VULNERABILITĂȚI ALE STUDENȚILOR PEDAGOGI PRIVIND ACTIVITATEA INDEPEDENTĂ ÎN CONTEXT UNIVERSITAR
Daniel ROMAN Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău
Rezumat
Articolul prezintă sinteze teoretice privind vulnerabilitățile de învățare autonomă ale studenților pedagogi și mecanis- mele dezvoltării competenței de autoinstruire a studenţilor în mediul universitar. Dinamica formării la studenți a stilului de învățare autonomă este determinată de funcţionalitatea valorilor specifice autoinstruirii (gândire analitică, gândire critică, gândire reflexivă-metacognitivă, gândire creativă, încredere în sine, stimă de sine, motivaţie intrinsecă), ce reflectă acti- vitatea independentă, stimulată de interdependenţa mecanismelor de dezvoltare a competenței de autoinstruire a studen- ţilor: (a) mecanismul mobilizării volitive și conștientizarea necesității autoformării culturii organizaționale orientate spre învățare; (b) mecanismul disciplinării și determinării surselor externe ale autoformării competenței de autoinstruire; (c) meca- nismul deschiderii pentru autocunoaștere profesională, autoeducație și autoinstruire permanente; (d) mecanismul asumării responsabilităţii pentru rezultatele formării profesionale. Finalitățile acestei interacţiuni se reflectă în valorile competenței de autoinstruire și în cultura învățării universitare. Logica analizei teoretice a culturii învățării independente a studenţilor ne-a condus spre ideea că mecanismele formării competenței de autoinstruire a studenților, determinate în cercetare, stimulează consecvent apariţia valorilor specifice învățării autodirijate. Cuvinte-cheie: studenți, activitate independentă, învățare autodirijată, studiu individual, competență de autoinstruire, cultura învățării academice.