https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/issue/feed Științe Umaniste 2024-09-30T15:12:40+03:00 Open Journal Systems <p>ISSN 1811-2668 | E-ISSN 2345-1009</p> https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6197 RAPORTURILE DINTRE DOMNII MOLDOVEI ȘI ORĂȘENII CETĂȚII ALBE 2024-09-30T14:16:33+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Subiectul principal al acestui articol constă în prezentarea evoluției raporturilor dintre domnii Țării Moldovei și<br>orășenii Cetății Albe de la sfârșitul secolului XIV și până la cucerirea orașului de către Imperiul Otoman în 1484.<br>După o prezentare generală a opiniilor exprimate în istoriografie privind statutul Cetății Albe în componența voievodatului românesc est-carpatic, vor fi analizate principalele episoade aduse în favoarea ideii unei poziții deosebite<br>deținute de comunitatea orașului de pe limanul Nistrului în interacțiunile sale cu puterea domnească. Rezultatele<br>acestei analize sugerează existența unei dinamici în raporturile cu voievozii Țării Moldovei, care s-a schimbat la<br>mijlocul secolului XV în urma modificării situației internaționale și a dus la slăbirea influenței grecilor și genovezilor<br>în Cetatea Albă pe timpul domniei lui Ștefan cel Mare (1457-1504).<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">Cetatea Albă, Țara Moldovei, pârcălab, Genova, Caffa, Moncastro, Maurocastro, Asprokastron.<br></span></p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_01"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_01</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6198 ȚARA MOLDOVEI ÎN TIMPUL RĂSCOALEI LUI BOGDAN HMIELNICKI DE LA MIJLOCUL SECOLULUI AL XVII-LEA 2024-09-30T14:22:26+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În secolul al XVII-lea situația internă a Uniunii Polono-Lituaniene cunoaște schimbări semnificative din cauza<br>deteriorării statutului politicii interne de guvern și a războaielor, democrația nobililor a căzut treptat în anarhie,<br>făcând încă o dată ca puternica Comunitate să fie vulnerabilă și la interferențele externe. Acest moment se definește<br>cu termenul de criză politico-militară, moment de care ține și declanșarea răscoalei cazacilor zaporojeni. Și punctul de<br>plecare este anul 1648, care după Iorga, a fost calificat ca unul bogat în evenimente. Aspect ce ne permite să dezvăluim,<br>în cele ce urmează, consecutivitatea cercetării, ce explică rolul și soarta Țării Moldovei în acestă conjunctură.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">rzeczpospolita, Țara Moldovei, criză politico-militară, cazaci, Imperiul Otoman.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_02"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_02</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6199 NEVOIA DE REFORMĂ. ÎNVĂȚĂMÂNTUL CONFESIONAL ORTODOX DIN TRANSILVANIA ÎN PERIOADA ANILOR 1849-1867 2024-09-30T14:24:41+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Începuturile învățământului în Transilvania se datorează satelor, preoților și călugărilor, pierzându-se astfel în<br>negura vremurilor, fapt ce nu poate fi contestat. Deși au existat preocupări oficiale pentru educarea credincioșilor încă<br>din epoca medievală, primele școli românești din sud-vestul Transilvaniei apar abia în secolul al XVIII-lea. Educația<br>religioasă ortodoxă se leagă însă, fără îndoială, de numele marelui patriot și cărturar Andrei Șaguna, vicar general<br>(1846-1848), apoi episcop (1848-1864), Arhiepiscop și Mitropolit (1864-1873) al eparhiei greco-răsăritene române<br>neunite cu Roma din Transilvania. De fapt, activitatea mitropolitului se remarcă nu numai pe tărâm educațional, dar<br>evident și pe cel spiritual, cultural și de binefacere.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">educație confesională, reformă, Ortodoxia românească, mitropolitul Andrei Șaguna, Transilvania.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_03"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_03</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6200 SITUAȚIA SOCIOCULTURALĂ A COMUNEI AGRICOLE „DE LA ÎNTUNERIC LA LUMINĂ” DIN RAIONUL ANANIEV REFLECTATĂ ÎNTR-UN RAPORT DIN ANUL 1930 2024-09-30T14:27:02+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În acest studiu sunt reflectate rezultatele unei inspecții efectuate în comuna agricolă De la întuneric la lumină<br>din satul Lipețkoe (raionul Ananiev) la sfârșitul lunii noiembrie 1930. În cadrul acestei verificări, comisia a urmărit<br>să scoată în evidență modul de trai al comunarzilor, precum și rezultatele implementării politicii culturale în rândul<br>moldovenilor minoritari. Datele colectate în urma acestui control au scos la iveală faptul că cele 226 de persoane<br>care locuiau în comună duceau un mod de viață sub limita condițiilor sanitar – igienice: locuințe insalubre, camere<br>de locuit în care a fost atestată prezența umidității și a mucegaiului, lipsa spălătoriei și a băii, indiferență vădită a<br>comunarzilor în raport cu starea gospodăriei colective.