ENGLEZA CA LINGUA FRANCA ÎN MEDIUL ACADEMIC – PERSPECTIVE GLOBALIZANTE ŞI NOI TIPARE DE GÂNDIRE
Simona Catrinel AVARVAREI ‘Ion Ionescu de la Brad’ University of Iasi
Rezumat
În ultimele decenii am asistat la o acutizare a fenomenului globalizării, inclusiv la nivelul practicilor de cercetare şi predare din lumea universitară de oriunde. Tendinţele globalizante din mediul academic şi-au lăsat amprenta asupra discursului ştiintific, fenomen circumscris nu doar contextului anglofon, ci oricăror orizonturi în care cercetarea şi explorarea au depăşit contextul local al dimensiunii lingvistice şi culturale. O astfel de hibridizare nu este lipsită de consecinţe, cu atât mai mult cu cât globalizarea înseamnă standardizare şi uniformizare, cel mai adesea în detrimentul specificului şi culorii locale, care ajung sa fie estompate până la abandon şi uitare. Această lucrare se concentrează asupra felului în care tendinţele hegemonice ale limbii engleze, ca lingua franca în mediul academic, ajung să influenţeze şi să afecteze dimensiunea lexicală şi sociopragmatică a limbii române. Cuvinte-cheie: globalizare, lingua franca, discurs academic, hibridizare.