PROCEDEE ȘI STRATEGII LINGVISTICE DE CREATIVITATE ÎN DISCURSUL PUBLICITAR
Lucia VESTE Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Odată cu dezvoltarea noilor tehnologii și cu progresarea în toate domeniile, strategiile de promovare a noilor produse au evoluat și ele considerabil. Astăzi, scopul primar al discursului publicitar rămâne a fi cel de influențare și manipulare. Totuși, procedeele și strategiile lingvistice actualizându-l au progresat de la informarea propriu-zisă (funcția informa-tivă) spre funcția creativă a publicității. Creativitatea discursului publicitar poate fi de ordin lexical sau sintactic. În cazul creativității lexicale, creativitatea este determinată de următoarele procedee și strategii lingvistice: refuncționalizare, recategorizare lexicală, nominalizare, grafisme, derivare, creativitatea imperativului lexical, compunere, modificări ortografice prin suprapunere, deraiere lexicală, hapax legamenon etc. Creativitatea sintactică este actualizată prin: construcții hibride, omiterea verbelor etc. În acest sens, vom analiza și exemplifica, în continuare, fiecare caz, menționat supra, de creativitate lexicală și creativitate sintactică, în baza discursului publicitar. Cuvinte-cheie: creativitate lexicală, creativitate sintactică, discurs publicitar, emancipare lingvistică, densitate discursivă.