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">RASS Moldovenească, comună agricolă, Ananiev, satul Lipețkoe, utopie agrară.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_04"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_04</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6201 CONSTANTIN STERE ȘI INTELECTUALITATEA ROMÂNEASCĂ DIN TRANSILVANIA (1906-1914) 2024-09-30T14:28:48+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">La începutul secolului al XX-lea Constantin Stere s-a remarcat ca un important om de cultură, care a activat și în<br>plan politic. A înființat revista „Viața Românească” de la Iași, care a devenit una dintre cele mai importante publicații<br>din epocă și prin intermediul căreia s-a răspândit în spațiul românesc curentul literar, social și politic fondat de el,<br>poporanismul. Pentru a-și promova ideile a vizitat Ardealul încă din 1906 și a stabilit legături cu personalități precum<br>Octavian Goga. Cunoscând bine realitățile din Transilvania și fiind susținut de Ion I.C. Brătianu și de regele Carol I,<br>Stere a avut un rol important în criza politică din Transilvania, reușind în 1912 să restabilească pacea între membrii<br>elitei politice și intelectuale românești ardelene. Rolul său printre românii din Transilvania este reflectat în mai multe<br>scrieri memorialistice din epocă, precum și în presa vremii.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">poporanism, cultură, politică, români, Transilvania.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_05"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_05</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6202 TROOPS, SOCIETY AND INTELLIGENCE DURING THE RUSSIAN-TURKISH WAR OF 1768–1774 (BASED ON ARCHIVED DATA) 2024-09-30T14:30:28+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">On the basis of archival documents, the situation in the Danube theater of military operations and front-line<br>territories after the Russian-Turkish war of 1768–1774 is considered. Presented as deserters, Cossacks, Haidamaks<br>destabilized the situation in the south of Ukraine. The role of scouts and spies sent by both sides of the conflict is<br>considered separately. The preparations of the Porte to strengthen the garrisons of the border fortresses in Moldova,<br>in connection with the proposed offensive, are shown. Suvorov’s report is published, which refers to the French<br>doctor Villamin, who, before working at the Alexander Hospital, visited the Crimea, Turkey, and Persia. A version is<br>expressed about the espionage activities of a French doctor.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">Rumyntsev, Suvorov, Villamin, doctor, hospital, report, war, deserters, Cossacks, Haidamaks,<br>intelligence.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_06"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_06</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6203 FONDUL PERSONAL NICOLAI V. BEREZNEACOV (1910–1989) DIN FOSTA ARHIVĂ ȘTIINȚIFICĂ A AȘM 2024-09-30T14:32:25+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest studiu este unul de informare și face parte din suita materialelor ce au în vizor prezentarea fondului arhivistic al Arhivei Științifice Centrale a Academiei de Științe a Moldovei (actualmente Secția Arhivă. Restaurare şi<br>patologie a documentelor aflată în subordinea Bibliotecii Științifice [Institut] „Andrei Lupan” din cadrul Universității<br>de Stat din Moldova). Articolul prezintă Fondul personal al cercetătorului N. V. Berezneacov (1910–1989), cunoscut<br>drept istoric propagandist, autor de lucrări cu caracter istoric, centrate pe promovarea cu accent propagandistic a<br>anumitor evenimente istorice, în funcție de anumite interese, inclusiv politice. Materialele cu referire la activitatea<br>lui N. V. Berezneacov au intrat în patrimoniul Arhivei Științifice Centrale a Academiei de Științe a Moldovei, în anul<br>1989, datorită lui A. G. Uncuţă. În urma sistematizării și descrierii științifice, în componența fondului a fost înregistrat un singur inventar care include 228 de u.p. documentele fiind datate cu anii 1928–1988. Inventarul include patru<br>secțiuni: I. Materiale pentru lucrări științifice; II. Materiale biografice; III. Colecții de ediții; IV. Materiale ale altor<br>personalități.