93 FORMAREA CITITORULUI DE LITERATURĂ ÎN RAPORT CU TELEOLOGIA ŞI CONŢINUTURILE EDUCAŢIEI LITERAR-ARTISTICE

Constantin ŞCHIOPU Universitatea de Stat din Moldova

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În articol este abordată problema privind formarea elevului-cititor în raport cu teleologia şi conţinuturile educaţiei literar-artistice. Iniţial, se face o trecere în revistă a mai multor opinii ce aparţin diferiţilor metodişti cu privire la impor- tanţa, scopul şi modul de studiere a literaturii în şcoală. Pornind de la teoria lecturii (P.Cornea), de la teoria receptării (W.Iser, H.R. Jauss), de la teoria educaţiei literar-artistice (Vl.Pâslaru), autorul scoate în evidenţă mai multe lacune ate- state în procesul studierii/receptării literaturii în şcoală. În continuare, sunt propuse un şir de repere metodologice pri- vind stimularea la elevi a interesului de lectură, interacţiunea dintre explicare, comprehensiune şi interpretare. Este oferită o tipologie de sarcini extratextuale, intratextuale şi intertextuale care contribuie la receptarea adecvată, creativă a operei literare. Cuvinte-cheie: literatură, operă artistică, receptare, elev, cititor, educaţie literar-artistică, sarcini, exerciţii.

Publicat

2015-12-09

Număr

Secțiune

Статьи