PRACTICI DE „UMANIZARE” A JURNALISMULUI DIN RSS MOLDOVENEASCĂ
Georgeta STEPANOV Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Mijloacele de informare în masă din RSS Moldovenească, în configuraţia lor de atunci, reprezentau expresia con- centrată a ideologiei oficiale a regimului sovietic. Activitatea lor era orientată să facă agitație, propagandă și să educe/ reeduce masele în spiritul patriotismului sovietic şi al internaţionalismului proletar. Deși activitatea presei sovietice era încorsetată în standarde extrem de rigide, iar producția acesteia era intens cenzurată, jurnaliștii reușeau (ce-i drept, circum- spect) să „dilueze” conținuturile ideologice și să le umanizeze. Umanizarea presei sovietice se realiza prin intermediul informaților de natură utilitaristă și/ sau de divertisment, precum și datorită materialelor socioculturale personalizate, care în mod deosebit sensibilizau publicul. Jurnaliștii căutau să umanizeze modalitățile de abordare a realității, să animeze producția jurnalistică și să o apropie de oamenii de rând, folosind pentru realizarea acestor obiective de referință diferite practici de umanizare.
Cuvinte-cheie: mijloace de informare în masă, RSSM, perioadă totalitaristă, conținuturi jurnalistice, practici de umanizare, materiale de presă, rubrici, emisiuni.