EVOLUȚIA ZIARULUI ȘCOLAR ÎN ISRAEL ÎN PERIOADA 1948-1980: CONCEPT ȘI PRODUS
Ilana DAHAN, Moldova State University
Rezumat
Mass-media ebraică are o istorie bogată, la fel precum și ziarele școlare din Israel, care au continuat să fie realizate
și după crearea statului Israel în medii formale, cât și informale. Producerea de ziare școlare influențează activitatea educațională extrașcolară prin îmbogățirea acesteia cu conținut valoric și spiritual util dezvoltării armonioase a el- evilor implicați în astfel de activități.
Procesul de concepere și realizare a ziarelor școlare între anii 1948 și anii optzeci ai secolului XX în Israel s-a desfășurat într-un mod foarte asemănător modului în care s-a desfășurat acest proces și în perioada anterioară înființării statului Israel. În proces erau implicate, de obicei, trei categorii de personal: personal didactic, elevi, pre- cum și categoria combinată între primele două. Prin intermediul cercetării expuse mai jos, s-a ajuns la concluzia că de-a lungul acestor ani, politica editorială a ziarului școlar în Israel a fost adesea dictată de tipul de școală, de religia celor implicați în proces, de genul autorilor de produse (băieți, fete), de vârsta acestora, de finanțarea produsului, etc. Aspectul pozitiv al procesului de realizare a unui ziar școlar poate fi extras și din faptul că în procesul de realizare a unui ziar calitativ erau implicate cele două categorii: elevi și profesori, tandemul funcționând mai eficient decât în alte cazuri unde era implicată doar o singură categorie: fie doar personal didactic sau doar elevi.
Cuvinte-cheie: mass-media, ziar școlar, politică editorială, activitate educațională, personal didactic, libertate de expresie, Israel.