INOVAŢIILE ÎN COMERŢUL MODERN
Alexandru GRIBINCEA, Virgil GHERGHINA*, Traian COLŢEA**, Radu ROŞCĂNEANU*** Universitatea de Stat din Moldova *Inspectoratul Fiscal, Constanţa, România **Firmă de Audit, Tulcea, România ***Inspectoratul Financiar, Brăila, România
Rezumat
Pentru o afacere, inovarea este o pârghie pentru consolidarea poziţiei sale în raport cu concurenţii săi. Inovaţia con-tribuie la cucerirea noilor pieţe prin oferirea de produse sau servicii unice, pentru a îmbunătăţi performanţa şi a reduce costurile, a extinde sau a menţine clienţii sau a îmbunătăţi imaginea de brand. Printre afacerile cu personal angajat mai mic de zece, 41% se declară ca fiind aplicat inovarea în perioada anilor 2002-2004, acestea reprezentând un sfert din companiile inovatoare ale economiei franceze. Consideram ca cele mai comune inovaţii organizaţionale se referă la întreprinderile comerciale. Inovaţiile în marketing, în procesul de introducere pe piaţă sunt puse în aplicare de către aproximativ una din cinci întreprinderi. Inovaţiile ce ţin de livrare referitoare la conceptul de vânzare sunt rare în aceste companii studiate. Se presupune că se combină diferite tipuri de inovare. Considerăm că principalii factori care influen-ţează comportamentul de inovare sunt: mărimea companiei, apartenenţa la un grup sau reţea şi dimensiunea pieţei. Cu toate acestea, costul este considerat principalul obstacol. Cheltuielile de inovare sunt concentrate în comerţul cu ridicata, în special în echipamente profesionale. Cuvinte-cheie: inovaţii, comerţ, concurenţă, avantaje.