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle0">: </span><span class="fontstyle3">N. V. Berezneacov, istoric propagandist, istoria științei, arhivistică, Academia de Științe a Moldovei, RSS Moldovenească</span><span class="fontstyle0">.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_07"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_07</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6204 PATRIMONIUL ȘI CARTELE TURISMULUI (1976, 1999, 2022) 2024-09-30T14:33:54+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">La cel mai larg nivel, patrimoniul cultural și natural aparține întregii omeniri, fiecare având dreptul și responsabilitatea de a înțelege, aprecia și conserva valorile sale universale, deoarece moștenirea particulară și memoria colectivă<br>a fiecărei comunități sunt de neînlocuit și o importantă bază pentru dezvoltarea prezentă și viitoare. În condițiile<br>globalizării crescânde, a tehnologizării foarte rapide, a modificării necesităților și așteptărilor turiștilor, operatorii<br>din turism vin în întâmpinarea vizitatorilor cu o serie de programe care au în centrul lor patrimoniul mobil și imobil,<br>cultural și natural, căruia uneori, din neglijență sau nesăbuință, îi aduc prejudicii. În acest sens, ICOMOS și alte<br>organizații internaționale cu rol în protejarea patrimoniului au adoptat o serie de Carte ale turismului care să reglementeze atât problemele de patrimoniu și turism cultural, cât și educarea și modificarea comportamentului turiștilor<br>față de aceste valori universale, bunuri comune mondiale.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">patrimoniu, cultură, protejare, conservare, cartă a turismului, valori.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_08"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_08</span></a> <br></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6205 REFLECȚII PRIVIND STUDIUL FILMULUI ARTISTIC CA DOCUMENT ISTORIC ÎN CERCETĂRILE OCCIDENTALE 2024-09-30T14:35:45+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Filmul artistic reprezintă o reflecție a tendințelor sociale și o oglindă culturală a societății emitente. Sinteza noastră susține ideea că filmele, atunci când sunt analizate în context și cu ajutorul metodelor de cercetare istorică, pot<br>servi drept documente istorice. Studierea lor permite înțelegerea specificului epocii, modului de viață și a proceselor<br>sociale, politice și economice. Bazându-ne pe lucrările cercetătorilor occidentali precum Siegfried Kracauer, Christian Metz, Gilles Deleuze, Laura Mulvey, Carol J. Clover, Marie Michel, David Bordwell și Kristin Tompson, acest<br>articol evidențiază diverse abordări interdisciplinare privind felul cum putem folosi filmul artistic ca document istoric<br>din perspectiva diferitor discipline, precum: teoria filmului, psihanaliza, semiotica, reprezentările de gen etc. În cele<br>din urmă, subliniem importanța perceperii filmelor ca documente istorice și utilizarea metodologiilor interdisciplinare pentru a descifra adevăratele lor semnificații. Prin asemenea analize nuanțate, filmele ne oferă nu doar frânturi ale<br>trecutului, dar și încurajează o înțelegere comprehensivă a istoriei.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">film artistic, cinematografie, document istoric, cercetări occidentale, interdisciplinaritate.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_09"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_09</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6206 METODA DE INTEGRARE A PERSPECTIVEI DE GEN ÎN CERCETAREA ISTORIEI CONTEMPORANE: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA 2024-09-30T14:37:23+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Actualitatea introducerii metodei de gen în cercetarea istoriei contemporane este argumentată prin aceea că metoda clasică uneori nu formează o imagine completă a problemei studiate, dacă este privită izolat de alte științe adiacente sau metode interdisciplinare. Ca urmare, în studierea istoriei actuale este indispensabil folosirea metodei de<br>gen, ce permite depășirea granițelor metodologice existente între diferite domenii, astfel făurind crearea unei imagini<br>integre a problemei istorice și ca rezultat, analiza ei completă. Cercetările de gen în știința istorică devin tot mai actuale în Romania, fiind prioritare în planul de activitate al Centrului de Cercetări în Istorie Contemporană al Facultății<br>de Istorie din București și Asociației Române de Istorie Socială. În Republica Moldova, cercetările efectuate prin<br>prisma metodei de gen sunt realizate în multe domenii, cum ar fi: istorie, pedagogie, sociologie, psihologie, științe<br>politice etc.