TEORII DE COMPORTAMENT PROSOCIAL LA ELEVII DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ MICĂ
Ana-Maria BEȘU, Liceul Tehnologic ,,Dimitrie Leonida” Piatra-Neamț Ecaterina ZUBENSCHI, Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă
Rezumat
Cercetarea în domeniul comportamentului prosocial la copii se află în centrul atenției din mai multe motive. În primul rând, multe studii se concentrează asupra comportamentului antisocial al indivizilor, dar este esențial să ne îndreptăm atenția și asupra aspectului prosocial al comportamentului. De asemenea, relevanța cercetării com- portamentului prosocial este evidentă în contextul științelor educației, deoarece se explorează conexiunea dintre aspectele sociale și cele individuale ale dezvoltării personalității, precum și influența proceselor de socializare și individualizare. În societatea actuală, în care mulți oameni își concentrează eforturile pe realizările personale și succesul individual, cercetarea și înțelegerea mecanismelor interne care stau la baza comportamentului prosocial devin din ce în ce mai importante. Aceste mecanisme sunt fundamentale pentru orientarea individului către binele celorlalți și pentru promovarea acțiunilor în folosul altor persoane, ceea ce conferă o relevanță semnificativă aces- tui domeniu de studiu.
Cuvinte-cheie: comportament prosocial, teorii explicative, stadii de dezvoltare, acțiuni sociale, mediu social.