ABORDĂRI PSIHOLINGVISTICE ȘI MOTIVAȚIONALE PENTRU ÎNVĂȚAREA MAI MULTOR LIMBI
Hana WITTMAN Moldova State University
Rezumat
Acest articol abordează problema identificării nevoilor de învățare și educație ale adulților, în primul rând educația
non-formală și educația multilingvă. Sunt analizate diferite concepte și modele pentru a identifica nevoile de învățare și educație ale adulților. Se întemeiază un concept și se dezvoltă o metodologie în acest sens. Sunt descriși în detaliu factorii care generează nevoile de învățare și educație ale adulților: factori externi – politici educaționale naționale, politici educaționale instituționale, proiecte de reformă educațională etc.; factori interni – nevoia de compensare, recapitulare, cunoștințe complementare, nevoia de recalificare, nevoia de a-și realiza propriile interese și opțiuni, nevoia de valorificare a timpului liber etc. În același timp, locul limbilor străine - fie că limbile mondiale sau limbi de patrimoniu – în cadrul sistemului de învățământ este extrem de complex. Întrucât există multe deficiențe în ceea ce privește pregătirea profesorilor pentru predarea acestor limbi, metode de predare a limbilor, materiale de studiu actualizate care se potrivesc contextului învățării limbilor, metode de evaluare.
Cuvinte-cheie: psiholingvistic; bilingvism; motivaționale; limbi; educație multilingvă; metode de predare; me- todologia educațională.