METHODOLOGICAL GUIDELINES FOR TEACHING INTERCULTURAL EDUCATION
Ioana BOGHIAN Moldova State University
Rezumat
DIRECȚII METODOLOGICE PENTRU PREDAREA EDUCAȚIEI INTERCULTURALE În prezenta lucrare ne propunem sӑ analizӑm datele de cunoaștere provenite din literatura de specialitate, din studiul documentelor școlare referitoare la potenţialul educaţiei interculturale de a promova valorile toleranţei; sӑ oferim direcţii metodologice pentru predarea educaţiei interculturale axate pe valorile toleranţei la beneficiari ai învӑţӑrii adulţi, respectiv studenţi. Prezenta lucrare a fost elaboratӑ în cadrul cercetӑrii doctorale efectuate la Universitatea de Stat din Moldova. Proiec- tul de doctorat se doreşte a fi o cercetare asupra educaţiei interculturale din perspectiva abordӑrilor şi modelelor actuale. Toleranţa este abordatӑ ca valoare-cheie în educaţia interculturală, ca posibil răspuns al educaţiei şi al finalităţilor aces- teia la procesele tensionate de transformare la care este supusă societatea la inceputul acestui mileniu. Partea teoretică a proiectului este reprezentată de prezentarea educaţiei interculturale din perspectiva abordărilor şi modelelor actuale, a conceptului de toleranţӑ din perspectivă psihopedagogicӑ. Partea aplicativă vizeazӑ modul în care educaţia intercultu- rală poate contribui la asumarea toleranţei ca valoare-cheie într-o societate asaltată de transformări economice, politice, ecologice, medicale, climatice și ideologice ce au depășit granițele naționale și regionale şi în care acţionează indivizi, grupuri și popoare care simt, gândesc și acționează în mod diferit prin elaborarea şi implementarea unui curs universitar opţional pentru studenţii care se pregătesc pentru cariera didactică. Scopul proiectului doctoral este de a elabora un model teoretic și acțional de realizare a educației interculturale axat pe promovarea atitudinii tolerante cu aplicabilitate în învățământul universitar şi educaţia adulţilor. Cuvinte-cheie: educaţie interculturalӑ, valori, toleranţӑ, respect, solidaritate, intrajutorare, metodӑ.