FUNDAMENTE PSIHOPEDAGOGICE ALE EDUCAȚIEI ADULȚILOR ÎN CONTEXTUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI NON-FORMAL
Valentin Cosmin BLÂNDUL Universitatea din Oradea
Rezumat
Problema educaţiei adulţilor a reprezentat una dintre cele mai importante provocări cu care s-au confruntat sistemele educaţionale din diferite ţări ale lumii. Pe de o parte, acest lucru a fost determinat de progresul informaţional, tehnologic, cultural, dar şi al aspiraţiilor, fapt ce a făcut ca tot mai mulţi oameni să îşi dorească să aprofundeze studiile formale obli- gatorii. Pe de altă arte, pentru a face faţă competiţiei din ce în ce mai intense, mulţi oameni au fost nevoiţi să se perfec- ţioneze în domeniile lor de activitate. Însă, adulţii nu mai învaţă la fel ca şi copiii, ceea ce înseamnă că strategiile didac- tice utilizate în cazul lor trebuie să fie oarecum diferite de cele din şcoli. Astfel, un loc aparte în formarea adulţilor îl are educaţia non-formală, mult mai flexibilă şi adaptată atât nevoilor lor educaţionale, cât şi particularităţilor de învăţare ale acestor persoane. În acest studiu ne propunem să facem o analiză a specificului de învăţare la vârsta adultă şi să identi- ficăm locul şi rolul strategiilor didactice non-formale pentru reuşita întregului proces educaţional. Cuvinte-cheie: educația adulților, învățământ non-formal, învățământ formal, fundamente psihopedagogice, moti- vația învățării.