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">metoda de gen, interdisciplinaritatea științei, Republica Moldova, istoria contemporană, egalitate.</span> </p> <p>DOI:<a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_10"> <span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_10</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6207 STRUCTURI ORGANIZATORICE ȘCOLARE ÎN CHIȘINĂUL INTERBELIC 2024-09-30T14:39:00+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În baza izvoarelor istorice inedite din arhivele din Republica Moldova și România, din presa de epocă, au fost<br>analizate structurile organizatorice școlare din cel de-al doilea oraș al României întregite, Chișinău. A fost studiată<br>implicarea autoritățile locale în procesul de organizare a învățământului. Comitetul Școlar Comunal al municipiului<br>Chișinău, și format din oficialități, cadre didactice, părinți, monitoriza cu strictețe repartizarea financiară din bugetul<br>administrației publice locale.<br>La fel, în vizor erau activitățile extracurriculare, mobilitățile școlare în cuprinsul țării, reparația sau închirierea<br>de localuri, asigurarea școlilor cu resurse energetice, materiale didactice etc. În vederea consolidării și mobilizării<br>activității educaționale și culturale cadrele didactice și-au format asociații profesionale. O direcție de activitatea<br>a asociaților cadrelor didactice era orientată spre acțiuni sociale, de ajutorare a membrilor acestora, de creare a<br>condițiilor de agrement.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">Comitet Școlar, educație, cadre didactice, Chișinău, Basarabia, România întregită, interbelic.</span></p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_11"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_11</span></a> <br></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6210 DE LA IMPERIUL RUS LA IMPERIUL SOVIETIC: EVOLUȚIA CONCEPTULUI MOLDOVENISMULUI ÎN CERCETĂRILE ETNONAȚIONALE 2024-09-30T14:44:43+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Oficialitățile imperiale rusești foloseau doar termenii „moldoveni” și „limbă moldovenească”, cercetărorii și liderii politici formați în Imperiul Rus foloseau termenii „moldoveni” și „limba moldovenească”, români și limba<br>română în calitate de termeni interschimbabili, chiar și după lovitura de stat din octombrie 1917. Dar „noua” istoriografie sovietică, la temelia căreia stă articolul lui C. Derjavin, manifestă de la bun început ura totală față de termenul<br>român și sintagma limba română. În primul deceniu de după revoluția din februarie 1917 cercetarea problemelor<br>etnnonaționale a decurs în temeiul planurilor elaborate încă în Imperiul Rus, în timpul primului război mondial. Unicul specialist care s-a preocupat de această problemă a fost L.Berg, alții, de fapt nici nu existau în acel timp. Continuarea promovării de către bolșevici a tradițiilor imperiale, politică care s-a manifestat deschis în privința Basarabiei,<br>a dus la implicarea directă a organelor de partid și sovietice în problema determinării apartenenței etnonaționale și a<br>limbii vorbite de către românii din Basarabia. Cu toate că unii dintre liderii politici sovietici cominterniști, promotori ai extinderii „revoluției proletare” afirmau foarte clar că locuitorii băștinași ai Basarabiei și din stânga Nistrului<br>sunt români și limba vorbită de ei este limba română, această poziție corectă a lor venea în contradicție cu politica<br>națională de sorginte imperială promovată de URSS. În atare situație, căutând să legitimeze republica tampon creată<br>pe malul stâng al Nistrului – RASS Moldovenească, dar și pretențiile asupra Basarabiei, unii autori, nespecialiști în<br>domeniul în care se pronunțau, dar mai ales liderii politici locali, așa numiții „autohtoniști”, reieșind doar din motive<br>politice, au repus la ordinea zilei teoria proletcultistă conform căreia moldovenii ar fi un popor înrudit cu românii,<br>dar totuși altul, iar limba vorbită de ei, este „limba moldovenească”, o limbă vorbită de popor, deosebită de limba<br>română.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">moldovean, român, limba moldovenească, limba română, etnonațional, Imperiul Rus, RASS Moldovenească.