STRUCTURI ORGANIZATORICE ȘCOLARE ÎN CHIȘINĂUL INTERBELIC
Ion Valer XENOFONTOV, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
În baza izvoarelor istorice inedite din arhivele din Republica Moldova și România, din presa de epocă, au fost
analizate structurile organizatorice școlare din cel de-al doilea oraș al României întregite, Chișinău. A fost studiată
implicarea autoritățile locale în procesul de organizare a învățământului. Comitetul Școlar Comunal al municipiului
Chișinău, și format din oficialități, cadre didactice, părinți, monitoriza cu strictețe repartizarea financiară din bugetul
administrației publice locale.
La fel, în vizor erau activitățile extracurriculare, mobilitățile școlare în cuprinsul țării, reparația sau închirierea
de localuri, asigurarea școlilor cu resurse energetice, materiale didactice etc. În vederea consolidării și mobilizării
activității educaționale și culturale cadrele didactice și-au format asociații profesionale. O direcție de activitatea
a asociaților cadrelor didactice era orientată spre acțiuni sociale, de ajutorare a membrilor acestora, de creare a
condițiilor de agrement.
Cuvinte-cheie: Comitet Școlar, educație, cadre didactice, Chișinău, Basarabia, România întregită, interbelic.