VULNERABILITĂȚI ALE STUDENȚILOR PEDAGOGI PRIVIND ACTIVITATEA INDEPEDENTĂ ÎN CONTEXT UNIVERSITAR

Daniel ROMAN Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău

Autori

  • USM ADMIN

Rezumat

Articolul prezintă sinteze teoretice privind vulnerabilitățile de învățare autonomă ale studenților pedagogi și mecanis- mele dezvoltării competenței de autoinstruire a studenţilor în mediul universitar. Dinamica formării la studenți a stilului de învățare autonomă este determinată de funcţionalitatea valorilor specifice autoinstruirii (gândire analitică, gândire critică, gândire reflexivă-metacognitivă, gândire creativă, încredere în sine, stimă de sine, motivaţie intrinsecă), ce reflectă acti- vitatea independentă, stimulată de interdependenţa mecanismelor de dezvoltare a competenței de autoinstruire a studen- ţilor: (a) mecanismul mobilizării volitive și conștientizarea necesității autoformării culturii organizaționale orientate spre învățare; (b) mecanismul disciplinării și determinării surselor externe ale autoformării competenței de autoinstruire; (c) meca- nismul deschiderii pentru autocunoaștere profesională, autoeducație și autoinstruire permanente; (d) mecanismul asumării responsabilităţii pentru rezultatele formării profesionale. Finalitățile acestei interacţiuni se reflectă în valorile competenței de autoinstruire și în cultura învățării universitare. Logica analizei teoretice a culturii învățării independente a studenţilor ne-a condus spre ideea că mecanismele formării competenței de autoinstruire a studenților, determinate în cercetare, stimulează consecvent apariţia valorilor specifice învățării autodirijate. Cuvinte-cheie: studenți, activitate independentă, învățare autodirijată, studiu individual, competență de autoinstruire, cultura învățării academice.

Publicat

2022-04-21

Număr

Secțiune

Статьи