
Seria “{tiin\e umanistice” 

Istorie  ISSN 1857-209X 
 

 5

REFLECTAREA ÎN MASS-MEDIA A CAMPANIEI ELECTORALE PENTRU 

ALEGERILE PARLAMENTARE ANTICIPATE DIN 28 NOIEMBRIE 2010 ÎN 

REPUBLICA MOLDOVA 

Constantin SOLOMON 

Catedra Istoria Românilor 
 
The article examines media coverage of the campaign for parliamentary elections of 28 November 2010 in Moldova. 

Content analysis is made of materials that have treated the most important topics audiovisual broadcast. Given the 
severe impact it has on the creation of public broadcasting and the credibility of its large population, it highlights the 
angles of approach and presentation of the main topics.  

It is researched newspapers, including news agencies and web portals, which published several materials, including 
news, opinion articles, political advertising and voter, voter education materials, interviews and other special category 
of electoral programs and surveys with the public opinion. 

Mass media were actively involved in election coverage. With handy tools designed to ensure political equality, the 
media was a very important source of information about candidates and issues raised during the campaign. 

 
 
Una dintre cele mai convingătoare forme de manifestare a democraţiei o constituie alegerile organelor 

puterii. De altfel, este recunoscut pretutindeni faptul că alegerile sunt o condiţie inalienabilă a democraţiei. 
Prin Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.563 – V din 28 septembrie 2010 privind dizolvarea 

Parlamentului de legislatura a XVIII-a a fost stabilită data de 28 noiembrie 2010 pentru desfăşurarea alegerilor 
în noul Parlament. La 29 septembrie 2010, Comisia Electorală Centrală (CEC) a aprobat Programul calen-
daristic pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. Totodată, 
reamintim că: „Perioada electorală – perioada de timp cuprinsă între ziua aducerii la cunoştinţă publică a datei 
alegerilor şi ziua în care rezultatele finale ale alegătorilor sânt confirmate de către organele competente” [1]. 

Pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 CEC a înregistrat 20 de partide şi formaţiuni 
social-politice, precum şi 19 candidaţi independenţi [2]. 

Nu poate fi pus la îndoială faptul că în timpul campaniei electorale mass-media are o importanţă decisivă. 
Având la îndemână instrumentele necesare, menite de a asigura egalitatea de şanse politice, mass-media este 
o sursă foarte importantă de informare despre candidaţii şi problemele puse în discuţie, asupra cărora poporul 
îşi va spune ultimul cuvânt. Mass-media este formatorul de opinie în timpul campaniei electorale. 

Prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale (CEC) nr.3614 din 8 octombrie 2010 a fost aprobat şi publicat 
în presă Regulamentul CEC privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 
28 noiembrie 2010, în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova [3]. În capitolul I al 
Regulamentului, intitulat „Dispoziţii generale”, se sublinia: „Prezentul Regulament stabileşte modul de 
reflectare a campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în mijloacele de 
informare în masă din Republica Moldova şi are drept scop asigurarea reflectării echitabile, echilibrate şi 
imparţiale a campaniei electorale la alegerile parlamentare de către instituţiile mass-media, promovarea 
libertăţii de exprimare şi pluralismului politic, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea în practică a 
acestor principii de către mass-media, pe de o parte, şi concurenţii electorali, pe de altă parte”[4]. 

Era menţionat, de asemenea, că mass-media, aflată sub jurisdicţia Republicii Moldova, reflectă campania elec-
torală pentru alegerile parlamentare, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale Codului 
electoral, ale Codului audiovizualului, ale Legii presei, ale Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între 
femei şi bărbaţi, ale prezentului Regulament şi ale actelor internaţionale la care Republica Moldova este parte. 

Totodată, Comisia Electoral Centrală a invitat partidele politice şi instituţiile mass-media să semneze Codul 
de conduită privind desfăşurarea şi reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 
28 noiembrie 2010 în sediul Comisiei, începând cu 4 octombrie 2010. 

Codul de conduită este o convenţie încheiată între reprezentanţii partidelor, altor organizaţii social-politice 
pe de o parte şi reprezentanţii mass-media pe de altă parte, privind modul de desfăşurare şi reflectare a campaniei 
electorale, care exclude lezarea demnităţii şi imaginii concurenţilor electorali. Conform prevederilor Codului 
electoral, CEC asigură semnarea acestuia până la începerea campaniei electorale [5]. 



STUD I A  UN IVERS I TAT I S  

Revist= [tiin\ific= a Universit=\ii de Stat din Moldova, 2010, nr.10(40) 
 

 6

Ţinând cont de prevederile Regulamentului CEC privind reflectarea campaniei electorale la alegerile 
parlamentare anticipate din 28 noiembrie în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, precum 
şi de celelalte documente ale CEC, am cercetat, prin metoda analizei de conţinut a materialelor, modul în 
care a fost reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în 
mass-media din Republica Moldova, pentru a stabili dacă concurenţii electorali s-au bucurat de acces egal la 
mass-media şi dacă electoratului i s-a oferit suficientă informaţie despre candidaţi şi platformele lor electorale. 
Materialele au fost analizate din punctul de vedere al respectării principiilor obiectivităţii, imparţialităţii, 
pluralismului surselor de informare, separarea faptelor de opinie. 

Chiar de la început se cere de menţionat faptul că campania electorală din toamna anului 2010 a fost 
marcată, din start, de utilizarea unor strategii de comunicare manipulative în mod special, din partea opoziţiei, 
dar şi din cea a unor actori electorali aflaţi la guvernare. Scopul acestora în retorica electorală era de a credibiliza 
mesajele şi de a determina anumite comportamente, atitudini şi opţiuni în favoarea manipulatorului. Diversiunea 
comunicaţională presupune încercarea de a schimba cursul unei acţiuni, de a abate (prin crearea unor false 
probleme) intenţiile, gândurile, acţiunile sau planurile cuiva [6]. 

Miza pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 a fost deosebit de mare, or, lupta 
pentru putere între taberele politice adverse din Republica Moldova  este una continuă de la scrutinul 
parlamentar din 5 aprilie 2009 până în prezent. 

O condiţie importantă ce influenţează perceperea mesajelor electorale este încrederea în organele mass-
media. Astfel, la 16 noiembrie 2010, Institutul de Politici Publice a publicat rezultatele unui sondaj de opinie. 
La întrebarea: „Care este cea mai importantă sursă pentru informarea Dvs” răspunsurile au fost următoarele: 
televiziunea – 87% din respondenţi; radioul – 34,50%; internetul – 20,30%; ziarele – 16% [7]. 

În Republica Moldova actualmente sunt înregistrate peste 400 de instituţii care realizează „produse 
media”, din care: 60% – mass-media scrisă (ziare şi reviste); 13% – posturile de radio; 8% – posturile TV; 
15% – televiziunea prin cablu şi 4% – agenţiile de ştiri. Activează 280 de deţinători de licenţă de emisie în 
domeniul audiovizualului [8]. 

Audiovizualul. Ţinând cont de impactul major pe care îl are audiovizualul asupra creării opiniei publice 
şi de credibilitatea mare a acestuia în rândul populaţiei, s-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi a 
modalităţilor de prezentare a subiectelor relevante.   

