PROFILUL COMUNICATIV AL COPIILOR DE VÂRSTĂ PREŞCOLARĂ. COMPETENŢĂ COMUNICATIVĂ SAU ABILITĂŢI DE COMUNICARE?

Simona LESENCIUC, Adrian LESENCIUC “Transilvania” University, Braşov, Romania “Henri Coandă” Air Force Academy, Braşov, Romania

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Trasarea profilului comunicativ al copiilor reprezintă un element indispensabil al cercetărilor în domeniul dezvoltării comunicative. Dacă la o vârstă fragedă relaţiile de comunicare se stabilesc cu membrii familiei, atunci mai târziu, în perioada preşcolară spectrul de relaţii comunicative devine mai vast. Astfel, este necesar să conturăm profilul comunicativ al preşcolarului, care îi va ajuta atât pe părinţi, cât şi pe educatori să implementeze strategii potrivite de asigurare a însuşirii şi folosirii limbii. Conturarea profilului comunicativ al preşcolarului se realizează sau prin studierea efectivă a unui eşantion concret de subiecţi, sau prin trasarea unui cadru teoretic al comportamentului comunicativ, bazat pe studii precedente ale diverselor şcoli psihologice. Noi am ales cea de-a doua variantă, pentru că este mai relevantă şi generală. Astfel, am grupat datele importante bazate pe componentele modelului de competenţă de comunicare, propus în 1990 de Bachman. Profilul obţinut poate fi folosit pentru analiza comportamentului comunicativ al preşcolarilor şi identificarea răspunsului la întrebarea fundamentală: în perioada preşcolară vorbim despre competenţă comunicativă sau despre abilităţi de comunicare? Cuvinte-cheie: modelul CLA, competenţă comunicativă, profil comunicativ, abilităţi de comunicare, copii de vârstă preşcolară.

Publicat

2013-04-09

Număr

Secțiune

Статьи