INTELIGENȚA SOCIALĂ ÎN SOLUȚIONAREA CONFLICTELOR PEDAGOGICE

Valeria BUZENCO Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În articol sunt abordate problematica și sursele de ordin personal și social ale conflictelor pedagogice, fiind prezentate argumente științifice privind valoarea inteligenței sociale a profesorilor școlari pentru soluționarea problemelor de comu- nicare pedagogică generatoare de conflicte de ordin intra- și interpersonal în mediul educaţional cu impact asupra dezvol- tării profesionale a cadrelor didactice. Sistemul de idei expus în articol prezintă natura filosofică și sociologică a conflictelor și promovează importanța competențelor sociale pentru abordarea pedagogică a acestora din perspectiva facilitării învățării sociale. Cercetarea inteligenţei sociale dezvăluie o serie de avantaje ale inteligenței sociale a profesorilor școlari. Exa- minând dimensiunile inteligenţei sociale: percepţia socială, analiza comportamentelor sociale, recunoaşterea motivelor diverselor acţiuni, capacitățile sociale, deducem principalele valori ale inteligenței sociale: conștiința socială, cunoaștere și atitudini sociale, asertivitate, adaptabilitate, empatie, optimism, cooperare, rezolvarea problemelor, afirmarea de sine, promovarea cărora va anticipa multiple tensiuni emoționale și situații stresante în mediul școlar. Din punctul nostru de vedere, valorile inteligenței sociale a cadrelor didactice care facilitează soluționarea conflictelor pedagogice sunt: imaginea de sine pozitivă, acceptarea dificultăților, rezistența la multiple solicitări, orientare spre succes, empatie, integritate, re- zonanța socială, responsabilitatea și înțelepciunea socială. Valorile inteligenței sociale se integrează în stilul educațional al cadrelor didactice pentru a crea o comunitate școlară bazată pe valorile umanismului care amplifică cultura socială. Cuvinte-cheie: inteligenţă socială, conflicte pedagogice, profesori școlari, competențe sociale, valori ale inteligenței sociale, cultură socială, învățare socială, context educational.

Publicat

2019-12-08

Număr

Secțiune

Статьи