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJJ) a lansat în Cadrul Coaliţiei Civice pentru alegeri Libere şi 
Corecte (care la moment întruneşte peste 80 de organizaţii neguvernamentale) [9] rezultatele finale ale 
monitorizării modului în care a fost reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate 
din 28 noiembrie 2010 de către principalele mass-media din Republica Moldova. 

În raportul final, referitor la audiovizual, se subliniază că în perioada 28 septembrie – 28 noiembrie 2010, 
majoritatea din cele 10 posturi audiovizuale monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei. Numărul 
materialelor şi emisiunilor ce cad sub incidenţa monitorizării a crescut treptat pe parcursul campaniei, 
constituind 20733 în total [10]. 

Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au avut un comportament diferit de cel adoptat în campaniile 
electorale din 2009. Acestea au renunţat la practica de a începe buletinele de ştiri cu materiale privind 
administraţia centrală şi partidele aflate la guvernare. Posturile au înregistrat pluralism de opinie în ştiri şi alt 
gen de materiale relevante prezentei monitorizări, oferind şi multe materiale  de educaţie electorală. În cele 
mai multe cazuri, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; totodată unii concurenţi electorali 
au apărut în lumină pozitivă şi/sau negativă. Din punctul de vedere al frecvenţei şi al contextului apariţiei în 
ştiri, la Moldova 1 şi la Radio Moldova s-a remarcat o uşoară favorizare a Partidului Liberal Democrat din 
Moldova (PLDM) şi a Partidului Liberal din Moldova (PL), aceste partide beneficiind şi de apariţiile 
liderilor în calitate de Prim-ministru şi de Preşedinte interimar. 

Televiziunea este considerată una dintre cele mai puternice căi de comunicare cu alegătorii şi de aceea 
campania electorală depinde în mare măsură de felul în care este oglindită la TV. 

Postul public TV Moldova 1 a avut 752 de ştiri cu impact electoral direct şi indirect, bazate pe informaţii 
din 1419 de surse. Dintre concurenţii electorali, pe ecran au apărut cel mai des reprezentanţii PCRM, PL şi 
PLDM, liderii ultimelor două partide beneficiind de spaţiu şi în calitate de Prim-ministru şi Preşedinte 
interimar în ştirile cu caracter electoral indirect. Astfel, Prim-ministrul şi alţi miniştri care nu au degrevat pe 
durata campaniei au fost citaţi direct sau indirect de 140 de ori, cu durata totală a apariţiei pe ecran de 3096 
sec. Preşedintele interimar a apărut în calitate de sursă de 73 de ori, cu durata de 1815 sec. Separat, la 
partidele membre ale Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE) s-a făcut referire în ştiri după cum urmează: 



Seria “{tiin\e umanistice” 

Istorie  ISSN 1857-209X 
 

 7

AMN – 45 de ori (798 sec.), PLDM – 81 de ori (1168 sec.), PL – 82 de ori (1517 sec.) şi PD – 45 de ori (938 sec.). 
Principalul partid de opoziţie, Partidul Comuniştilor, a fost citat direct sau indirect de 131 de ori, cu o durată 
a apariţiei pe ecran de 1659 sec. Dintre sursele, altele decât concurenţii electorali, cel mai mult spaţiu a fost 
alocat cetăţenilor simpli, reprezentanţilor societăţii civile şi experţilor. În materiale, altele decât ştirile, ca 
surse au apărut preponderent reprezentanţii societăţii civile şi ai Comisiei Electorale Centrale [11]. 

Postul privat NIT a favorizat masiv concurentul electoral PCRM, care a făcut subiectul unui număr mare 
de ştiri pozitive. Postul respectiv a avut un comportament de televiziune de buzunar: jurnaliştii de la NIT au 
însoţit candidaţii PCRM la majoritatea întâlnirilor cu alegătorii şi au făcut campanie electorală pentru acest 
concurent. Totodată, NIT nu a asigurat pluralism de opinie în buletinele de ştiri, în acestea fiind incluse 
preponderent ştiri care au vizat în principal PCRM şi partidele din AIE. Ceilalţi concurenţi, cu mici excepţii, nu 
au avut acces la ştirile de la NIT. Alianţa de guvernare şi partidele componente ale acesteia au fost criticate şi 
defavorizate de către postul respectiv. Acest lucru s-a realizat în special prin intermediul programului de 
sinteză săptămânal „Rezonans”. De remarcat prezenţa mare a cetăţenilor simpli la ştiri, care au fost citaţi ca 
surse de 755 de ori, pe durata a 6,2 ore, preponderent în materialele din campania întru susţinerea liderului PCRM. 

Posturile TV private cu acoperire naţională Prime TV, 2 Plus au reflectat campania preponderent în 
buletinele de ştiri. Judecând după frecvenţa citării şi conceptul apariţiei concurenţilor în ştiri, dar şi în 
emisiuni, la Prime TV a fost favorizat PDM. Aceeaşi tendinţă a fost evidentă şi la 2 Plus. De notat că 
partizanatul din partea acestor două instituţii media a devenit evident pe parcursul ultimelor două săptămâni 
de campanie, când la ştiri şi la alt gen de materiale au început să apară masiv reprezentanţii PDM. Prime TV 
nu a ţinut cont de Recomandarea CCA de a nu difuza emisiuni (distractive, analitice, talk-show-uri) cu 
participarea concurenţilor electorali şi la 27 noiembrie a difuzat în reluare emisiunea “Confidenţe cu Rodica 
Ciorănică”, invitatul fiind Vlad Plahotniuc, candidatul  cu nr.2, pe lista PDM. 

Postul cu acoperire regională N4 a asigurat pluralism de opinie, prin oferirea spaţiului mai multor concurenţi, 
inclusiv candidaţilor independenţi. Judecând după frecvenţa mare a apariţiei în ştiri şi după contextul pozitiv al 
reflectării se poate afirma că N4 a făcut partizanat în favoarea PLDM. Postul a oferit acestui concurent mai 
mult spaţiu pentru a descrie activităţile electorale, dar şi pentru a prezenta în detalii activităţile Prim-ministrului. 

La postul de ştiri Publika TV nu a fost evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumiţi concurenţi 
electorali. Postul a asigurat pluralism de opinie şi a oferit telespectatorilor suficientă informaţie cu implicaţii 
electorale astfel încât alegătorii să poată vota informat. 

Jurnal TV a favorizat Partidul Pentru Neam şi Ţară (PNŢ), acestui concurent electoral fiindu-i oferit 
spaţiu amplu atât în ştiri, cât şi în emisiuni, în care reprezentanţii PNŢ au apărut în ipostaza de luptători cu 
mafia, în special cu Vlad Plahotniuc, candidat democrat. Tendinţa de partizanat în favoarea PNŢ a devenit 
evidentă în ultimele trei săptămâni de campanie electorală, reprezentanţii respectivului partid fiind invitaţii 
celor mai multe emisiuni puse pe post în această perioadă. Totodată, judecând după frecvenţa contextului 
negativ în care a apărut PCRM, se poate de afirmat că Jurnal TV a defavorizat acest concurent electoral [12]. 

