METASYSTEMIC TECHNOLOGY OF INSTRUCTION, STUDENT RESEARCH AND INNOVATION

Dumitru BALANEL Universitatea de Stat din Moldova

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

TEHNOLOGIA METASISTEMICĂ DE INSTRUIRE, CERCETARE ŞTUDENŢEASCĂ ŞI INOVARE Tehnologia metasystemică de instruire, cercetare studenţească şi inovare (D.Balanel) – MTTRI – este o dezvoltare a tehnologiei instructiv-educaţionale a lui J.F. Herbart prin abordare cibernetică, abordare metasistemică, feedback-uri, difuzarea de cunoştinţe, competenţe în timp real, intuiţie şi cu aplicabilitate în învăţământul superior. Tehnologia metasystemică de instruire, cercetare studenţească şi inovare (D.Balanel) este introdusă în ştiinţă de către autor. Această tehnologie se bazează pe metasistemul ce include pedagogie, psihologie, management, cibernetică, matematică. În lucrare se discută despre formarea, centrată pe student şi competenţe, ecuaţia de formare, ecuaţia de formare cu note anticipate, adecvată Procesului Bologna, modalităţi de a educa capabilităţi de interes şi de cercetare, inovare a studenţilor; studiul factorilor care determină studentul să facă trecerea de la acumularea de cunoştinţe la autocunoaştere, la învăţarea cu satisfacţie despre cercetare şi inovare, tranziţia de la apercepţie la intuiţie. MTTRI constă în tehnologia de formare metasistemică şi a abilităţilor de a lucra în timp real, folosind potenţialul studentului la informatică, cibernetică şi istoria ciberneticii; să înveţe experienţa şi performanţa personalităţilor în dezvoltarea informaticii şi ciberneticii, inclusiv Norbert Wiener şi Alain Turing, William Ross Ashby şi John von Neumann, alte personalităţi care deţin premiul Turing, Neumann şi alte premii în cibernetică şi informatică. Educaţia ştiinţifică a studenţilor include identificarea problemelor ştiinţifice, înscrierea studenţilor în cercetare. Identificarea problemelor ştiinţifice moşteneşte probleme milenare în matematică şi informatică, problemele curente şi viitoare ale ştiinţei; stimulente în aplicarea forţelor tinerilor pentru a le rezolva. Înscrierea studenţilor în activitatea ştiinţifică se face prin efectuarea de cercetare cu studentii pe teme de cercetare universitare în echipele ştiinţifice, laboratoare ştiinţifice şi simulatoare de formare. Rezultatul „Activităţii IRI-triunghi (instruire-cercetare-inovare)” este estimată prin publicaţiile comune ale cadrelor didactice cu studenţi, locuri de perfor- manţă în competiţii, dovezi ştiinţifice recuperate, performanţă şi premii internaţionale. Cuvinte-cheie: abordare cybernetică, Procesul Bologna, instruirea cu rezultate anticipate, ecuaţia instruirii cu rezultate anticipate, Tehnologia Metasistemică, instruire, cercetări studenţeşti, inovaţie, curriculum, tezaurusul studen- tului, tezaurusul cursului, componente şi proprietăţi ale componentelor tehnologiei metasistemice, intuiţie, competenţe în timp real.

Publicat

2017-03-08

Număr

Secțiune

Статьи