EFICIENŢA PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT ÎN RAPORT CU SUCCESUL ŞI PERFORMANŢA ŞCOLARĂ A ELEVILOR
Margareta GHEORGHIŢĂ Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău
Rezumat
În cadrul procesului de învăţământ, proiectarea educaţională cuprinde ca secvenţă intrinsecă evaluarea şi înregistrarea rezultatelor şcolare, ca efect al observării competenţelor elevilor (cunoştinţe, atitudini, aptitudini), însumate în randamentul şcolar sau în performanţele şcolare. Succesul/insuccesul şcolar indică gradul de corespondenţă între nivelul dezvoltării psihofizice a elevilor şi solicitările reale ale sistemului de învăţământ. În timp ce eficienţa procesului de învăţământ raportează randamentul şcolar sau performanţele şcolare la solicitările obiective, succesul/insuccesul şcolar raportează concomitent atât la exigenţele externe, cât şi la posibilităţile interne ale elevului. Calitatea performanţelor, măsurate şi evaluate prin intermediul diferitor instrumente de evaluare, reprezintă criteriu de apreciere a eficienţei procesului de învăţământ şi pentru investigarea succesului/insuccesului şcolar. Cuvinte-cheie: eficienţă, succes şcolar, performanţă şcolară, reuşită şcolară, comportament, conţinut, niveluri, factori psihologici.