Pe parcursul campaniei electorale, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au difuzat în total 13 mii 
427 de materiale cu implicaţii electorale directe şi indirecte, cu durata totală de 624 de ore. Ca frecvenţă, 
primele în top au fost ştirile (6677), urmate de publicitate (5023 spoturi), iar ca volum, pe primul loc se află 
ştirile (220,9 ore) şi emisiunile de opinie (321 emisiuni cu durata de 193, 5 ore), urmate de programele 
electorale speciale (147 la număr), cărora cele şapte posturi le-au alocat 129,2 ore în total. Cel mai mic spaţiu 
a fost oferit Vox Populi [13]. 

De notat că pe 27 noiembrie, Moldova 1 a difuzat duplexul Bucureşti-Chişinău la Gala premiilor de 
excelenţă ale TVR Internaţional, în cadrul căruia au avut cuvântări Preşedintele interimar şi Prim-ministrul. 
Acest lucru a contravenit Recomandării Consiliului Coordonator al Audiovizualului de a nu difuza în ziua 
alegerilor şi în ziua precedentă alegerilor emisiuni cu participarea concurenţilor electorali sau subiecte ce 
vizează concurenţii electorali. 

Menţionăm că apariţia liderului de partid sau a candidatului în mass-media (îndeosebi la ştiri) creează 
impresii la alegători că el este nu doar o persoană onorabilă, dar şi un lider recunoscut care are o pregătire 
profesională destul de înaltă pentru a ocupa un post de conducere. 

În perioada 28 septembrie – 28 noiembrie 2010, numărul materialelor cu impact electoral la cele trei 
posturi de radio: Radio Moldova, Vocea Basarabiei, Prime FM, a constituit 7346, volumul total al acestora 
fiind de 296, 2 ore. Ca şi la posturile TV, ca frecvenţă şi durată au prevalat ştirile (3270 la număr spoturi cu 
durata de 100 ore), urmate de publicitate – 2824 spoturi cu durata de 25,5 ore. Emisiunilor de opinie le-au 
fost alocate 80,5 ore, iar programelor electorale speciale – 58, 5 ore. 



STUD I A  UN IVERS I TAT I S  

Revist= [tiin\ific= a Universit=\ii de Stat din Moldova, 2010, nr.10(40) 
 

 8

De menţionat că cele mai multe şi mai diverse materiale relevante au fost puse pe post de Radio Moldova, 
care a avut în total 3546 de ştiri, emisiuni de opinie, materiale de educaţie electorală, programe electorale 
speciale şi spoturi publicitare. Totodată, Radio Moldova a oferit timp de antenă gratuit concurenţilor 
electorali. Din cele 2154 de materiale puse pe post de Vocea Basarabiei, cel mai mare volum a revenit ştirilor 
şi emisiunilor de opinie. Prime FM a reflectat campania preponderent în ştiri. Ca şi la posturile TV, în 
tematica ştirilor electorale difuzate de către posturile radio a prevalat politicul şi procesul electoral. 

La Vocea Basarabiei s-a remarcat favorizarea PLDM şi PL, partizanatul politic fiind determinat în 
principal de frecvenţa şi durata mare a intervenţiei directe atât a reprezentanţilor partidelor, cât şi a 
Preşedintelui Interimar şi Prim-ministrului. De asemenea, Vocea Basarabiei a defavorizat PCRM, care a 
apărut de cele mai multe ori în context negativ. 

La Prime FM, în context pozitiv, apare de cele mai multe ori PDM – 37 de ori sau 4,3% din cele 852 de 
ştiri relevante. Este vorba în principal de întâlnirea lui Marian Lupu la Academia de ştiinţe – „Lupu împacă 
societatea”, întâlniri electorale în diferite localităţi, ştirea despre aceea că după 28 noiembrie PDM va lăsa 
uşa deschisă pentru dialog cu toate forţele politice, rezultatele sondajelor de opinie potrivit cărora PDM va 
accede în Parlament, ştiri privind concertele organizate de PDM etc. PL, şi PLDM apar şi în lumină pozitivă, 
şi negativă, într-un număr aproximativ egal de ştiri. PCRM este singurul concurent care este menţionat de 
cele mai multe ori în context negativ – 68 de ori (8%). 

Instituţiile publice ale audiovizualului au organizat pe parcursul întregii campanii electorale dezbateri 
publice pentru concurenţii electorali. 

În conformitate cu prevederile art.7 al Codului audiovizualului şi prevederile Regulamentului privind 
reflectarea campaniei electorale în mass-media, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a supravegheat 
respectarea pluralismului de opinii. 

Cu toate acestea, în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 
noiembrie 2010, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a examinat în şedinţe publice 40 de contestări ale 
concurenţilor electorali (18 – Partidul Liberal Democrat din Moldova, 6 – Partidul Democrat din Moldova,  
4 – Partidul ”Alianţa Moldova Noastră”, 3 – Partidul Popular Creştin-Democrat, 2 – Partidul Comuniştilor 
din Republica Moldova, 2 – Partidul Naţional Liberal, 2 – Partidul ”Pentru Neam şi Ţară”, 1 – Partidul 
Social-Democrat, 1 – Partidul ”Mişcarea Acţiunea Europeană„, 1 – împreună candidaţii independenţi: 
Laguta Maia, Nazarenco Evgheni, Axenova Natalia, Bolotnicov Oleg) [14]. 

În campaniile electorale politicienii se străduie să se menţină cu orice preţ la putere, iar noi, alegătorii, 
suntem acei care-i alternăm (uneori nereuşit) la putere. 

Pentru a atrage electoratul în timpul campaniilor electorale, partidele politice lansează în mass-media cele 
mai ademenitoare şi promiţătoare slogane şi spoturi electorale. Astfel, în campania electorală pentru alegerile 
parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 Partidul Liberal Democrat din Moldova s-a lansat cu sloganul 
”Moldova fără sărăcie! [15]. Acest slogan de campanie reflectă proiectul PR, lansat de PLDM cu genericul 
Angajament pentru Moldova fără sărăcie, punctând şase obiective prioritare: 1) Crearea unei economii 
puternice, performante, care să ofere peste 100 000 de noi locuri de muncă bine plătite; 2) În următorul 
mandat de patru ani vom mări pensia minimă la 1300 de lei, vom creşte alocaţia pentru naşterea copilului 
până la 10 000 de lei, iar indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului până la 1300 de lei; 3) Lupta cu 
corupţia. Prima lege pe care o va propune Guvernul PLDM va viza anularea imunităţii pentru toţi deputaţii şi 
judecătorii. Vom insista ca legea să fie votată prin vot nominal. Vom reduce numărul instituţiilor de control 
şi vom creşte pedepsele pentru darea şi luarea de mită. 4) Accelerarea integrării Moldovei în Uniunea 
Europeană. Până la sfârşitul anului 2012 cetăţenii noştri vor avea dreptul de a circula în UE fără vize. 5) Vom 
reface peste 2000 km de drumuri, vom asigura accesul fiecărei gospodării la apă potabilă de calitate, vom 
gazifica toate localităţile din Moldova; 6) Locuinţe pentru tineri şi familii cu venituri mici [16]. 