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_12"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_12</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6211 ÎNTRE CUVINTE ȘI CULTURI: PROVERBELE DESPRE FEMEI ÎN LIMBA FRANCEZĂ ȘI TRADUCEREA LOR ÎN LIMBA ROMÂNĂ 2024-09-30T14:47:44+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Acest articol explorează modul în care sunt folosite proverbele despre femei în limba franceză și cum sunt traduse în limba română. Proverbele, ca formă de înțelepciune populară, reflectă valorile unei culturi. Acest articol<br>examinează nuanțele culturale și lingvistice care influențează transmiterea acestor enunțuri paremiologice dintr-o<br>limbă în alta. Concentrându-se pe exemple specifice, autorul evidențiază diversitatea percepțiilor și stereotipurilor<br>asociate femeilor în aceste două limbi. Evidențiază provocările traducerii interculturale, subliniind modul în care<br>proverbele pot reflecta diferite atitudini sociale și norme de gen. Articolul oferă o analiză aprofundată a proverbelor<br>despre femei în contextul francez și românesc, subliniind interacțiunile dintre limbă, cultură și percepția de gen. În<br>acest articol, explorăm modul în care aceste particularități lingvistice și culturale pot fi păstrate sau adaptate atunci<br>când traducem proverbele despre femei dintr-o limbă în alta.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle0">: </span><span class="fontstyle3">adaptare culturală, echivalență, enunț paremiologic, femeie, proverb, procedeu de traducere, stereotip, text sursă, text țintă.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_13"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_13</span></a> <br></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6212 ACVATIC ȘI ASTRALITATE ÎN POEZIA LUI MIHAI EMINESCU. FUZIUNEA ELEMENTELOR 2024-09-30T14:49:10+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În articol este abordată tema acvaticului în poezia lui Mihai Eminescu, care se impune printr-o multitudine de<br>semnificații. Sunt analizate diverse ipostaze ale apei: izvor, lac, râu, ocean, mare. Izvorul, element primordial al apelor, simbolizează începutul, permanența, timpul în perpetuă devenire. Imaginea lacului apare în poeziile cu tematică<br>erotică. Râul care, de cele mai multe ori, are nume concrete – Nilul, Sena, Dunărea, Nistru, Tisa – semnifică suprapunerea timpului istoric cu cel natural. Oceanul este expresia tumultului sufletesc al omului, dar și a încremenirii,<br>singurătății reci și a dezolării. Metafora mării este dominantă în lirica poetului român. Aceasta cumulează cele mai<br>multe semnificații. Un aspect important în opera poetică a lui Eminescu îl constituie și răsfrângerile acvaticului, care<br>sugerează misterioasa unitate a apelor și corpurilor cerești. Astrele reprezintă ideea de plenitudine, de infinit, iar undele apei sunt expresia consumării existenței umane.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">Eminescu, acvatic, astralitate, izvor, lac, râu, ocean, mare, poezie.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_14"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_14</span></a></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6213 LIMBAJE SPECIALIZATE: DIFICULTĂȚILE TRADUCERII ACTELOR NOTARIALE ÎN CONTEXTUL LIMBAJULUI JURIDIC CONTEMPORAN 2024-09-30T14:50:50+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">În prezența diverselor studii referitoare la traducerea actelor notariale, direcțiile teoretice ale particularităților ei<br>în plan istoric, teoretic și practic de utilizare, denotă un larg și neordinar câmp al cercetărilor, deoarece față de el se<br>aplica o abordare de sinteză, fără a se evidenția într-un domeniu aparte și analizându-se ca o traducere în general sau,<br>pur și simplu, ignorându-se. În lucrările teoreticienilor contemporani din domeniu se demonstrează analiza scrupuloasă a traducerilor juridice, a problemelor din această sferă, în ceea ce privește locul limbajului specializat, traducerii<br>actelor notariale și a traductologiei la nivel internațional, iar dezvoltarea rapidă a ştiinţei, intensitatea schimburilor<br>interculturale, necesitatea de acumulare, stocare şi sistematizare a informaţiilor, conceptelor, cunoştinţelor din varii<br>domenii speciale au contribuit la apariţia, consolidarea şi dezvoltarea terminologiei din domeniul limbajului juridic.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: terminologie, limbaj specializat, traducere, acte notariale, context.