DEPENDENȚA INFORMAȚIONAL-DIGITALĂ: O ANALIZĂ INTERDISCIPLINARĂ A FENOMENULUI, CRITERIILOR ȘI CONSECINȚELOR ACESTUIA
Еlla GRIȚENCO, Vladimir ȘEPTIȚCHI, Moldova State University, Yuri BORSHEV, Institute of Experimental Medicine, St. Petersburg, Russian Federation
Rezumat
Articolul prezintă o analiză interdisciplinară a fenomenului dependenței informațional-digitale (DID) ca o nouă
formă de adicție comportamentală, având consecințe neurofiziologice, fiziologice, cognitive, psihoemoționale și sociale. Studiul se bazează pe o revizuire sistematică a publicațiilor științifice actuale, precum și pe o analiză comparativă
a criteriilor de diagnostic ale diferitelor forme de dependențe comportamentale. Sunt examinate mecanismele de formare a DID, inclusiv modificările neurofiziologice și fiziologice, cum ar fi dereglarea sistemului dopaminergic, stresul cronic, alterarea ritmurilor circadiene, reducerea controlului cognitiv etc. Au fost identificate principalele forme
ale acestei dependențe. O atenție deosebită este acordată criteriilor de diagnostic și prognozei evoluției acestei adicții
în contextul digitalizării accelerate. Sunt propuse strategii de prevenire, care includ măsuri educaționale, medicale și
sociale. Se subliniază necesitatea continuării cercetărilor asupra impactului acestei tulburări asupra fiziologiei umane,
neuroplasticității creierului, adaptării sociale și sănătății publice.
Cuvinte-cheie: dependență, dependență informațional-digitală, tulburări cognitive, neurofiziologie, adicție
comportamentală, consecințe psihoemoționale, stres cronic.