МЕДИАТИЗИРОВАННЫЙ СОЦИАЛЬНЫЙ ОПТИМИЗМ МОЛОДЕЖИ: ИССЛЕДОВАНИЯ В КОНТЕКСТЕ МЕДИАТРАВМАТИЗАЦИИ

Елена ВОЗНЕСЕНСКАЯ Институт социальной и политической психологии НАПН Украины

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

MEDIATIZAREA OPTIMISMULUI SOCIAL LA TINERI: CERCETARE ÎN CONTEXTUL TRAUMATIZĂRII MEDIA Optimismul social se referă la expectațiile pozitive ale unei persoane, grup sau ale societății în ansamblu cu referire la viața socială (credințele privind progresul social sau dezvoltarea societății), care se exprimă prin activism social, dorința de a se implica pentru bunăstarea societății și percepția sinelui ca o forță socială importantă. În contextul societății informaționale, mediatizarea optimismului social este determinată de activitățile și particularitățile interac- țiunii individului cu mass media, în funcție de nivelul de cultură informațională a societății. În conformitate cu modelul propus de noi, expunerea la traumele prezentate în mass media este influențată de stabilitatea individului (optimismul, locul de control) și de controlul sinelui (media activitatea individului și toleranța la incertitudine). Aceste caracteristici ale individului sunt, de fapt, pârghiile de influență informațională, dat fiind impactul pe care îl exercită asupra sferei emoționale, implicit asupra valorilor, stării de spirit în societate sau viziunii despre lume și care determină, în consecință, activitatea socială a individului și expectațiile privind viitorul. Cercetarea empirică confirmă relațiile dintre componen- tele acestui model. Peste 1300 de elevi din diverse regiuni ale Ucrainei au participat la acest studiu. Media creativitatea a fost măsurată cu ajutorul scalelor: creare de conținut, distribuire de conținut, motivație pentru creativitate în mass media. Pentru a evalua optimismul social la tineri, am elaborat o metodologie proprie în baza LOT (Testul de orientări în viață, 1985, adaptat de T.O. Gordeeva, O.A Sichov și E.N. Osin). S-a evidențiat o anumită conexiune între optimis- mul social mediatizat și media creativitatea. În contextul războiului informational, dezvoltarea media creativității, ca rezultat al creșterii nivelului de cultură informațională, va determina formarea unor expectații pozitive privind evoluțiile ulterioare ale societății și, astfel, media creativitatea devine o condiție de prevenire a traumatizării informaționale în condițiile unor tulburări sociale. Cuvinte-cheie: optimism social, media creativitate, media activitate, media traumatism, telecomunicare.

Publicat

2018-11-22

Număr

Secțiune

Статьи