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_15"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_15</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6215 „NORMELE ORTOGRAFICE ȘI DE PUNCTUAȚIE ALE LIMBII MOLDOVENEȘTI” DIN 1967: APLICAREA ACESTORA ÎN MANUALELE ȘCOLARE ALE TIMPULUI 2024-09-30T14:55:34+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Gramatica intitulată Normele ortografice și de punctuație ale limbii moldovenești, editată în 1967 la Chișinău, este<br>un rezultat al implementării Hotărârii nr. 201 despre introducerea literei „ӂ” (gi) în alfabetul limbii moldovenești<br>(17 mai 1967), pentru redarea mai exactă a sunetului ,,dj”. Elaborarea acestei hotărâri, precum și introducerea semnului grafic nou este o repercusiune a Congresului al III-lea al Uniunii Scriitorilor din octombrie 1965, când s-a cerut<br>revenirea la grafia latină, astfel, formându-se premisele unor noi evenimente de trezire a conștiinței naționale în Basarabia. Prin urmare, în studiul de față, cercetăm gradul de implementare a noilor norme ortografice și ortoepice în<br>manualele școlare din acea perioadă și reflectarea evenimentelor socio-politice în conținutul acestora.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">alfabet latin, „limbă moldovenească”, limbă română, glotopolitică, limbă națională, mișcare<br>națională.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_16"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_16</span></a> <br></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6216 ABORDAREA DISCURSULUI TURISTIC ÎN PROCESUL DE LOCALIZARE A SITE-URILOR TURISTICE 2024-09-30T14:57:39+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Discursul turistic este în centrul atenției cercetătorilor grație procesului avansat de tehnologizare a industriei<br>turismului și necesității sporite de comunicare eficientă și de traducere de înaltă calitate a informației distribuite<br>utilizatorilor din mediul virtual. Progresul tehnologic a creat noi tendințe, inclusiv și in domeniul traductologiei,<br>astfel localizarea site-urilor turistice oferă diverse arii de studiu a textelor turistice și dificultăților de traducere<br>ale limbajului turistic, în special în ceea ce privește elementele culturale întâlnite în textele turistice. Localizarea unui site turistic constă în adaptarea produselor pentru diferite culturi și limbi, astfel localizarea este un<br>proces de culturalizare a mesajului transmis receptorului și presupune o abordare minuțioasă a culturemelor din<br>limba sursă. Site-urile turistice din Republica Moldova includ multe informații culturale, iar traducerea acestora<br>necesită o înțelegere profundă a culturemelor și a diverselor aspecte culturale specifice atât limbii-sursă, cât și<br>limbii-țintă.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: limbaj specializat, discurs turistic, localizare, culturalizare, culturem.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_17"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_17</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6217 PARTICULARITĂȚILE LINGVISTICE ȘI PRAGMATICE ALE TEXTULUI INJONCTIV ÎN DISCURSUL PANDEMIEI COVID-19 2024-09-30T15:00:23+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Articolul are drept scop de a propune analiza textului injonctiv prin descrierea caracteristicilor lingvistice și pragmatice. Contextul social specific, pandemia COVID-19, a impus prezența și difuzarea importantă a textelor informative și descriptive având finalitatea practică de a provoca la acțiune. Textele de tip afiș, aviz și ghidul de utilizare/<br>instrucțiuni reprezintă modele pertinente cu anumite particularități specifice: prezența autorității guvernamentale<br>emițătoare devine o exigență și o obligativitate atât pentru locutor, cat și pentru destinatar, caracterul obiectiv prin<br>lexicul specializat propriu domeniului medical impune precizia informațională, verbele la imperativ, infinitiv pot fi<br>considerate drept acte directive succesive. Segmentarea textului în paragrafe distincte, prezența imaginilor și fotografiilor, schemelor de utilizare sunt elementele importante de identificare a acestor tipuri de text. Gradul de intensitate a injonctivului diferă în funcție de genul textului, mai important pentru afiș sau aviz și mai atenuat pentru ghidul<br>de utilizare sau alte texte prescriptive.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">text injonctiv, pandemia COVID-19, comunicarea specializată, abordarea pragmatică, locutor,<br>destinatar, afiș, ghid.