Aceste oferte au fost promovate activ prin spoturi electorale lansate consecutiv la posturile de radio şi 
televiziune, ceea ce denotă abordarea unor tehnologii convingătoare şi eficiente de PR politic în cadrul  
Staff-ului PLDM. 

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a mers în campania electorală cu sloganul ”Moldova alege 
Victoria! – aceasta fiind întreaga Moldovă, fără excepţie, fără favorit, fără divizare prin ai săi şi străini, întreaga 
Moldovă formată în primul rând din femei, bătrâni, copii, tineri, dar nu din partide aflate în conflict [17]. 

Partidul Democrat din Moldova s-a lansat în campania pentru alegerile parlamentare anticipate cu 
sloganul ”Pentru Moldova, PENTRU TINE! [18], Partidul ”Mişcarea Acţiunea Europeană„ – cu sloganul 
”MAI MULTE FAPTE MAI PUŢINĂ POLITICĂ! [19]. 



Seria “{tiin\e umanistice” 

Istorie  ISSN 1857-209X 
 

 9

Referitor la spotul ironizat al PCRM, care-l vizează pe preşedintele Mihai Ghimpu, în care acesta este 
surprins cu unele fraze mai ”degajate gen: dai, dai zakuriti, cic-cic şi piu-piu, observăm o tehnică de 
manipulare a opiniei publice prin denaturarea mesajelor, prin mixajul mai multor frânturi de imagine şi 
discurs. Concurentul electoral PCRM urmărea discreditarea, ironizarea şi reducerea la comic a personalităţii 
preşedintelui PL. Acest spot electoral l-a avut drept ţintă şi pe liderul PDM, Marian Lupu, căruia i-au fost 
rupte din context mai multe fraze, declaraţii, schimbându-le sensul*. 1 

Pentru a înviora atmosfera tensionată din timpul campaniei electorale, Alianţa Moldova Noastră (AMN) a 
lansat pe pagina sa web, jocul Serafică fără frică – 2, în care eroul principal este liderul formaţiunii, Serafim 
Urecheanu, care luptă cu comuniştii. La primul nivel adversari sunt Grigore Petrenco şi Zinaida Greceanâi. 
La nivelul următor, care este mai dificil, apare Igor Dodon şi Mark Tkaciuc. Ultimul şi cel mai dificil de 
răsturnat este Vladimir Voronin. În joc apar şi liderii Alianţei pentru Integrare Europeană – Mihai Ghimpu, 
Vladimir Filat şi Marian Lupu, în calitate de spectatori care îl aplaudă pe Urechean de fiecare dată când 
acesta reuşeşte să învingă un adversar comunist. Aceste acţiuni mizează pe dimensiunea afectivă a retoricii 
electorale şi, respectiv, pe cea a comportamentului electoral [20]. 

De menţionat că sloganurile şi spoturile electorale care au avut o anumită ţintă şi un obiectiv de a obţine 
un scor bun deseori au fost sărace în informaţie, dar bogate în imagini frapante, în cuvinte-şoc. Ele au avut 
scopul de a ritma comunicarea în campania electorală. 

Presa scrisă. Actualmente, pe piaţa informaţională autohtonă activează 12 agenţii informaţionale, care, 
pe drept cuvânt, pot fi considerate principalii furnizori de ştiri ai presei scrise. Cu toate că ele se află într-o 
concurenţă permanentă, oricum, agenţiile de presă se prezintă ca un organism integru care dă tonul presei 
moldoveneşti, influenţând serios modul de selectare a subiectelor. Doar două agenţii de ştiri Moldpres şi 
Infotag au difuzat 635 de ştiri timp de două luni (28 septembrie-28 noiembrie 2010), cca. 60% din ele 
revenind agenţiei Infotag, care a avut un comportament editorial echilibrat. Agenţia informaţională de stat 
Moldpres a difuzat mai multe ştiri care i-au pus în lumină pozitivă pe liderii PLDM şi PL, în calitatea lor de 
Prim-ministru şi, corespunzător, Preşedinte Interimar. 

În anul 2010 în Republica Moldova s-au editat 237 ziare, inclusiv 48 raionale şi de teritoriu, cu un tiraj de 
peste 33 milioane exemplare [21]. 

În perioada campaniei electorale a sporit considerabil interesul cititorilor faţă de informaţiile din presă şi 
s-a majorat tirajul ziarelor care numără peste 40 de milioane de exemplare. De altfel, în această perioadă au 
fost publicate şi suplimente ale unor ziare cu tiraj deosebit de mare. 

Numai pe parcursul unei luni (în perioada 28 octombrie-28 noiembrie 2010), presa scrisă, inclusiv agenţiile 
de presă şi portalurile web, au publicat în total peste 4760 de materiale, precum şi ştiri, articole de opinie, 
publicitate politică şi electorală, materiale de educaţie electorală, interviuri şi alte materiale din categoria 
programelor electorale speciale, de asemenea sondaje de opinie cu cetăţenii de tip „Vox populi”. 

Cu unele excepţii, presa scrisă a reflectat campania electorală din perspectiva concurenţilor electorali pe 
care îi simpatizează sau de care depind patronii şi editorii acestora, fără a asigura pluralismul de opinie şi 
fără a oferi dreptul la replică, conform prevederilor deontologiei profesionale. Constatarea este inserată în 
raportul de monitorizare a reflectării campaniei electorale de către mass-media de Centrul pentru Jurnalism 
Independent, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, a transmis Info-Prim-Neo pe  
7 decembrie 2010. 

Expertul mass-media, Petru Macovei, a declarat pe 7 decembrie 2010, la o conferinţă de presă, că 
genurile jurnalistice cărora le-au dat preferinţă ziarele au fost articole de opinie, un spaţiu mai mic revenind 
ştirilor. Publicitatea electorală pe paginile ziarelor a ocupat un spaţiu mult prea mare. Astfel, în cele 12 ziare 
monitorizate spaţiul de publicitate electorală a fost de 240 de pagini de ziar. 

S-au constatat încălcări ale legislaţiei electorale în publicaţiile presei scrise. Astfel, de exemplu, pe 28 şi 
30 octombrie 2010, au fost publicate unele materiale cu caracter de publicitate electorală, care nu au fost 
plasate la rubrica „Electorala 2010” şi nu au fost însoţite de o notă „achitat din fondul electoral”. Este vorba 
de astfel de publicaţii scrise ca: „Komsomolskaya Pravda” – publicitatea PDM; „Săptămîna” – publicitatea 

                                                 
* Curtea de Apel Chişinău a decis, la 11 noiembrie 2010, interzicerea difuzării acestui spot electoral al Partidului Comuniştilor din 
Republica Moldova, Magistraţii au constatat încălcarea de către concurentul electoral PCRM a art.20 al Regulamentului CEC, 
privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare în mass-media din Republica Moldova. Astfel, Curtea de Apel i-a 
dat câştig de cauză Partidului Democrat care a contestat anterior acest spot la CEC. 



STUD I A  UN IVERS I TAT I S  

Revist= [tiin\ific= a Universit=\ii de Stat din Moldova, 2010, nr.10(40) 
 

 10

PLDM, AMN; „Timpul” – publicitatea PLDM, PDM; „Panorama” – PDM; „Moldavskie Vedomosti” – PDM; 
precum şi pe site-ul portarului „Unimedia”. 

