RETORICA MERITOLOGIEI ÎN ȘCOALĂ

Tatiana CALLO Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În articol sunt valorificate un șir de idei ce vizează meritocrația și meritologia din perspectiva solicitărilor venite dinspre școală. Se subliniază faptul că azi trăim într-o perioadă a valorizărilor, a acreditărilor, a ierarhizărilor prin care se pun la proba aprecierii, prin diverse criterii, oameni, activități, instituții. Potrivit teoriilor sociologice actuale, o societate este considerată meritocratică dacă fiecare individ are șansa de a reuși în viață prin școală și dacă reușita școlară se traduce printr-o reușită socială. Meritocrație înseamnă să fii promovat pe merit. În însăși noțiunea de evaluare se include merito- logia, deoarece este definită ca o emitere de judecăți de valoare sau de merit. Se pune în evidență faptul că meritocrația și meritologia sunt noțiuni din sociologie, care indică o formă de guvernământ sau de organizare în care nominalizarea este făcută și sarcinile sunt atribuite pe baza abilității (meritelor) și talentului sau obținerea unui rezultat personal în baza meritului sau a superiorității personale. Meritologia presupune crearea cadrului de șanse egale în afirmarea meritelor elevilor și o selecție ultrarespectuoasă a acestor merite înnăscute sau dobândite personal, diriguindu-le spre merite recunos- cute în plan social. În baza analizelor întreprinse este elaborată formula meritologiei. Prin perspectivele expuse, se susține ideea că evaluarea trebuie sa fie cât mai echitabilă din punct de vedere moral și cât mai exactă din punct de vedere științific. Aceasta este una dintre condițiile fundamentale, esențiale ale meritologiei. Cuvinte-cheie: meritocrație, meritologie, merit, calitate, excelență, efort, inteligență, evaluare.

Publicat

2019-12-08

Număr

Secțiune

Статьи