CERCETAREA ABORDĂRILOR CONCEPTUALE ALE INCUBATORULUI DE AFACERI AMPLASAT ÎN MEDIUL UNIVERSITAR
Viorica ATAMAN Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Viitorul studenților de astăzi este unul incert, garanțiile unui loc de muncă sigur pare a fi un vis îndepărtat. Pentru a face față acestor provocări, universităţile se confruntă cu necesitatea de a se adapta la o serie de schimbări profunde, și anume: trebuie să pregătească studenții cu instrumente pentru a-i ajuta să-și construiască propriul viitor, dezvoltând o mentalitate antreprenorială care să-i facă independenți și automotivați. Acest lucru este posibil prin crearea incubatoarelor și laboratoarelor inovative universitare, locul unde se împletesc cunoștințele academice cu inovația și cu oamenii care au intenții comune și valori similare, totul cu scopul creării lucrurilor remarcabile, într-o economie care își schimbă foarte des regulile de joc. Instituțiile de învățământ și de formare ar trebui să depună eforturi pentru a-și spori creativitatea și spiritul inovator, ca reacție la un mediu supus schimbării rapide, marcat de tehnologie, de globalizare și de evoluția necesităților în materie de aptitudini. Cadrele didactice, formatorii și cadrele de conducere din domeniul educației ar trebui să fie în- curajați să promoveze spiritul, competențele și aptitudinile antreprenoriale, în timp ce instituțiile ar trebui să ofere medii de învățare creative și inovatoare și să încurajeze în mod activ implicarea comunității în sens larg. Cunoașterea academică și inovațiile creează un cadru și un context favorabil pentru apariția și dezvoltarea incubatoarelor de afaceri atât în mediul de afaceri, cât și în cel universitar. Prin urmare, incubatoarele de afaceri universitare au drept scop, pe de o parte, crearea de noi afaceri mici de către studenți, iar, pe de altă parte, se pune accent atât pe afacerea propriu-zisă, cât și pe dezvoltarea anumitor competențe în crearea noilor afaceri. În acest articol ne-am propus să subliniem o serie de abordări conceptuale ale incubatoarelor de afaceri amplasate în mediul universitar, pornind de la premisa că societatea este conștientă de rolul educației în general și al educației antreprenoriale în particular. Prin urmare, vom analiza legislaţia autohtonă şi cea internaţională, vom studia documentele programatice ale universităţilor, astfel încât să determinăm condiţiile de dezvoltare a incubatoarelor. Vom analiza serviciile oferite de acestea studenţilor, cum ar fi: trainingurile, mentoratul, consultaţiile, spaţiile de lucru. Cuvinte-cheie: incubator de afaceri, incubatoare universitare, mediu universitar.