COMPETENȚA DE EVALUARE A ÎNVĂȚĂTORULUI - CONSTRUCT NECESAR LA DEBUTUL CARIEREI DIDACTICE
Dorina PUTINĂ Universitatea de Stat ,, A. Russo” din Bălți
Rezumat
Debutul în cariera didactică solicită de la absolventul instituției de învățământ superior un set de competențe profe- sionale, care să asigure, în parametri optimi, funcţionalitatea actului didactic şi atingerea finalităţilor, exprimate în mo- dificări ale structurii personalităţii elevilor. Referențialul de competență a cadrelor didactice descrie detaliat ansamblul competențelor profesionale necesare de a fi dezvoltate la etapa inițială de formare, astfel încât inserția profesională a cadrului didactic să fie cât mai eficientă. Considerată o componentă indispensabilă a profesionalismului cadrului didac- tic, competența de evaluare formativă necesită dezvoltarea tuturor componentelor atât la nivel de cunoaștere a evaluării ca proces didactic în special și docimologia în general, precum și la nivel de elaborare și implementare a instrumentelor de evaluare și aplicare a principiilor, normelor şi valorilor eticii profesionale, în cadrul procesului evaluativ.
Cuvinte-cheie: competență de evaluare, cadru didactic, strategii de evaluare, cultura evaluativă, referențial de evaluare.