Astfel, remarcăm încălcarea art.21 alin.1 din Regulamentul CEC privind reflectarea campaniei electorale 
la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie în masă, şi anume: „Fiecare material al concurenţilor 
electorali publicat în presa scrisă va fi plasat la rubrica „Electorala 2010” şi însoţit de o notă „achitat din 
fondul electoral” al concurentului respectiv. Responsabilitatea pentru materialele cu conţinut şi/sau esenţă 
electorală publicate în presa scrisă fără menţiunea „Electorala 2010” şi „achitat din fondul electoral” o poartă 
instituţia mass-media respectivă.” 

În Raportul nr.3 de monitorizare a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 
noiembrie 2010, realizat de Coaliţia „Control Civic-Alegeri 2010”, în perioada 25-31 octombrie 2010, se 
remarcă că la apelul Coaliţiei adresat unor mijloace de informare în masă, cum ar fi: „Timpul”, „Jurnal de 
Chişinău”, „Ziarul de Gardă”, portalul „Unimedia”, postul de radio „Vocea Basarabiei”, precum şi ziarelor 
regionale, membri ai Asociaţiei Presei Independente, implicate în reflectarea campaniei electorale, să 
confirme sau să infirme informaţiile care au apărut pe site-ul Ministerului Afacerilor  Externe al României, 
privind acordarea de sprijin financiar acestor mijloace de informare, precum şi apelul de a publica datele cu 
privire la volumul de finanţare a activităţilor lor din bugetul de stat al României, răspunsul a parvenit la 
Coaliţie doar din partea portarului informaţional „Unimedia”. În mesajul său, acesta a confirmat faptul că 
finanţarea activităţilor sale pe parcursul anului 2009 a fost asigurată din sursele bugetare ale Departamentului 
pentru Românii de pretutindeni al Ministerului Afacerilor Externe al României [22]. 

În paginile ziarelor au fost publicate informaţii, reportaje, fotografii, alte materiale ale agenţiilor de presă, 
ale corespondenţilor titulari şi netitulari despre desfăşurarea campaniei electorale.  

De menţionat că ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” au făcut partizanat politic în 
favoarea concurentului electoral PCRM, pe care l-au promovat masiv în ştirile şi materialele de opinie publicate. 

Noi am studiat 180 de materiale publicate în 30 de numere ale ziarului „Moldova Suverană” şi 150 de 
materiale publicate în 25 de numere ale ziarului „Nezavisimaia Moldova”, care se refereau, în linii generale 
sau la concret, la mesajele CEC (hotărâri, liste ale concurenţilor electorali, informaţii privind activitatea CEC); 
programe preelectorale ale partidelor, ale candidaţilor independenţi, articole, interviuri, schiţe, adresări, apeluri etc.  

Astfel, în ziarul „Moldova Suverană” au fost publicate peste 80 de materiale despre întâlnirile lui 
Vladimir Voronin şi a candidaţilor PCRM cu alegătorii, peste 100 de fotografii electorale, 60 de interviuri 
electorale, 50 de reportaje privind campania electorală. 

Numai reporterul Mihai Conţiu de la ziarul „Moldova Suverană” a publicat peste 30 de materiale 
publicitare politice şi electorale ca: „Jurnalismul ca circumstanţă atenuată a ratării şi neputinţei”, (Moldova 
Suverană, 28 septembrie  2010, p.3); „Ce caută Chiril Lucinschi în partidul lui Filat?”, (Moldova Suverană, 
14 decembrie 2010, p.1-2) şi altele. 

Ziarul „Nezavisimaia Moldova” a publicat peste 60 de materiale publicitare electorale, peste 80 de fotografii 
ale candidaţilor PCRM, 50 de interviuri şi 40 de reportaje electorale. Dintre acestea evidenţiem articolele: 
„Cto voiuet protiv Partii Communistov RM?”, („Nezavisimaia Moldova”, 16 noiembrie 2010, p.3); 
Sorocianu Tudor „Tanieţ sabliami vocrug prinţipov”, (Nezavisimaia Moldova, 21 decembrie 2010, p.2) etc. 

Studierea materialelor publicate în ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” ne permite să 
concluzionăm că acestea au manifestat partizanat politic în favoarea concurentului electoral PCRM, pe care 
l-au promovat în ştirile şi materialele de opinie. Deseori, au fost lansate diverse acuzaţii care discreditau AIE 
şi partidele componente ale acesteia, în special PLDM şi PL, iar tonalitatea materialelor publicate a făcut 
dovadă caracterului părtinitor al aceste instituţii mass-media.  

În perioada campaniei electorale, ziarul ”Timpul„ a publicat peste 90 de materiale publicitare electorale, 
inclusiv peste 40 de bilborduri (postere electorale), aparţinând PLDM, peste 30 – PL şi 20 – AMN. Pe 
paginile ziarului au fost plasate peste 20 de materiale de educaţie electorală [23]. Dintre acestea evidenţiem 
articolele: Cozonac Cornelia „Importanţa votului conştient”, („Timpul”, 8 octombrie 2010, p.12); Tănase 
Constantin „Cu cine ar vota bătrânii pe 28 noiembrie?!”, („Timpul”, 10 noiembrie 2010, p.6) şi altele. 

Cotidianul Naţional a publicat şi „Discursul Preşedintelui Partidului Liberal Mihai Ghimpu la lansarea 
oficială în campania electorală a PL”, care a avut loc la Cetatea Soroca pe 24 octombrie 2010, („Timpul”,  
29 octombrie 2010, p.20-21). 

Pe pagina ziarului Partidul „Alianţa Moldova Noastră” a propus partenerilor un Decalog de conduită în 
campania electorală şi anume: 



Seria “{tiin\e umanistice” 

Istorie  ISSN 1857-209X 
 

 11

1. Să nu ataci partidele de coaliţie. 
2. Să nu minţi alegătorii. 
3. Să nu furi membrii de la alte partide. 
4. Să nu mituieşti alegătorii folosind resursele administrative. 
5. Să nu ataci murdar contracandidaţii. 
6. Să nu rupi afişele electorale. 
7. Să nu agresezi agitatorii electorali. 
8. Să nu faci promisiuni deşarte. 
9. Să nu pui interesele personale mai presus de interesul ţării. 
10. Să nu denigrezi ţara şi simbolurile naţionale („Timpul”, 21 octombrie 2010, p.5). 
Ziarul „Jurnal de Chişinău” a publicat peste 70 de materiale electorale: reportaje fotografii, materiale ale 

agenţilor de presă etc. 
Ziarele „Timpul”, „Jurnal de Chişinău” au defavorizat concurentul electoral PCRM în majoritatea absolută a 

materialelor jurnalistice, avantajând partidele de orientare liberală şi în general partidele ne-comuniste. 
„Jurnal de Chişinău” a prezentat în context preponderent negativ şi concurentul electoral PDM, dar a 
favorizat în acelaşi timp Partidul Umanist din Moldova. Reamintim doar articolul: „Încredere neamului de 
bună credinţă”, („Jurnal de Chişinău”, 5 noiembrie 2010, p.2). 

