FENOMENUL PHUBBING: DISCURSUL CONTEMPORAN ÎN LUMEA DIGITALĂ ȘI RESPONSABILITATEA SOCIALĂ A MARKETINGULUI

Tetiana ZAVALII, Irina ZHALINSKA, Zhytomyr Polytechnic State University, Ukraine

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Lumea digitală contemporană, cu multitudinea sa de oportunități, aduce în același timp numeroase provocări.

Printre acestea se numără și emergența fenomenului de ,,phubbing”, o manifestare a dependenței de smartphone-uri și a distragerii atenției prin rețelele sociale. Această situație pune în lumină necesitatea adoptării unui comportament etic, atât în mediul digital, cât și în interacțiunile față în față.

Articolul de față explorează specificitățile phubbing-ului și impactul său asupra interacțiunilor sociale, subliniind importanța responsabilității sociale în activitățile de marketing ale companiilor din industria telefoniei mobile. A fost analizată emergența phubbing-ului și etimologia termenului. S-a constatat că problemele comportamentului etic în timpul comunicării directe sunt tot mai relevante odată cu creșterea numărului utilizatorilor de smartphone-uri.

Articolul prezintă definiții ale phubbing-ului formulate de sisteme moderne de inteligență artificială, inclusiv Mid- journey Neural Network și ChatGPT, evidențiind legăturile dintre phubbing și marketing. De asemenea, sunt sintetizate principalele forme ale phubbing-ului și terminologia specifică, așa cum sunt ele reflectate în literatura de specialitate până în prezent. Exploatarea instrumentelor digitale oferite de Google, precum Google Trends, a facilitat analiza gradu- lui de popularitate a termenului ,,phubbing” atât la nivel global, cât și în Ucraina. Un sondaj efectuat printre studenții Universității Politehnice de Stat din Zhytomyr, Ucraina, a avut ca scop identificarea percepțiilor generației Z legate de fenomenul phubbing. Studiul a inclus exemple concludente care arată interesul crescut față de problema phubbing-ului. Rezultatele au evidențiat importanța unei abordări active din partea companiilor din industria smartphone-urilor în pro- movarea unui comportament etic într-un mediu hibrid, digital și real. S-a subliniat că elaborarea și implementarea unei

politici de responsabilitate socială prin intermediul strategiilor de marketing ale companiilor din acest sector reprezintă un pas esențial în conștientizarea și combaterea efectelor negative ale phubbing-ului.

Cuvinte-cheie: phubbing, smartphone, interacțiune socială, comunicare live, comportament etic, responsabilitate socială, marketing.

DOI: https://doi.org/10.59295/sum2(11)2023_01

Publicat

2024-01-13

Număr

Secțiune

Статьи