INTEGRAREA ABORDĂRII BAZATE PE DREPTURILE OMULUIÎN EDUCAȚIE: UN CADRU PENTRU REALIZAREA DREPTULUI LA EDUCAȚIE INCLUZIVĂ A COPIILOR CU DIZABILITĂȚI
Tatiana CERNOMORIȚ, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Dreptul la educație recunoscut în standardele internaționale în domeniul drepturilor este un drept care
împuternicește, contributie la realizarea altor drepturi și la consolidarea acceptării, egalității și nediscirminării. În
cadrul articolului autoarea a analizat educația incluzivă a copiilor cu dizabilități din perspectiva Abordării Bazate pe
Drepturile Omului (în continuare – ABDO). Este reflectată aplicabilitatea principiilor ABDO în domeniul educației
incluzive, precum și sunt prezentate obligațiile statului de a respecta, proteja și realiza dreptul la educație a copiilor
cu dizabilități, prin sisteme educaționale incluzive. Relevarea importanței și impactului educației incluzive asupra
copiilor cu dizabilități, dar și asupra sistemului educațional este esențială în contextul în care studiile internaționale
și naționale evidențiază persistența atitudinilor discriminatorii față de copiii cu dizabilități.
Cuvinte-cheie: educația incluzivă, abordarea bazată pe drepturile omului, copii cu dizabilități.