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_18"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_18</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6218 TERMENII-METAFORĂ ȘI MIGRAȚIA INTELECTUALĂ 2024-09-30T15:02:12+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Interdisciplinaritatea și migrația intelectuală sunt concepte fundamentale în lumea academică și în domeniile<br>de cercetare. Acestea reflectă schimbările și evoluțiile de abordare, facilitând integrarea cunoștințelor specializate.<br>Migrația interdisciplinară are loc în funcție de: inovare și creativitate a termenilor, relevanță și aplicabilitate, transfer necesar de cunoștințe, influențe culturale și sociale etc.<br>Dinamicitatea şi mobilitatea termenilor-metaforă permit pătrunderea lor dintr-un domeniu de activitate în altul. Migrația<br>intelectuală inter-/intra, transdisciplinară şi hibridarea conceptelor generează diminuarea gradului de specializare strictă a<br>metaforelor specializate. Susceptibilitatea termenilor-metaforă de a forma corpusul disciplinar a mai multor domenii de<br>activitate, modificările de concept bazate pe relațiile de meronimie etc. – sunt teme puse în discuție în articolul de față.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie</span><span class="fontstyle3">: metafora specializată, migrație intelectuală, concept metaforic, domenii de activitate</span><span class="fontstyle0">.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_19"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_19</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6219 CORELAȚIA ȘI INTERACȚIUNEA DINTRE LIMBĂ, GÂNDIRE ȘI CULTURĂ: ABORDĂRI TEORETICE 2024-09-30T15:04:05+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Corelația și interacțiunea dintre limbă, gândire și cultură reprezintă una dintre problemele centrale ale lingvisticii moderne, având implicații profunde în înțelegerea identității culturale și a modului în care limbajul și cultura se<br>influențează reciproc. Astfel, acest studiu abordează provocările fundamentale ale corelației în cauză integrând perspective din diverse domenii științifice, însă nu vizează discuții privind caracterul primordial sau secundar al acestor<br>fenomene, ci se concentrează asupra relației strânse dintre limbă și gândire în contextul culturii și realității.<br>Conceptul de cultură este abordat din două perspective fundamentale: umanistă și antropologică. Cultura, definită<br>ca tot ceea ce este creat de om, include limbajul, simbolurile și semnificațiile într-un proces complex de comunicare.<br>Limba, considerată „oglinda culturii”, reflectă nu doar condițiile reale ale vieții, ci și conștiința socială, mentalitatea<br>și valorile unei comunități. Astfel, relația dintre limbă și cultură este bidirecțională, în sensul că limbajul preia bogăția<br>culturii, iar cultura este puternic legată de specificul unei limbi. Limba influențează modul de gândire și cultura, iar<br>cultura modelează limbajul ca formă de exprimare a identității culturale.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">limbă, gândire, cultură, simbol, teoria relativității lingvistice, lingvistică.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_20"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_20</span></a></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6220 AUTHOR’S POSITION AND PROBLEMS IN CHRIS HUMPHREYS’S NOVEL ,,VLAD: THE LAST CONFESSION” 2024-09-30T15:06:25+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">The article is devoted to the historical novel by Canadian prose writer, actor and playwright Chris Humphreys<br>about Dracula. The novel is interesting because it is a historical novel by definition, that is, the author’s motivation to<br>create a text is the interpretation of the image of the historical Dracula with almost no admixture of ideological, political, historical, philosophical, psychological ideas of the author himself. This story does not have an easily guessed<br>end, it seems that the author himself does not know where the development of the plot may lead. Humphreys does not<br>try to deny Dracula’s sins, even obviously invented and completely unbelievable, but creates circumstances, builds<br>events in such a way that the hero’s act becomes justified, if not the only possible one.<br></span><span class="fontstyle2">Keywords: </span><span class="fontstyle3">Chris Humphreys, historical novel, Dracula, hero image, author’s position, problematics, theatrical<br>novel, Middle Ages, The Tale of Dracula the Voivode.