De menţionat că ziarele „Flux” şi „Evenimentul Zilei” au prezentat în context negativ concurenţii 
electorali cu cele mai mari şanse de a accede în Parlament (în special PCRM, PLDM, PL), dar şi alte partide 
antrenate în alegeri, cu excepţia unuia dintre concurenţii, pe care l-au avantajat editorial. În cazul „Flux-ului” 
este vorba de Partidul Popular Creştin-Democrat (PPCD), iar în cazul „Evenimentului Zilei” – de PDM. 

Ziarele „Vesti Gagauzii” şi „Golos Bălţi” s-au implicat destul de modest în reflectarea campaniei 
electorale, doar cu câteva ştiri, fapt care denotă că nu şi-au îndeplinit complet rolurile de instituţii ale presei. 

Referitor la ziarul „Komsomolskaia pravda v Moldove” notăm că acesta nu a publicat foarte multe materiale 
jurnalistice în campania electorală, dând preferinţă articolelor şi machetelor publicitare ale concurenţilor 
electorali. Totuşi, a manifestat o tendinţă de favorizare a concurenţilor electorali PLDM şi PCRM. 

Şi încă ceva. „Adevărul”, supliment al ziarului „Alianţa Moldova Noastră”, cu un tiraj de 250 000 de 
exemplare, a fost difuzat, în a doua jumătate a lunii noiembrie, în cutiile poştale ale alegătorilor din republică. 
Pentru a combate rezultatele sondajelor de opinie ale unor centre de cercetări sociologice care prognozau că 
AMN nu va accede în Parlament, „Adevărul” a plasat în paginile sale materialul „Sondajele confirmă: AMN 
este în creştere şi va obţine cel puţin 11 mandate de deputat la alegeri”. În acest material publicitar se 
menţionează că în perioada 1-10 noiembrie 2010 Asociaţia Sociologilor şi Demografilor din Republica 
Moldova a realizat sondajul „Vox Populi – noiembrie 2010” pe un  eşantion de 1500 de respondenţi, 
reprezentativ pentru populaţia adultă a Republicii Moldova, cu o marjă de eroare de 2,6%. Conform 
sondajului, 73,5% dintre respondenţi vor merge la vot, rezultatele arătând că în Parlament vor intra 5 partide. 
Transformate în mandate de deputat, opţiunile respondenţilor arată că AMN ar obține11 mandate, cu 4 mai 
mult decât în actualul parlament. Rezultatele alegerilor au demonstrat că AMN n-a trecut pragul electoral, 
obţinând doar 2,3% din voturi. A fost preferat votul raţional al alegătorilor, care au ales partidele mari. 

Marea majoritate a ziarelor au publicat platformele electorale ale concurenţilor electorali, datele finale ale 
alegerilor prezentate de CEC. Ziarul „Jurnal de Chişinău” a prezentat o hartă a voturilor în care propune citito-
rilor să vadă cum au fost cotate principalele partide în fiecare raion al Republicii Moldova, precum şi în Chişinău 
şi Bălţi. Harta arată că în centrul Republicii Moldova situaţia s-a schimbat, verdele, albastrul şi bleul umbresc 
purpuriul, iar celelalte regiuni se dezroşesc încet, dar sigur („Jurnal de Chişinău”, 3 decembrie 2010, p.10). 

Un aspect pozitiv în campania electorală este şi prima încercare de a facilita votarea directă şi secretă pentru 
persoanele cu dizabilităţi de vedere din republică. Ziarele au publicat mai multe materiale referitoare la acest 
subiect. Astfel în articolul autorului Ion Macovei „Cum s-au folosit nevăzătorii de dreptul la vot secret”, 
(„Timpul”, 1 decembrie 2010, p.2), se menţionează că în sediul Casei Radio de pe strada Mioriţa 1 din capi-
tală, la secţia de votare nevăzătorii au putut vota fără ajutorul unui însoţitor. Au fost instalate cabine suplimen-
tare, dotate cu echipament special de iluminare şi vizualitate a textului, iar buletinul de vot a fost introdus 
într-un plic-trafaret din plastic transparent. În momentul exercitării dreptului de vot, alegătorul a identificat 
tactil poziţia concurentului electoral şi a aplicat ştampila cu inscripţia „votat” în circumferinţa din plic. De 
altfel, potrivit datelor Asociaţiei Orbilor din Moldova, în Chişinău locuiesc circa 1100 de persoane nevăzătoare. 

În unele materiale publicate în ziare este învinuită Comisia Electorală Centrală de fraudarea alegerilor. 
Drept exemplu poate servi materialul: „CEC a pus umărul la fraudarea alegerilor”, („Moldova Suverană”,  



STUD I A  UN IVERS I TAT I S  

Revist= [tiin\ific= a Universit=\ii de Stat din Moldova, 2010, nr.10(40) 
 

 12

1 decembrie 2010, p.1), în care reprezentantul PCRM, Grigore Petrenco, a declarat că numărătoarea paralelă 
a voturilor, care a fost iniţiată de PCRM demonstrează multiple greşeli intenţionate în procesele verbale de la 
secţiile de votare din întreaga ţară. 

În multe articole din ziare se accentuează faptul că transparenţa financiară prin care să fie informaţi 
alegătorii cu privire la cei care sprijină financiar n-a fost asigurată. Drept confirmare sunt aduse un şir de 
cazuri de finanţare ilegală a campaniei electorale. Corupţia parlamentară a servit drept teren rodnic pentru 
finanţarea ilegală a partidelor politice, fapt ce antrenează cheltuieli serioase din resurse de stat şi împiedică 
funcţionarea normală a instituţiilor democratice. Aceasta are loc din cauza lipsei unei legislaţii care ar 
permite un control riguros al finanţării participanţilor la scrutinele electorale. 

Sau materialul: „Renumărarea voturilor va costa peste un milion de dolari”, („Timpul”, 13 decembrie, 2010, 
p.1). În articol se subliniază că CEC a aprobat un deviz de cheltuieli în sumă de 13 milioane de lei pentru 
renumărarea voturilor, cerute de comunişti. Procesul de numărare repetată a buletinelor de vot de la alegerile 
parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 a început la 15 decembrie. CEC a degrevat, de la 13 până la 
17 decembrie 2010, de la locul de muncă permanent întreaga componenţă a consiliilor electorale de circumscripţie. 

Adică, de la bun început era evident că remunerarea voturilor nu va avea nici un efect practic. Lucru care 
s-a şi confirmat, dar, în schimb, s-au cheltuit sume fabuloase de bani. De altfel, renumărarea voturilor a avut 
o însemnătate nu numai politică, dar şi morală, deoarece rezultatele renumărării nu au confirmat falsificările 
şi acei care au cerut acest lucru, PCRM, au rămas pedanţi. 

