ROLURILE CADRELOR DIDACTICE ÎN PROCESUL DE INCLUZIUNE A ELEVILOR CU CES ÎN CLASELE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL DE MASĂ
Mihaela TOMA, Moldova State University
Rezumat
În acest articol sunt abordate rolurile pe care le deţine cadrul didactic în instituţiile din învăţământul de masă, de la
nivel primar, pentru facilitarea procesului de incluziune a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale. Aceste roluri sunt
analizate atât în plan individual, cât şi din perspectiva lucrului în echipă a învăţătorului de la clasă cu alţi specialişti
implicaţi în procesul de incluziune a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, dar şi în parteneriat cu familiile acestora.
Se expun aspecte conceptuale cu privire la rolurile cadrului didactic în context incluziv, pentru asigurarea unei
educaţii de calitate, adaptată şi individualizată, în raport cu nevoile, tipul şi gradul de dizabilitate, caracteristicile
psiho-individuale şi cognitive ale elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, ţinând cont de discrepanţa dintre vârsta
cronologică şi mintală, care solicită incluziunea în clasele din învăţământul de masă, fiind şcolarizaţi alături de elevii
tipici, precum şi exemple concrete din propria cercetare ştiinţifică.
Cuvinte-cheie: rolurile cadrului didactic, elevi cu cerinţe educaţionale speciale, incluziune.