MULTILARITATEA PROCESULUI DE EVALUARE A STUDENȚILOR ÎN CONDIȚIILE STUDIILOR HIBRID ȘI / SAU ONLINE
Natalia BURLACU Universitatea Tehnică a Moldovei
Rezumat
Prezenta lucrare se relevă a fi o cercetare care se încadrează în dimensiunile științifice ale teoriei și metodologiei evaluării didactice cu exemple de aplicare în domeniul didacticilor universitare particulare. În perioada pandemică 2020-2022, odată cu introducerea masivă a studiilor în format hibrid și online în universități, dar nu numai, în cadrul activităților didactice, efectul reducerii comunicării verbale și nonverbale dintre actanții procesului educațional a sporit problemele de altădată corelate cu evaluarea celui care învață pe termen scurt și lung, fapt ce s-a răsfrânt asupra notării obiective a studentului atât pe parcursul semestrului, cât și la finele cursului (-urilor) / semestrului etc. În calitate de soluție pentru ameliorarea situațiilor de acest gen autorul propune elaborarea unor strategii de evaluare a cunoștințelor celui care învață, bazate pe diversificarea metodelor și procedeelor de evaluare, precum și valorificarea potențialului lor. Autorul utilizează metode descriptive, sintetice și analitice de cercetare; vine cu revizuirea literaturii de specialitate relevantă temei enunțate; reflectă aspecte teoretice ale unor metode și procedee în scopul construirii unei strategii moderne de evaluare didactică a studentului, care pot fi utile, preponderent, în condițiile studiilor hibrid și / sau online, dar nu numai. Aspectele aplicative ale prezentei cercetări sunt ilustrate pe exemplul cadrului particular de activități educaționale la disciplinele prevăzute în programele de studii de la specialitățile cu profesionalizare în domeniul Informaticii și TIC, având potențial de adaptare și pentru alte niveluri de studii, dar și pentru alte arii curriculare. Cuvinte-cheie: evaluarea studenților, studii online / hibrid, evaluare obiectivă, multilaritatea evaluării, strategii de evaluare.