Ziarele au publicat şi materiale referitoare la soluţionarea crizei politice  din Republica Moldova. Acestea 
au inclus în linii mari opiniile oamenilor de stat, ale liderilor politici, ale analiştilor politici, ale intelectualităţii 
şi ale oamenilor de rând. Astfel, în materialul: „Cum poate fi depăşită criza politică?”, („Ziarul de Gardă”,  
2 decembrie 2010, p.3) şi-a expus opinia referitor la crearea coaliţiei de guvernare Mircea Snegur, primul 
preşedinte al R. Moldova, Ecaterina Mardarovici, Clubul Politic al Femeilor 50/50, Viorel Cibotaru, analist 
politic, Anatol Ţăranu, analist politic, Dumitru Braghiş, ex-prim-ministru al R. Moldova. În alt articol informativ: 
„Coaliţia post-Narîşkin”, („Ziarul de Gardă”, 9 decembrie 2010, p.1), se aduce la cunoştinţa cititorilor că 
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova şi Partidul Democrat din Moldova vor forma în zilele următoare 
coaliţia anticriză „Pentru Moldova”. Cele două formaţiuni au ajuns la înţelegere în timpul vizitei la Chişinău 
a lui Serghei Narîşkin, şeful administraţiei prezidenţiale de la Moscova. Decizia nu a fost făcută publică, 
evitându-se situaţia în care cele două partide ar fi suspectate că au luat decizia sub influenţa Rusiei. 

În materialul „Are R. Moldova nevoie de o presă şi o societate civilă care tac?” („Ziarul de Gardă”,  
16 decembrie 2010, p.3), Sergiu Mustaţă, Asociaţia istoricilor din Moldova, Valeriu Saharneanu, Uniunea 
Jurnaliştilor din Moldova, Cornel Ciurea, analist politic, IDIS „Viitorul”, Petru Macovei, Asociaţia presei 
independente supun criticii Declaraţia liderului PDM M.Lupu „Asupra PD se exercită presiuni enorme prin 
intermediul presei, ONG, liderilor de opinie…”. În articol aceştia se întreabă: Dacă partidele încep a schimba 
regulile jocului, ce ar trebui să facă presa şi societatea civilă? Să tacă? Să se facă că nu vede? 

Pe 1 decembrie 2010 cotidianul naţional „Timpul” a publicat articolul jurnalistului Arcadie Gherasim. 
„Cineva vrea să ne vândă?”, în care se menţionează: „După alegeri s-a creat o situaţie paradoxală: cei care au 
acumulat un număr mai mic de mandate de deputat se dau cei mai tari, aruncând cu declaraţii „tranşante” şi 
aluzii şantajiste, anunţându-se unicii care pot decide destinul Moldovei. Unii dintre ei nici măcar nu conştien-
tizează că, având doar un mănunchi de mandate, în afara Alianţei pentru Integrare Europeană ar deveni nişte 
marginali bizari.” 

În perioada 29 noiembrie-24 decembrie 2010, săptămânalul „Ziarul de Gardă” a publicat peste 20 de 
materiale consacrate depăşirii crizei politice din Republica Moldova, „Săptămîna” –  15, „Timpul” – 12, 
„Flux” – 10, „Adevărul” – 8 materiale. 

În art.6 din Regulamentul CEC, privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate 
din 28 noiembrie 2010 se specifică: „Publicitatea electorală în reţeaua internet şi prin intermediul telefoniei 
mobile este asimilată publicităţii electorale în presa scrisă” [24]. 

În perioada campaniei electorale agenţiile de presă, portalurile web au publicat un număr semnificativ de 
materiale de publicitate electorală şi politică, sondaje de opinie, întâlniri cu alegătorii şi, în special, materiale 
de educaţie electorală. Totodată, telefonia mobilă a transmis mai multe mesaje publicitare. 

De menţionat că site-urile au plasat 1500 de informaţii, peste 60% din totalul de ştiri revenind www.omg.md. 
Remarcăm ca acesta din urmă a făcut partizanat politic în favoarea concurentului electoral PCRM, pe care l-a 
promovat în toate ştirile şi materialele de opinie publicate. Deseori au fost lansate diferite acuzaţii care 



Seria “{tiin\e umanistice” 

Istorie  ISSN 1857-209X 
 

 13

discreditează AIE şi partidele componente ale acesteia, în special PLDM şi PL, fără a oferi dreptul la replică, 
iar tonalitatea materialelor publicate a făcut dovada caracterul părtinitor al acestei instituţii mass-media. 

Presa din Republica Moldova mai mult „a convins” decât a informat. Ceea ce s-a urmărit de-a lungul 
campaniei electorale a fost mai degrabă un comentariu politic cu pretenţii de informare. Presa de opinie s-a 
lansat într-o competiţie unde măiestria de defăimare a concurenţilor electorali aducea după sine laurii 
triumfului. Este de menţionat faptul că presa din republică şi-a permis de mai multe ori un limbaj incorect în 
adresa concurenţilor electorali. Vom exemplifica prin câteva denumiri de articole plasate în ziarele în care este 
folosit un astfel de limbaj: „Filat vs Lupu, un duel benefic campaniei”, („Jurnal de Chişinău”, 9 noiembrie 
2010, p.3),  „Comuniştii atacă Moldova cu bombe propagandistice” („Timpul”, 5 noiembrie 2010, p.4), 
„Corupere pasivă a electoratului” („Moldova Suverană”, 1 octombrie 2010, p.1-2), „AMN: silneie solnţe, 
jioltoie nebo. Partia Serafima Urechiana vstupaet v predvabornuiu boribu s obrecionnostiu osujdionnogo na 
cazni” („Nezavisimaia Moldova”, 2 noiembrie 2010, p.1) şi altele. 

În articolul „Putrezi de săraci. Comuniştii au sărăcit. Pe hârtie” („Jurnal de Chişinău”, 12 octombrie 2010, 
p.1-3), se subliniază că declaraţiile de avere ale unor lideri comunişti, depuse la CEC pentru alegerile din  
28 noiembrie 2010, conţin venituri şi chiar proprietăţi mai puţine decât atunci, când erau la guvernare. În 
articol se mai remarcă că conform declaraţiilor de avere depuse la CEC, pe lista electorală a Partidului 
Comuniştilor din Republica Moldova candidează persoane care nu indică nicio proprietate şi niciun venit. 

Acelaşi cotidian „Jurnal de Chişinău” din 15 octombrie 2010, a publicat articolul „Democraţia îşi etalează 
averile”, în care redacţia ziarului propune cititorilor să ia cunoştinţă şi de averile demnitarilor conduşi de Marian 
Lupu. În legenda fotografiei plasate în centrul articolului, Dumitru Diacov este prezentat ca „Lupul Bătrân” 
al democraţilor, care a rămas, în mare parte, cu aceleaşi proprietăţi valoroase declarate şi în anii trecuţi. 

În mesajele  partidelor democratice din mass-media a fost pe larg promovată ideea integrării europene, 
care reprezintă o prioritate constantă şi ireversibilă a politicii externe şi interne a Republicii Moldova. 
Platformele electorale ale partidelor democratice, în special, PLDM, PL, AMN, PDM, MAE, PUM, PNL  şi 
altele se subliniază „Cursul spre Europa”. Implementarea reformelor interne în domeniul consolidării 
democraţiei şi statului de drept, în conformitate cu standardele europene, reprezintă o condiţie de maximă 
importanţă pentru integrarea europeană. 

De remarcat, în context, că cea mai reuşită campanie mediatică de promovare a ideii de integrare 
europeană au desfăşurat-o în timpul campaniei electorale posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, 
Vocea Basarabiei, posturile TV private cu acoperire naţională Prime TV, 2 Plus, precum şi posturile Publika 
TV şi Jurnal TV. Cel mai mare volum de materiale consacrate integrării europene au fost puse pe post de 
Publika TV, urmat de Jurnal TV, iar NIT a reflectat această problemă într-un număr redus de ştiri. 

