NEVOIA DE REFORMĂ. ÎNVĂȚĂMÂNTUL CONFESIONAL ORTODOX DIN TRANSILVANIA ÎN PERIOADA ANILOR 1849-1867

Florin DOBREI, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, România

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Începuturile învățământului în Transilvania se datorează satelor, preoților și călugărilor, pierzându-se astfel în
negura vremurilor, fapt ce nu poate fi contestat. Deși au existat preocupări oficiale pentru educarea credincioșilor încă
din epoca medievală, primele școli românești din sud-vestul Transilvaniei apar abia în secolul al XVIII-lea. Educația
religioasă ortodoxă se leagă însă, fără îndoială, de numele marelui patriot și cărturar Andrei Șaguna, vicar general
(1846-1848), apoi episcop (1848-1864), Arhiepiscop și Mitropolit (1864-1873) al eparhiei greco-răsăritene române
neunite cu Roma din Transilvania. De fapt, activitatea mitropolitului se remarcă nu numai pe tărâm educațional, dar
evident și pe cel spiritual, cultural și de binefacere.
Cuvinte-cheie: educație confesională, reformă, Ortodoxia românească, mitropolitul Andrei Șaguna, Transilvania.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum4(184)2024_03

Descărcări

Publicat

2024-09-30

Număr

Secțiune

Статьи