PROGRAMAREA ONLINE – FACILITATE SAU IMPEDIMENT ÎN PROCESUL REDOBÂNDIRII CETĂŢENIEI ROMÂNE
Ruslan DELEANU Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Odată cu dezvoltarea vieţii sociale şi a expansiunii internetului şi implementarea acestuia în toate palierele vieţii sociale
s-a prefigurat apariţia unei noi provocări – programarea online.
În vederea simplificării şi îmbunătăţirii interacţiunii dintre cetăţean şi autorităţile publice, la nivel european, mai nou
şi la nivel naţional, a apărut tendinţa utilizării din ce în ce mai mult a digitalizării serviciilor publice. Această măsură a
fost concepută cu precădere pentru simplificarea şi eficientizarea timpilor de aşteptare atunci când un cetăţean intenţionează
să-şi exercite un drept în faţa unei instituţii publice, dar şi ca un instrument legal care să permită fiecărui cetăţean exercitarea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale într-un mod facil, în era digitalizării, în spiritul Strategiei Naţionale privind
Agenda Digitală pentru România 2020.
Din analiza domeniilor în care a fost implementată programarea online, ca formă a digitalizării serviciilor publice,
aceasta s-a concretizat ca o măsură complementară/opţională celei de a beneficia de un serviciu public direct la ghişeu,
fără o programare online.
Dacă în luna ianuarie 2016 la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte Bucureşti, din totalul de cereri înregistrate de
eliberare a unui paşaport, aproximativ 2% erau cereri formulate în baza unei programări prealabile online, iar 98% erau
cereri fără programare prealabilă online, direct la ghişeu, în timp, numărul solicitanţilor în baza programării online a crescut la
aproximativ 10% în iunie 2017, tendinţa fiind în creştere.
În articolul de faţă vom identifica avantajele şi dezavantajele programării online în procesul redobândirii cetăţeniei
române şi posibilele variante de îmbunătăţire a procesului.
Cuvinte-cheie: cetăţeni, redobândirea cetățeniei române, programare online, digitalizare, instituţii publice, opţiune,
reglementare, transparenţă.