CAUZELE SI EFECTELE ABANDONULUI SCOLAR S-AU REIMSIT DE-A LUNGUL TIMPULUI
Liudmila CUROȘ, Moldova State University
Rezumat
Articolul presupune o abordare analitică a specificului abandonului școlar, a cauzelor și efectelor produse, precum
și a posibilelor sugestii pentru gestionarea fenomenului la scară largă. Metodologia cercetării a constat în studiul
literaturii de specialitate și analiza reflexivă a surselor bibliografice, diverse date statistice, care ne-au permis să
emitem concluzii și recomandări relevante pentru prevenirea și reducerea acesteia la nivel sistemic. Fiind un fenomen
complex, abandonul școlar se manifestă din diverse motive, începând cu probleme personale sau familiale, o situație
socioeconomică dificilă și continuând cu factori importanți privind modul de funcționare a sistemului de învățământ.
În funcție de factorii determinanți, dar și de amploarea manifestării, se generează o serie de efecte nedorite, cu pondere asupra dificultăților de integrare socio-profesională. Astfel, se reflectă date statistice care confirmă nevoia acută
de intervenție sistemică în tratarea fenomenului în cauză, pe baza actorilor educaționali și instituțiilor sociale care
au contact cu cauzele și efectele menționate. Intervenția sistematică și ordonată se referă în special la prevenirea
abandonului școlar prin motivarea elevilor, orientarea în carieră, desfășurarea de activități educaționale atractive,
implicând tehnologii digitale, dar și reducerea acestuia, prin stabilirea de parteneriate interne și externe, analizarea
principalelor cauze și determinarea modalităţi de reintegrare în procesul educaţional a tinerilor care au părăsit temporar/complet instituţia de învăţământ.
Cuvinte-cheie: abandon școlar, efecte, tineri, educație, integrare.