Ziarele cele mai insistente în reflectarea problemei integrării europene au fost „Timpul”, „Jurnal de 
Chişinău”, „Flux”, „Ziarul de Gardă”. 

De menţionat, însă, că opţiunea europeană spune mult şi nimic electoratului autohton. Pe fondul unei 
sărăcii aproape generale a cetăţenilor moldoveni, mult mai concrete şi mai atractive devin mesajele şi sloga-
nurile referitoare la pensii, salarii, fiscalitate, ocrotirea sănătăţii, învăţământ, indemnizaţii pentru naşterea 
copiilor şi altele. 

Campania electorală a luat sfârşit la 24 decembrie 2010, când Curtea Constituţională (CC) a validat 
mandatele celor 101 deputaţi care vor constitui parlamentul de legislatura a XIX-a. În acelaşi timp, CC a 
emis un demers parlamentului pentru a amenda Codul electoral, astfel încât să fie prevenite încălcări de 
genul celor notificate în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. 
În decizia sa, CC a confirmat rezultatele alegerilor anticipate din 28 noiembrie, conform cărora PCRM a 
obţinut 42 de mandate, PLDM – 32, PDM – 12, iar PL – 12 [25]. 

În campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 s-au desfăşurat şi 
alte tipuri de agitaţie electorală: acţiuni de tip „din uşă în uşă”, autovehicule cu publicitate audio şi vizuală, 
distribuirea de pliante informative şi ziare de partid, întâlniri cu alegătorii, petreceri pentru tineri, publicitate 
stradală, publicitate vizuală externă etc. 

Campania electorală s-a manifestat prin varietatea şi multitudinea activităţilor de agitaţie electorală, fapt 
ce a dat dovadă de seriozitatea implicării concurenţilor în cursă. 

Mass-media a difuzat o anumită informaţie în rândul alegătorilor cu scopul de a le influenţa motivaţiile 
electorale, deoarece pe parcursul campaniei electorale se poate schimba dispoziţia electoratului. Mesajele 
mass-media au fost centrate pe următoarele teme: sănătate, învăţământ, educaţie, asistenţă socială, pensii, 
locuri de muncă, politică externă etc. Deoarece liderul partidului sau candidatul nu are posibilitatea să se 



STUD I A  UN IVERS I TAT I S  

Revist= [tiin\ific= a Universit=\ii de Stat din Moldova, 2010, nr.10(40) 
 

 14

întâlnească cu fiecare dintre alegători, mass-media devenind în acest sens cea mai potrivită cale de comunicare 
cu electoratul. 

În campania electorală mass-media a difuzat spoturi sociale şi de educaţie civică şi electorală, a desfăşurat 
o campanie de informare a alegătorilor despre procedura de vot şi alte particularităţi ale votării. 

De altfel, atât clasa politică din Republica Moldova, cât şi clasa mediatică, pare să fi conştientizat deja 
stratagema spectacolului politic. Succesul PLDM în raport cu alte formaţiuni politice „de dreapta” la alegerile 
parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în Republica Moldova înşişi jurnaliştii îl explică tocmai prin 
contribuţia adusă de mass-media. 

Ieşirea masivă a cetăţenilor Republicii Moldova la votare a fost, fără îndoială, un aspect pozitiv al 
scrutinului din 28 noiembrie 2010 şi o consecinţă a activităţii desfăşurate de mass-media. Totodată, rata 
înaltă de participare la scrutinul electoral demonstrează o dată în plus că societatea noastră îşi doreşte o 
guvernare stabilă, generatoare de prosperitate şi dezvoltare. Astăzi, mai mult ca oricând, clasa politică din 
Republica Moldova trebuie să demonstreze prin fapte că nu este condusă de ambiţii şi interese de moment, 
dar că este în serviciul cetăţenilor. 

În definitiv, mass-media are un impact puternic asupra opiniei publice în perioada campaniei electorale şi 
dacă procesul electoral nu este reflectat în mod echilibrat şi imparţial, cetăţenii vor fi lipsiţi de posibilitatea 
unui vot conştient, informat, iar alegerile nu vor putea fi considerate pe deplin libere şi corecte. 

 
Referinţe: 

1. Codul electoral. – Chişinău, 2010, p.16. 
2. 28 noiembrie 2010 – Alegerea Parlamentului Republicii Moldova. Lista concurenţilor electorali. – Chişinău, 2010, 

p. 3-119. 
3. Monitorul Oficial al Republicii Moldova. – 2010, nr.206-209, p.58-60. 
4. Ibidem, p.58. 
5. http://www.voceabasarabiei.net/stiri/politica/11409-comisia-electoral-central-invit-partidele-politice-i-instituiile-

mass-media-s-semneze-codul-de-conduit-privind-desfurarea-i-reflectarea-campaniei-electorale-la-alegerile-
parlamentare-anticipate-din-28-noiembrie-2010. 

6. Peru-Balan A.PR-ul politic şi comunicarea de criză în Republica Moldova, 2009-2010: Studiu monografic. – 
Chişinău, 2010, p.89. 

7. Barometrul Opiniei Publice. Institutul de Politici Publice, noiembrie 2010, p.39. 
8. Conform informaţiei Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), www.cca.md 
9. http://www.info/prim.md/?a=14&id=1559 
10. Centrul pentru Jurnalism Independent. Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile 

parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. Raport final. – Chişinău, 2010, p.1. 
11. Ibidem, p.10. 
12. Raportul Consiliului Coordonator al Audiovizualului despre monitorizarea reflectării campaniei electorale pentru 

alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, p.3. 
13. Centrul pentru Jurnalism Independent. Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile 

parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. Raport final, - Chişinău, 2010, p.6. 
14. Informaţia Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), www.cca.md. 
15. PLDM luptă pentru o Moldovă fără sărăcie // Timpul, 2010, 18 octombrie, p.3. 
16. www.pldm.md 
17. Voronin V. Esenţa luptei politice a PCRM este să aducă la guvernare poporul Republicii Moldova // Moldova 

Suverană, 2010, 12 octombrie, p.1. 
18. Partidul Democrat din Moldova s-a lansat oficial în campania pentru alegeri parlamentare anticipate // Timpul, 

2010, 19 octombrie, p.4. 
19. Mai multe fapte mai puţină politică // Timpul, 2010, 8 noiembrie, p.3. 
20. Peru-Balan A.PR-ul politic şi comunicarea de criză în Republica Moldova, 2009-2010: Studiu monografic. – 

Chişinău, 2010, p.97. 
21. Datele au fost furnizate de Camera Naţională a Cărţii din Republica Moldova la 10 decembrie 2010. 
22. http://www.dprp.gov.ro/republica-moldova-2. 
23. Materialele au fost selectate şi clasificate de către autor. 
24. Monitorul Oficial al Republicii Moldova. – 2010, nr. 206-209, p.59. 
25. CC a validat alegerile anticipate // Moldova Suverană, 2010, 28 decembrie, p.1. 
 

Prezentat la 01.12.2010 


