MIGRAȚIA – DE LA REALITATEA JURNALISTICĂ LA FICȚIUNEA TEATRALĂ

Iuliana-Anda PĂTRUȚ (NACU) Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Realitatea cotidiană accentuează din ce în ce mai mult sentimentul alienării omului, nu doar de semenii lui, ci și de sine însuși. Teatrul, mai mult decât oricare altă artă, își îndreaptă atenția către absurdul existenței individuale în context global într-o încercare de recuperare și de reașezare a valorilor în vechile tipare care definesc umanitatea: dreptul la viață, la o existență liberă, dezrobirea ființei și întoarcerea ei „acasă”. Dar ce înseamnă „acasă” în contextul globalizării? Ce efecte are globalizarea asupra societății, dar mai ales asupra individului? Care este impactul globalizării asupra libertății individuale? Vom încerca să răspundem la aceste întrebări raportându-ne la două texte/ spectacole diferite ca abordare ideologică/ gândire teatrală, însă ambele având ca temă fenomenul migrației și efectele lui. Ambele își au rădăcina în realitatea, care, mai întâi, a făcut obiectul unui demers jurnalistic, și ulterior, a fost transpusă în text dramatic. Ne vom referi, așadar, la Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă (2016), piesa lui Matei Vișniec, și la Planeta Viselor Pierdute, text dramatic și spectacol de teatru telematic, de Marina-Diana Hanganu și Ion Mircioagă, reali-zate în cadrul Tele-Encounters, proiect de teatru și film experimental în premieră mondială (2018), coordonat de Teatrul „George Ciprian” din Buzău. Două abordări teatrale total diferite asupra unei singure problematici actuale presante: migrația. Cuvinte-cheie: migrație, teatru, globalizare, absurd, spectacol telematic, realitate jurnalistică, ficțiune teatrală.

Publicat

2019-11-19

Număr

Secțiune

Статьи