PSYCHOLOGICAL SAFETY OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN SECONDARY SCHOOLS AS A FACTOR OF INNOVATIVE ACTIVITIES MOTIVATION FOR THE UKRAINIAN TEACHERS

Olena BONDARCHUK SHEI University of Management Education NAES (Kyiv, Ukraine)

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

SIGURANȚA PSIHOLOGICĂ A MEDIULUI EDUCAȚIONAL ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL CA FACTOR DE MOTIVARE A ACTIVITĂȚILOR INOVATOARE ALE PROFESORILOR UCRAINIENI În articol este analizată interacțiunea dintre siguranța psihologică a mediului educațional și motivația pentru inovație la profesorii ucraineni. În acest sens, este dezvăluită esența și caracteristicile de bază ale siguranței psihologice a me- diului educațional din învațamântul gimnazial. Nivelul insuficient de siguranță psihologică în mediul educațional apare la mai mult de o treime din profesorii ucraineni. Rezultatele analizei varianței au demonstrat diferențe statistice semni- ficative în ceea ce privește siguranța psihologică a cadrelor didactice în funcție de gen: profesorii bărbați se simt mai siguri din punct de vedere psihologic, comparativ cu profesorii femei (p<0,01); odată cu creșterea vârstei și acumularea experienței profesionale profesorii se simt mai puțin siguri (p<0,01); managerii se simt mai protejați din punct de vedere psihologic decât personalul didactic (p<0,01). În articol sunt prezentate datele ANOVA privind caracteristicile moti- vației pentru activități inovatoare la profesori în funcție de nivelul de siguranță psihologică pe care aceștia o simt în mediului educațional. Studiul confirmă ipoteza privind siguranța psihologică a mediului educațional ca fiind o condiție importantă pentru activitatea inovativă în cadrul instituției de învățământ secundar. Se identifică că, cu cât mai în sigu- ranță se simt profesorii, cu atât mai motivați sunt să vină cu inovații, diminuându-se rezistența la inovații (p<0,01). Astfel, considerăm oportună dezvoltarea motivației pentru activitățile inovatoare la cadrele didactice în contextul necesității de a crea un mediu educațional sigur din punct de vedere psihologic. Cuvinte-cheie: mediu educațional, siguranță psihologică, profesor, inovație, motivație, rezistență la inovație.

Publicat

2018-11-22

Număr

Secțiune

Статьи