INTEROGAȚII EPISTEMOLOGICE DESPRE PEDAGOGIE: CÂT AJUTĂ TEORIA DESPRE EDUCAȚIE LA AMELIORAREA EDUCAȚIEI?
Florin FRUMOS, Constantin CUCOȘ Universitatea „Alexandru Iona Cuza” din Iași, România
Rezumat
Cum se întâmplă și în alte domenii ale cunoașterii, dificultățile epistemologice cu care se confruntă științele educației necesită o reflecție continuă și profundă asupra fundamentelor cunoașterii pedagogice. Astfel, un cercetător atent va încerca să răspundă la întrebări legate de subiectul cercetării sale, dar să rămână conștient de ipotezele, paradigmele de cercetare și metodele pe care le utilizează. Temele reflecției epistemologice din domeniul educației ar putea fi: natura și validitatea cunoștințelor generate, antinomiile explicative în teoriile educației, libertatea cercetătorilor de a stabili anumite topici sau relația dintre cercetarea și practica educației. Abordarea critică, consistența argumentelor și a dovezilor, feedback-urile reciproce și dezbaterile semnificative pot oferi contextul pentru statuarea unor principii epistemologice valoroase pentru cercetarea din domeniul științelor educației. Cuvinte-cheie: epistemologie pedagogică, cunoaștere pedagogică, filosofia educației, limbaj pedagogic.