APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA TEATRULUI PROFESIONIST ÎN LIMBA NAȚIONALĂ PRIN TEATRUL ȘCOLAR

Ion ALEXANDRESCU Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

În articol se subliniază faptul că originile teatrului profesionist în limba română coincid cu primele manifestări ale Teatrului școlar (TȘ). La fel și dezvoltarea sau, mai târziu, instituționalizarea acestuia se datorează acelorași inițiative școlare. Astfel, descoperim o tradiție cu mult peste 250 de ani de TȘ (german, maghiar sau român), încă din perioada Reformei luterane, când drama școlară începe a fi scrisă în limbile naționale (Brașov) sau în perioada instituirii „primei scene stabile românești” (Blaj). În Transilvania, teatrul în limba română a răzbit încă de la începutul secolului al XVIII-lea. În Moldova se va vedea că acest lucru nu a fost posibil decât în următorul secol (1816). În Țara Românească, la București, primul spectacol în limba română a avut loc mai târziu decât în Moldova, dar tot în școală (1819). Cu toate acestea, Țara Românească și Moldova au privilegiul înființării teatrelor profesioniste în limba română în prima jumătate a secolului XIX, spre deosebire de Transilvania, unde acest eveniment cultural va avea loc abia la început de secol XX. În concluzie, școala este locul de întâlnire a tuturor manifestărilor teatrale în limba maternă până la instituționalizarea definitivă a teatrului profesionist în arealul românesc. Cuvinte-cheie: teatru profesionist, artă teatrală, școală-teatru, teatru școlar (TȘ), creație scenică, exercitium, investi- gație cronologică, teză axiomatică, sincretismul artelor, model pedagogic.

Publicat

2020-11-17

Număr

Secțiune

Статьи