TOLERANT EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A REQUIREMENT FOR THE FORMATION OF THE PROFESSIONALLY IMPORTANT SKILLS OF FUTURE SPECIALISTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Oleksandra BRIUKHOVETSKA, Tetiana CHAUSOVA “University of Educational management”, Kyiv (Ukraine)
Rezumat
MEDIUL EDUCAȚIONAL TOLERANT CA O CONDIȚIE ESENȚIALĂ PENTRU FORMAREA COMPETENȚELOR PROFESIONALE ALE VIITORILOR SPECIALIȘTI ÎN CADRUL INSTITUȚIILOR SUPERIOARE În articol este abordată problema privind formarea toleranței profesionale la viitorii specialiști din instituțiile educa- ţionale. În baza analizei literaturii de specialitate din domeniul psihologiei și din cel al pedagogiei a fost definit conceptul „toleranță profesională” la cadrele didactice, fiind clarificată esența acestuia. Autorii propun o metodă de investigare a toleranței profesionale, în baza căreia a fost realizată o cercetare privind nivelul de formare a toleranței profesionale la viitorii profesori, studiul demonstrând un nivel insuficient de dezvoltare a acestei competențe la cadrele didactice în for- mare. În acest sens, în articol este pus în discuție factorul de bază care ar contribui esențial la formarea toleranței profe- sionale în instituțiile superioare – un mediu universitar tolerant. Astfel, este definită esența conceptului „mediu educaţional tolerant”, fiind determinate caracteristicile acestuia în instituțiile universitare, inclusiv sunt evidențiate condițiile și prin- cipiile pentru crearea unui asemenea mediu. Se argumentează că existența unui asemenea context educaţional este condiția de bază în vederea formării toleranței profesionale la viitorii specialiști. Cuvinte-cheie: competențe profesionale importante, toleranță, toleranță profesională, mediu educațional tolerant.