FORME DE APĂRARE A DREPTURILOR ȘI INTERESELOR CADRELOR DIDACTICE
Dorin JOSANU, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
În prezentul articol sunt analizate formele de apărare a drepturilor și intereselor salariaților, cu aplicare cadre- lor didactice și posibilele mijloace de realizare în cadrul diferitor forme. Concomitent, se încearcă o determinare a rolului care îl joacă pentru cadrele didactice, și locul pe care îl ocupă formele alternative de apărare a drepturilor și intereselor – obștească, jurisdicțională nejudiciară ș.a., – în coraport cu formele de bază de apărare a drepturilor și intereselor – cea judiciară și cea administrativă. Drept exemplificare a drepturilor și înlesnirilor obținute de către cadrele didactice pe această cale este analizată convenția colectivă la nivel de ramură, în vigoare în prezent, dar și condițiile în care cadrul didactic va putea beneficia de aceste înlesniri. Metoda utilizată în cadrul cercetării include analiza cadrului normativ în vigoare, inclusiv a actelor parteneriatului social din domeniu și sinteza drepturilor și garanțiilor existente, rezultate în urma negocierilor colective.
Cuvinte-cheie: cadru didactic, forme de apărare, negocieri colective, drepturi, interese legale, înlesniri, organizație sindicală, instanță de judecată, inspecția muncii.