COMPOZIȚIA ȘCOLARĂ – DIMENSIUNE OPERAȚIONALĂ A PROCESULUI DE DEZVOLTARE A EXPRESIVITĂȚII VORBIRII ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE
Tatiana-Irina IANA Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”din Chișinău
Rezumat
În articol este abordată compoziția școlară ca dimensiune operațională a procesului de dezvoltare a expresivității vorbirii elevilor din clasele primare. Mai întâi, sunt evidențiate resursele de expresivitate pe care le folosește profesorul în demersul didactic. În continuare este descrisă tehnica elaborării unei compuneri: definiție, scop, importanță, subiectele compoziției, documentare, elocuțiune. Sunt prezentate tipurile de compuneri practicabile în școală, fiind exemplificat unul dintre ele – descrierea. În încheiere, accentul se pune pe importanța evaluării compunerilor și pe analiza nivelului expresiv al textului, prin raportarea la calitățile expresivității. Cuvinte-cheie: expresivitate, resurse de dezvoltare a expresivității vorbirii, compunere, scop, tehnica elaborării, clasificarea compunerilor, descriere, evaluarea activităților de creație.