ГРАЖДАНСКАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ ЛИЧНОСТИ В НОВОСТНОМ МЕДИАПРОСТРАНСТВЕ
Ирина БОНДАРЕВСКАЯ Институт социальной и политической психологии НАПН Украины
Аннотация
IDENTITATEA CIVICĂ A INDIVIDULUI ÎN CONTEXTUL MASS MEDIA În articol identitatea civică este abordată drept un tip de identitate socială într-un sistem de identități sociale multiple. Modelul identității civice include semnificațiile atribuite cetățeniei (valori și atitudini civice), activitatea de cetățean și conduitele corespunzătoare unor situații interacționale concrete. Metodele de studiere a identității civice, cu limitele corespunzătoare fiecăreia, ar fi: Inventarul de valori al lui Schwartz, fraze neterminate, testul culorilor (Etkind, 1983), chestionarul pentru studiul comportamentului civic (Zalewska & Krzywoz-Rynkiewicz, 2011), experimentul. În acest context, propunem un program de training privind formarea identității civice în spațiul informațional, care conține două etape: dezvoltarea identității civice și formarea abilităților de analiză critică a informației din mass media. Se constată că dimensiunea educațională este un factor esențial în constituirea identității civice, prin transmiterea de valori, formare de atitudini și comportamente dezirabile într-un mediu social anume. Pe de altă parte, spațiul informațional este un alt factor important pentru construcția sau deconstrucția identității civice. În acest sens, educația civică trebuie să includă și formarea de abilități de analiză a informațiilor din mass media, în vederea prevenirii influențelor negative. Dintr-o perspectivă comparată, considerăm că studiile ulterioare ar urma să investigheze rezultatele înregistrate în societățile multietnice cu niveluri diferite de bunăstăre economică, tensiuni interetnice, încredere în fenomenul politicului, prezența unor conflicte militare și alte amenințări ce pot fi întâlnite la etapa contemporană. Cuvinte-cheie: identitate civică, modelul identității civice, metode de studiu, analiză mass media, training, încredere, Ucraina.