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_21"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_21</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6221 VALORI ETICE ȘI ESTETICE ALE PERSONALITĂȚII LUI EUGENIU COȘERIU 2024-09-30T15:08:16+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Metoda biografică dezvăluie o perspectivă complexă a lui Eugeniu Coșeriu, evidențiind interconexiunile dintre<br>viața sa personală și contribuțiile științifice. În afara dimensiunii academice, Coșeriu este un individ cu o viață variată, împletind pasiuni precum jocul la loto, iubirea pentru vinuri și muzica populară. Reputația sa în lumea științifică<br>contrastează cu așteptările unui „monstru sacru distant”, evidențiindu-se ca individ „cald și accesibil”. Aprecierea<br>colegilor subliniază nu doar geniul său lingvistic, ci și calități umane notabile, precum modestia și devotamentul pentru profesie. Profesorul Coșeriu este un om cu memorie formidabilă și un spirit analitic-disociativ, având influență în<br>sfera științifică și culturală. Metoda biografică dezvăluie complexitatea personalității sale, contribuind la o înțelegere<br>mai profundă a omului dincolo de figura academică remarcabilă. Valorile etice și estetice ale lui Coșeriu au constituit<br>un fundament esențial în constituirea sa ca om și cercetător, evidențiind responsabilitatea socială pronunțată.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte-cheie: </span><span class="fontstyle3">metoda biografică, Eugeniu Coșeriu, valori etice, valori estetice, geniu, lingvist, simbol.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_22"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_22</span></a></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6222 DIMENSIUNI AXIOLOGICE ALE SIMBOLULUI: ASPECTE EPISTEMOLOGICE 2024-09-30T15:10:43+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">Pentru a prezenta relația dintre valori și simboluri, pe care o stabilim drept baza actului cultural, problemă<br>complexă abordată de cercetători din diverse domenii, inclusiv lingvistică, psihologie, antropologie și informatică,<br>cu interpretări unice, care oferă informații valoroase despre modul în care oamenii înțeleg și folosesc simbolurile.<br>În acest articol, umărim relația dintre simboluri și valori și reeșind din cele menționate ne propunem aplicarea teoriilor adevărului corespondență și a adevărului coerență, pentru a nuanța relația dintre valori și simboluri ca o<br>corespondență, respectiv dintre simboluri pe fondul coerenței. Scopul este de a argumenta, fără a scinda sensurile<br>conceptelor, cum acestea pot susține autenticitatea științelor spiritului, așa cum au fost conecptualizate de Dilthey,<br>pentru a evidenția resortul actului cultural.<br></span><span class="fontstyle2">Cuvinte -cheie</span><span class="fontstyle0">: </span><span class="fontstyle3">simbol, valori, corespondență, coerență, cultură, axiologie, epistemologie.</span> </p> <p><span class="fontstyle3">DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_23"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_23</span></a> <br></span></p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 https://ojs.studiamsu.md/index.php/stiinte_umaniste/article/view/6223 CAPTIVE UNIVERSITY. The Sovietization of East German, Czech and Polish Higher Education, 1945-1956 by John Connely 2024-09-30T15:12:40+03:00 USM ADMIN usm.revista.sum@gmail.com <p><span class="fontstyle0">John Connelly este un istoric american și profesor la Universitatea din California, Berkeley. Interesele<br>sale de cercetare se axează pe istoria modernă a Europei Centrale și de Est, îndeosebi pe domeniile ce<br>țin de istoria comparată a sistemului universitar, cât și istoria naționalismului. Monografia respectivă a<br>fost publicată la data de 20 noiembrie în anul 2000, de către editura Universității din Carolina de Nord.<br>Lucrarea reprezintă 291 de pagini de text propriu zis și 130 de pagini de note bibliografice, fiind enumerate și arhivele pe care autorul le-a cercetat. În acest context pot fi menționate arhivele biroului politic<br>al partidelor muncitorești din Polonia, Cehoslovacia și Republica Democrată Germană, dar și Arhivele<br>Academiei de Științe Poloneze, Arhivele Federale Germane, cât și pe cele ale universităților poloneze,<br>germane și cehe.</span> </p> <p>DOI: <a href="https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_24"><span class="fontstyle0">https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_24</span></a> </p> 2024-09-30T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024