MATEI CĂLINESCU: CONCEPTUL DE (RE)LECTURĂ
Diana DEMENTIEVA Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir” din Chișinău
Rezumat
Textul reactualizează principalele aspecte semantice ale conceptului călinescian de (re)lectură, raportându-l la un cadru istorico-teoretic european și românesc mai larg, cel al teoriei receptării. Realizând o interpretare sintetizatoare a ideilor precedente la tema lecturii, M.Călinescu proiectează, în lucrarea sa, o proprie poziție de misit față de ceea ce numim fenomenul receptării, pe care îl circumscrie activității de (re)lectură. Evidențiind inovațiile teoreticianului, articolul caută să probeze actualitatea re-interpretării temei pentru evoluția literaturii și dezvoltarea teoriei literare în contextul cercetării științifice naționale, dar și prin raportarea la tendințele universale ale fenomenului vizat. Cuvinte-cheie: lectură/(re)lectură, lectură dublă, lectură virginală, cititor real/concret, cititor implicit, autor, operă literară, lizibilitate, receptare.