CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ ŞI MODALITĂŢI DE EXPRESIE A ACESTEIA ÎN ŞCOLI
Valentin GUZGAN Liceul Teoretic „Ion Creangă” din mun. Chişinău
Rezumat
Cultura organizaţională în abordarea sa managerială ar putea fi accesată în funcţie de tipurile de şcoli raportate la nivelurile de eficienţă şi la mijloacele de exprimare a acestora. Şcolile ar putea fi clasificate ca urmare a modului în care acestea afectează direct nivelul de implicare continuă a şcolii în activitatea socială raportat la performanţele lor, precum şi în ceea ce priveşte densitatea elementelor culturii organizaţionale. Există diferite criterii de lucru în şcolile stagnante, şcolile dinamice, care sunt în căutare sau „în progres”, şi combinarea acestora. Dorim identificarea a cel puţin patru forme de exprimare a culturii şcolare, a cărei gestionare se reduce, în cele din urmă, la un anumit nivel situat în intervalul evaluat din şcoală ineficientă la una eficientă. Cuvinte-cheie: cultură organizaţională, eficienţă, ineficienţă, şcoli stagnante, dinamice, „în căutare”, „în prome- nadă”, individualism, balcanism, cultură de colaborare, colegialitate, comportament.