DIFERENȚE DE LATERALITATE ȘI DE PRAXIE ÎNTRE COPIII PREȘCOLARI

Valentina OLĂRESCU, Irina COBZARU Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În lucrare se descrie aspectul teoretico-practic al asimetriei funcționale la nivel periferic a organelor binare, a profilului lateralității copilului. Analiza teoriei despre lateralitate și praxie ne-a orientat spre expunerea unor rezultate experimentale obținute în cercetarea realizată pe două loturi de copii: 60 de preșcolari cu dezvoltare tipică și 60 de preșcolari cu dizabilitate intelectuală ușoară, vârsta de 4,5-6 ani. S-a realizat studiul comparativ al lateralităţii pe coordonatele ochi – mână – picior și al praxiei. Este expus scopul și ipoteza cercetării, sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative. În vederea stabilirii diferenței dintre două categorii de preșcolari au fost aplicate metode statistice psihologice. Între copiii preșcolari cu dezvoltare tipică și cei cu dizabilitate intelectuală ușoară a fost constatată diferență statistic semnificativă la parametrii evaluați: lateralitate și praxie. Mărimea efectului la cele două eșantioane a evidențiat valori înalte ale coeficientului r biserial. La final se prezintă concluziile formulate. Cuvinte-cheie: dizabilitate intelectuală, dezvoltare tipică, lateralitate, praxie, dominanță cerebrală, diferență statistic semnificativă, mărimea efectului.

Publicat

2022-08-12

Număr

Secțiune

Статьи