CONCEPTUL ȘI INSTRUMENTUL ANDRAGOGIC DE ÎNVĂȚARE ȘI EDUCAȚIE A ADULȚILOR
Vladimir GUȚU, Carolina ȚURCANU, Natalia TOMA, Universitatea de Stat din Moldova
Rezumat
Unul din aspectele care se impun tot mai insistent în contextul dezvoltării sistemelor de învățare și educație forma-
lă, nonformală, informală a adulților este adecvarea acțiunilor didactice la nevoile individuale, profesionale și sociale a acestora. Atingerea acestui deziderat presupune, printre altele, adoptarea și aplicarea unor tehnologii și strategii andragogice formative, creative și interactive.
Premisa de la care s-a pornit – presupune delimitarea și explicarea noțiunilor-cheie ale învățării și educației adulților: metodologia, tehnologia, strategia, metoda de învățare și educație a adulților. Accentul se pune pe argumen- tarea esenței acestor noțiuni din perspectiva paradigmei tradiționale și paradigmei moderne de instruire și educație. În articolul dat se propune un concept andragogic de conexiune și interpătrundere a metodologiei, tehnologiei și strategiei de învățare și educație a adulților. Sunt propuse și exemple de proiectare și aplicare a demersurilor didactice de învățare și educație a adulților.
Cuvinte-cheie: andragogie, metodologia andragogică, strategia andragogică, metoda andragogică, didactica adulților.