la înregistrarea operațiunilor economice prin formulele contabile adecvate. Originalitatea acestui model specific derivă din<br>contabilizarea inovațiilor conform etapelor de dezvoltare a proiectelor de inovație și etapelor de finanțare a acestora.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">sistem contabil, formulă contabilă, Business Angels, stadiu incipient, proiecte de inovare, startup, capital de risc.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_16"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_16</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6240ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A KEY FACTOR IN ACHIEVING SUSTAINABLE BUSINESS DEVELOPMENT2024-09-30T16:54:28+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">In today’s world, business is undergoing significant transformations, and achieving sustainable development has<br>become a priority for companies. This article presents how artificial intelligence (AI) is becoming a key factor in<br>business sustainability. It explores its role in modern business, as well as the benefits and challenges of using AI for<br>sustainable development. Based on a comprehensive monographic study, the strengths and weaknesses of AI are<br>analyzed, highlighting the opportunities and threats it presents. The article also assesses the impact of AI on achieving<br>the 17 United Nations Sustainable Development Goals and provides successful examples of AI use in the context of<br>sustainability. The study confirms that the Sustainable Development Goals offer a framework for assessing progress<br>towards a more sustainable global economy.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">artificial intelligence, business processes, circular economy, information technology, sustainable<br>development goals, ecological sustainability, environment.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_17"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_17</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6241AGENȚIILE DE PUBLICITATE DIN REPUBLICA MOLDOVA: PROVOCĂRI ȘI REALITĂȚI Î2024-09-30T16:56:50+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În ultimii ani, agențiile de publicitate au cunoscut o dezvoltare intensă în Republica Moldova ca întreprinderi mici<br>și mijlocii, care, fiind în strânsă legătură cu instituțiile media din țară, le-au oferit posibilitate agenților economici să<br>obțină materiale publicitare pentru afacerile pe care le gestionează. În acest context, ne referim la proiectarea produsului publicitar până la etapa de plasare și distribuire a materialului publicitar de către instituția media-gazdă pentru<br>a populariza afacerea și, în final, pentru a obține mai multe profituri din vânzările de servicii sau produse, în funcție<br>de specificul afacerii. Cu toate acestea, atitudinea majorității agenților economici față de agențiile de publicitate este<br>preconcepută de neîncredere față de astfel de organizații și care de multe ori nu corespunde realității. Materialul de<br>mai jos își propune să dezvăluie câteva aspecte privind funcționarea agențiilor de publicitate din Republica Moldova și motivul pentru care acestea sunt încă privite cu neîncredere atât de către agenții economici, jucători în sfera<br>economică, cât și de către publicul larg.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">publicitate, agenție de publicitate, încredere, profesionalism, instituție mass-media.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_18"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_18</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6242PARTICIPAREA REPREZENTANȚILOR DIASPOREI ÎN CONTEXTUL LECȚIILOR DE PROFESIONALIZARE PENTRU JURNALIȘTI: CARACTERISTICI ȘI TENDINȚE2024-09-30T17:11:41+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Articolul se referă la dezvoltarea conceptului de lecție de profesionalizare, cu accent pe contribuția pe care o poate<br>avea implicarea reprezentanților diasporei în cadrul lecțiilor de profesionalizare și altor activități organizate pentru<br>studenți. În mare parte, în cadrul articolului sunt vizați absolvenți ai Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării<br>de la Universitatea de Stat din Moldova, implicați în cadrul unor redacții din străinătate. Aceste activități ar putea<br>contribui la construirea unor punți de legătură, a unei platforme de comunicare, pentru schimb de bune practici,<br>expertiză și dezvoltarea competențelor. Astfel de evenimente au devenit deja o tradiție la facultate, iar în ultimii 10<br>ani numărul a fost în continuă creștere. Astfel, este pusă în valoare experiența persoanelor invitate, în țara lor de<br>origine, cu scopul transferului de cunoștințe în cadrul unui format diversificat: lecții de profesionalizare, ateliere de<br>discuții, lansări de carte, traininguri etc.