COMPETENŢA – ABORDARE SITUAŢIONALĂ, STRUCTURALĂ ŞI METODOLOGICĂ
Vladimir GUŢU Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
În articol este analizată problema „competenţelor” din diferite perspective: clarificărilor conceptuale, abordărilor situaţională şi structurală, metodologică şi acțională. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre diferite categorii şi tipuri de competenţe, dar şi pe identificarea mecanismelor de proiectare a competenţelor specifice disciplinelor şcolare. Demersul inovativ al abordărilor propuse ţine de conceptualizarea tridimensională a competenţei (logica acţiunii, logica curriculară, logica învăţării) şi de cea bidimensională (logica priorităţii tipurilor de activități în raport cu direcţiile de dezvoltare a personalității şi/sau invers, logica priorității domeniilor de dezvoltare a personalității cu tipurile de activităţi în cadrul unui domeniu de cunoaştere). Cuvinte-cheie: competenţă, teleologie, competenţe-cheie, competenţe transversale, competenţe specifice, unităţi de competenţe, activităţi, preachiziții, cunoştinţe, capacităţi, atitudini, taxonomia competenţelor.