LA UN AN DUPĂ REFORMĂ: AȘTEPTĂRI ȘI REZULTATELE TRANSFORMĂRII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR ÎN REPUBLICA MOLDOVA
Dragoș CIMPOIEȘ, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Articolul își propune să evalueze efectele reformei învățământului superior din Moldova la un an de la punerea în aplicare, concentrându-se pe consolidarea universităților publice, clasamentele internaționale, alocările bugetare și numărul de studenți, precum și alinierea la practicile UE.
Studiul utilizează o abordare bazată pe metode mixte, colectând date din rapoartele instituționale, publicațiile gu- vernamentale și bazele de date internaționale. Pentru evaluare sunt utilizați indicatori-cheie de performanță și analize comparative cu țările UE. Cercetarea constată că reforma a reușit să raționalizeze sectorul învățământului superior, dar nu a reușit să îmbunătățească clasamentele internaționale sau alocările bugetare. În special, aceasta a exacerbat scăderea numărului de înscrieri ale studenților.
Lucrarea oferă în mod unic o evaluare la un an după reformă, luând în considerare atât impactul intern, cât și implicațiile europene mai largi, umplând astfel o lacună în literatura de specialitate existentă.
Cuvinte-cheie: reforma învățământului superior, consolidarea universităților, clasament, buget, Republica Moldova.