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">lecții de profesionalizare, reprezentanții diasporei, ateliere, studenți, comunicare, Facultatea de<br>Jurnalism, Universitatea de Stat din Moldova</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_19"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_19</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6243DISCURSUL IDENTITAR – SUPORT PENTRU DEPĂȘIREA DERUTEI IDENTITARE2024-09-30T17:13:15+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În contextul reorientării țării noastre către valorile comunității europene multiculturale, identitatea națională necesită o nouă abordare, ceea ce reclamă o intensificare a demersului de recuperare a istoriei noastre. În ultimele două<br>secole, discursul identitar al locuitorilor din spațiul pruto-nistrean a fost reprimat, iar reperele de legitimare identitară<br>au fost mult timp falsificate, deformate sau substituite. Chiar și după destrămarea imperiului sovietic și înființarea<br>statului suveran Republica Moldova, confuzia identitară în spațiul geografic pruto-nistrean persistă și a fost mult timp<br>alimentată ideologic.<br>Prezentul studiu, axat pe discursul identitar promovat constant de ierarhul cărturar, indiferent de circumstanțele<br>neprielnice acestui demers, propune mostre de analiză și formate ale platformelor de consens, elaborate în baza discursului său constant perpetuat pentru consolidarea reperelor identitare ale românilor din Basarabia, care ar putea fi<br>utile în contextul geopolitic dificil în care se află în prezent Republica Moldova.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">discursul epidictic, discursul identitar, repere de legitimare identitară, opera Mitropolitului Gurie, deruta identitară, strategii discursive.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_20"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_20</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6244ACȚIUNI ALE STATULUI PENTRU COMBATEREA DEZINFORMĂRII ÎN SUA, GRECIA ȘI REPUBLICA MOLDOVA2024-09-30T17:15:41+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În mai multe țări există voci care cer guvernului să ia măsuri pentru a restrânge falsitatea informațiilor, a reduce<br>știrile care denaturează realitatea și a restabili încrederea oamenilor în mass-media. În SUA sunt în vigoare acte legislative privind publicitatea politică, protecția publicului împotriva practicilor înșelătoare și manipulării publicului.<br>Grecia depune eforturi pentru transformarea digitală în întregul spectru al sectorului public, care va promova, în cele<br>din urmă, un flux de informații mai valid și mai transparent. Republica Moldova face reforme legislative pentru a-și<br>moderniza politicile și pentru a crea un mediu mai stabil care, potențial, o situează în albia reformelor europene. În<br>acest articol ne concentrăm asupra politicilor publice împotriva dezinformării în trei țări diferite – Statele Unite ale<br>Americii, Grecia și Moldova. Fiecare stat își aplică propria abordare pentru a face față problemei.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: dezinformare, politici publice, comunicare, guvernare, pedeapsă</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_21"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_21</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6245PUBLICITATEA ȘI STEREOTIPURILE DE GEN2024-09-30T17:17:33+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Publicitatea și stereotipurile de gen reprezintă o temă complexă ce explorează modul în care industria publicitară<br>perpetuează sau subminează rolurile tradiționale de gen în societate. Anual sunt utilizate tehnici variate de publicitate<br>pentru a construi și consolida stereotipuri de gen, influențând percepțiile și așteptările consumatorilor. De la portretizarea femeilor în roluri stereotipe până la promovarea în exces a trăsăturilor masculine, publicitatea afectează opinia<br>publică și contribuie la perpetuarea inegalităților de gen. Impactul stereotipurilor din publicitate este semnificativ în<br>societate și influențează modul în care identitatea de gen este reprezentată în mediul publicitar, aducând prejudicii<br>unei imagini echitabile și autentice.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">publicitate, branding, comunicare comercială, consumator, stereotip, promovare.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_22"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_22</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6246TELEVIZIUNEA DIN REPUBLICA MOLDOVA: ANI DE POLITICI EDITORIALE AMBIGUI (1998 - 2008)2024-09-30T17:18:58+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">ctivitatea televiziunii din Republica Moldova (TVM), politicile editoriale promovate în perioada de referință,<br>ne arată un regres pe calea unui audiovizual modern, bazat pe principiile fundamentale ale democrației - libertatea de<br>exprimare, pluralismul de opinii, transparența, dreptul la o informare corectă și imparțială. Începând cu anul 2001,<br>după venirea la putere a forțelor politice comuniste din trecut, s-a înregistrat o revenire la practicile sistemului totalitar - mediatizarea dominantă a activității autorităților în detrimentul opoziției, reducerea finanțării televiziunii și<br>reducerea volumului de emisie, ceea ce a afectat direct dreptul constituțional al cetățenilor de a fi informați, suprimarea diversității de opinie, suspendarea anumitor programe de interes public etc. Începând cu august 2004, titulatura<br>companiei „Teleradio-Moldova” a fost calificată drept instituție publică, dar așteptările mari de la noul statut au fost<br>în zadar.