ГЕНДЕРНЫЕ АСПЕКТЫ РАЗВИТИЯ ТЕХНИЧЕСКИ ОДАРЕННОЙ ЛИЧНОСТИ В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ
Natalia PINCHUK University of Management Education, NAES, Ukraine
Rezumat
PERSPECTIVA DE GEN PRIVIND DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII TALENTATE DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC ÎN PERIOADA ADOLESCENȚEI În lucrare vom analiza rezultatele unui studiu privind dezvoltarea personalității adolescenților talentați în domeniul tehnic, din perspectiva de gen, și anume: sfera dezvoltării spirituale, sfera conștiinței și sfera dezvoltării intelectuale. S-a dovedit că, încă din perioada adolescenței, așteptările sociale influențează realizările și succesul preformării rolurilor personalității talentate din punct de vedere tehnic. Au fost evidențiate diferențele de gen în ceea ce privește distribuția adolescenților supradotați cu abilități tehnice: în grupul copiilor cu nivel înalt de supradotare majoritatea sunt băieți, iar în grupul de copii cu nivel scăzut și mediu de supradotare se regăsesc mai multe fete (p<0,01). Pe baza rezultatelor analizei dispersiei s-au stabilit diferențe de gen în exprimarea valorilor privind nivelul de activism și fericire, stima de sine și așteptările privind relația cu cei din jur, în funcție de nivelul de dezvoltare a inteligenței tehnice (p<0,01). Atât pentru fete, cât și pentru băieți cu un nivel înalt de inteligență tehnică se înregistrează și un nivel înalt de dezvoltare a gândirii verbale, în special în ceea ce privește rezultatele testelor verbale, ceea ce infirmă supozițiile potrivit cărora nivelul de dezvoltare a inteligenței la bărbați este mai înalt. În acest sens, considerăm oportună dezvoltarea elementelor educației de gen prin utilizarea metodelor interactive și introducerea acestora în programul școlar. Cuvinte-cheie: personalitate talentată din punct de vedere tehnic, adolescență, perspectiva de gen, stereotipuri de gen, educație de gen.