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">televiziune, politici editoriale, libertate de exprimare, pluralism de opinii, instituție audiovizuală<br>publică, opoziție, democratizare.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_23"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_23</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6247PRACTICIELE OBIECTIVĂRII ȘI DISPONIBILITATEA COGNITIVĂ A PERCEPȚIEI CELUILALT2024-09-30T17:20:39+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">În contextele relațiilor cu ceilalți ne formăm propriile noastre identități și, în funcție de ele, acționăm. În partea<br>opusă a cooperării sociale se află singurătatea, care, pe departe este o predispoziție naturală a subiecților umani, reprezintă etosul coabitării care ne definește locul în lume. Plus la asta, în câmpul experienței noastre cotidiene corpul<br>consemnează acel loc pentru a determina proveniența acțiunilor întreprinse de cineva și, în același timp, pentru a afișa<br>prezența lui pentru ceilalți ca cineva care acționează, suportând și confruntând acțiunile și fenomenele din preajma<br>lui. Experimentăm, adică percepem, cunoaștem, simțim și comunicăm la fel, însă fiecare într-un mod cu totul original.<br>În această lucrare sunt analizate mai multe perspective asupra modului în care îi percepem pe ceilalți, mai exact<br>în calitate de „cine” sau în calitate de „ce” îi tratăm.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">corp, identitate, relații sociale, singurătate, percepție, alteritate, vid, nud, pictură în ulei, obiectivare, teologie, fenomenologie, grație, obscenitate.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_24"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_24</span></a></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6248BUCĂTĂRIA TRADIȚIONALĂ, UN VERITABIL MARCHER IDENTITAR2024-09-30T17:22:05+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Asumarea identității etnoculturale prin bucătăria tradițională a devenit un fenomen din ce în ce mai popular în<br>ultima perioadă, în contextul creșterii fluxurilor de migrațiune, pe de o parte, și al aglutinării sentimentului de identitate, pe de altă parte. În acest articol ne propunem să examinăm identitatea gastronomică specifică, circumstanțele<br>construcției bucătăriei moldovenești contemporane și influențele care și-au pus amprenta asupra profilului gastronomic local. De asemenea, am evidențiat contribuțiile etnologilor în procesul de cercetare științifică a gastronomiei<br>tradiționale. În partea a doua a articolului, am constatat că, pentru moldovenii din diaspora, păstrarea obiceiurilor<br>alimentare și consumul de mâncăruri tradiționale ajută la calmarea nostalgiei pentru trecut și moștenire. În același<br>timp, alimentele funcționează ca un liant social, întărind legăturile cu familia și prietenii.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">marcher identitar, model alimentar, identitate gastronomică, bucătărie tradițională</span><span class="fontstyle3">.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_25"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_25</span></a> <br></span></p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_exacte_si_economice/article/view/6249INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ - UN IMPERATIV AL SOCIETĂȚII DIGITALE2024-09-30T17:23:34+03:00USM ADMINusm.revista.sum@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Inteligența artificială (IA), de la algoritmi de bază la sisteme avansate, transformă modul nostru de viață<br>și activitățile zilnice. Aceasta are un impact direct asupra mass-media și a comunicării, schimbând paradigmele<br>tradiționale și introducând noi abordări tehnologice. IA utilizează algoritmi avansați pentru a genera diverse tipuri<br>de conținut media, adaptându-se atât mediilor tradiționale transpuse în mediul virtual, cât și mediilor nativ digitale.<br>În cadrul Uniunii Europene se acordă o atenție deosebită securității online, conectivității, competențelor digitale,<br>afacerilor digitale și serviciilor publice digitale. Strategia de securitate cibernetică a UE, Legea privind datele și<br>Legea privind guvernanța datelor contribuie la sporirea accesului la informații și la baze de date sigure. Modul în<br>care abordăm inteligența artificială va defini viitorul. Pentru a contribui la crearea unei Europe reziliente, cetățenii și<br>instituțiile ar trebui să beneficieze de avantajele oferite de IA și să se simtă în siguranță.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">spațiu virtual, societate a rețelelor, securitate, transparență, responsabilitate, chatbot, software,<br>inteligență artificială, metavers, organism cibernetic.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_26"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum11(3)2024_26</span></a> </p>2024-09-30T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024